ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2024 року
м. Київ
справа № 200/16628/21
адміністративне провадження № К/990/36430/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.
суддів - Жука А. В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №200/16628/21
за позовом ОСОБА_1
до Офісу Генерального прокурора, Донецької обласної прокуратури
про визнання протиправними і скасування рішення та наказу, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року (головуючий суддя: Кравченко Т.О.)
і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2023 року (головуючий суддя: Гайдар А.В., судді: Казначеєв Е.Г., Компанієць І.Д.).
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
ОСОБА_1 звернулась до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Офісу Генерального прокурора, Донецької обласної прокуратури, в якому просила суд:
визнати протиправним і скасувати рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) Офісу Генерального прокурора від 13 вересня 2021 року №232 "Про неуспішне проходження прокурором атестації";
визнати протиправним і скасувати наказ керівника Донецької обласної прокуратури від 21 жовтня 2021 року № 2607-к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Артемівської місцевої прокуратури Донецької області за підпунктом 2 пункту 19 розділу ІІ Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" від 19 вересня 2019 року №113-ІХ;
поновити ОСОБА_1 на посаді прокурора Артемівської місцевої прокуратури Донецької області з 22 жовтня 2021 року;
стягнути з Донецької обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 22 жовтня 2021 року до дати винесення судом рішення по суті спору.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що майже 34 років працювала в органах прокуратури і за час служби зарекомендувала себе як сумлінний працівник. Зауважила, що з 15 грудня 2015 року обіймала посаду прокурора Артемівської місцевої прокуратури Донецької області.
На виконання вимог Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" від 19 вересня 2019 року №113-ІХ позивачка подала заяву про бажання пройти атестацію і її переведення до окружної прокуратури.
Під час проходження 2 етапу атестації ОСОБА_1 через сильну втому після складання 1 етапу атестації у цей самий день, погано себе почувала. До того ж, після розпочатого нею тестування комп`ютер, на якому вона складала тестування, мав постійні технічні збої. З огляду на ці обставини позивачка не успішно пройшла 2 етап атестації і звернулась до кадрової комісії із заявою про намір повторно скласти 2 етап атестації зважаючи на наведені суб`єктивні фактори, які вплинули на кінцевий результат етапу атестації.
Тож, Перша кадрова комісія, на підставі її заяви, вирішила надати позивачці можливість пройти 2 етап атестації повторно через некоректну роботу техніки при першій спробі й погане самопочуття позивачки.
Наполягає, що П`ятнадцята кадрова комісія обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) мала визначити їй нові дату й час складання 2 етапу атестації, проте протиправно цього не зробила, й ухвалила оскаржуване рішення від 13 вересня 2021 року №232 "Про неуспішне проходження прокурором атестації", яке лягло в основу звільнення позивачки із займаної посади.
Вважаючи своє звільнення незаконним, ОСОБА_1 звернулась до суду з метою його оскарження і відновлення своїх порушених трудових прав.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2023 року, у задоволенні позову ОСОБА_1 до Офісу Генерального прокурора, Донецької обласної прокуратури про визнання протиправними і скасування рішення та наказу, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, відмовлено повністю.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що протокольне рішення Першої кадрової комісії від 6 листопада 2020 року №11 за наслідками розгляду заяви позивачки, яким кадрова комісія надала змогу їй повторно пройти 2 етап атестації є процедурним. До того ж, указане рішення суперечило Порядку №221 і було свавільним. Тому суди попередніх інстанцій не взяли його до уваги і зауважили, що це рішення не було обов`язковим для П`ятнадцятої кадрової комісії.
На основі зазначеного, суди попередніх інстанцій не встановили порушення трудових прав позивачки в аспекті звільнення її із займаної посади.
Не погоджуючись із цими судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою на них.
Короткий зміст вимог касаційних скарг та відзивів
У жовтні 2023 року ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій просить рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2023 року, й ухвалити у справі нове рішення, яким задовольнити позов повністю. Або у разі підтвердження порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права направити справу на новий розгляд.
У касаційній скарзі, як на підставу відкриття касаційного провадження, скаржник покликається на пункти 1, 3, 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України").
ОСОБА_1 у касаційній скарзі зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосував норми права, за відсутності висновку Верховного Суду щодо їхнього правозастосування, а саме: пунктів 9, 14, 16, 17 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" від 19 вересня 2019 року №113-IX, пунктів 7 розділу І, пункту 3 Порядку №221.
До того ж, скаржниця зазначає про неврахування судами попередніх інстанцій висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 27 квітня 2023 року у справі №380/23397/21, від 3 червня 2021 року у справі №640/9398/20, від 31 березня 2021 року у справі №580/2357/20.
Окрім зазначеного, скаржниця вказує, що суди попередніх інстанцій ухвалили у цій справі рішення з порушенням норм процесуального права.
Верховний Суд ухвалою від 14 листопада 2023 року відкрив касаційне провадження на підставі пунктів 1, 3, 4 частини четвертої статті 328 КАС України.
У відзиві на касаційну скаргу Офіс Генерального прокурора просить відмовити у її задоволенні, а судові рішення судів попередніх інстанцій у цій справі залишити без змін. Відзив обґрунтований правильністю вирішення спору судами попередніх інстанцій із дотриманням норм матеріального і процесуального права.
П`ятнадцята кадрова комісія обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) і Донецька обласна прокуратура своїх відзивів на касаційну скаргу не надали. Копію ухвали Суду про відкриття касаційного провадження отримали 15 листопада 2023 року.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, що встановлено на підставі паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2, з 3 серпня 1987 року на підставі наказу від 3 серпня 1987 року № 770-о була призначена стажером прокуратури міста Дебальцеве, 15 грудня 2015 року на підставі наказу прокуратури Донецької області від 15 грудня 2015 року № 2150-к ОСОБА_1 призначена прокурором Артемівської місцевої прокуратури.
7 жовтня 2019 року ОСОБА_1 подала Генеральному прокурору заяву про переведення на посаду прокурора в окружній прокуратурі та про намір пройти атестацію.
В цій заяві позивачка зазначила, що на підставі пункту 10 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX просить перевести її на посаду прокурора в окружній прокуратурі й для цього допустити до проходження атестації.
11 вересня 2020 року на підставі наказів Генерального прокурора від 3 вересня 2020 року №410 та від 8 вересня 2020 року №414 прокуратура Донецької області перейменована на Донецьку обласну прокуратуру, про що до трудової книжки позивача внесений відповідний запис.
15 березня 2021 року керівник Донецької обласної прокуратури, керуючись статтею 11 Закону України "Про прокуратуру", пунктом 3 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX та відповідно до вимог статті 29 КЗпП України, видав наказ №563-к, яким визначив прокурору Артемівської місцевої Донецької області ОСОБА_1, посада якої не передбачена наказом Генерального прокурора від 17 лютого 2021 року №2ш, тимчасово з 15 березня 2021 року робоче місце у Бахмутській окружній прокуратурі Донецької області.
Позивачка успішно подолала перший етап атестації - тестування з використанням комп`ютерної техніки з метою виявлення знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора та була допущена до другого етапу атестації - складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, що визнається сторонами.
ОСОБА_1 проходила другий етап атестації у складі 5 групи прокурорів, яка складала іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки 4 листопада 2020 року.
Графік складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки на 4 листопада 2020 року, затверджений рішенням Другої кадрової комісії від 28 жовтня 2020 року, передбачав, що 5 група прокурорів з 16:40 до 17:25 проходить реєстрацію; з 17:25 до 17:40 - інструктаж, з 17:40 до 18:20 - тестування.
Результат тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, яке проведено 4 листопада 2020 року з 17:40 до 18:20, відображений у відповідній відомості, яка підписана головою та секретарем Першої кадрової комісії.
В рядку 2 відомості про результат тестування наведені такі відомості: ОСОБА_1, номер службового посвідчення (паспорта) - НОМЕР_3, логін - НОМЕР_4, підпис прокурора за отриманий логін, результати тестування: вербальний блок - 91, абстрактно-логічний блок - 93, середній арифметичний бал - 92; підпис прокурора щодо підтвердження результату тестування, прізвище і підпис особи, що зафіксувала результати тестування.
Як свідчить протокол засідання Першої кадрової комісії від 4 листопада 2020 року №10, серед іншого, в порядку денному було питання №2 "Про затвердження списку осіб, які 4 листопада 2020 року не склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (додаток 2)".
З питання №2 порядку денного Перша кадрова комісія прийняла рішення затвердити список осіб, які 4 листопада 2020 року не склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (додаток 2 до протоколу); відповідну інформацію розмітити на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора.
До Списку осіб, які 4 листопада 2020 року не пройшли іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, набравши менше 93 балів, (додаток 2 до протоколу від 04 листопада 2020 року № 10) під номером 87 включена ОСОБА_1 з результатом 92 бали.
4 листопада 2020 року ОСОБА_1 звернулася до голови Першої кадрової комісії з заявою, в якій просила дозволити перескласти іспит.
Свою заяву позивачка обґрунтувала тим, що під час іспиту відчула значне погіршення стану (порушення зору, головний біль, серцебиття), стверджувала, що має хронічне захворювання - артеріальна гіпертензія, однак вже пройшла вербальний тест та вирішила продовжити здавати логічний тест. Позивачка зазначила, що одразу після здачі тесту звернулася до лікаря. В результаті огляду лікар-терапевт встановив, що у позивача значно підвищений тиск та порушений серцевий ритм. На погляд позивача, ці обставини не дозволили їй успішно пройти тестування, за результатами якого вона набрала 92 бали. Позивачка вказала, що в органах прокуратури працює з 1987 року, має досвід роботи і бажання працювати в подальшому.
До заяви від 4 листопада 2020 року ОСОБА_1 долучила довідку лікаря-терапевта, згідно з якою станом на 18:30 у позивача був зафіксований артеріальний тиск - 200/100 мм рт. ст., пульс 114 ударів на 1 хвилину, аритмія. Позивачу призначені медичні препарати. О 19:00 артеріальний тиск позивача становив - 180/90 мм рт. ст., пульс - 90 ударів на 1 хвилину.
Як свідчить протокол засідання Першої кадрової комісії від 6 листопада 2020 року №11, на порядку денному, серед іншого, було питання №5 "Про розгляд заяв ОСОБА_1, […] щодо повторного складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки".
За результатами розгляду питання № 5 порядку денного Перша кадрова комісія вирішила заяви ОСОБА_1, […] задовольнити, внести їх до графіку для складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки; виключити ОСОБА_1, […] зі списку осіб, які 04 листопада 2020 року та, відповідно 06 листопада 2020 року не склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки.
10 листопада 2020 року на електронну пошту ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_1 отримала електронний лист Першої кадрової комісії, який містив повідомлення про те, що Перша кадрова комісія розглянула її заяву, задовольнила її та призначила позивачу нову дату складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички. В електронному листі також йшлося про те, що інформація щодо місця та дати складання вказаного іспиту буде розміщена на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора.
Наказом в. о. Генерального прокурора від 7 жовтня 2020 року №474 встановлений прохідний бал (мінімальна допустима кількість балів, яка може бути набрана за результатами тестування), для успішного складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки під час атестації прокурорів місцевих прокуратур - 93.
Успішно склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки 4 170 прокурорів місцевих прокуратур. Не набрали достатньої кількості балів (93) для успішного складання іспиту 490 прокурорів місцевих прокуратур, з яких стосовно 479 прокурорів кадровими комісіями прийнято рішення про призначення нового часу (дати) складання іспиту.
Наказом Генерального прокурора від 16 липня 2021 року № 236 "Про визнання такими, що втратили чинність, наказів Генерального прокурора про створення кадрових комісій обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих)" визнано таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора від 10 вересня 2020 року № 422 "Про створення першої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих)".
Наказом Генерального прокурора від 22 липня 2021 року №239 "Про створення п`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих)" створена П`ятнадцята кадрова комісія.
5 серпня 2021 року начальник Департаменту надіслав голові П`ятнадцятої кадрової комісії лист № 06/2/2-2982вих-21, яким повідомив, що на виконання доручення Генерального прокурора Департамент організовує проведення атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) та направив Інформацію про результати вивчення питання щодо призначення нового часу (дати) іспиту на загальні здібності та навички прокурорам місцевих прокуратур, які 2-9 листопада 2020 року брали участь у тестуванні, для розгляду згідно з вимогами Закону № 113 та Порядків №221 і №223.
Голова П`ятнадцятої кадрової комісії звернувся до начальника Департаменту кадрової роботи та державної служби Офісу Генерального прокурора з листом від 11 серпня 2021 року №06/3/2-3039ВН-21, в якому просив передати до П`ятнадцятої кадрової комісії матеріали атестації стосовно прокурорів, щодо яких Першою-Четвертою кадровими комісіями прийнято рішення про призначення нового часу (дати) складання іспиту.
14 серпня 2021 року Департамент кадрової роботи та державної служби Офісу Генерального прокурора передав П`ятнадцятій кадровій комісії матеріали атестації (відомості, протоколи, заяви тощо) Першої кадрової комісії стосовно прокурорів, щодо яких прийнято рішення про призначення нового часу складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності і навички з використанням комп`ютерної техніки, в тому числі:
протокол № 10 з додатками на 31 аркуші, заяви, скарги прокурорів на 363 аркушах;
протокол № 11 з додатками на 29 аркушах, заяви, скарги прокурорів на 120 аркушах;
протокол № 12 з додатками на 15 аркушах, заяви, скарги прокурорів на 1 346 аркушах;
протокол № 13 на 6 аркушах, заяви, скарги прокурорів на 37 аркушах, що підтверджено актом приймання-передачі.
25 серпня 2021 року відбулось засідання П`ятнадцятої кадрової комісії (протокол № 6).
Серед іншого, на порядку денному було питання № 48 "Про включення до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки ОСОБА_1".
З цього питання порядку денного члени П`ятнадцятої кадрової комісії заслухали голову комісії ОСОБА_2, який повідомив, що 4 листопада 2020 року за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (другий етап атестації) ОСОБА_1 набрала 92 бали, що з урахуванням наказу Генерального прокурора від 07 жовтня 2020 року № 474, є менше затвердженого прохідного балу (93) для успішного складання іспиту.
ОСОБА_1 подала до Першої кадрової комісії заяву про повторне проходження тестування з підстав незадовільного стану здоров`я під час складання іспиту.
Згідно із відомостями про результати складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, проходження тестування з боку ОСОБА_1 було завершено, під час проведення тестування звернень від ОСОБА_1 до робочої групи та членів комісії не надходило, акти про дострокове завершення тестування з незалежних від членів комісії та прокурора причин відповідно до п. 7 розділу І Порядку №221 не складалися.
13 вересня 2021 року відбулося засідання П`ятнадцятої кадрової комісії (протокол №11).
Серед іншого, на порядку денному було питання №36 "Про ухвалення рішення про неуспішне проходження прокурорами атестації за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки у зв`язку з набранням балів, що є менше прохідного балу для успішного складання іспиту".
Комісією на підставі цього Протоколу засідання кадрової комісії та Протоколів засідань Першої кадрової комісії від 4 листопада 2020 року № 10, від 6 листопада 2020 року № 11, […], відомостей про результати тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, сформовано перелік прокурорів, які за результатами іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, яке відбувалося 2- 9 листопада 2020 року, набрали менше 93 балів.
Також кадровою комісією станом на 13 вересня 2021 року розглянуто всі наявні заяви від прокурорів, які набрали за результатами тестування на загальні здібності та навички менше прохідного балу. За результатами розгляду таких заяв сформовано список осіб, які включені до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки.
Під час голосування з цього питання порядку денного голова та секретар комісії заявили про самовідвід, який прийнятий членами комісії.
З питання №36 порядку денного П`ятнадцята кадрова комісія прийняла рішення про неуспішне проходження атестації прокурорами згідно з переліком № 1 до цього протоколу.
Голосували "за" - одноголосно.
До Переліку прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), які за результатами іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, яке відбулося 2 листопада 2020 року - 9 листопада 2020 року, набрали менше прохідного балу (93 бали), і неуспішно пройшли атестацію (додаток №1 до протоколу від 13 вересня 2021 року №11) під номером 253 включена ОСОБА_1 з результатом 92 бали.
13 вересня 2021 року П`ятнадцята кадрова комісія прийняла рішення №232 "Про неуспішне проходження прокурором атестації".
Приймаючи це рішення, П`ятнадцята кадрова комісія керувалася пунктами 13, 16, 17 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону № 113 та пунктом 6 розділу І, пунктами 5, 6 розділу ІІІ Порядку № 221 та враховувала, що прокурор Артемівської місцевої прокуратури Донецької області ОСОБА_1 за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки набрала 92 бали, що є менше прохідного балу (93) для успішного складання іспиту, встановленого наказом в. о. Генерального прокурора від 7 жовтня 2020 року №474 "Про встановлення прохідного бала для успішного складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки під час атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), а також оприлюднення зразка тестових питань (завдань) та правил складання іспиту", а тому вона не допускається до етапу проходження співбесіди та припиняє участь в атестації.
8 жовтня 2021 року П`ятнадцята кадрова комісія за актом приймання-передачі передала матеріали атестації прокурорів до Департаменту кадрової роботи та державної служби Офісу Генерального прокурора.
21 жовтня 2021 року, керуючись статтею 11 Закону України "Про прокуратуру", керівник Донецької обласної прокуратури видав наказ № 2607-к, яким звільнив ОСОБА_1 з посади прокурора Артемівської місцевої прокуратури Донецької області на підставі підпункту 2 пункту 9 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-ІХ з 22 жовтня 2021 року у зв`язку з наявністю рішення кадрової комісії про неуспішне проходження атестації.
Наказ від 21 жовтня 2021 року №2607-к виданий на підставі рішення П`ятнадцятої кадрової комісії від 13 вересня 2021 року №232.
22 жовтня 2021 року до трудової книжки позивача на підставі наказу від 21 жовтня 2021 року №2607-к внесений запис 21 про звільнення з займаної посади на підставі рішення кадрової комісії про неуспішне проходження атестації (підпункт 2 пункту 19 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-ІХ).
22 жовтня 2021 року Донецька обласна прокуратура звернулася до ОСОБА_1 з повідомленням (вихідний №07-1548вих-21), в якому йшлося про те, що наказом керівника Донецької обласної прокуратури від 21 жовтня 2021 року № 2607-к позивачка звільнена з посади прокурора Артемівської місцевої прокуратури Донецької області з 22 жовтня 2021 року на підставі підпункту 2 пункту 19 розділу ІІ Закону №113-ІХ у зв`язку з рішенням кадрової комісії про неуспішне проходження атестації.
Вказане повідомлення позивачка отримала під особистий підпис 22 жовтня 2021 року.
В подальшому наказом керівника Бахмутської окружної прокуратури від 10 грудня 2021 року №46-к ОСОБА_1 була призначена на посаду державної служби категорії "В" - спеціаліста Бахмутської окружної прокуратури Донецької області з 14 грудня 2021 року.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Частиною другою статті 2 КАС України визначено, що в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За змістом статей 2, 5-1 Кодексу законів про працю України (далі - "КЗпП України") право громадян України на працю і гарантії держави в правовому захисті працездатним громадянам від незаконного звільнення.
Відповідно до статті 222 КЗпП України особливості розгляду трудових спорів суддів, прокурорсько-слідчих працівників, а також працівників навчальних, наукових та інших установ прокуратури, які мають класні чини, встановлюється законодавством.
Правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також система прокуратури України визначені Законом України від 14 жовтня 2014 року №1697-VII "Про прокуратуру" (далі - "Закон").
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 51 Закону визначено, що прокурор звільняється з посади у разі ліквідації чи реорганізації органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури.
Законом України від 19 вересня 2019 року №113-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" (діє з 25 вересня 2019 року) запроваджено реформування системи органів прокуратури, у зв`язку із чим до Закону України "Про прокуратуру" були внесені зміни.
Статтею 14 Закону України "Про прокуратуру" у зв`язку із внесенням до неї змін Законом №113-ІХ передбачено скорочення кількості прокурорів органів прокуратури.
Зокрема, змінами, унесеними законодавцем, установлено, що загальна чисельність прокурорів органів прокуратури становить не більше 10 000 осіб. Приведення у відповідність із вимогами статті 14 Закону України "Про прокуратуру" кількісного складу органів прокуратури здійснюється, крім іншого, шляхом проведення атестації на виконання вимог Закону №113-ІХ.
За текстом Закону України "Про прокуратуру" слова "Генеральна прокуратура України", "регіональні прокуратури", "місцеві прокуратури" замінено відповідно словами "Офіс Генерального прокурора", "обласні прокуратури", "окружні прокуратури".
Згідно з пунктами 6, 7 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №113-ІХ з дня набрання чинності цим Законом усі прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур вважаються такими, що персонально попереджені у належному порядку про можливе майбутнє звільнення з посади на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру".
Прокурори, які на день набрання чинності цим Законом займають посади прокурорів у Генеральній прокуратурі України, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, можуть бути переведені на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах лише у разі успішного проходження ними атестації, яка проводиться у порядку, передбаченому цим розділом.
Пунктом 10 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №113-ІХ установлено, що прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур (у тому числі ті, які були відряджені до Національної академії прокуратури України для участі в її роботі на постійній основі) мають право в строк, визначений Порядком проходження прокурорами атестації, подати Генеральному прокурору заяву про переведення на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах. У заяві також повинно бути зазначено про намір пройти атестацію, надано згоду на обробку персональних даних, на застосування процедур та умов проведення атестації. Форма та порядок подачі заяви визначаються Порядком проходження прокурорами атестації.
Згідно з пунктом 11 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX атестація прокурорів проводиться кадровими комісіями Офісу Генерального прокурора, кадровими комісіями обласних прокуратур.
Пунктом 14 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX графік проходження прокурорами атестації встановлює відповідна кадрова комісія. Атестація проводиться прозоро та публічно, у присутності прокурора, який проходить атестацію. Перебіг усіх етапів атестації фіксується за допомогою технічних засобів відео- та звукозапису.
Відповідно до пункту 16 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону № 113-IX за результатами складення прокурором іспиту відповідна кадрова комісія ухвалює рішення щодо допуску прокурора до проведення співбесіди. Якщо прокурор за результатами складення іспиту набрав меншу кількість балів, ніж прохідний бал, встановлений згідно з Порядком проходження прокурорами атестації, це є підставою для недопущення прокурора до етапу співбесіди і ухвалення кадровою комісією рішення про неуспішне проходження атестації таким прокурором.
Згідно з пунктом 17 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX кадрові комісії за результатами атестації прокурора ухвалюють одне із таких рішень: рішення про успішне проходження прокурором атестації або рішення про неуспішне проходження прокурором атестації.
За пунктом 19 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX прокурори, які на день набрання чинності цим Законом займають посади у Генеральній прокуратурі України, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, звільняються Генеральним прокурором, керівником регіональної (обласної) прокуратури з посади прокурора на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" за умови настання однієї із наступних підстав:
1) неподання прокурором Генеральної прокуратури України, регіональної прокуратури, місцевої прокуратури, військової прокуратури у встановлений строк заяви до Генерального прокурора про переведення до Офісу Генерального прокурора, обласної прокуратури, окружної прокуратури та про намір у зв`язку із цим пройти атестацію;
2) рішення кадрової комісії про неуспішне проходження атестації прокурором Генеральної прокуратури України, регіональної прокуратури, місцевої прокуратури, військової прокуратури;
3) в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах відсутні вакантні посади, на які може бути здійснено переведення прокурора Генеральної прокуратури України, регіональної прокуратури, місцевої прокуратури, військової прокуратури, який успішно пройшов атестацію;
4) ненадання прокурором Генеральної прокуратури України, регіональної прокуратури, місцевої прокуратури, військової прокуратури, у разі успішного проходження ним атестації, згоди протягом трьох робочих днів на переведення на запропоновану йому посаду в Офісі Генерального прокурора, обласній прокуратурі, окружній прокуратурі.
Перебування прокурора на лікарняному через тимчасову непрацездатність, у відпустці чи у відрядженні до Національної академії прокуратури України для участі в її роботі на постійній основі не є перешкодою для його звільнення з посади прокурора відповідно до цього пункту.
Указані в цьому пункті прокурори можуть бути звільнені з посади прокурора також і на інших підставах, передбачених Законом України "Про прокуратуру".
Кадрові комісії за результатами атестації подають Генеральному прокурору інформацію щодо прокурорів, які успішно пройшли атестацію, а також щодо прокурорів, які неуспішно пройшли атестацію.
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 51 Закону прокурор звільняється з посади у разі ліквідації чи реорганізації органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури.
На виконання вимог Закону №113-IX наказом Генерального прокурора від 3 жовтня 2019 року №221 затверджено Порядок проходження прокурорами атестації.
Відповідно до пункту 1 розділу 1 Порядку №221 атестація прокурорів - це встановлена розділом II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX і цим Порядком процедура надання оцінки професійній компетентності, професійній етиці та доброчесності прокурорів Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур і військових прокуратур.
Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку №221 атестація прокурорів Генеральної прокуратури України (включаючи прокурорів Головної військової прокуратури, прокурорів секретаріату Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів), регіональних, місцевих прокуратур та військових прокуратур проводиться відповідними кадровими комісіями. Порядок роботи, перелік і склад кадрових комісій визначаються відповідними наказами Генерального прокурора.
Відповідно до пункту 11 Порядку №221 особиста участь прокурора на всіх етапах атестації є обов`язковою. Перед кожним етапом атестації прокурор пред`являє кадровій комісії паспорт або службове посвідчення прокурора. У разі неявки прокурора для проходження відповідного етапу атестації у встановлені кадровою комісією дату, час та місце, кадрова комісія ухвалює рішення про неуспішне проходження атестації таким прокурором. Факт неявки прокурора фіксується кадровою комісією у протоколі засідання, під час якого мав відбуватися відповідний етап атестації такого прокурора. У виключних випадках, за наявності заяви, підписаної прокурором або належним чином уповноваженою ним особою (якщо сам прокурор за станом здоров`я не може її підписати або подати особисто до комісії) про перенесення дати іспиту у формі анонімного тестування з використанням комп`ютерної техніки з метою виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора, або дати іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, або дати співбесіди з метою виявлення відповідності прокурора вимогам професійної компетентності, професійної етики та доброчесності, кадрова комісія має право протягом трьох робочих днів з дня отримання такої заяви ухвалити рішення про перенесення дати складення відповідного іспиту, проведення співбесіди для такого прокурора. Заява має бути передана безпосередньо секретарю відповідної кадрової комісії не пізніше трьох днів з дати, на яку було призначено іспит, співбесіду відповідного прокурора. До заяви має бути долучена копія документа, що підтверджує інформацію про поважні причини неявки прокурора на складення відповідного іспиту, проходження співбесіди. У разі неможливості надати документальне підтвердження інформації про причини неявки в день подання заяви прокурор має надати таке документальне підтвердження в день, на який комісією було перенесено проходження відповідного етапу атестації, однак до початку складення відповідного іспиту, проходження співбесіди. Якщо прокурор не надасть документальне підтвердження інформації про поважні причини його неявки до початку перенесеного складення відповідного іспиту, проходження співбесіди, комісія ухвалює рішення про неуспішне проходження атестації таким прокурором. Якщо заява прокурора подана до кадрової комісії з порушенням строку, визначеного цим пунктом, або якщо у заяві не вказані поважні причини неявки прокурора на складення відповідного іспиту, проведення співбесіди кадрова комісія ухвалює рішення про відмову у перенесенні дати та про неуспішне проходження атестації таким прокурором. Інформація про нову дату складення відповідного іспиту, проведення співбесіди для такого прокурора оприлюднюється на офіційному вебсайті Генеральної прокуратури України (Офісу Генерального прокурора). З моменту оприлюднення відповідної інформації прокурор вважається повідомленим належним чином про нову дату проведення відповідного етапу атестації.