ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 420/8564/22
адміністративне провадження № К/990/39399/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Білак М.В.,
суддів: Губської О.А., Мацедонської В.Е.,
розглянувши у порядку письмового провадження справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року (головуючий суддя - Юхтенко Л.Р.)
та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року (головуючий суддя - Бойко А.В., судді: Федусик А.Г., Шевчук О.А.)
у справі №420/8564/22
за позовом ОСОБА_1
до Військової частини НОМЕР_1
про зобов`язання вчинити певні дії.
I. ПРОЦЕДУРА
1. У червні 2022 року позивач звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо застосування січня 2016 у якості базового місяця для розрахунку індексації грошового забезпечення у період з 01 вересня 2015 року по 18 листопада 2021 року включно;
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01 вересня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно з застосуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця);
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 18 листопада 2021 року із виплатою фіксованої індексації відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078.
2. У обґрунтування позовних вимог зазначав про те, що під час проходження служби у Військовій частині НОМЕР_1 йому не в повному обсязі була виплачена індексація грошового забезпечення. На виконання судових рішень у справі № 420/24066/21 відповідачем нараховано індексацію у розмірі 6 703,78 грн, проте застосовано помилковий базовий місяць, а також з 01 березня 2018 року не виплачувалась фіксована індексація.
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року, позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення у період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року із застосуванням січня 2016 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін.
Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення ("базового місяця") - січень 2008 року.
Визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 у нарахуванні і виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 18 листопада 2021 року відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078.
Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 18 листопада 2021 року відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078, з урахуванням раніше здійснених виплат.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
4. Позивач подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить змінити (доповнити) судові рішення шляхом розрахунку точної суми індексації грошового забезпечення, належної до виплати, та зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити таку суму.
5. Ухвалою Верховного Суду від 12 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій установлено, що позивач проходив військову службу в Збройних Силах України, з 30 липня 2015 року по 19 листопада 2021 року на посаді командира військової частини НОМЕР_1 .
7. Відповідно до довідки про додаткові види грошового забезпечення військової частини НОМЕР_1 від 29 листопада 2021 року № 291 у період з вересня 2015 року по лютий 2018 року включно позивачу не виплачувалася індексація грошового забезпечення.
8. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2022 року у справі №420/24066/21, яке набрало законної сили, визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати індексації грошового забезпечення позивачу у період з 01 вересня 2015 року по 18 листопада 2021 року включно. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01 вересня 2015 року по 18 листопада 2021 року включно.
9. На виконання рішення суду позивачу нараховано індексацію грошового забезпечення у розмірі 6 703,78 грн, що підтверджено платіжним дорученням № 383 від 26 травня 2022 року. Відповідно до розрахунку виплаченої суми ОСОБА_1 нараховано індексацію з вересня 2015 року по грудень 2015 року у розмірі 2 302, 64 грн за кожний місяць, із застосуванням базового місяця січень 2008 року, з січня 2016 року по лютий 2018 із застосуванням січня 2016 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення, з березня 2018 року по листопад 2021 року із застосуванням березень 2018 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення.
10. Не погодившись із такими діями відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
ІII. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначав про те, що у період з вересня по грудень 2015 року відповідачем правомірно застосовано січень 2008 року для розрахунку суми індексації грошового забезпечення.
12. У період з січня 2016 року по лютий 2018 року відповідачем було допущено протиправні дії щодо нарахування індексації грошового забезпечення із застосуванням січня 2016 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін, з огляду на те, що пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців (тарифних сіток), яка набрала чинності 01 січня 2008 року, а отже січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення.
13. Посилання відповідача на те, що з прийняттям 09 грудня 2015 року Кабінетом Міністрів України постанови №1013, обчислення індексу споживчих цін починається з січня 2016 року, було відхилено судом з огляду на те, що цією постановою не було внесено зміни до відповідних нормативно-правових актів щодо збільшення тарифних ставок військовослужбовців, а такі зміни відбулися лише з 01 березня 2018 року.
14. У період з 01 січня 2016 по 28 лютого 2018 року останнє підвищення посадового окладу військовослужбовців було у січні 2008 року, а тому саме цей місяць має бути врахований при обчисленні індексу споживчих цін для нарахування індексації грошового забезпечення позивача за вказаний період.
15. Враховуючи довідку про додаткові види грошового забезпечення позивача суд встановив, що розмір підвищення його доходу у березні 2018 року є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року, а тому прийшов до висновку, що позивач має право на отримання суми індексації - різниці відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку № 1078. Відповідно, зроблено висновок про допущену відповідачем протиправну бездіяльність у нарахуванні та виплаті індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 18 листопада 2021 року відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078.
16. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
17. Позивач у обґрунтування касаційної скарги звертав увагу на результати касаційного перегляду судових рішень у справах № 200/4531/22, № 420/23176/21, № 825/874/17, №825/1987/17, № 240/4911/18, відповідно до яких Верховним Судом скасовано рішення судів першої та апеляційної інстанцій у частині відмови щодо визначення судом суми індексації грошового забезпечення, належної до виплати військовослужбовцю.
18. Також звертає увагу на постанову Верховного Суду від 23 березня 2023 року у справі №400/3826/21, у якій надано роз`яснення щодо: визначення січня 2008 року у якості місяця для нарахування та виплати індексації грошового забезпечення військовослужбовцям у період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року включно та відсутність у цьому питанні дискреційних повноважень військових частин. Також вказано про право військовослужбовців на індексацію-різницю з 01 березня 2018 року по дату звільнення з військової служби чи підвищення посадових окладів відповідно до норм абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078; необхідність розрахунку судом розміру індексації-різниці в період з 01 березня 2018 року та відсутність у цьому питанні дискреційних повноважень відповідача; необхідності визначення судом у рішенні суми індексації грошового забезпечення, яке належить до виплати та відсутність у такому питанні дискреційних повноважень відповідача.
19. Касатор вважає, що для захисту його прав необхідно розрахувати точну суму індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 18 листопада 2021 року з урахуванням січня 2008 року як базового місяця у період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року та з 01 березня 2018 року по 18 листопада 2021 року відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078, та зазначити таку суму у резолютивній частині постанови суду касаційної інстанції для запобігання маніпуляцій та неналежного ставлення відповідача до виконання судового рішення.
20. Відсутність точного розрахунку суми індексації, належної до виплати, на переконання позивача призводить до неефективного захисту його прав та виникнення необхідності повторного звернення з позовом задля встановлення справедливості та отримання належної виплату у повному обсязі.
21. Також позивач зазначає, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, а справа становить значний суспільний інтерес.
22. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу вказує на те, що розрахунок індексації, визначення базового місяця, її нарахування та виплата є повноваженнями військової частини, як органу, в якому позивач проходив службу та який нараховував йому грошове забезпечення. Суд не є відповідальною особою, яка може вказувати як нараховувати грошові кошти.
23. Для проведення подальшої індексації заробітної плати обчислення індексації споживчих цін починається з січня 2016 року відповідно до Порядку № 1078.
24. Згідно вимог Постанови № 1013 та Порядку № 1078 грудень 2015 року є місяцем підвищення грошових доходів населення (грошового забезпечення військовослужбовців) випереджаючим шляхом із урахуванням прогнозованого рівня інфляції.
25. Збільшення розміру премії, яка є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, є підставою вважати січень 2016 року базовим місяцем.
26. Вказував на практику судів першої та апеляційної інстанцій у справах з подібними правовідносинами, а також просив скасувати оскаржувані судові рішення та прийняте нове рішення у цій справі про відмову у задоволенні позовних вимог.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити наступне.
28. Касаційне провадження у справі, що розглядається, відкрито з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України з посиланням на пункти "а", "б", "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
29. Спірні правовідносини склалися щодо нарахування й виплати індексації грошового забезпечення за період з 01 вересня 2015 року по 18 листопада 2021 року.
30. Позивач не погодився з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині того, що судом не було здійснено розрахунку суми індексації, належної йому до виплати за спірний період, у зв`язку з чим і подав касаційну скаргу.
31. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
32. Відповідно до частин першої та другої статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
33. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
34. Згідно з положеннями статті 2 Закону № 1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
35. Відповідно до статті 4 Закону № 1282-XII індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
36. Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін (частина четверта статті 4 Закону № 1282-XII).
37. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.
38. З 01 грудня 2015 року положення Порядку № 1078 діють із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів".
39. Внесені зміни, серед іншого, передбачали не лише заміну терміну "базовий місяць" на "місяць підвищення доходу", ці зміни надали іншого значення запровадженому новому терміну із зміною алгоритму визначення такого місяця підвищення.
40. Згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 26 січня 2022 року у справі № 400/1118/21, від 20 квітня 2022 року у справі № 420/3593/20, від 29 листопада 2021 року у справі № 120/313/20-а, від 17 січня 2022 року у справі № 420/15397/21, від 10 травня 2022 року у справі №420/15397/21, з 01 грудня 2015 року діють єдині правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації для всіх працівників, незалежно від дати їхнього прийняття, переведення чи виходу на роботу. Так, з 01 грудня 2015 року відправною точкою для визначення місяця підвищення й початку обчислення індексу споживчих цін (ІСЦ) наростаючим підсумком є місяць останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку обіймає працівник.