1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2024 року

м. Київ

справа №240/9078/20

адміністративне провадження № К/990/977/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області

на ухвалу Житомирського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2023 року (прийняту суддею-доповідачем Романченко Є.Ю. ) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2023 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Боровицького О. А., суддів: Шидловського В.Б., Курка О. П.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2020 року ОСОБА_3 звернувся до адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, щодо ненарахування та невиплати із 17 липня 2018 року підвищення до пенсії ОСОБА_3 як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, у розмірі, визначеному статтею 39 Закону України від 28 лютого 1991 року №796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон №796-XII).

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити із 17 липня 2018 року нарахування та виплату підвищення до пенсії ОСОБА_3 як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, у розмірі, визначеному статтею 39 Закону №796-XII, що дорівнює двом мінімальним заробітним платам (згідно із законом про Державний бюджет України на відповідний рік).

2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2020 року адміністративний позов задоволено.

3. У жовтні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, заявник) звернулася до суду першої інстанції із заявою про заміну позивача у справі правонаступником. В обґрунтування заяви зазначала, що позивач помер, а вона є його єдиним спадкоємцем.

4. Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2023 року, залишеною без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2023 року, заяву ОСОБА_1 про заміну сторони виконавчого провадження задоволено. Замінено позивача у справі №240/9078/20 - ОСОБА_3 його правонаступником - ОСОБА_1 .

5. Задовольняючи заяву ОСОБА_1 суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, визнав обґрунтованими доводи заявника, що вона є правонаступником померлого ОСОБА_3, зазначивши при цьому, що відповідно до статті 1227 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - Управління, скаржник) звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати ухвалу Житомирського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2023 року і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні заяви ОСОБА_1 .

7. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що ухвалюючи рішення у даній справі про заміну сторони виконавчого провадження, суди першої та апеляційної інстанцій порушили положення статей 1216, 1218, 1219, 1227 ЦК України та статті 379 КАС України, оскільки право на пенсію є індивідуальним особистим правом кожного громадянина і це право не підлягає передачі у порядку спадкування.

8. На підтвердження своїх доводів Управління посилається на висновки Верховного Суду щодо застосування положень статей 1216, 1218, 1219, 1227 ЦК України, викладені у постановах від 15 липня 2021 року у справі №2-а-2691/2009 та від 15 листопада 2021 року у справі №340/5543/20.

9. Так, у висновку Верховного Суду, викладеному у постанові від 15 липня 2021 року у справі №2-а-2691/2009 зазначено, що сума пенсії, яка не була нарахована пенсіонеру, не може вважатися недоотриманою сумою пенсії і не підлягає виплаті в порядку статті 52 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року №1058-IV (далі - Закон №1058-IV) та не входить до складу спадщини, оскільки така в силу положень статі 1219 ЦК України нерозривно пов`язана з особою спадкодавця та не може бути передана іншим особам, а тому спірні правовідносини не допускають правонаступництва.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

10. Касаційна скарга надійшла до Суду 08 січня 2024 року.

11. Ухвалою Верховного Суду від 23 січня 2024 року відкрито касаційне провадження у справі №240/9078/20, витребувано адміністративну справу та запропоновано заявнику надати відзив на касаційну скаргу.

12. Ухвалою Верховного Суду від 26 березня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 27 березня 2024 року.

13. У касаційній скарзі відповідачем заявлено клопотання про зупинення виконання ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2023 року та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду 05 грудня 2023 року у справі №240/9078/20, у задоволенні якого відмовлено ухвалою Верховного Суду від 26 березня 2024 року.

14. Позиція інших учасників справи

15. Від учасників справи відзиву на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій. При цьому колегія суддів зазначає, що ухвалу Верховного Суду про відкриття касаційного провадження заявником отримано 08 лютого 2024 року, що підтверджується зворотним повідомленням про вручення поштового відправлення зі штрих-кодовим ідентифікатором 0600246100176.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

17. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

18. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

19. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

20. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

21. Зазначеним вимогам процесуального закону ухвала Житомирського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2023 року та постанова Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2023 року не відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи є прийнятними з огляду на таке.

22. Надаючи оцінку висновкам судів попередніх інстанцій про наявність підстав для заміни позивача у справі № 240/9078/20 його правонаступником та доводам касаційної скарги про помилковість таких висновків судів, колегія суддів Верховного Суду вважає за необхідне зазначити наступне.

23. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 22 березня 2021 року, яке відповідно до вимог статей 255 та 295 КАС України набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити із 17 липня 2018 року нарахування та виплату підвищення до пенсії ОСОБА_3 як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, у розмірі, визначеному статтею 39 Закону № 796-XII, що дорівнює двом мінімальним заробітним платам (згідно із законом про Державний бюджет України на відповідний рік).

24. З матеріалів справи вбачається, що Житомирським окружним адміністративним судом на виконання рішення суду виготовлено виконавчий лист, який 21 лютого 2022 року було надіслано на адресу позивача.

25. Водночас відповідно до свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

26. Вказане стало підставою для звернення ОСОБА_1 із заявою про заміну ОСОБА_3 його правонаступником. Вказана заява подана з посиланням, зокрема, на статті 52, 379 КАС України і обґрунтована тим, що заявниця є спадкоємцем її померлого батька.

27. Згідно з положеннями статті 52 Закону № 1058-IV сума пенсії, що належала пенсіонерові і залишилася недоотриманою у зв`язку з його смертю, виплачується - по місяць смерті включно членам його сім`ї, які проживали разом з пенсіонером на день його смерті, у тому числі непрацездатним членам сім`ї, зазначеним у частині другій статті 36 цього Закону, які знаходилися на його утриманні, незалежно від того, проживали вони разом з померлим пенсіонером чи не проживали. Члени сім`ї, зазначені в частині першій цієї статті, повинні звернутися за виплатою суми пенсії померлого пенсіонера протягом шести місяців з дня відкриття спадщини. У разі відсутності членів сім`ї, зазначених у частині першій цієї статті, або у разі не звернення ними за виплатою вказаної суми в установлений частиною другою цієї статті строк сума пенсії, що належала пенсіонерові і залишилася недоотриманою у зв`язку з його смертю, входить до складу спадщини.

28. Для вказаної категорії пенсіонерів постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок № 22-1) затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

29. Порядком № 22-1, зокрема, пунктом 2.26, передбачено, що для виплати недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера до органу, що призначає пенсію, надається свідоцтво про смерть, документи, які підтверджують родинні стосунки з померлим пенсіонером, документ, що посвідчує особу заявника. Непрацездатними членами сім`ї, зазначеними у частині другій статті 36 Закону, подаються документи, які засвідчують, що вони перебували на утриманні померлого пенсіонера. Члени сім`ї надають паспорт або інші документи, які підтверджують проживання з пенсіонером на день його смерті. Для виплати недоотриманої пенсії, яка ввійшла до складу спадщини, у зв`язку з відсутністю членів сім`ї або в разі незвернення ними за виплатою вказаної суми протягом шести місяців з дня відкриття спадщини до органу, що призначає пенсію, надається документ, що посвідчує особу заявника, свідоцтво про смерть, свідоцтво про право на спадщину.

30. Водночас, зі смертю особи, незалежно від її статусу, пов`язаний інститут спадкування, що регламентується, головним чином, нормами цивільного права.

31. Згідно зі статтею 1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

32. Статтями 1218, 1219 ЦК України передбачено, що до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

33. Не входять до складу спадщини права та обов`язки, що нерозривно пов`язані з особою спадкодавця, зокрема:

1) особисті немайнові права;

2) право на участь у товариствах та право членства в об`єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами;

3) право на відшкодування шкоди, завданої каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я;

4) право на аліменти, пенсію, допомогу або інші виплати, встановлені законом;

5) права та обов`язки особи як кредитора або боржника, передбачені статтею 608 цього Кодексу.

34. Згідно зі статтею 1227 ЦК України суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомоги у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

35. Водночас, недоотримана, у зв`язку зі смертю пенсіонера, сума пенсії, право на отримання якої встановлено рішенням суду, що набрало законної сили, виплачується, зокрема, в порядку Закону № 1058-IV.

36. Вказане, з урахуванням положень Закону № 1058-IV дає змогу дійти висновку, що виплата суми пенсії, яка не була одержана за життя пенсіонера, за загальним правилом, здійснюється у позасудовому порядку (добровільно) органами Пенсійного фонду України членам сім`ї, особам, які проживали разом з пенсіонером на день його смерті, особам, що знаходилися на його утриманні, які звернулися із відповідною заявою протягом 6 місяців з дня смерті пенсіонера.


................
Перейти до повного тексту