ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 420/18721/22
адміністративне провадження № К/990/29853/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Смоковича М. І.,
суддів: Білак М. В., Мацедонської В. Е.,
розглянув у порядку письмового провадження справу
за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрите
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2023 року (судді: Шляхтицький О. І., Семенюк Г. В., Домусчі С. Д.), та
в с т а н о в и в:
У грудні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Військової частини НОМЕР_1, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року включно відповідно до приписів абзаців четвертого, шостого пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 (далі - Порядок № 1078);
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення у фіксованій величині 4083,84 грн в місяць за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року включно відповідно до приписів абзаців четвертого, шостого пункту 5 Порядку № 1078.
Обставини, які встановили суди попередніх інстанцій у цій справі, а також мотиви звернення до суду стисло можна викласти так.
ОСОБА_1 [зокрема] у період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 .
Відповідно до Витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 27 квітня 2020 року № 81 позивач з 27 квітня 2020 року виключений зі списків особового складу військової частини і знятий зі всіх видів грошового забезпечення.
Як можна зрозуміти зі змісту судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, позивач уже звертався до суду з позовом щодо індексації грошового забезпечення. У цьому зв`язку в цій справі згадується про те, що Одеський окружний адміністративний суд ухвалив рішення від 28 квітня 2022 року у справі № 420/3136/22, яким визнав протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо застосування січня 2016 року як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 25 квітня 2016 року по 28 лютого 2018 року; зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 25 квітня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням січня 2008 року як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення, з урахуванням раніше виплачених сум.
На виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/3136/22 відповідач нарахував і виплатив позивачеві індексацію грошового забезпечення за період з 25 квітня 2016 року по 28 лютого 2018 року на суму 68656,70 грн із застосуванням січня 2008 року як базового місяця для розрахунку індексації грошового забезпечення.
Поза тим, як зазначили суди попередніх інстанцій, за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року відповідач нарахував і виплатив позивачеві індексацію грошового забезпечення в сумі 2845,60 грн (фактично за період грудень 2018 року - квітень 2020 року).
ОСОБА_1 вважав, що відповідач діяв неправомірно в частині індексації його грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року, адже нарахував тільки поточну індексацію грошового забезпечення, спричинену перевищенням порогу індексації в розмірі 103 відсотка (стаття 4 Закону України від 03 липня 1991 року № 1282-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-ХІІ), застосувавши для розрахунку цієї індексації березень 2018 року як базовий місяць (позаяк у березні 2018 року змінено грошове забезпечення у зв`язку з набранням чинності постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб"; далі - Постанова № 704).
З покликанням на приписи абзаців четвертого, шостого пункту 5 Порядку №1078 позивач зауважив, що за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року відповідач мав би нарахувати та виплати індексацію грошового забезпечення у фіксованій величині в сумі 4083,84 грн в місяць (різниця між сумою індексації за березень 2018 року та розміром підвищення доходу), у зв`язку з чим заявлений цей позов.
Судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій
Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 24 квітня 2023 року частково задовольнив позовні вимоги: (1) визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_2 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року з урахування абзаців четвертого, шостого пункту 5 Порядку № 1078, виходячи з суми індексації у березні 2018 року, визначеної з урахуванням розміру підвищення доходу і розрахованої як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу; (2) зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року з урахування абзаців четвертого, шостого пункту 5 Порядку № 1078, виходячи з суми індексації у березні 2018 року, визначеної з урахуванням розміру підвищення доходу, і розрахованої як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу, з урахуванням раніше виплачених сум.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - [суд] відмовив.
Суд першої інстанції, з-поміж іншого, зазначив про те, що відповідач залишив поза увагою приписи абзаців третього, четвертого, шостого пункту 5 Порядку № 1078, коли вирішував питання про наявність підстав для виплати позивачеві індексації його грошового забезпечення у місяці підвищення доходу (березень 2018 року), відповідно не з`ясував, чи перевищував розмір підвищення грошового доходу позивача суму індексації, яка склалася у місяці підвищення такого доходу.
З цих мотивів суд першої інстанції не погодився з тим, як відповідач визначив суму індексації грошового забезпечення позивача за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року, відтак зазначив, що належним способом захисту прав та інтересів позивача буде зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за окреслений період з дотриманням приписів абзаців третього, четвертого, шостого пункту 5 Порядку № 1078.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання Військової частини НОМЕР_1 нарахувати і виплатити щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення в сумі 4083,84 грн [щомісяця] за період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року суд першої інстанції зазначив про те, що це дискреційні повноваження відповідача як органу, в якому позивач проходив службу і який [орган] має виплачувати йому грошове забезпечення.
П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 25 липня 2023 року скасував рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2023 року і ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .
Суд апеляційної інстанції зауважив, що для правильного вирішення цього спору потрібно з`ясувати, чи було зростання розміру постійних складових грошового забезпечення позивача у період з лютого 2018 року. У цьому зв`язку апеляційний суд, після того, як вивчив розмір грошового забезпечення позивача та його складові станом на лютий 2018 року, зауважив, що в березні 2018 року (коли набрала чинність Постанова № 704) відбулося підвищення постійних складових грошового забезпечення позивача, зокрема посадовий оклад.
З покликанням на офіційні дані Державної служби статистики України (згідно з якими, за текстом постанови, величина індексу споживчих цін у березні 2018 року не перевищувала порогу індексації у розмірі 103 відсотків, передбаченого пунктом 11 Порядку № 1078,) суд апеляційної інстанції констатував, що позивачеві не нараховувалася індексація грошового забезпечення.
Водночас суд апеляційної інстанції зазначив, що в березні 2018 року розмір підвищення грошового доходу ОСОБА_1 перевищував суму індексації, у зв`язку з чим передбачених абзацами третім, четвертим, шостим пункту 5 Порядку № 1078 підстав для нарахування та виплати суми індексації у місяці підвищення грошового доходу не було.
Крім того, з погляду суду апеляційної інстанції, позовні вимоги ОСОБА_1 ґрунтуються на положеннях Порядку № 1078 у редакції, яка не діяла на час виникнення спірних правовідносин, відтак зауважив, що Закон № 1282-ХІІ та Порядок № 1078 у період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2021 року не містили поняття "фіксована сума індексації". Додав також, що цей термін використовувався у додатку 4 "Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів" до Порядку № 1078, однак лише у редакції, яка діяла до 15 грудня 2015 року.
Спираючись на наведені міркування суд апеляційної інстанції й ухвалив постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
Касаційне оскарження
У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2023 року і залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2023 року.
Касаційну скаргу її автор подав з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у зв`язку з чим пояснив, що суд апеляційної інстанції у цій справі не зважив на висновки Верховного Суду щодо застосування абзаців третього-шостого пункту 5 Порядку № 1078, висловлених у постановах від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21, від 06 квітня 2023 року у справі № 420/11424/21, від 12 квітня 2023 року у справі № 560/13302/21, від 20 квітня 2023 року у справі № 320/8554/21, від 03 травня 2023 року у справі № 160/10790/22, від 09 травня 2023 року у справах № 400/12702/21, № 560/538/22, № 580/8769/21, № 120/2234/22-а, від 22 червня 2023 року у справі № 520/6243/22, від 27 липня 2023 року у справі № 160/12028/22, від 03 серпня 2023 року у справі № 420/23183/21, від 15 серпня 2023 року у справах № 580/9339/21, № 400/3784/22, № 520/1800/22, від 17 серпня 2023 року у справах № 160/4155/22, № 580/3967/22.
З-поміж них позивач зупинився на постанові Верховного Суду від 22 червня 2023 року у справі № 520/6243/22, у якій - з покликанням на висновки суду першої інстанції - написано, зокрема, таке: "сума індексації грошового забезпечення за березень 2018 року розраховується як: прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 01.03.2018 помножити на величина приросту індексу споживчих цін і поділити на 100 відсотків (1762,00 грн * 253,30% / 100 = 4463,15 грн)".
Позивач покликається також на позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21, а саме щодо: (1) визначення січня 2008 року як базового місяця для нарахування і виплати індексації грошового забезпечення військовослужбовцям у період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року включно; (2) права військовослужбовців на отримання індексації-різниці у період з 01 березня 2018 року по дату звільнення з військової служби або по дату підвищення посадових окладів за рішенням Уряду відповідно до приписів абзаців третього-шостого пункту 5 Порядку № 1078; (3) необхідності розрахунку розміру індексації-різниці в період з 01 березня 2018 року по дату звільнення з військової служби; (4) необхідності визначення у судовому рішенні суми індексації грошового забезпечення, яка належить до виплати за періоди з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року та з 01 березня 2018 року по дату звільнення з військової служби.
Ухвалою від 14 вересня 2023 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження у цій справі з наведених підстав.
Відзиву на касаційну скаргу суд не отримав.
Нормативне регулювання
Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
За частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Відповідно до статті 1 Закону № 1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання; поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.
Відповідно до статті 2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону № 1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
Відповідно до частин першої, другої статті 6 Закону № 1282-ХІІ у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 1078 (у редакції, яка діяла з 15 березня 2018 року до 02 квітня 2021 року) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року).
Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 р. - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 р. №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру: пенсії; стипендії; оплата праці найманих працівників підприємств, установ, організацій у грошовому виразі, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер; грошове забезпечення військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби; розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі; допомога по безробіттю, що надається відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття; суми відшкодування шкоди, заподіяної фізичній особі каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей.
За абзацом першим пункту 4 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає (абзац четвертий пункту 4 Поряду № 1078). Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків (абзац п`ятий пункту 4 Порядку № 1078).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1078 у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків (абзац перший).
Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення (абзац другий).
Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу (абзац третій).
Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу (абзац четвертий).
У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру (абзац п`ятий).
До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 11 цього Порядку (абзац шостий).
Висновки Верховного Суду
З обсягу встановлених в цій справі обставин відомо, що звернення позивача (у грудні 2022 року) з цим позовом до суду зумовлене тим, що у період з 01 березня 2018 року по 27 квітня 2020 року відповідач не нараховував індексацію грошового забезпечення за правилами, визначеними в абзацах четвертому, шостому пункту 5 Порядку № 1078.