1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2024 року

м. Київ

справа № 200/6941/20-а

адміністративне провадження № К/9901/11693/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 200/6941/20-а

за позовом Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Новгородської селищної ради Донецької області про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року (ухвалене у складі головуючого судді Стойки В.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2021 року у справі № 200/6941/20-а (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2020 року Комунальне підприємство "Компанія "Вода Донбасу" (далі - КП "Компанія "Вода Донбасу", позивач), звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Новгородської селищної ради Донецької області (далі - Новгородська СР, відповідач) в якому просило:

- визнати протиправними дії Новгородської селищної ради щодо прийняття Рішення від 23 грудня 2019 року № 82 "Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське" в редакції Новгородської селищної ради;

- скасувати Рішення Новгородської селищної ради від 23 грудня 2019 року № 82 "Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське";

- зобов`язати Новгородську селищну раду провести регуляторну процедуру передбачену Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" №1160-IV від 11 вересня 2003 року, щодо затвердження проекту Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське 19 вересня 2018 року.

2. На обґрунтування позовних вимог зазначено, що затверджуючи рішенням від 23 грудня 2019 року № 82 "Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське" (далі - Правила № 82), Новгородською селищною радою допущено порушення вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" № 1160-IV від 11 вересня 2003 року (далі - Закон №1160-IV) та "Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 01 грудня 2017 року № 316, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за №56/31508 (далі - Правила № 316).

Позивач вважав, що відповідачем затверджено зміни до плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік з порушенням строку, вказаного в підпункті 4 статті 7 Закону №1160-IV.

Позивач наголосив, що розробником оспорюваного регуляторного акта може бути виключно він, як виробник послуг водовідведення, а не Новгородська селищна рада.

Натомість відповідач протиправно визначив себе розробником проекту регуляторного акта та прийняв його без узгодження з позивачем.

Позивач вважає, що оскаржуване рішення порушує його законні права та інтереси, а тому підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року, яке залишене без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2021 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Приймаючи такі рішення, суди виходили з того, що відповідно до частини третьої статті 35 Закону № 1160-IV саме відповідач виконує функцію розробника проекту, а тому йому надані повноваження щодо оприлюднення та узгодження проекту Правил № 82 та внесення до нього змін.

Відповідач мав повноваження на звернення до Донецького обласного територіального відділенням Антимонопольного комітету України, Державної регуляторної службою України, а також внесення змін до проекту Правил, та прийняття їх без узгодження з позивачем.

Нормами діючого законодавства не передбачено погодження з виробником послуг змін та доповнень у процесі доопрацювання спірного регуляторного акту.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 05 квітня 2021 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга КП "Компанія "Вода Донбасу".

У касаційній скарзі КП "Компанія "Вода Донбасу" просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2021 року і ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Касаційна скарга обґрунтована неправильним застосуванням судами норм матеріального права та відсутністю висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: застосування пункту 4 розділу I, пункту 2 розділу IV Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2017 року № 316.

6. За результатом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 квітня 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючої судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 26 квітня 2021 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

17 травня 2021 року до Верховного Суду від керівника Торецької міської військово-цивільної адміністрації Бахмутського району Донецької області (далі - керівник Торецької МВЦА) надійшов відзив, в якому він просить відмовити в задоволенні касаційної скарги в повному обсязі.

Право на подання відзиву обґрунтоване проведенням процедури реорганізації Новгородської селищної ради, шляхом приєднання до Торецької міської військово-цивільної адміністрації Бахмутського району Донецької області та втратою повноважень селищного голови. Керівник Торецької МВЦА є головою комісії з реорганізації відповідача та наділений повноваженнями його представництва, зокрема у судах.

7. Верховний Суд ухвалою від 25 березня 2024 року призначив касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 26 березня 2024 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що листом від 19 вересня 2018 року за № 1383 позивачем були направлені до Новгородської селищної ради для подальшого розгляду та затвердження "Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське" .

Відповідач в листі від 05 листопада 2018 року за №02/17-1481 повідомив позивача що:

регуляторним органом, яким приймається проект Правил є виконавчий комітет Новгородської селищної ради;

регуляторним актом є рішення Селищної ради "Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське" з урахуванням всіх виробників та споживачів, розташованих на території смт. Новгородське;

прийняттю вищевказаного рішення передує певна регуляторна процедура, передбачена Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" №1160-IV від 11 вересня 2003 року, яку проходитиме рішення Селищної ради після його розробки, розробки Аналізу регуляторного впливу, базового відстеження, громадських слухань та погодження з Державною регуляторною службою України. Оприлюднення інформації щодо вищезазначеного регуляторного акту належить до компетенції Новгородської селищної ради;

рішенням Новгородської селищної ради від 26 жовтня 2018 року № 6/111-6 "Про внесення змін в рішення селищної ради від 23 листопада 2017 року №6/99-4 "Про затвердження плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік", згідно з яким термін підготовки регуляторного акта "Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське" становить IV квартал 2018 року.

регуляторна процедура розпочнеться після розробки та оприлюднення селищною радою проекту відповідного рішення на офіційному сайті військово-цивільної адміністрації м. Торецьк для отримання зауважень та доповнень від зацікавлених сторін.

15 листопада 2018 року відповідач розмістив на сайті військово-цивільної адміністрації м. Торецьк (toretsk-vca.gov.ua) змінений, без узгодження з позивачем, текст проекту рішення "Про затвердження Правил" та проект Правил, а також Аналіз регуляторного впливу рішення виконкому Новгородської селищної ради "Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське". При цьому, відповідач визначений як розробник зазначених документів.

КП "Компанія "Вода Донбасу" листом від 23 листопада 2018 року № 2335 направив відповідачу зауваження, в яких зазначив про неможливість внесення змін до розміщеного проекту без узгоджень з позивачем та просив скасувати розміщені на сайті правила.

Відповідачем в листі за №02/17-1583 від 27 листопада 2018 року надана відповідь, якою останній повідомив, що "виробник послуг розробляє та подає на затвердження органам місцевого самоврядування необхідні для здійснення господарської діяльності Правила та інші документи. В свою чергу орган місцевого самоврядування розглядає надані документи і приймає самостійно рішення щодо їх доповнення з урахуванням території, об`єктів інфраструктури тощо. Діючим законодавством не передбачено узгодження змін органами місцевого самоврядування з виробником послуг з водовідведення".

13 травня 2019 року Новгородська СР знов оприлюднила на сайті військово-цивільної адміністрації м. Торецьк (toretsk-vca.gov.ua) проект регуляторного акту "Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське".

Новгородською СР 23 грудня 2019 року рішенням № 82 затверджено "Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське" (, які офіційно були опубліковані на сайті Відповідача 29 січня 2020 року.

Не погоджуючись правомірністю оскаржуваного рішення Новгородської СР, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до обставин справи, оскаржуване рішення прийняте відповідачем в межах наданих повноважень Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" 21 травня 1997 року № 280/97-ВР, Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11 вересня 2003 року № 1160-IV та згідно "Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 01 грудня 2017 року №316.


................
Перейти до повного тексту