ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 320/16177/23
адміністративне провадження № К/990/43247/23
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бренд Проперті" до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 (суддя - Дудін С.О.) постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2023 (головуючий суддя - Кобаль М.І., судді: Бужак Н.П., Костюк Л.О.) у справі №320/16177/23.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Бренд Проперті" (далі - ТОВ "Бренд Проперті") звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області (далі - ГУ ДПС у Київській області) від 20.12.2022 №133710705;
зобов`язати ГУ ДПС у Київській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування, заявленої ТОВ "Бренд Проперті" за податковий період червень 2022 року в розмірі 8865094,00 грн., за податковий період липень 2022 року в розмірі 2883075,00 грн. та за податковий період серпень 2022 року в розмірі 88633650,00 грн. відповідно до абзацу 2 пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу України.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 07.06.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2023, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області від 20.12.2022 №133710705. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДПС у Київській області звернулося із касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, постанову суду апеляційної інстанції в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування підстав оскарження ГУ ДПС у Київській області посилається на те, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій прийнято без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 19.03.2019 у справі №809/1718/15, від 27.02.2018 у справі №813/1766/17, від 06.08.2019 у справі №160/8441/18, від 29.05.2020 у справі 826/27811/15, від 13.11.2020 у справі №826/8499/16.
У доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що ненадання під час перевірки первинних документів прирівнюється до їх відсутності; на запит контролюючого органу позивачем документи надано не в повному обсязі (копій платіжних доручень, які підтверджують сплату податку на додану вартість, первинні документи щодо підтвердження взаємовідносин з постачальниками).
Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як встановлено попередніми судовими інстанціями, ГУ ДПС у Київській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Бренд Проперті" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень, липень та серпень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування до бюджету.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 15.11.2022 №11340/10-36-07-05/43479830, в якому відображено висновок про порушення підпункту "б" пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України.
В акті перевірки зазначено, що імпорт товарів за серпень 2022 року здійснено на умовах договору комісії №ВР-ВК-3 від 01.08.2022 та додатків до нього, укладеного між позивачем та ТОВ "Бакота", договору комісії №MN-ВК-5 від 01.08.2022 та додатків до нього, укладеного між позивачем та ТОВ "Манавгат".
За висновками контролюючого органу, якщо згідно з договором комісії комісіонер за рахунок комітента придбаває товари у нерезидента та при їх розмитненні здійснює оплату ПДВ до бюджету, то право на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту виникає лише у комітента - власника таких товарів на підставі митної декларації, оформленої відповідно до вимог законодавства, в якій він має бути вказаний як одержував (власник) товару.
При цьому комісіонер визначає податкові зобов`язання за операцією з надання комісійної послуги, за яку він отримує оплату, виходячи з суми комісійної винагороди, за правилом першої події: або за датою отримання винагороди від комітента на поточний рахунок; або за датою підписання акта наданих послуг.
Проте, станом на момент проведення перевірки та станом на момент реєстрації результатів перевірки відсутні виписані первинні документи щодо визначення податкових зобов`язань за операцією з надання комісійної послуги, за яку він отримує плату, та відповідно, згідно даних ЄРПН - відсутня виписана та зареєстрована податкова накладна щодо визначення податкових зобов`язань за операцією з надання комісійної послуги, за яку він отримує плату.
На підставі висновків акту перевірки, ГУ ДПС у Київській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 20.12.2022 №133710705, в якому вказано про виявлення відсутності права на отримання бюджетного відшкодування за період червень, липень та серпень 2022 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у розмірі 20 611 519,00 грн.
Приймаючи рішення про часткове задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що контролюючий орган в акті перевірки конкретно не вказав, у чому саме полягало порушення позивачем податкової дисципліни при формуванні ним податкового кредиту за операціями з імпортування товарів, здійсненими з контрагентами MODERNTREND S.R.O., DERIVADA VARIAVEL-UNIPESSOAL LDA., DIAMONDS GROUP SPRL, ПОГ "Колос". Крім того, контролюючим органом під час проведення перевірки підтверджено обставини сплати ТОВ "Бренд Проперті" податку на додану вартість під час митного оформлення товару.
Згідно з пунктом 198.1 статті 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Пунктом 198.2 статті 198 Податкового кодексу України визначено, що для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.12 статті 201 Податкового кодексу України у разі ввезення товарів на митну територію України документом, що посвідчує право на віднесення сум податку до податкового кредиту, вважається митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку.
Отже, у разі наявності фактів ввезення товарів на митну територію України, сплати податку на додану вартість до державного бюджету, наявності митної декларації, оформленої відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку та яка що посвідчує право на віднесення сум податку до податкового кредиту, платник податку має право на податковий кредит.
Пунктом 200.1 статті 200 Податкового кодексу визначено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Відповідно до пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.