ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2024 року
м. Київ
справа № 160/3235/23
провадження № К/990/30989/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А., суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 17.08.2023 (колегія суддів у складі головуючого судді Баранник Н.П., суддів Головко О.В., Малиш Н.І.)
у справі №160/3235/23
за позовом ОСОБА_1
до Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області
про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. У лютому 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області (далі - відповідач, Управління СБУ), у якому просив:
- визнати протиправними дії Управління СБУ, що полягають у відмові виготовлення оновлених довідок грошового забезпечення з визначенням розміру посадового окладу та окладу за військовим званням станом на 29.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023 на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова №704), та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області відповідних довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2020, 01.01.2021, 01.01.2023, з відображенням щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення та премії в установлених розмірах;
- зобов`язати Управління СБУ надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області оновлені довідки за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 29.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 19.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ), положень Постанови №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023 на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до Постанови №704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії згідно вимог підпункту 4 пункту 5 Порядку №45 (у середніх розмірах), для проведення перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2020, з 01.01.2021, з 01.01.2023 у розмірі 77% від розміру грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023.
2. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 27.04.2023 позовну заяву задовольнив, визнав протиправними дії Управління СБУ щодо відмови ОСОБА_1 у оформленні та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 29.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023 для перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2023. Зобов`язав Управління СБУ оформити та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 29.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, Постанови №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу і окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023, на відповідний тарифний коефіцієнт, згідно з додатками 1, 14 до Постанови №704, з обов`язковим зазначення відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2023.
3. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 17.08.2023 скасував рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання Управління СБУ надати до Головного Управління Пенсійного фонду в Дніпропетровській області оновлену довідку за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку №45, про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, положень Постанови №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023 на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до Постанови №704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії згідно вимог підпункту 4 пункту 5 Порядку №45 (у середніх розмірах), для проведення перерахунку основного розміру пенсії з 01.01.2023 та ухвалив в цій частині нове рішення про відмову у задоволенні цієї частини позовних вимог. В решті рішення суду першої інстанції залишив без змін.
4. Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції в частині відмови позивачу у наданні довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2023 та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером за вислугою років та отримує пенсію за Законом №2262-ХІІ.
7. 17.01.2023 ОСОБА_1 звернувся до Управління СБУ із заявою про підготовку та надання оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 29.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023 для перерахунку пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2023.
8. Листом Управління СБУ від 26.01.2023 №55/11/Ф-57/93 ОСОБА_1 повідомлено про відсутність підстав для видачі оновленої довідки із розрахунку посадового окладу, оскільки посадові оклади, оклади за військовим званням військовослужбовцям Управління СБУ, в тому числі по відповідній посаді, не переглядалися, нові розміри посадових окладів для військовослужбовців урядом не затверджувалися. Крім того зазначено, що чинним законодавством, яке регулює порядок перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", не передбачено видача довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на дату, визначену за бажанням пенсіонера.
9. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у підготовці та наданні оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 29.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2023, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції керувався тим, що з 01.01.2020 положення пункту 4 Постанови №704 в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою №704 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, згідно із якими прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений на відповідний рік у тому числі як розрахункова велична для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів. Через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема, згідно із Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" від 15.12.2020 №1082-IX (далі - Закон №1082-IX), у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку №45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом застосування пункту 4 Постанови №704 із використанням для їх визначення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (через його збільшення на відповідний рік). Встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №1774-VІІІ обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з Постановою №704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.
11. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову у зазначеній вище частині, суд апеляційної інстанції керувався тим, що після набрання законної сили постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18, якою визнано протиправним і скасовано пункт 6 Постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103 (далі - Постанова №103), якою фактично відновлено дію пункту 4 Постанови №740 у первісній редакції, щодо 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року, яка суперечить приписам пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII (далі - Закон №1774), який набрав чинності 01.01.2017, установлено, що після набрання чинності цим Законом мінімальна заробітна плата не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат, а тому цей пункт не може бути застосований як при обчисленні грошового забезпечення військовослужбовців, так відповідно і при визначенні грошового забезпечення для перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. У своїй касаційній скарзі позивач звертає увагу, що зміна розміру прожиткового мінімуму і є тією обставиною, яка зумовлює підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців, а відтак і є підставою для видачі йому оновлених довідок відповідно до вимог Закону №2262-ХІІ. На переконання позивача, норми Постанови №704 (після скасування судовим рішенням у справі №826/6453/18 змін до зазначеної постанови) свідчать про наявність у нього права на перерахунок пенсії у зв`язку із збільшенням прожиткового мінімуму для працездатних громадян. Також, зазначив, що суд апеляційної інстанції під час вирішення спору не врахував висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 12.09.2022 у справі №500/1813/21, від 02.08.2022 у справі №440/6017/21, від 04.04.2023 у справі №120/5264/22.