1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2024 року

м. Київ

справа № 380/12821/22

адміністративне провадження № К/990/41801/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року у складі головуючого судді Кравціва О.Р. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року у складі колегії суддів: Курильця А.Р., Мікули О.І., Пліша М.А., у справі № 380/12821/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛІВІЯ ТРЕЙДІНГ" до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ОЛІВІЯ ТРЕЙДІНГ" (далі - позивач, ТОВ "Олівія Трейдінг") звернулося до суду з адміністративними позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Миколаївській області), у якому, з урахуванням заяв про збільшення позовних вимог, просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення:

- від 30.11.2021 №1052414290704 за формою "В1", яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку за серпень 2021 року, у розмірі 14226021,00 грн та накладено штраф у розмірі 7113010,50 грн;

- від 30.11.2021 №1052214290704 за формою "В4", яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку за серпень 2021 року у розмірі 17692274,00 грн;

- від 13.09.2021 №7654429704 за формою "В4", яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку за квітень 2021 року, у розмірі 1150,00 грн;

- від 14.06.2021 №484114290703 за формою "В4", яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку за лютий 2021 року, у розмірі 14921708,00 грн;

- від 13.09.2021 №7655/1429070443693271 за формою "В1", яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, за квітень 2021 року на 14921708,00 грн, а також накладено штраф 3730427,00 грн;

- від 10.02.2022 №135114290704 за формою "В1", яким зменшено бюджетне відшкодування з податку на додану вартість за жовтень 2021 року на суму 18153655,00 грн та накладено штраф у розмірі 9076827,50 грн;

- від 10.02.2022 №135214290704 за формою "В4", яким зменшено розмір від`ємного значення з податку на додану вартість за жовтень 2021 року на суму 12820803,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржені податкові повідомлення-рішення є протиправними, безпідставними та необґрунтованими.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року, позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області №484114290703 від 14.06.2021, №7655/1429070443693271 від 13.09.2021, №7654/1429070443963271 від 13.09.2021, №1052414290704 від 30.11.2021, №1052214290704 від 30.11.2021, №135114290704 від 10.02.2022, №135214290704 від 10.02.2022.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що надані позивачем до матеріалів справи документи в сукупності з іншими первинними документами, які надавалися позивачем при проведенні перевірки, є належними доказами на підтвердження дотримання ТОВ "ОЛІВІЯ ТРЕЙДІНГ" приписів податкового законодавства щодо формування даних податкового обліку за операціями з контрагентами, а тому спірні податкові повідомлення-рішення прийняті відповідачем протиправно.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

ТОВ "Олівія Трейдінг" зареєстроване як юридична особа 09.11.2020, податковий номер платника податків: 43963271; основний вид економічної діяльності: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

14 червня 2021 року ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення-рішення форми "В4" №484114290703, відповідно до якого зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 14921708,00 грн (Т.1, арк. спр. 70-71).

ГУ ДПС у Миколаївській області у період з 06.07.2021 по 12.07.2021 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за квітень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, про що складено акт №5241/14-29-07-04/43963271 від 19.07.2021 (Т.1, арк. спр. 182-214).

Указаною перевіркою зафіксовано порушення позивачем:

- п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 204 Податкового кодексу України, оскільки ним завищено суму податку на додану вартість, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за квітень 2021 року на суму 14921708,00 грн;

- п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 204 Податкового кодексу України, в результаті чого завищено суму від`ємного значення з податку на додану вартість на 1150,00 грн.

У зв`язку з виявленими порушеннями на підставі вказаного акта перевірки прийнято податкові повідомлення-рішення:

- форми "В4" від 13.09.2021 №7654/1429070443963271, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 1150,00 грн (Т.1, арк. спр.74-75);

- форми "В1" від 13.09.2021 №7655/1429070443693271, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 14921708,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у сумі 3730427,00 грн (Т.1, арк. спр. 77-78).

ГУ ДПС у Миколаївській області у період з 26.10.2021 по 01.11.2021 проведено документальну позапланову виїзну перевірку щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за серпень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, про що складено акт №8046/14-29-07-04/43963271 від 08.11.2021 (Т.1, арк. спр. 219-250, Т.2, арк. спр. 1-91).

Указаною перевіркою зафіксовано порушення позивачем:

п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, оскільки ним завищено суму податку на додану вартість, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за серпень 2021 року на суму 14226021,00 грн;

п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України в результаті чого завищено суму від`ємного значення з податку на додану вартість на 17692274,00 грн.

У зв`язку з виявленими порушеннями на підставі вказаного акта перевірки прийнято податкові повідомлення-рішення:

- форми "В1" від 30.11.2021 №1052414290704, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 14226021,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у сумі 7113010,50 грн (Т.1, 81-82);

- форми "В4" від 30.11.2021 №1052214290704, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 17692274,00 грн (Т.1, арк. спр.83-84).

ГУ ДПС у Миколаївській області у період з 04.01.2022 по 11.01.2022 проведено документальну позапланову виїзну перевірку щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, про що складено акт №227/14-29-07-04/43963271 від 18.01.2022 (Т.1, арк. спр. 87-167).

Указаною перевіркою зафіксовано порушення позивачем:

п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, оскільки ним завищено суму податку на додану вартість, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за жовтень 2021 року на суму 18153655,00 грн;

п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України в результаті чого завищено суму від`ємного значення з податку на додану вартість на 12820803,00 грн.

У зв`язку з виявленими порушеннями на підставі указаного акта перевірки прийнято податкові повідомлення-рішення:

- форми "В1" від 10.02.2022 №135114290704, відповідно до якого зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 18153655,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) 9076827,50 грн (Т.1, арк. спр. 176-177);

- форми "В4" від 10.02.2022 №135214290704, відповідно до якого зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 12820803,00 грн (Т.1, арк. спр. 179-180).

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Не погодившись із судовими рішеннями, ГУ ДПС у Миколаївській області звернулося з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що підставою касаційного оскарження судових рішень є пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а саме суди першої та апеляційної інстанцій застосували норми права без урахування висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 11.05.2022 у справі №640/11205/19, від 28.12.2022 у справі №520/1284/19, від 14.12.2022 у справі 826/3687/18, від 16.06.2021 у справі № 400/987/19, від 28.05.2020 у справі №826/15364/17, від 28.05.2020 у справі № 820/379/16, від 13.12.2022 у справі № 820/6261/17.

Верховний Суд у вказаних постановах зазначав, що наслідки у вигляді виникнення у покупця права на формування відповідних сум податкових вигод (витрат та податкового кредиту) виникають за таких обставин та підстав, зокрема: фактичного (реального) здійснення оподатковуваних операцій та їх документального підтвердження сукупністю юридично значимих (дійсних) первинних та інших документів, які зазвичай супроводжують операції певного виду; наявності у сторін спеціальної податкової правосуб`єктності та належним чином складеної податкової накладної; ділової мети, розумних економічних причин для здійснення операції й подальшого використання придбаного товару (робіт, послуг) у межах господарської діяльності платника. Указував про необхідність дослідження питання добросовісності дій платника податку, яка полягає у відповідальності вчинених дій господарській меті, взаємозв`язок між отриманими товарами та підтвердженням використання їх у господарській діяльності платника податків, а також реальність усіх відомостей, наведених у документах, складених за наслідками таких господарських операцій. Визначальним для вирішення спорів про наявність податкових наслідків за результатами вчинення господарських операцій є дослідження сукупності обставин та первинних документів, які можуть як підтверджувати, так і спростовувати реальність господарських операцій. Також звертав увагу, що наявність зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної є обов`язковою, але не єдиною умовою для віднесення сум ПДВ до податкового кредиту.

Крім того, відповідач, посилаючись також на пункти 1 та 3 частини другої статті 353 КАС України, указує, що суди попередніх інстанцій не урахували доводів податкового органу, а також доказів на їх підтвердження, які засвідчують нереальність спірних господарських операцій.

Разом із цим, відповідач зазначав про пропуск позивачем строків звернення до суду.

Позивачем не подано відзив на касаційну скаргу ГУ ДПС у Миколаївській області, що не перешкоджає їх розгляду по суті вимог.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, врегульовані положеннями ПК України.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

За положеннями пункту 200.2 статті 200 ПК України для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету.

Пунктом 200.4 ст. 200 ПК України встановлено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу; б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктами 200.8, 200.9 статті 200 ПК України до податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.

Форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Згідно з пунктом 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг.

Пунктом 198.2 статті 198 ПК України передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

За положеннями пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку, зокрема, з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Згідно зі статтею 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Таким чином, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій із придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.

Так, про відсутність фактичного характеру відповідних операцій можуть свідчити підтверджені доказами доводи податкового органу, зокрема, про наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних засобів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов`язані з виникненням права на податковий кредит або бюджетне відшкодування, якщо для даного виду діяльності також потрібне здійснення і облік інших господарських операцій, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 31.03.2020 у справі № 820/7521/15, від 18.09.2020 у справі № 816/2211/18, від 28.04.2021 у справі № 160/1283/19.

Документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, змісту послуг, що надаються, тощо.

Водночас, сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.

Отже, лише за умови підтвердження первинними документами господарських операцій, які є об`єктом оподаткування, платник податків має право на відображення результатів таких операцій у бухгалтерському обліку, на даних якого ґрунтується податкова звітність.

Щодо вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 14.06.2021 №484114290703, прийнятого на підставі акта №3514/14-29-07-003/43963271 "Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Олівія Трейдінг" з метою дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість за лютий 2021 року" від 19.05.2021, судами попередніх інстанцій встановлено, що у акті перевірки від 19.05.2021 за №3514/14-29-07-03/43963271 (Т. 18, арк. спр.123-142) зафіксовано, що за даними податкової декларації з податку на додану вартість платника податків ТОВ "Олівія Трейдінг" за лютий 2021 року сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду становить 14921708,00 грн. Згідно з наданим Додатком 2 "Довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2)" до податкової декларації з ПДВ за лютий 2021 року ТОВ "Олівія Трейдінг задекларовано виникнення від`ємного значення у розмірі 14921708,00 грн у лютому 2021 року.

За даними податкової звітності за лютий 2021 року р. 19 "Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 рядок 9 декларації)" на суму ПДВ 14921708,00 грн сформовано за рахунок включення до складу податкового кредиту податкової декларації з податку на додану вартість за лютий 2021 року суми ПДВ по операціях з придбання товарів/послуг на митній території України (р. 10.1 декларації) за лютий 2021 року в розмірі 14921708,00 грн (Додаток №5 "Розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)").

Контролюючим органом у акті перевірки досліджено ланцюг постачання та з`ясовано, що в ході проведення аналізу баз даних контролюючого органу не встановлено придбання ТОВ "Кіма+" олії соняшникової нерафінованої, українського походження, наливом, врожаю 2020 року, яка зазначена у податкових накладних, виписаних та зареєстрованих на адресу позивача у лютому 2021 року. Тобто, неможливо підтвердити реальність господарських операцій позивача з ТОВ "Кіма+" за лютий 2021 року щодо придбання олії соняшникової нерафінованої, українського походження, наливом, врожаю 2020 року у кількості 2000,0 т на 14921708,00 грн.

Тому, перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2021 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ установлено порушення ТОВ "ОЛІВІЯ ТРЕЙДІНГ" п. 198.1, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, у результаті чого завищено суму від`ємного значення з податку на додану вартість на 14921708 грн.

Натомість судами першої та апеляційної інстанцій установлено, що між ТОВ "Кіма+" та ТОВ "Олівія Трейдінг" 22.02.2021 укладено договір поставки продукції №ВПО 22/02/21-К (Т.3, арк. спр. 14-21), відповідно до якого постачальник поставляє (продає) у власність покупцеві, а покупець приймає (придбає) та оплачує на умовах і протягом дії цього договору продукцію, з якісними показниками, вказаними в додатку до цього договору. Асортимент, номенклатура, кількість, якість, ціна, умови та строки поставки товару, місце прийому-передачі, строки оплати товару узгоджуються сторонами шляхом вказування їх у додатках на окремі партії товару, які поставляються згідно з договором та є його невід`ємною частиною.

В ціну товару включено всі податки і збори, передбачені чинним законодавством України, в тому числі податок на додану вартість, вартість транспортування продукції до місця її передачі, а також інші витрати, якщо інше не передбачено додатком до договору.

Ціна на товар встановлюється в національній валюті України і визначається у додатках до договору.

Оплата вартості поставленої продукції проводиться покупцем самостійно, безготівково в національній валюті України шляхом безготівкового переказу коштів на банківський рахунок постачальника.

Загальна сума цього договору сторонами не обмежується і визначається на підставі фактично поставленого товару протягом дії цього договору та узгодженої на нього ціни відповідно до додатків до договору.

Місце поставки фіксується в тексті відповідного додатку до договору. Постачальник здійснює поставку товару окремими партіями в строки, вказані в додатках до договору.

Факт здійснення поставки засвідчується актом прийому-передачі товару та/або видатковою накладною, що підписуються сторонами та є невід`ємною частиною цього договору. Разом з товаром постачальник зобов`язується передати покупцю на кожну окрему партію товару належним чином оформлену товарну (видаткову) накладну та товарно-транспортну накладну та/або залізничну накладну.

Товар за даним договором постачається автомобільним транспортом та/або залізничним транспортом.

Вимоги до якості визначені п. 4 Договору, а порядок приймання товару по кількості та якості п. 5 Договору.

Згідно з додатком №1 від 22.02.2021 до вказаного вище договору (Т.3, арк. спр. 22-23) сторони дійшли згоди щодо поставки олії соняшникової у кількості 2000,000 метричних тон (+/-10%) ціною 37304,27 грн/1т, загальною вартістю 74608540,00 грн (+/-10%) (без ПДВ).

У пункті 3 додатку визначено якісні показники для олії соняшникової нерафінованої гідратованої олії вищого сорту.

Постачальник постачає товар партіями на умовах СРТ та/або DAP та/або DAT Термінал ТОВ "Евері", м. Миколаїв, вул. Громадянська, 117/вул. Млинна, 1-Б та/або Термінал ТОВ "Ніка-Тера", 54052, м. Миколаїв, вул. Айвазовського, 23 (базис поставки відповідно до Інкотермс 2010).

Спосіб перевезення наливом.

Постачальник повинен передати покупцю транспортні документи; акти приймання-передачі товару та/або видаткову накладну; рахунок-фактуру із зазначенням точної кількості та ціни продукції; довідку про походження товару.

Датою поставки товару вважається дата прийняття товару в місці призначення та підписання сторонами акту прийому-передачі товару.

Період поставки з 22.02.2021 по 31.12.2022.

Порядок оплати вартості товару: 83,3% від вартості партії товару сплачується покупцем протягом 180-т банківських днів з дати надання постачальником копій документів: ТТН, реєстру товару по відвантаженню та заходу в порт, рахунку-фактури із зазначенням точної кількості та ціни продукції без ПДВ, суми ПДВ, акта приймання-передачі; 8,8% від вартості партії товару сплачується покупцем після реєстрації постачальником відповідної/відповідних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та надання постачальником покупцю усіх документів згідно з п. 7.1 Договору; 7,9% від вартості партії продукції сплачується покупцем протягом 180-ти банківських днів з дати поставки товару.

Можлива попередня оплата за товар після надання постачальником рахунку-фактури.

На підтвердження операцій за цим договором до матеріалів справи надано копії: платіжних доручень: №1 від 24.02.2021, №3 від 24.02.2021, №5 від 23.02.2021, №4 від 23.02.2021, №3 від 23.02.2021, №4 від 24.02.2021, №2 від 23.02.2021; податкових накладних: №33 від 23.02.2021, №34 від 23.02.2021, №35/1 від 23.02.2021, №36 від 23.02.2021, №37 від 24.02.2021, №38 від 24.02.2021, №39 від 24.02.2021, №40 від 25.02.2021; видаткової накладної №665 від 24.03.2021 на олію соняшникову нерафіновану, українського походження, наливом, врожаю 2020 року у кількості 987,2 т на суму 44192130,41 грн, у т.ч. ПДВ (Т.3, арк.спр.24-45).

До матеріалів справи долучено копію договору №17032021 від 17.03.2021 про надання послуг з організації перевезень вантажів у цистернах для перевезення харчових продуктів, укладеного між контрагентом ТОВ "Кіма+" (замовник) та ТОВ "Гарант-2005" (виконавець) (Т.3, арк. спр. 81-85).

На виконання вказаного договору ТОВ "Гарант-2005" здійснено відправлення продукції 987,2 т залізничним транспортом, що підтверджується накладною від 20.03.2021 (Т.3, арк. спр. 64-65).

Також, до матеріалів справи долучено копії посвідчень про якість на олію (Т.3, арк. спр. 66-80), акта про придатність цистерн під налив, актів про підготовку цистерн під навантаження олії рослинної (Т.3, арк. спр. 88, 89-103).

Між позивачем та ТОВ "Ніка Транс Логістика" (повірений) укладено договір доручення №НТЛ-1143-Б від 22.03.2021 (Т.3, арк. спр. 47-51), за яким повірений зобов`язується від імені та за рахунок довірителя виступати митним брокером довірителя, здійснювати декларування вантажів довірителя - зернових, зернобобових та олійних культур, включаючи складання та оформлення митних декларацій в інтересах довірителя, згідно з чинним митним законодавством України в рамках Митного кодексу України, а довіритель зобов`язується оплатити повіреному надані ним послуги на умовах, визначених цим договором.

У додатку №1 від 22.03.2022 до вказаного договору сторони погодили найменування послуг та вартість за документ, без ПДВ (Т.3, арк. спр. 52).

На підтвердження операцій за цим договором до матеріалів справи долучено копії рахунків на оплату №1333 від 31.03.2021, №1754 від 20.04.2021, актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) №854 від 31.03.2021; №1107 від 20.04.2021 (Т.3, арк. спр. 54-56).

Згідно з довідкою №7 від 31.03.2021 ТОВ "Ніка Транс Логістика" повідомлено, що при навантаженні судна TRF MAQUETTE вантажем, що знаходився на складах зернового терміналу ТОВ "МСП Ніка-Тера", втрати по прийому, накопиченню, при відвантаженні склали від загальної, завантаженої на борт ваги згідно з довідкою від ТОВ "МСП Ніка-Тера" №46 віл 31.03.2021 склали 0,687 т (Т.3, арк.спр.86). Згідно з зведеним реєстром №1 від 24.03.2021 прийнято до відправлення вантажу 982,110 т (Т.3, арк.спр.87).

Указаний товар експортовано АГРО БОРД ЕООД відповідно до контракту №GSS 18/02/21-ОТ /Т.3, арк.спр.104-114/.

Відповідно до інвойсів до вказаного контракту:

- від 18.01.2021 погоджено купівлю української олії соняшникової, нерафінованої у кількості 2000,00 т вартістю 2700000,00 дол. США;

- від 25.03.2021 погоджено купівлю української олії соняшникової, нерафінованої у кількості 982,11 т вартістю 1325848,50 дол. США (Т.3, арк.спр.115, 116).

Факти відправки вказаного товару на користь АГРО БОРД ЕООД підтверджуються вантажними митними деклараціями (Т.3, арк. спр. 118-122).

Стосовно до вимоги про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.09.2021 №7655/1429070443693271 та №7654/1429070443963271, прийнятих на підставі акта №5241/14-29-07-04/43963271 "Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Олівія Трейдінг" з метою дотримання податкового законодавства при декларуванні за квітень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету" від 19.07.2021, судами попередніх інстанцій встановлено, що у акті перевірки від 19.07.2021 за №5241/14-29-07-04/43963271 зазначено, що відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за квітень 2021 року (від 21.05.2021 за №9133511762 з урахуванням уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок (вх. від 27.05.2021 №9139063581)) від`ємне значення за квітень 2021 року 14922858,00 грн, яке сформовано за рахунок:

- суми від`ємного значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення р. 21 попереднього звітного (податкового) періоду (р. 16 Декларації) за квітень 2021 року в розмірі суми ПДВ 14922283,00 грн, яке своєю чергою сформоване за попередні звітні періоди: лютий 2021 року, а саме:

- включення до складу податкового кредиту податкової декларації з податку на додану вартість за квітень 2021 року (р. 10.1 Декларації) суми здійснення операцій з придбання олії соняшникової нерафінованої, українського походження, наливом, врожаю 2020 року в сумі ПДВ 14921708,00 грн.

Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р. 19.1+р. 20.2 Декларації) переноситься до р. 16.1 Декларації наступного звітного (податкового) періоду (р. 21 Декларації) 1150,00 грн.

Перевіркою достовірності і правильності визначення та врахування при розрахунку показника р.19 Декларації суми податкового кредиту (р. 17 (Колонка Б) Декларації) встановлено розбіжності в частині завищення податкового кредиту за квітень 2021 року на 14922858,00 грн, що призвело до завищення на цю ж суму показника р. 19 декларації, внаслідок завищення на 575,00 грн показника у р. 10.1 (колонка Б) Декларації за квітень 2021 року всупереч п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 ПК України при його визначенні нереальної господарської операції з придбання товару у контрагента постачальника ТОВ "Кіма+" в квітні 2021 року та завищення на 14922283,00 грн показника р. 16.1 (колонка Б) Декларації за квітень 2021 року, всупереч п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 ПК України при його визначенні нереальної господарської операції з придбання товару у контрагента-постачальника ТОВ "Кіма+" у лютому 2021 року.

Аналізом даних ЄРПН встановлено оформлення операцій з придбання олії соняшникової в кількості 2000 т у вказаного постачальника, виписано та зареєстровано податкові накладні на цю ж кількість (Т.3, арк. спр.182).

Контролюючий орган вказав, що ТОВ "Олівія Трейдінг" на порушення п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 ПК України, ст. ст. 1,2,3,9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п.п.2.1 п. 1, п.п.2.1 п. 2, п. 2.15, п. 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, завищено податковий кредит з податку на додану вартість за період квітень 2021 року на 14922828,00 грн по операціях, реальність здійснення яких перевіркою не встановлено.

Загальна сума ПДВ, включеного позивачем до р. 16.1 "Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (значення р. 21 попереднього звітного (податкового) періоду)" податкової декларації з ПДВ за квітень 2021 року та до розрахунку суми бюджетного відшкодування за квітень 2021 року по контрагенту-постачальнику, фактичне здійснення взаємовідносин з якими не підтверджено актом попередньої перевірки контролюючого органу складає 14921708,00 грн з ТОВ "Кіма+".

Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (показник р. 19 Декларації) встановлено завищення на 14922858,00 грн внаслідок завищення показника р. 17 (колонка Б) декларації за квітень 2021 року.

Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (р. 20.2 Декларації) встановлено її завищення на загальну суму 14921708,00 грн внаслідок завищення показника р. 19 декларації на суму 14921708,00 грн та встановлено порушення п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 розділу V ПК України виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період квітень 2021 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку на загальну суму ПДВ 14921708,00 грн.

Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник р. 21 Декларації) встановлено її завищення на загальну суму 1150,00 грн та за результатами перевірки становить 1150,00 грн внаслідок завищення р. 19 Декларації.

Проте, судами першої та апеляційної інстанції установлено, що за довідкою про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового періоду), що є додатком 2 до уточнюючого розрахунку від 27.05.2021 сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р. 21) за лютий 2021 року "- 14921708,00 грн" (Т.3, арк. спр.131-132).

Відповідно до розрахунку суми бюджетного відшкодування, що є додатком 3 до уточнюючого розрахунку від 27.05.2021 ТОВ "Олівія Трейдінг" розраховано фактично сплачену у попередніх та звітному (податковому) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України - " 14922858,00 грн"; сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню - " 14922858,00 грн".

Відповідно до розшифровки суми податку, фактично сплаченої у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальниками товарів/послуг або до Державного бюджету України з постачальником 431608013253 (ТОВ "Кіма+") у лютому 2021 року сформовано від`ємне значення у сумі 14921708,00 грн, в тому числі сплачено постачальником товарів/послуг або до Державного бюджету України, отримано послуг від нерезидента на митній території України (Т.3, арк.спр.129).

Стосовно вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 30.11.2021 за №1052414290704 та за №1052214290704, прийнятих на підставі акта №8046/14-29-07-04/43963271 "Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Олівія Трейдінг" з метою дотримання податкового законодавства при декларуванні за серпень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету" від 08.11.2021 та про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 10.02.2022 за №135114290704 та за №135214290704, прийнятих на підставі акта №227/14-29-07-04/43963271 "Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Олівія Трейдінг" з метою дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету" від 18.01.2022, судами попередніх інстанцій встановлено таке.

Так, відповідно до акту перевірки від 08.11.2021 за №8046/14-29-07-04/43963271 встановлено, що до декларації з податку на додану вартість за серпень 2021 року (від 20.09.2021 №9273567643 з урахуванням уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок) сума від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню 14226021,00 грн, а сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду 17718727,00 грн.


................
Перейти до повного тексту