1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 804/771/17

адміністративне провадження № К/9901/54078/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Пасічник С.С.,

суддів: Васильєвої І.А., Гончарової І.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Союз-Термінал" на постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 (суддя Чорна В.В.) та Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06.06.2018 (головуючий суддя - Баранник Н.П., судді Малиш Н.І., Щербак А.А.) у справі №804/771/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Союз-Термінал" до Дніпропетровської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро-Союз-Термінал" (далі - Товариство, позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Дніпропетровської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області (далі - Інспекція, відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 29.08.2016 № 000722201, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 146 500,50 грн., у тому числі за основним платежем на 97667,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 48833,50 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив про невмотивованість висновків податкового органу, викладених в акті перевірки від 12.08.2016 № 162/04-17-140/33892463, оскільки останні, на його думку, зроблені без надання належної оцінки первинним документам, на підставі яких формувались показники бухгалтерського і податкового обліку, й які, у свою чергу, підтверджують рух активів внаслідок господарських операцій, що відбулися у відносинах з Товариством з обмеженою відповідальністю "Естер-Маркет" (далі - ТОВ "Естер-Маркет"); крім того зазначив про відсутність у відповідача підстав для призначення перевірки, оскільки запиту, оформленого відповідно до вимог підпункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на адресу Товариства не надходило.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2017, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06.06.2018 позов задоволено частково; скасовано податкове повідомлення-рішення від 29.08.2016 №000722201 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 24 416,75 грн.

Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Товариство подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права й порушення процесуальних норм, а також неповне з`ясування обставин справи, просило їх скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Відповідач своїм правом на подання письмового відзиву на касаційну скаргу не скористався.

Відповідно до пункту 2 Розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15.01.2020 №460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційна скарга підлягає розгляду у порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом, тобто до 08.02.2020.

Переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судами норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд виходить з наступного.

Як встановлено судами, на підставі наказу від 28.07.2016 № 320 в період з 01.08.2016 по 05.08.2016 Інспекцією проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ "Естер-Маркет" за період з 01.06.2016 по 30.06.2016.

За результатами перевірки складено акт від 12.08.2016 № 162/04-17-140/33892463, яким встановлено порушення пунктів 198.3, 198.6 статті 198 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість в періоді, що перевірявся, на суму 97 667,00 грн.

Такі висновки ґрунтуються на тому, що подані на засвідчення отримання послуг від ТОВ "Естер-Маркет" акти про надання послуг та звіт по навантаженню-розвантаженню мають ознаки дефектності та не можуть розцінюватись як первинні документи з огляду на невідображення обов`язкових складових для такої кваліфікації; відповідно відомостей з інформаційних баз даних у ТОВ "Естер-Маркет" відсутні основні та виробничі ресурси, недостатня кількість працівників для виконання господарських операцій за укладеними з позивачем договорами, за наявності одночасно зобов`язань і перед іншими контрагентами, у той час як відповідні послуги в інших контрагентів не придбавались; також до перевірки не було представлено й доказів щодо доступу та перебування працівників ТОВ "Естер-Маркет" на території позивача.

На підставі вказаних висновків акту перевірки Інспекцією прийнято податкове повідомлення - рішення від 29.08.2016 № 000722201, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на 146 500,50 грн., у томі числі за основним платежем на 97667,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями на 48833,50 грн.

Суди першої та апеляційної інстанцій, відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині нарахування основного зобов`язання та штрафних (фінансових) санкцій на суму 24 416,75 грн., погодились з висновками відповідача відносно аналізу документів щодо підтвердження отримання послуг від ТОВ "Естер-Маркет"; вказали на наявність у позивача власних трудових ресурсів для виконання робіт, за укладеними договорами з цим контрагентом, та недостатність відповідних в останнього; водночас суди відхилили доводи позивача про відсутність у відповідача підстав для проведення перевірки, оскільки у відповідь на запит відповідача від 11.07.2016 №10848/10/04-17-12-01-15 Товариством листом № 65 від 20.07.2016 відмовлено у його задоволенні.

Встановлюючи необґрунтованість застосування штрафу в розмірі 50% суми визначеного податкового зобов`язання, замість 25%, та задовольняючи в цій частині позовні вимоги, суди констатували скасування судами податкових повідомлень-рішень, які засвідчували наявність повторності.

Позивач посилається на допущення судами попередніх інстанцій неправильного застосування матеріального та порушення процесуального права (неповне з`ясування усіх обставин справи, що призвело до помилкових висновків) виключно в частині відмови у задоволенні позовних вимог, наголошуючи на тому, що господарські операції з ТОВ "Естер-Маркет" фактично здійснені та підтверджені належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами; при цьому вказує, що ступінь деталізації опису господарської операції у первинному документі законодавством не встановлено; також відзначив, що в акті перевірки та судами не було надано оцінки належній сплаті послуг, отриманих від ТОВ "Естер-Маркет; водночас суди не дослідили порушене питання щодо дотримання відповідачем вимог ПК України при призначенні перевірки.

Отже, зміст касаційної скарги зводиться до перегляду рішень судів попередніх інстанцій в частині формування висновків щодо відмови у задоволенні позовних вимог.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

За змістом підпункту 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України (тут і далі в редакції, чинній на час їх виникнення) податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до підпункту "а" пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.

Пункт 198.3 статті 198 ПК України встановлює, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

У відповідності до пункту 198.2 статті 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Згідно з пунктом 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

За визначенням статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 року №996-XIV (далі - Закон №996-XIV) первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.


................
Перейти до повного тексту