ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2024 року
м. Київ
справа №826/11910/16
адміністративне провадження № К/9901/1524/20, К/9901/1858/20, К/9901/2817/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Шарапа В.М.
розглянув у порядку письмового провадження касаційні скарги Громадської організації "Єврейська правозахисна група", Громадської організації "Антифашистська правозахисна ліга", Київської міської організації ветеранів України на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.12.2019 (судді - Епель О.В., Губська Л.В., Лічевецький І.О.)
у справі за позовом Громадської організації "Єврейська правозахисна група" та Громадської організації "Антифашистська правозахисна ліга" до Київської міської ради, треті особи: Громадська організація "Ветерани праці - діти війни", Громадська організація "Інститут правової політики та соціального захисту імені Ірини Бережної", Київська міська організація ветеранів України, Всеукраїнське об`єднання "Свобода", Український інститут національної пам`яті, Громадська організація "Мистецький центр "Локація", ОСОБА_1, про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, визнання нечинними, незаконними та скасування рішень в частині.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Громадська організація "Єврейська правозахисна група" та Громадська організація "Антифашистська правозахисна ліга" звернулися до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяв про зміну предмету позову, просили:
- визнати протиправними дії відповідача щодо розгляду на засіданні Комісії з питань перейменувань та в подальшому винесення на засідання депутатів Київської міської ради питання про перейменування проспекту Генерала Ватутіна на проспект Романа Шухевича, а Московського проспекту на проспект Степана Бандери;
- зобов`язати відповідача не підписувати і не оприлюднювати рішення сесії депутатів Київської міської ради від 07.07.2016 щодо перейменування Московського проспекту на проспект Степана Бандери та не виносити на подальший розгляд сесії депутатів Київської міської ради питання щодо перейменування проспекту Генерала Ватутіна на проспект Романа Шухевича;
- визнати нечинним з дати прийняття рішення Київської міської ради від 07.07.2016 №559/559 "Про перейменування вулиць, проспекту та провулку у місті Києві" в частині перейменування Московського проспекту на проспект Степана Бандери (пункт 5 додатку до рішення "Перелік вулиць, проспекту та провулку, які перейменовуються у місті Києві");
- визнати нечинним, незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 01.06.2017 № 419/2641 "Про перейменування проспекту у місті Києві" щодо перейменування проспекту Генерала Ватутіна у Деснянському та Дніпровському районах на проспект Романа Шухевича.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 25.08.2015 Український інститут національної пам`яті звернувся до Київського міського голови з листом № 01/1029, в якому просив розглянути пропозиції щодо перейменування вулиць та провулків міста Києва, названих іменами осіб, причетних до встановлення радянської влади, боротьби з українською державністю, організації та здійснення голодоморів і політичних репресій та назв, що носять російський колоніальний характер, зокрема, проспект Генерала Ватутіна на проспект Романа Шухевича, головного командира Української Повстанської Армії, проспект Московський на проспект Степана Бандери.
До вказаного листа було додано, зокрема, історичне обґрунтування нових назв вулиць, в якому викладено інформацію щодо постаті ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з посиланням на відповідні джерела.
02.03.2016 зазначена пропозиція Інституту була розглянута на засіданні Комісії з питань перейменування КМР, яка утворена відповідно до розпорядження Київського міського голови від 22.09.2014 № 259 на виконання пункту 2 рішення Київської міської ради від 13.11.2013 №432/9920 "Про затвердження Порядку найменування об`єктів міського підпорядкування, присвоєння юридичним особам та об`єктам міського підпорядкування імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій у місті Києві".
За результатами розгляду звернення Українського інституту національної пам`яті Комісією вирішено 10-ма голосами з 12-ти (2 утримались) підтримати перейменування проспекту Генерала Ватутіна на проспект Романа Шухевича та 11-ма голосами (1 утримався) - проспекту Московського на проспект Степана Бандери, а також рекомендували винесення цих питань на громадське обговорення (пункт 6 протоколу засідання Комісії № 4).
У період з 28.03.2016 по 28.05.2016, тобто 2 місяці (61 день), тривали громадські обговорення у формі електронної консультації на єдиному веб-порталі територіальної громади міста Києва з приводу вказаних питань, а саме: https://forum.kyivcity.gov.ua/projects/view.php?P=207 (Обговорення щодо перейменування проспекту Генерала Ватутіна у Деснянському та Дніпровському районах на проспект Романа Шухевича) та https://forum.kyivcity.gov.ua/projects/view.php?P=210 (обговорення щодо перейменування проспекту Московського у Оболонському та Подільському районах на проспект Степана Бандери).
Кількість користувачів, які взяли участь в обговоренні щодо перейменування проспекту Генерала Ватутіна складає 5794, з яких запропоновано редакцій/пропозицій - 270, підтримали проект - 3165, не підтримали - 2627, а кількість користувачів, що взяла участь в обговоренні щодо перейменування проспекту Московського складає 5697, з яких запропоновано редакцій/пропозицій - 226, підтримали проект - 3146, не підтримали - 2548.
Також до виконавчого органу КМР (КМДА) надійшли письмові звернення від Голосіївської та Печерської районних організацій ветеранів, громадянки ОСОБА_5 як представника організації дітей війни з незгодою щодо перейменування проспектів Генерала Ватутіна та Московського на честь Романа Шухевича та Степана Бандери відповідно.
Через КБУ "Контактний центр" надійшло близько 90-та дзвінків від мешканців Києва з незгодою щодо перейменування проспектів Ватутіна та Московського на честь Романа Шухевича та Степана Бандери відповідно.
06.06.2016 на засіданні Комісії КМР з питань найменувань слухали інформацію про результати громадського обговорення щодо перейменування, зокрема, проспекту Генерала Ватутіна Московського проспекту, за результатами чого вирішили, враховуючи результати громадського обговорення, підтримати таке перейменування та рекомендувати Київському міському голові внести відповідне подання відповідачу.
24.06.2016 Київським міським головою подано до КМР подання № 08/231-2743/ПР, яке погоджено постійною комісією Київради з питань місцевого самоврядування, регіональних, міжнародних зв`язків (з приміткою "Підписи на першій сторінці рішення"), постійною комісією Київради з питань культури та туризму (з приміткою "З зауваженнями за виключенням пункту 2 Додатку до проекта"), начальником управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради.
До вказаного подання додано проект рішення та додаток до нього, під пунктами 6 та 7 якого значено перейменування спірних проспектів.
У пояснювальній записці до вказаного проекту зазначено:
- в пункті 1 "Обґрунтування необхідності видання рішення", що підставою для його розроблення є п. 41 ч. 1 ст. 26, п. 1 ст. 37, п. 1 ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закон України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам міського підпорядкування імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", Закон України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", протокол засідання Комісії з питань найменувань від 06.06.2016 р. № 6;
- у пункті 2 "Мета і завдання рішення" вказано, що мета прийняття рішення - вшанування пам`яті видатних діячів українського народу шляхом перейменування вулиць, проспектів та провулку у місті Києві.
07.07.2016 зазначені подання та проект рішення розглянуто та підтримано 87-ма голосами депутатів на пленарному засіданні КМР, у зв`язку з чим прийнято оскаржуване рішення № 559/559 "Про перейменування вулиць, проспекту та провулку у місті Києві".
У пункті 5 додатку до вказаного рішення "Перелік вулиць, проспекту та провулку, які перейменовуються у місті Києві" зазначено перейменування проспекту Московського в Оболонському та Подільському районах м. Києва на проспект Степана Бандери.
Питання про перейменування проспекту Генерала Ватутіна на проспект Романа Шухевича знято з розгляду у зв`язку з великою кількістю зауважень.
31.10.2016 на черговому засіданні Комісії з питань найменувань розглянуто звернення члена Комісії, депутата КМР вирішено звернутися до Київського міського голови та заступника міського голови-секретаря КМР щодо повернення до розгляду питання про перейменування проспекту Генерала Ватутіна .
05.12.2016 Київським міським головою повторно подано до КМР подання № 08/231-4798/пр з додатками, яке погоджено постійною комісією КМР з питань місцевого самоврядування, регіональних, міжнародних зв`язків (пункт 8.2 протоколу від 06.12.2016 р. № 35), постійною комісією КМР з питань культури, туризму та інформаційної політики (питання № 3 порядку денного відповідно до протоколу від 08.12.2016 р. № 28), начальником управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради (з приміткою "з рекомендаціями від 14.12.2016 № 08/230-2862").
До вказаного подання додано проект рішення та додатки до нього, зокрема, пояснювальну записку, в пункті 1 якої "Обґрунтування необхідності видання рішення" зазначено, що підставою для розроблення проекту рішення є п. 41 ч. 1 ст. 26, п. 1 ст. 37, п. 1 ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закон України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам міського підпорядкування імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", Закон України "Про правовий статус та вшанування пам`яті борців за незалежність України у XX столітті", протокол засідання Комісії з питань найменувань від 06.06.2016 № 6.
У пункті 2 зазначеної пояснювальної записки "Мета і завдання рішення" метою прийняття рішення вказано вшанування пам`яті видатного діяча українського народу шляхом перейменування проспекту у місті Києві.
Також у додатках до пояснювальної записки міститься інформаційна довідка, в якій викладено інформацію щодо особистостей Миколи Ватутіна та Романа Шухевича .
22.12.2016 зазначений проект не набрав необхідної кількості голосів.
02.03.2017 відповідачем прийнято рішення № 1067/2071 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 07.07.2016 № 559/559 "Про перейменування вулиць, проспектів та провулків у місті Києві", пунктом першим якого до вказаного вище рішення КМР № 559/559 внесено зміни, а саме виключено у преамбулі рішення слова "Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
01.06.2017 зазначені подання та проект рішення розглянуто та підтримано 69-ма голосами депутатів на пленарному засіданні КМР, у зв`язку з чим прийнято спірне рішення № 419/2641 "Про перейменування проспекту у місті Києві", пунктом першим якого перейменовано проспект Генерала Ватутіна у Деснянському та Дніпровському районах на проспект Романа Шухевича .
Позивачі, вважаючи протиправними дії відповідача щодо розгляду на засіданні Комісії КМР питання про перейменування проспекту Генерала Ватутіна та Московського проспекту, а також незаконними відповідні рішення КМУ, звернулися до суду з позовом..
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.06.2019 позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано пункт 5 додатку "Перелік вулиць, проспекту та провулку, які перейменовуються у місті Києві" до рішення Київської міської ради від 07.07.2016 № 559/559 "Про перейменування вулиць, проспекту та провулку у місті Києві".
Визнано протиправним та скасовано рішення Київської міської ради від 01.06.2017 № 419/2641 "Про перейменування проспекту у місті Києві".
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваними діями та рішеннями КМР порушені права та законні інтереси позивачів у культурній і соціальній сферах, перейменування проспектів становить особливий соціальний та психологічний інтерес мешканців м. Києва, а тому подання про перейменування проспекту Генерала Ватутіна та Московського проспекту і пояснювальні записки повинні були містити аналіз і обґрунтування відхилення або врахування всіх редакцій пропозицій за підсумками громадського обговорення (305 редакції щодо пр. Ватутіна і 249 - щодо Московського пр.), письмових звернень громадян та організацій, а також дзвінків, які надійшли від мешканців м. Києва через КБУ "Контактний центр".
Також суд першої інстанції виходив з того, що подання та проект рішення не відповідають Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", в поданнях не зазначено конкретної правової норми, на підставі яких вони внесені на розгляд, вони не містять інформаційної довідки щодо історичного обґрунтування запропонованих нових назв проспектів, а наявна довідка не відповідає вимогам законодавства, а також, в листі (поданні) щодо перейменування вищезазначених проспектів не вказано конкретної статті Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" та норми Порядку № 432, на підставі якої суб`єкт звернення просить змінити їх назви.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.12.2019 рішення суду першої інстанції скасовано, в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскаржувані позивачами рішення від 07.07.2016 № 559/559 та від 01.06.2017 № 419/2641 в частині перейменування проспектів Московського та Генерала Ватутіна прийняті відповідачем в порядку Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", за визначеною ним процедурою, у зв`язку з надходженням пропозицій Українського інституту національної пам`яті, підтриманих спеціальноуповноваженою Комісією КМР, з урахуванням узагальнених результатів громадського обговорення, та на підставі подання Голови ради.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що пропозиції Українського інституту національної пам`яті містили відповідне історичне обґрунтування, зокрема, щодо постатей Романа Шухевича та ОСОБА_10 .
Також судом апеляційної інстанції встановлено, що подання Голови від 24.06.2016 та від 05.12.2016 в цілому за змістом відповідають вищенаведеним вимогам законодавства, зокрема ст.ст. 6, 7 Закону № 4865-VІ та Порядку № 432, оскільки містять ряд додатків (зокрема, пояснювальні записки, інформаційні довідки та проекти відповідних рішень), в яких наведено посилання на Закон № 4865-VI, викладено відповідне обґрунтування порушених питань, мету та завдання прийняття радою рішень про перейменування проспектів Московського та Ватутіна, а також узагальнені результати громадських обговорень.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що подання Голови з додатками до їх розгляду КМР були проаналізовані, перевірені та в результаті погоджені постійною комісією КМР з питань місцевого самоврядування, регіональних, міжнародних зв`язків, постійною комісією КМР з питань культури, туризму та інформаційної політики, начальником управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради, тобто їм також була надана відповідна оцінка компетентними дорадчими спеціальними підрозділами ради.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що порушення встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення може бути підставою для скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правомірність такого рішення.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційних скарг особи, які їх подали, покликаються на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Загалом доводи касаційних скарг збігаються, відтак, суд наводить їх зміст узагальнено.
Зокрема, особи, які подали касаційні скарги покликаються на те, що судом апеляційної інстанції безпідставно не враховано, що оскаржувані рішення від 07.07.2016 № 559/559 та від 01.06.2017 № 419/2641 прийняті відповідачем з порушенням вимог Закону України "Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Також покликаються на відсутність історичного обґрунтування оскаржуваних рішень відповідача про перейменування і відсутність обґрунтованих підстав для перейменування проспектів Московського та Ватутіна.
Також покликаються на те, що відповідач, як організатор громадського обговорення не визначив порядок проведення громадського обговорення; не залучив представників громадськості, а також громадських об`єднань; не врахував голоси "проти" перейменувань членів Київської міської організації ветеранів, мешканців проспектів Московського, імені Ватутіна, киян-фізичних осіб, а також членів громадських об`єднань; не опрацював висловлені пропозиції, подані офіційні зауваження стосовно вищевказаних перейменувань проспектів; не узагальнив усі зауваження та заперечення щодо спірних перейменувань, які надійшли до Відповідача від Київської міської організації ветеранів, мешканців проспекту Ватутіна, громадських об`єднань та киян.
Також покликаються на те, що судом апеляційної інстанції не було враховано висновки Верховного Суду у постанові від 23.10.2019 у справі № 808/3563/16, якою рішення судів першої та апеляційної інстанцій були скасовані тільки з тих підстав, що не були враховані результати громадського обговорення щодо перейменувань у м. Запоріжжі.
Також покликаються на те, що судом апеляційної інстанції допущено процесуальні порушення, зокрема, що особи, які подавали апеляційні скарги неправильно розрахували розмір судового збору, ненаправлення третім особам письмових пояснень, неповідомлення про надходження письмових пояснень, неправильне найменування учасника справи.
Просять рішення суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
У відзиві на касаційну скаргу Всеукраїнське об`єднання "Свобода" та Український інститут національної пам`яті просять касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до статті 11 Конституції України держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України.
21.05.2015 набрав чинності Закон України "Про правовий статус та вшанування пам`яті борців за незалежність України у XX столітті", в редакції, чинній станом на час виникнення спірних у цій справі правовідносин (Закон № 314-VIII).