1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 420/19398/23

адміністративне провадження № К/990/43056/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу №420/19398/23

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ГУ ПФУ

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.11.2023, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Градовського Ю.М., суддів: Турецької І.О., Шеметенко Л.П.

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови в перерахунку та виплаті пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону України від 09.07.2003 №1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-ІV) із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2019 - 2021 роки та здійснити виплату перерахованої пенсії з урахуванням раніше виплачених сум;

зобов`язати ГУ ПФУ здійснити з 19.06.2023 перерахунок та виплату пенсії за віком відповідно до статті 40 Закону №1058-ІV із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2019 - 2021 роки та з урахуванням раніше виплачених сум.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував протиправністю дій ГУ ПФУ щодо відмови в перерахунку йому пенсії за віком згідно із Законом № 1058-IV із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні за 2019-2021 роки, оскільки після призначення пенсії за віком він продовжував працювати, набув більше двох років страхового стажу, відтак, має право на перерахунок пенсії за віком відповідно до частити четвертої статті 42 Закону № 1058-IV із врахуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2019-2021 роки (період, що передує останньому перерахунку пенсії).

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 відмовлено у задоволенні позову.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.11.2023 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позовні вимоги задоволено:

визнано протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку та виплаті пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2019-2021 роки з урахуванням раніше виплачених сум;

зобов`язано ГУ ПФУ здійснити ОСОБА_1 з 19.06.2023 перерахунок та виплату пенсії за віком відповідно до статті 40 Закону № 1058-ІV із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2019 - 2021 роки, з урахуванням раніше виплачених сум;

стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь ОСОБА_1 судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги в сумі 2 683,70 грн.

4. 19.12.2023 до Верховного Суду через підсистему "Електронний суд" надійшла касаційна скарга ГУ ПФУ, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, скаржник просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.11.2023, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 - залишити в силі.

5. Верховний Суд ухвалою від 01.02.2024 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

6. 05.02.2024 від ОСОБА_1 до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену вище касаційну скаргу, у якому позивач просить залишити останню без задоволення, а оскаржувану відповідачем постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 з 18.11.2020 перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за віком, призначену йому відповідно до Закону № 1058-ІV, розмір якої обчислено із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2017, 2018, 2019 роки.

21.11.2022 на виконання абзацу 3 частини четвертої статті 42 Закону №1058-ІV ГУ ПФУ здійснило перерахунок пенсії позивача з урахуванням додатково, набутого страхового стажу (24 місяці), за результатом якого розмір пенсії склав 8937,18 грн. при страховому стажі 40 років 2 місяці 16 днів.

21.03.2023 пенсію позивача перераховано з 01.03.2023 з урахуванням індексації заробітку (масовий перерахунок). Після здійснення перерахунку розмір пенсії ОСОБА_1 становить 9363,05 грн.

Під час здійснення зазначених перерахунків ГУ ПФУ застосовувало показник середньої плати в Україні, який враховувався під час призначення позивачеві пенсії за віком за 2017-2019 роки.

19.06.2023 р. позивач звернувся до ГУ ПФУ із заявою щодо перерахунку його пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2019-2021 як особі, що продовжила працювати після призначення пенсії за віком.

Листом від 04.07.2023 №17719-17424/Є-02/8-1500/23 відповідач повідомив ОСОБА_1 про відсутність підстав для проведення перерахунку пенсії та додатково зазначив, що перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати, з якої обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону №1058-ІV, із застосуванням показника середньої заробітної плати, який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії. Отже, для здійснення перерахунку пенсії позивача (призначеної в 2020 році) із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2019-2021 роки законних підстав немає.

Вважаючи дії відповідача щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2019-2021 роки протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що, оскільки позивачу пенсію призначено в 2020 році, розмір якої було обчислено із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2017-2019 роки, тобто за три роки, що передували зверненню із заявою про призначення пенсії, перерахунки його пенсії, передбачені статтею 42 Закону №1058-ІV, проведені вчасно, відповідно до вимог чинного законодавства, а вимоги позивача щодо перерахунку та виплати пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2019-2021 роки з урахуванням раніше виплачених сум є безпідставними.

9. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове судове рішення про задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив із того, що пунктом 3 Порядку проведення перерахунку пенсії без додаткового звернення особи відповідно до частини четвертої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 18.05.2018 № 10-1 (далі - Порядок №10-1), передбачено, що особам, які продовжували працювати та мають не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії перерахунок пенсії проводиться з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) та із заробітної плати (доходу), з якої (якого) призначено (попередньо перераховано) пенсію. На думку суду апеляційної інстанції, оскільки позивач продовжував працювати після призначення пенсії за віком (у 2020 році), набув додатково 24 місяці страхового стажу, він має право на перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2019-2021 роки, які передують року (2022 рік) останнього перерахунку .

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

10. Касаційна скарга відповідача мотивована тим, що суд апеляційної інстанцій в оскаржуваному судовому рішенні неправильно застосував положення статей 40, 42 Закону №1058-IV щодо визначення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується під час перерахунку пенсії, призначеної відповідно до Закону №1058-IV у зв`язку з наявністю додаткового набутого (після призначення пенсії за віком) страхового стажу в розмірі 24 місяці.

Скаржник зауважує, що згідно з положеннями статті 42 Закону №1058-IV під час здійснення перерахунку пенсії застосовується показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який враховувався під час призначення такої пенсії, а тому підстави для задоволення позову ОСОБА_1 відсутні, у зв`язку з чим, на думку відповідача, суд апеляційної інстанції помилково скасував законне та обґрунтоване рішення суду першої інстанції.

11. У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_1 зазначає, що доводи касаційної скарги ГУ ПФУ є необґрунтованими та не спростовують правильності висновків суду апеляційної інстанції, у зв`язку з чим просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, у відповідності до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.


................
Перейти до повного тексту