1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2024 року

м. Київ

справа № 440/3321/23

адміністративне провадження № К/990/32124/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Шарапи В.М. та Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Полтавській області

про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Полтавській області

на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року (ухвалене суддею-доповідачем Гіглавою О.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Ральченка І.М., суддів: Катунова В.В., Чалого І.С.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулася до адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Національної поліції в Полтавській області (далі - ГУНП в Полтавській області, Управління, скаржник), в якій просила:

2. визнати протиправним та скасувати висновок ГУНП в Полтавській області від 09 лютого 2023 року про відмову ОСОБА_1 у призначенні одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського під час дії воєнного стану щодо інспектора-снайпера взводу № 2 роти № 1 батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Полтава" ГУНП в Полтавській області лейтенанта поліції ОСОБА_2 ;

3. зобов`язати ГУНП в Полтавській області призначити одноразову грошову допомогу ОСОБА_1 в разі загибелі поліцейського під час дії воєнного стану, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року № 168 (далі - постанова КМУ № 168).

4. На обґрунтування позовних вимог позивачка вказала, що відповідач порушив її права на отримання пропорційної частки одноразової грошової допомоги в результаті загибелі її сина-поліцейського під час дії воєнного стану, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ № 168. ОСОБА_1 вважає, що відповідач неправильно та помилково кваліфікує загибель ОСОБА_2 як таку, що сталася в період проходження ним служби під час виконання службових обов`язків, оскільки ОСОБА_2 загинув не просто при виконанні службових обов`язків, а здійснюючи заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії рф проти України, посилення охорони об`єктів критичної інфраструктури.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

5. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року, адміністративний позов задоволено.

6. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що єдиними умовами виплати одноразової грошової допомоги на момент смерті ОСОБА_2 є належність до певної категорії осіб, передбачених пунктом 1 постанови КМУ № 168, та загибель такої особи в період дії воєнного стану. Суд апеляційної інстанції також вказав, що оскільки у ході судового розгляду встановлено факт загибелі інспектора-снайпера взводу № 2 роти № 1 БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області лейтенанта поліції ОСОБА_2 в період дії воєнного стану, відмова відповідача у призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, встановленої постановою КМУ № 168, є протиправною, а висновок ГУНП в Полтавській області від 09 лютого 2023 року підлягає скасуванню.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, ГУНП в Полтавській області звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

8. На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій застосували положення пункту 2 постанови КМУ № 168, яким передбачено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови (зокрема поліцейських) виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 грн, яка розподіляється рівними частинами на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII), крім громадян рф або республіки білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

9. Обґрунтовуючи порушення судами першої та апеляційної інстанцій положення пункту 2 постанови КМУ № 168, відповідач зазначає, що акт розслідування не містить інформації про те, що загибель відбулася під час участі у бойових діях або під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення у період здійснення зазначених заходів, а тому в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

10. Касаційна скарга надійшла до Суду 22 вересня 2023 року.

11. Ухвалою Верховного Суду від 23 жовтня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі № 440/3321/23, витребувано адміністративну справу та запропоновано позивачці надати відзив на касаційну скаргу.

12. Ухвалою Верховного Суду від 28 березня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 29 березня 2024 року.

13. При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасники справи клопотань не заявили.

Позиція інших учасників справи

14. Від позивачки 13 листопада 2023 року надійшов відзив на касаційну скаргу Управління, в якому ОСОБА_1 вказала, що положеннями постанови КМУ № 168 прямо передбачено право членів сім`ї на отримання одноразової грошової допомоги у розмірі 15 000 000 грн у разі загибелі поліцейського, який загинув під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони. На цій підставі вона стверджує, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, а доводи касаційної скарги висновків, що викладені в оскаржуваних Управлінням судових рішеннях, не спростовують.

Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

15. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що ОСОБА_2 проходив службу в органах Національної поліції України, наказом ГУНП в Полтавській області від 18 серпня 2021 року № 403 о/с "По особовому складу" старшого сержанта поліції інспектора-снайпера взводу № 2 роти № 1 батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Полтава" ОСОБА_2 було звільнено з посади поліцейського-водія взводу №1 роти №1 батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Полтава" з 18 серпня 2021 року.

16. Наказом ГУНП в Полтавській області від 24 лютого 2022 року № 329 "Про забезпечення охорони об`єктів критичної інфраструктури в Полтавській області" з метою залучення до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф проти України, посилення охорони об`єктів критичної інфраструктури, зокрема, наказано командиру БПСПОП "Полтава" ( ОСОБА_3 ) Головного управління Національної поліції для забезпечення цілодобової охорони Полтавського обласного комунального підприємства "Аеропорт-Полтава" відрядити з 24 лютого до особливого розпорядження 43 працівники підпорядкованого підрозділу; командиру БПОП ( ОСОБА_4 ) Головного управління Національної поліції для забезпечення цілодобової охорони Полтавського обласного комунального підприємства "Аеропорт - Полтава" відрядити з 24 лютого до особливого розпорядження в достатній кількості працівників підпорядкованого підрозділу.

17. Відповідно до Списку особового складу БПСПОП "Полтава", залученого до охорони військового аеродрому НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 окремої бригади армійської авіації сухопутних військ Збройних Сил України) лейтенанта поліції інспектора-снайпера ОСОБА_2 було залучено до охорони військового аеродрому НОМЕР_1 .

18. Згідно зі свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_3 від 01 березня 2022 року, виданим Полтавським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Полтавському районі Полтавської області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми), ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

19. Наказом ГУНП в Полтавській області від 05 жовтня 2022 року № 866 створена спеціальна комісія з розслідування нещасного випадку, що трапився ІНФОРМАЦІЯ_1 з інспектором-снайпером взводу № 2 роти № 1 батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Полтава" ОСОБА_2 (далі - Спеціальна комісія).

20. За результатами спеціального розслідування складено акт № 21, затверджений 23 листопада 2022 року начальником ГУНП в Полтавській області ОСОБА_5, яким встановлено наступне:

21. "У зв`язку з військовою агресією рф проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, у відповідності до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб на території держави введено воєнний стан. Згідно положення про батальйон патрульної служби поліції особливого призначення "Полтава" (далі - БПСПОП "Полтава") ГУНП в Полтавській області, затвердженого наказом ГУНП від 14 липня 2021 року № 690, підрозділ сприяє забезпеченню відповідно до законодавства режиму воєнного або надзвичайного стану (п. 2.9 Положення). На виконання вимог наказу ГУНП від 24 лютого 2022 року № 239 "Про забезпечення охорони об`єктів критичної інфраструктури в Полтавській області" у період часу з 24 лютого 2022 року по ІНФОРМАЦІЯ_1 працівники БПСПОП ГУНП, згідно із розрахунку були залучені до несення служби з охорони аеродрому, який розташований на території військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), АДРЕСА_1 (об`єкт "Полтава- 4").

22. Працівники батальйону дислокувалися в казармі № 3, у якій на першому поверсі проживали солдати строкової служби, а на другому - працівники поліції БПСПОП та декілька строковиків. Особовий склад був поділений на дві зміни. Службу несли на визначених керівництвом в/ч позиціях (спостерігальні пости та інші). З особового складу, який не залучався до несення служби на блок-посту, було сформовано штурмовий загін. За наявною інформацією, на території вищезазначеної військової частини також дислокувались військовослужбовці та представники територіальної оборони.

23. ІНФОРМАЦІЯ_1 близько 13.30 год до ГУНП надійшла інформація про те, що на території військової частини НОМЕР_1, у місці дислокації сил БПСПОП відбулась стрільба з вогнепальної зброї із двома загиблими та одним пораненим поліцейськими.

24. Розслідуванням встановлено, що вранці ІНФОРМАЦІЯ_1 заступник командира БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області, інспектор-снайпер взводу № 2 роти № 1 БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області лейтенант поліції ОСОБА_2 та заступник командира роти № 2 БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області в складі зведеного загону заступили до несення служби з охорони військового аеродрому, який розташований на території в/ч НОМЕР_1, АДРЕСА_1, та були залучені для несення служби на блок-пост зі сторони с. Івонченці, Полтавського району. Старшим від БПСПОП "Полтава" був ОСОБА_6 .

25. Близько 10 год. 30 хв. заступник командира БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області повідомив заступника командира роти № 2 БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області та лейтенанту поліції ОСОБА_2, що доповів керівництву БПСПОП "Полтава" стосовно поповнення запасів продовольства та наказав їм готуватися до виїзду з території військової частини.

26. Після цього, зазначені працівники поліції на службовому автомобілі "Рено Трафік" білого кольору д.н.з. НОМЕР_4 під керуванням ОСОБА_2 виїхали з території військової частини та попрямували до розташування підрозділу БПСПОП "Полтава" за адресою м. Полтава, вул. Соборності, 54б. По прибуттю до підрозділу, вони завантажили заготовлене озброєння та продукти. В свою чергу, ОСОБА_2 завантажив до свого приватного автомобіля "Форд Транзит" білого кольору д.н.з. НОМЕР_5 особисті речі та особисті речі особового складу батальйону, які зберігалися в розташуванні підрозділу, оскільки це був перший виїзд із території військової частини з 24 лютого 2022 року .

27. Близько 13 год. 00 хв, повертаючись до місця несення служби, працівники поліції на двох автомобілях під`їхали до головного КПП (позивний "Брама-1") в/ч НОМЕР_1 . При цьому, першим їхав службовий автомобіль "Рено Трафік" під керуванням ОСОБА_7 з ОСОБА_6 поруч на пасажирському місці. За ними їхав автомобіль "Форд Транзит" під керуванням ОСОБА_2 .

28. Коли автомобілі під`їхали до воріт, перед ними стояв військовий бортовий автомобіль (КАМАЗ). Щоб не створювати перешкод для інших учасників руху, вони зупинилися за автомобілем КАМАЗ біля КПП. У цей час на вулиці поблизу КПП стояло близько 10 військовослужбовців, частина з яких спілкувалася із цивільними особами. Через кілька хвилин із приміщення КПП вийшов військовослужбовець та голосно наказав всім військовим негайно зайти на територію військової частини. ОСОБА_7 чітко почув у його словах, що стався прорив на територію військової частини. Через кілька секунд були відчинені ворота КПП та КАМАЗ почав рух. Після цього заступник командира БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області вийшов із авто та звернувся до одного із військовослужбовців та запитав дозвіл на в`їзд, потім він зв`язався з помічником начальника БПСПОП "Полтава", щоб той попередив начальника штабу в/ч НОМЕР_1 з позивним " ОСОБА_29 " (керівник в/ч НОМЕР_1 ) про їхнє повернення на двох автомобілях та запросив зелений коридор на в`їзд на територію.

29. ОСОБА_9, перебуваючи у казармі на території в/ч, зв`язався по рації із "ОСОБА_29" та попрохав пропустити два білих мікроавтобуса на територію, чітко повідомивши, що дані автомобілі належать їхньому підрозділу. По радіостанції "ОСОБА_29" дав команду "Брамі-1" (КПП № 1) пропустити автомобілі БПСПОП "Полтава".

30. Одночасно з цим ОСОБА_6 повернувся до салону автомобіля та повідомив ОСОБА_7, що отримав дозвіл на проїзд та наказав їхати. В цей час КАМАЗ, який рухався попереду, був на відстані 50 метрів. Перетнувши лінію воріт КПП, ОСОБА_7 знову зупинився та через вікно сказав військовослужбовцю, що "Форд Транзит", який рухається позаду, також із ними. Отримавши від нього дозвіл, вони рушили далі проте, наблизившись до повороту до пожежної частини, вони почули щільні автоматичні черги, які влучали в їх автомобіль.

31. У цей же час ОСОБА_9 по радіостанції почув команду "Прорив" і команду "До бою" та звуки пострілів на вулиці. ОСОБА_9 знову в ефірі повторив: "Я ОСОБА_30 - це наші автобуси, не стрілять" і спробував зв`язатися із ОСОБА_6 - виклик ішов, однак слухавку ніхто не підіймав. По радіостанції були хаотичні переговори і змоги вклинитися в радіозв`язок у ОСОБА_9 вже не було. Ким саме та при яких обставинах була подана команда на відкриття вогню встановлено не було.

32. З другого поверху казарми військової частини, де перебував особовий склад БПСПОП "Полтава" ГУНП, командир взводу № 2 роти № 1 БПСПОП "Полтава", старший лейтенант поліції ОСОБА_10 став свідком того, що військовослужбовці, які були на вулиці, розклалися в бойовому порядку, по периметру із-за укриття, одним з таких місць-укриттів, був припаркований автомобіль марки ВАЗ червоного кольору, попід будівлею казарми також лежали військові, а стрільба велась у бік в`їзду, в напрямку "Брами-1" (КПП) та сторону пожежної частини, яка розташована на відстані близько 270 метрів від контрольно-пропускного пункту.

33. Фактично одразу ОСОБА_7 отримав вогнепальне поранення в ліву ногу, а тому вже не міг контролювати рух автомобіля і в`їхав в бордюр біля пожежної частини, при цьому, попередньо автомобіль вже був спрямований в бік казарми. ОСОБА_7 повідомив ОСОБА_6, що поранений після чого останній витягнув його із автомобіля через пасажирські дверцята у кювет. Вони весь час кричали "Свої", але щільний вогонь по ним в цей час продовжувався. ОСОБА_7 побачивши, що із їхнього автомобіля витікає паливо, через пасажирські дверцята поповз вимкнути двигун. У ході цієї спроби він отримав друге кульове поранення в праву ногу. Впавши на землю, він побачив, що ОСОБА_6 в кюветі не було - він помітив його з іншого боку автомобіля без ознак життя. В цей час "Форд Транзит" об`їхав їх автомобіль зліва та скотився у кювет.

34. З казарми на допомогу потерпілим також вибігли працівники БПСПОП "Полтава" ГУНП ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 та інші. Діставшись до місця події, свідки побачили два розстріляних автомобіля. Біля "Рено Трафік" без ознак життя лежав ОСОБА_6 з вогнепальним поранням голови, а у канаві, поміж автобусів лежав у свідомості ОСОБА_7 з пораненням ніг, якому надали медичну допомогу. Трохи правіше стояв автомобіль "Форд Транзит", за кермом водія без ознак життя перебував ОСОБА_2 з вогнепальним поранням голови.

35. Як зазначив у своєму поясненні ОСОБА_14, перебуваючи на місці події, він почув, як почало сипатися скло із вікна другого поверху першої казарми, що розташована навпроти пожежної частини і максимально близько до них почув постріли, всі хто перебував поруч почали кричати, щоб не стріляли.

36. У межах розслідування також опитано поліцейських, які відповідно до розрахунку від ІНФОРМАЦІЯ_1 перебували та несли службу на території в/ч НОМЕР_1 (окрім тих поліцейських, які в подальшому були направлені до зони ООС, та проведення інших завдань на території Полтавській області) у тому числі ОСОБА_3, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_11, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25 ; ОСОБА_26 ; ОСОБА_27 . Вказані поліцейські виклали відомості аналогічні поясненням поліцейських, які були зазначені раніше.

37. Згідно з довідкою про причину смерті від 01 березня 2022 року № 275 причиною смерті ОСОБА_2 встановлена травма серця. Свідоцтвом про смерть від 01 березня 2022 року № НОМЕР_3 зафіксована дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 . Проведена судова-медична експертиза тіла ОСОБА_2 обласним бюро СМЕ Полтавської ОДА (висновок СМЕ від 17 червня 2022 року № 234-а).

38. Згідно з висновком службового розслідування від 12 квітня 2022 року, дисциплінарна комісія вважає, що під час подій ІНФОРМАЦІЯ_1 в діях поліцейських відсутні ознаки дисциплінарного проступку.

39. За вказаним фактом Територіальним Управлінням ДБР, розташованим у м. Полтаві, розпочате досудове розслідування. Відомості були внесені до ЄРДР № 62022170010000059 від 27 лютого 2022 року за частиною другою статті 115 КК України. Постановою Полтавської обласної прокуратури від 19 квітня 2022 року визнано підслідність зазначеного кримінального правопорушення за слідчими СУ ГУНП в Полтавській області.

40. Спеціальною комісією враховано кваліфікацію кримінального правопорушення за пунктом 1 частини другої статті 115 КК України.

41. При цьому, спеціальною комісією проаналізовано нормативно-правову базу та встановлено, що поліцейські БПСПОП "Полтава" перебували на території військової частини НОМЕР_1, оскільки наказом ГУНП в Полтавській області від 24 лютого 2022 року № 239 були залучені до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф проти України, посилення охорони об`єктів критичної інфраструктури.

42. Згідно з Указом Президента України № 79/2022 "Про відзначення державними нагородами України", за особисту мужність і самовіддані дії, виявлені у захисті державного суверенітету та територіальної цілісності України, вірність військовій присязі постановлено нагородити посмертно лейтенанта поліції ОСОБА_2 орденом "За мужність" ІІІ ступеня.

43. За висновками комісії по даному факту проведено службове розслідування та складено висновок від 12 квітня 2022 року, затверджений начальником ГУНП ОСОБА_28, в якому встановлено, що в діях лейтенанта поліції ОСОБА_2 відсутні ознаки дисциплінарного проступку.

44. Спеціальна комісія кваліфікувала, що інспектор-снайпер взводу № 2 роти № 1 БПСПОП "Полтава" ГУНП в Полтавській області лейтенант поліції ОСОБА_2 загинув в період проходження служби під час виконання службових обов`язків (підпункт 1 пункту 7 розділу ІІІ Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05 жовтня 2020 року № 705, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2020 року № 1139/35422).".

45. Так, згідно зі свідоцтвом про народження загиблого поліцейського ОСОБА_2 серії НОМЕР_6 ОСОБА_1 його мати.

46. 05 січня 2023 року Управлінням соціального захисту населення виконавчого комітету Шевченківської районної у м. Полтаві ради на ім`я ОСОБА_1 видано посвідчення, згідно з яким позивачка має право на пільги, встановлені для сімей загиблих (померлих) ветеранів війни.

47. Згодом ОСОБА_1 звернулась до начальника ГУНП в Полтавській області із заявою про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського у зв`язку із загибеллю ОСОБА_2 із додатками: копією паспорта, копією картки ФО-ПП (ІПН), копією свідоцтва про смерть, копією постанови медичної ВЛК МВС, копією свідоцтва про народження, довідкою про несудимість, рахунком та реквізитами банку АТ "Ощадбанк".

48. За наслідками розгляду вказаної заяви складений висновок про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського під час дії воєнного стану, який затверджений 09 лютого 2023 року заступником начальника ГУНП в Полтавській області полковником поліції Борисом Реутовим.

49. Листом ГУНП в Полтавській області від 14 лютого 2023 року № 29/В-9 позивачці повідомлено про затвердження вказаного висновку та зазначено, що згідно з пунктом 1 Порядку № 376 право на виплату одноразової грошової допомоги, що передбачена в пункті 2 постанови КМУ № 168, мають члени сімей поліцейських, які загинули під час дії воєнного стану з 24 лютого 2022 року під час безпосередньої участі в бойових діях або які забезпечували здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи при цьому безпосередньо в районах, визначених як райони ведення бойових дій (згідно зі статтею 1 Закону України "Про оборону України", що визначається рішенням Головнокомандувача Збройних Сил України). В усіх інших випадках загибелі (смерті) поліцейського одноразова грошова допомога призначається членам сімей згідно зі статтею 97 Закону України "Про Національну поліцію" та Порядком та умовами виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженими наказом МВС України від 11 січня 2016 року № 4 (далі - Порядок № 4). Повідомлено, що оскільки кваліфікація нещасного випадку не містить відомостей про загибель під час участі у бойових діях або під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій рф території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, підстави для призначення та виплати одноразової грошової допомоги відповідно до постанови КМУ № 168 відсутні.

50. Не погодившись із відмовою відповідача у призначенні одноразової грошової допомоги, позивачка звернулась до суду із даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

51. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також, виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

52. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

53. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

54. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

55. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

56. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11 травня 2023 року та постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року відповідають не повністю, а викладені у касаційній скарзі доводи є частково обґрунтованими з огляду на таке.

57. Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

58. Зазначена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

59. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

60. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 проходив службу в органах Національної поліції України.

61. Правові засади організації та діяльності Національної поліції України (далі - поліція), статус поліцейських, порядок проходження служби в поліції визначені Законом України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII).

62. Відповідно до статті 1 Закону № 580-VIII поліція - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

63. Згідно зі статтею 2 Закону № 580-VIII завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах:

1) забезпечення публічної безпеки і порядку;

2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави;

3) протидії злочинності;

4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.

64. Поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (частина перша статті 8 Закону № 580-VIII).

65. Відповідно до частини першої статті 18 Закону № 580-VIII поліцейський зобов`язаний: 1) неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; 2) професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва; 3) поважати і не порушувати прав і свобод людини; 4) надавати невідкладну, зокрема домедичну і медичну, допомогу особам, які постраждали внаслідок правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров`я; 5) зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків; 6) інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді.

66. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", з 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на території України введений воєнний стан.

67. Відповідно до статті 1 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

68. Отже, воєнний стан як особливий правовий режим вимагає вчинення уповноваженими суб`єктами низки стратегічних та оперативних заходів, спрямованих на захист держави, здійснення яких водночас пов`язане з небезпекою для життя і здоров`я.

69. Запровадження в Україні воєнного стану стало підставою для реалізації поліцейськими відповідних повноважень, передбачених Законом № 580-VIII, зокрема саме для такого особливого стану.

70. Серед основних повноважень поліцейських, характерних для воєнного стану, стаття 23 Закону № 580-VIII передбачає такі:

- участь відповідно до повноважень у забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного або надзвичайного стану, зони надзвичайної екологічної ситуації у разі їх введення на всій території України або в окремій місцевості (пункт 24 частини першої);

- здійснення у взаємодії зі Збройними Силами України, Національною гвардією України, Державною прикордонною службою України, Державною спеціальною службою транспорту, Службою безпеки України, боротьби з диверсійно-розвідувальними силами агресора (противника) та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями (пункт 34 частини першої).

71. Також стаття 24 Закону № 580-VIII наділяє поліцію додатковими повноваженнями, виконання яких може бути покладене на поліцію виключно законом, а саме у разі виникнення загрози державному суверенітету України та її територіальної цілісності, а також у ході відсічі збройної агресії проти України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, відповідно до законодавства України беруть участь в обороні України, у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості; у ході забезпечення та здійснення заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості, виконання завдань територіальної оборони, органи та підрозділи, що входять до системи поліції та дислокуються в межах Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, області, міста Києва, можуть підпорядковуватися за рішенням керівника поліції відповідному начальнику Головного управління Національної поліції в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, області, місті Києві; під час дії воєнного стану поліція особливого призначення в ході відсічі збройної агресії проти України за рішенням військового командування, погодженим з керівником поліції або уповноваженою ним особою, може брати участь в обороні України відповідно до Закону України "Про оборону України" шляхом безпосереднього ведення бойових дій.

72. Стаття 46-1 Закону № 580-VIII передбачає особливості застосування поліцейськими поліції особливого призначення зброї та бойової техніки під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України. Так, поліцейські поліції особливого призначення під час дії воєнного стану в разі залучення до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України, а також при виконанні завдань щодо участі в обороні держави мають право застосовувати і використовувати зброю та бойову техніку в установлених для з`єднань, військових частин та підрозділів Збройних Сил України порядку та випадках.

73. Таким чином, поліцейські виконують особливі та надважливі завдання і функції як у мирний час, так і під час дії воєнного стану. З характером діяльності поліцейських як працівників правоохоронного органу пов`язується також їх особливий правовий та соціальний захист.

74. Конституційний Суд України (далі - КСУ) у Рішенні від 22 квітня 2020 року № 3-р(І)/2020 щодо питань соціального захисту військовослужбовців та працівників органів правопорядку висловив позицію, згідно з якою "Конституція України виокремлює й інші категорії громадян України, які потребують додаткових гарантій держави, зокрема гарантій соціального захисту. До них насамперед належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі в органах, що забезпечують суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку" (абзац перший пункту 3 мотивувальної частини Рішення від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002). Соціальні гарантії військовослужбовців та працівників правоохоронних органів випливають з характеру покладених на них службових обов`язків у зв`язку з виконанням ними державних функцій (абзац одинадцятий пункту 3 мотивувальної частини Рішення КСУ 17 березня 2004 року № 7-рп/2004).


................
Перейти до повного тексту