ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
02 квітня 2024 року
справа № 520/18349/23
адміністративне провадження № К/990/205/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач),
суддів: Бившевої Л. І., Хохуляка В. В.
за участю секретаря судового засідання Пугач Д. С.,
представника позивача - адвоката Ковиріна О. В., Селезньової О. В.,
представника відповідача - Іхненко Я. В., Моцак О. М.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року (суддя - Спірідонов М. О.)
та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року (судді: Кононенко З. О., Мінаєва О. М., Калиновський В. А.)
у справі № 520/18349/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю комерційно-виробнича фірма "Рома"
до Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
УСТАНОВИВ:
Рух справи
Товариство з обмеженою відповідальністю комерційно-виробнича фірма "Рома" (далі - Товариство, платник податку, позивач у справі) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі - податковий орган, відповідач у справі) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 0190100411 від 03 липня 2023 року, з мотивів протиправності його прийняття.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року адміністративний позов Товариства задоволено, скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 0190100411 від 03 липня 2023 року, стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області на користь Товариства сплачений судовий збір у сумі 26840 грн.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області задоволено частково, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року по справі № 520/18349/23 скасовано в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0190100411 від 03 липня 2023 року в частині застосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних № 817 від 31 серпня 2022 року; № 824 від 31 серпня 2022 року; № 833 від 31 серпня 2022 року; № 613 від 08 вересня 2022 року; № 942 від 30 вересня 2022 року; № 943 від 30 вересня 2022 року; № 401 від 06 жовтня 2022 року; № 587 від 19 жовтня 2022 року; № 436 від 21 жовтня 2022 року; № 437 від 22 жовтня 2022 року; № 471 від 24 жовтня 2022 року; № 987 від 28 жовтня 2022 року; № 989 від 31 жовтня 2022 року; № 1010 від 30 жовтня 2022 року; № 976 від 15 лютого 2023 року; № р/681 від 31 липня 2022 року; № р/к 1073 від 31 грудня 2022 року у розмірі штрафних санкцій 1 216 261 грн 73 коп., прийнято в цій частині постанову, якою відмовлено в задоволенні позовних вимог Товариства. В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року по справі № 520/18349/23 залишено без змін.
02 січня 2024 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року у справі № 520/18349/23, провадження за якою відкрито після усунення скаржником недоліків касаційної скарги ухвалою Верховного Суду від 01 лютого 2024 року на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
16 лютого 2024 року справа № 520/18349/23 надійшла до Верховного Суду.
Доводи касаційної скарги
Підставою для відкриття касаційного провадження за касаційною скаргою відповідача у справі є пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
Скаржник зазначає, що наразі відсутній правовий висновок Верховного Суду щодо застосування пункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, щодо скасування мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій на період дії карантину у правовідносинах подібних до тих правовідносин, які склалися між сторонами у справі.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року № 2260-IX, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Оскільки пункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України скасував мораторій (зупинення) застосування штрафних санкцій на період дію карантину, відповідач вважає правомірним застосування до Товариства штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Відповідач просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року у справі № 520/18349/23 в частині задоволення позовних вимог, ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Товариства відмовити у повному обсязі.
28 лютого 2024 року позивач надав відзив на касаційну скаргу податкового органу, просить у задоволенні касаційної скарги відмовити. Ухвалити нове судове рішення, яким змінити постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року в частині скасування постанови, якою відмовлено в задоволенні позовних вимог Товариства.
28 березня 2024 року та 02 квітня 2024 року до суду касаційної інстанції від сторін надійшли додаткові пояснення у справі, які стосуються суті податкових правопорушень, що покладені в основу застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням рішенням
Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Верховний Суд, переглянувши рішення судів попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, вбачає підстави для часткового задоволення касаційної скарги.
Обставини справи
Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 розділу II ПК України проведено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за березень - грудень 2022 року, лютий 2023 року по підприємству ТОВ КВФ "Рома", за наслідками якої складено акт від 08 червня 2023 року № 18119/20-40- 04-11-04/23325414 (далі - акт перевірки).
Перевіркою встановлено порушення Товариством термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН за березень - грудень 2022 року, лютий 2023 року, а саме:
- абзац 1 пункту 120-1.1 ст.120-1 розділу II ПК України. Порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної;
- абзац 2 пункту 120-1.2 ст.120-1 розділу II ПК України, відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого податковою накладною та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою);
- пункт 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України. Порушення платниками ПДВ граничного строку відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, передбаченого для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної.
16 червня 2023 року Товариство подало заперечення до акта перевірки, за результатами розгляду яких прийнято рішення, що висновки акта перевірки відповідають вимогам чинного законодавства (лист №35273/6/20-40-04-11-14).
03 липня 2023 року керівник податкового органу на підставі акта перевірки прийняв податкове повідомлення-рішення № 0190100411, яким застосовано штраф у сумі 15 718 704 грн 88 коп.
Висновки судів попередніх інстанцій
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з аналізу пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, який зумовив висновок, що перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Суд першої інстанції зазначив, що позивач несвоєчасно зареєстрував податкові накладні та розрахунки коригування в ЄРПН, але на час їх реєстрації діяли положення Постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 р. № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (із змінами) з 19 грудня 2020 року до 30 квітня 2023 року, якими було встановлено мораторій на застосування штрафних санкцій в спірних правовідносинах, а отже у відповідача були відсутні правові підстави для винесення оскарженого податкового повідомлення -рішення.
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року по справі № 520/18349/23 в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 0190100411 від 03 липня 2023 року в частині застосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних № 817 від 31 серпня 2022 року; № 824 від 31 серпня 2022 року; № 833 від 31 серпня 2022 року; № 613 від 08 вересня 2022 року; № 942 від 30 вересня 2022 року; № 943 від 30 вересня 2022 року; № 401 від 06 жовтня 2022 року; № 587 від 19 жовтня 2022 року; № 436 від 21 жовтня 2022 року; № 437 від 22 жовтня 2022 року; № 471 від 24 жовтня 2022 року; № 987 від 28 жовтня 2022 року; № 989 від 31 жовтня 2022 року; № 1010 від 30 жовтня 2022 року; № 976 від 15 лютого 2023 року; № р/681 від 31 липня 2022 року; № р/к 1073 від 31 грудня 2022 року у розмірі штрафних санкцій 1 216 261 грн 73 коп. прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення в цій частині про відмову в задоволенні позовних вимог.
Суд апеляційної інстанції виходив з того, що після 27 травня 2022 року відсутній механізм, який визначає строки реєстрації податкових накладних, які не були своєчасно зареєстровані до початку воєнного стану у зв`язку з мораторієм встановленим Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17 березня 2020 року № 533-IX.
За нормами Закону від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ платники податків зобов`язані забезпечити реєстрацію податкових накладних до 15 липня 2022 року включно, саме тих податкових накладних, граничний термін яких припадав на період з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року.
Тобто, нормами Закону № 2260 платникам податків не було надано перехідного періоду, достатнього для реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, що не були своєчасно зареєстровані у зв`язку з карантином, та на які до 27 травня 2022 року поширювалася дія мораторію, встановленого на період дії карантину.
Колегія суддів апеляційного суду вважала, що застосування до позивача за таких обставин штрафних санкцій є порушенням принципу стабільності, що передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 ПК України.
Крім того, суд апеляційної інстанції вказав на те, що Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України та переліків документів на підтвердження, затверджений наказом Міністерства фінансів від 29 липня 2022 року № 225, набрав чинності 06 вересня 2022 року. Це позбавило позивача права, у разі необхідності, довести неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, станом на дату реєстрації спірних податкових накладних.
Отже, колегія суддів апеляційного суду визнала, що застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в умовах правової невизначеності граничний термін реєстрації яких припадає до 06 вересня 2022 року, покладає на позивача додатковий надмірний тягар, суперечить презумпції правомірності рішень платника податків.
Однак після набрання чинності 06 вересня 2022 року Наказу Міністерства Фінансів України № 225 від 29 липня 2022 року, яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, позивач мав довести можливість/неможливість виконання ним обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкової накладної, проте не надав суду доказів подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість виконання податкового обов`язку по реєстрації податкових накладних внаслідок воєнних дій, що свідчить про недотримання позивачем вищезазначеного порядку.
Отже, під час реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає після 06 вересня 2022 року, вказаний Порядок та перелік документів набрали чинності, а отже повинні бути застосовані до спірних правовідносин.
Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що граничний термін реєстрації податкових накладних № 817 від 31 серпня 2022 року; № 824 від 31 серпня 2022 року; № 833 від 31 серпня 2022 року; № 613 від 08 вересня 2022 року; № 942 від 30 вересня 2022 року; № 943 від 30 вересня 2022 року; № 401 від 06 жовтня 2022 року; № 587 від 19 жовтня 2022 року; № 436 від 21 жовтня 2022 року; № 437 від 22 жовтня 2022 року; № 471 від 24 жовтня 2022 року; № 987 від 28 жовтня 2022 року; № 989 від 31 жовтня 2022 року; № 1010 від 30 жовтня 2022 року; № 976 від 15 лютого 2023 року; № р/681 від 31 липня 2022 року; № р/к 1073 від 31 грудня 2022 року припадає після 06 вересня 2022 року, коли діяв Порядок № 225, позивач мав можливість подати не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність можливості своєчасної реєстрації вказаних податкових накладних разом з вичерпним переліком документів.
Щодо застосування штрафних санкцій відповідно до пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, якими передбачено суттєво нижчі розміри штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, суд апеляційної інстанції зазначив, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення 03 липня 2023 року вже набули чинності зміни, внесені Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ до ПК України в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Врахувавши положення пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням воєнного стану на території України, що триває, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, однак відповідач суму штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних безпідставно розрахував згідно з положеннями пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.
Правове регулювання та висновки Верховного Суду
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з наступного.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)") підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
"За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню".
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова "трьох місяців" замінено словами "шести місяців".
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
"У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.