1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2024 року

м. Київ

справа № 160/798/23

адміністративне провадження № К/990/38599/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Яковенка М. М.,

суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 160/798/23

за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "ПОЛТАВАРИБГОСП" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду (суддя: Маковська О. В.) від 22 березня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду (колегія у складі суддів: Малиш Н. І., Щербак А. А., Баранник Н. П.) від 26 липня 2023 року,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. Приватне акціонерне товариство "ПОЛТАВАРИБГОСП" (далі - Товариство, платник податків, позивач) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - податковий орган, контролюючий орган, відповідач у справі, скаржник у справі), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0087390706 від 27 жовтня 2022 року, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 10415275,00 гривень по декларації за січень 2022 року.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що посилання в акті перевірки на нереальність господарських операцій, та як наслідок безпідставне, на думку контролюючого органу, віднесення до складу податкового кредиту з податку на додану вартість сум, сплачених за послуги по обробітку ґрунту та догляду за посівами є, на думку позивача, неправомірними та ґрунтуються лише на припущеннях. Також, позивач вважає, що формальні недоліки у первинних документах, а також недоліки, зумовлені дефектами правого статусу особи, що їх видала, мають розцінюватися у сукупності з іншими обставинами. Перевагу варто надавати реальності здійснення господарської операції та її економічному змісту, а не оформленню такої операції. Вважає, що реальність господарських операцій та ділова мета підтверджуються усіма первинними документами, зокрема, договорами, актами виконаних робіт та банківськими виписками, які надавались під час проведення перевірки.

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2023 року, позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №0087390706 від 27 жовтня 2022 року, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 10 415 275,00 гривень по декларації за січень 2022 року.

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2023 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

5. Ухвалою Верховного Суду від 26 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та встановлено строк для подання відзиву. Витребувані матеріали справи.

Водночас, вказаною ухвалою Верховного Суду відмовлено в задоволенні клопотання ГУ ДПС у Дніпропетровській області про зупинення виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2023 року у справі № 160/798/23.

6. Відзив на касаційну скаргу не надходив, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

7. Ухвалою Верховного Суду закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд у порядку письмового провадження.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Приватне акціонерне товариство "ПОЛТАВАРИБГОСП" є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 29 січня 1998 року. Взято на облік територіальним органом Державної податкової служби України 29 січня 1998 року та є платником податку на додану вартість, номер свідоцтва - 004767416085. Крім цього, як сільськогосподарське підприємство позивач перебуває на спрощеній системі оподаткування 4 групи єдиного податку з ПДВ.

9. Відповідно до даних ЄДРПОУ видами діяльності Товариства є: код КВЕД 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); код КВЕД 01.12 - вирощування рису; код КВЕД 01.13 - вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; код КВЕД 01.61 - допоміжна діяльність у рослинництві; код КВЕД 01.64 - оброблення насіння для відтворення; код КВЕД 03.12 - прісноводне рибальство; код КВЕД 03.22 - прісноводне рибництво (аквакультура); код КВЕД 46.31 - оптова торгівля фруктами й овочами; код КВЕД 46.38 - оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; код КВЕД 47.81 - роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 49.41 - вантажний автомобільний транспорт; код КВЕД 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

10. Для власної виробничої діяльності Товариство на праві постійного користування використовує земельні ділянки загальною площею 8743,120 га, що підтверджується державними актами на право постійного користування землею І-ПЛ №002780, І-ПЛ № 002781, І-ПЛ № 002797, ІІ-ПЛ № 001066, ІІ-ПЛ № 001065.

11. Між позивачем, як замовником та Товариством з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД", як виконавцем укладено договір про надання комплексної послуги № 01 від 01 вересня 2021 року.

12. В порядку та на умовах визначених даним договором, виконавець зобов`язується надати комплексну послугу по відновленню родючості ґрунту на землях замовника власними силами, із застосуванням власних матеріалів, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги, відповідно до умов цього договору (пункт 1.1. договору).

13. Згідно калькуляції (структури ціни) до складу комплексної послуги по відновленню родючості ґрунту на 1 га. входять органічне добриво (сировина та матеріали), тирса, формування суміші для внесення органічних добрив, підвезення органічних добрив в поле, підвезення матеріалів та води, завантаження, розвантаження, послуги оприскувача в тому числі паливно-мастильні матеріали.

14. Місце надання послуг: земельні угіддя замовника площею 5983,5 га (пункт 1.2. договору). Строк (період) надання послуг: вересень - грудень 2021 року (пункт 1.3. договору).

15. Надані згідно умов даного договору послуги (окремі виконані роботи) вважаються належним чином виконаними в повному обсязі з моменту підписання сторонами акту надання послуг/ акту приймання-передачі робіт та відсутності при цьому взаємних претензій (пункт 3.1. договору). Відповідний акт складається сторонами після надання всього комплексу сільськогосподарських послуг або після закінчення окремих видів робіт за погодженням сторін (пункт 3.2. договору).

16. Загальна орієнтовна вартість послуг становить 122 063 400,00 гривень, в т. ч. ПДВ 20 343 900,00 гривень із розрахунку 20 400,00 гривень за 1 га (в т.ч. ПДВ) (пункт 4.1. договору). Остаточна вартість договору буде визначена виконавцем в акті приймання-передачі послуг та/або рахунку на оплату (пункт 4.2. договору). Оплата/передплата за надані послуги здійснюється шляхом перерахування замовником грошових коштів на поточний рахунок виконавця, згідно виставленого рахунка або акту приймання-передачі послуг. Можливе здійснення попередньої оплати згідно виставленого рахунка (пункт 5.1. договору).

17. Договір набуває чинність з моменту підписання його уповноваженими представниками сторін та діє до 31 грудня 2021 року включно, а в частині виконання грошових зобов`язань до повного їх виконання (пункт 10.1. договору).

18. Товариство з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" надало позивачу послуги по відновленню родючості ґрунтів в повному обсязі, про що були складені та підписані сторонами та скріплені їх печатками актами здачі-приймання робіт (надання послуг).

19. Крім того, між сторонами складались облікові листи трактористів. Обліковий лист тракториста-машиніста (ф. №67) застосовується для обліку механізованих робіт, що виконуються трактористами-машиністами на тракторах, комбайнах, інших самохідних машинах. З даних листів чітко вбачається на якому полі працював тракторист, обсяг виконаної роботи та витрати палива.

20. Виконання послуг по Договору про надання комплексної послуги № 01 від 01 вересня 2021 року позивач підтверджує: актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 98 від 16 листопада 2021 року на суму 2 998 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000098 від 01 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 99 від 16 листопада 2021 на суму 1 748 700,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000099 від 01 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 101 від 16 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ000000101 від 02 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 102 від 16 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000102 від 02 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 100 від 17 листопада 2021 року на суму 2 896 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000100 від 03 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 47 від 30 листопада 2021 року на суму 2 450 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000047 від 03 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 48 від 30 листопада 2021 року на суму 2 450 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000048 від 04 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 49 від 30 листопада 2021 року на суму 2 450 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000048 від 04 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 50 від 30 листопада 2021 року на суму 2 000 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000050 від 05 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 51 від 30 листопада 2021 року на суму 1 500 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000051 від 05 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 52 від 30 листопада 2021 року на суму 1 500 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000049 від 04 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 53 від 30 листопада 2021 року на суму 1 500 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000053 від 08 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 54 від 30 листопада 2021 року на суму 2 000 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000054 від 05 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 55 від 30 листопада 2021 року на суму 1 200 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000055 від 08 листопада 2021 року, обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000055 від 08 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 56 від 30 листопада 2021 року на суму 2 000 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000056 від 09 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 57 від 30 листопада 2021 року на суму 1 500 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000057 від 09 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 58 від 30 листопада 2021 року на суму 1 800 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000058 від 09 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 59 від 30 листопада 2021 року на суму 1 000 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000059 від 10 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №60 від 30 листопада 2021 року на суму 514 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000060 від 10 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 61 від 30 листопада 2021 року на суму 2 800 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000061 від 10 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 62 від 30 листопада 2021 року на суму 387 600,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000062 від 11 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 63 від 30 листопада 2021 року на суму 2 040 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000063 від 11 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 64 від 30 листопада 2021 року на суму 1 958 400,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000064 від 11 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 65 від 30 листопада 2021 року на суму 652 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000065 від 11 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 66 від 30 листопада 2021 року на суму 2 019 600,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000066 від 11 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 67 від 30 листопада 2021 року на суму 2 040 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000067 від 12 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 68 від 30 листопада 2021 року на суму 2 040 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000068 від 12 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 69 від 30 листопада 2021 року на суму 1 938 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000069 від 12 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 70 від 30 листопада 2021 року на суму 2 998 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000070 від 15 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 71 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000071 від 15 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 72 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000072 від 16 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 73 від 30 листопада 2021 року на суму 1 754 400,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000073 від 16 гривень 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 74 від 30 листопада 2021 року на суму 408 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000074 від 16 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 75 від 30 листопада 2021 року на суму 938 400,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000075 від 16 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 76 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000076 від 17 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 77 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000077 від 17 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 78 від 30 листопада 2021 року на суму 1 897 200,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000078 від 18 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 79 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000079 від 18 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 80 від 30 листопада 2021 року на суму 958 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000080 від 18 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 81 від 30 листопада 2021 року на суму 1 876 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000081 від 19 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 82 від 30 листопада 2021 року на суму 1 815 600,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000082 від 19 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 83 від 30.11.2021 на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000083 від 19 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 84 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000084 від 22 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 85 від 30 листопада 2021 року на суму 1 748 700,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000085 від 22 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 86 від 30 листопада 2021 року на суму 2 998 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000086 від 23 листопада 2021 року, обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000086-1 від 23 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 87 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000087 від 23 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 88 від 30 листопада 2021 року на суму 3 060 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000088 від 24 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 89 від 30 листопада 2021 року на суму 2 896 800,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000089 від 24 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 90 від 30 листопада 2021 року на суму 2 305 200,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000090 від 25 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 91 від 30 листопада 2021 року на суму 1 000 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000091 від 25 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 92 від 30 листопада 2021 року на суму 2 019 600,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000092 від 26 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 93 від 30 листопада 2021 року на суму 2 019 600,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000093 від 26 листопада 2021 року; актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 97 від 30 листопада 2021 року на суму 816 000,00 гривень з ПДВ та обліковим листом тракториста-машиніста №ОАЛ00000097 від 26 листопада 2021 року.

21. Розрахунки між сторонами проведено в повному обсязі, що на підтвердження чого надані платіжні доручення: №456 від 03 вересня 2021 року, №455 від 03 вересня 2021 року, №454 від 03 вересня 2021 року, №462 від 10 вересня 2021 року, №463 від 10 вересня 2021 року, №467 від 15 вересня 2021 року, №468 від 15 вересня 2021 року, №469 від 15 вересня 2021 року, №470 від 20 вересня 2021 року, №472 від 22 вересня 2021 року, №473 від 22 вересня 2021 року, №485 від 27 вересня 2021 року, №490 від 30 вересня 2021 року, №491 від 04 жовтня 2021 року, №495 від 04 жовтня 2021 року, №530 від 13 жовтня 2021 року, №532 від 19 жовтня 2021 року, №553 від 19 жовтня 2021 року, №549 від 19 жовтня 2021 року, №554 від 25 жовтня 2021 року, №555 від 25 жовтня 2021 року, №556 від 25 жовтня 2021 року, №557 від 25 жовтня 2021 року, №558 від 25 жовтня 2021 року, №562 від 29 жовтня 2021 року, №563 від 29 жовтня 2021 року, №567 від 02 жовтня 2021 року, №570 від 03 листопада 2021 року, №571 від 03 листопада 2021 року, №573 від 04 листопада 2021 року, №574 від 04 листопада 2021 року, №575 від 04 листопада 2021 року, №580 від 08 листопада 2021, №581 від 08 листопада 2021 року, №583 від 09 листопада 2021 року, №588 від 15 листопада 2021 року, №589 від 16 листопада 2021 року, №590 від 16 листопада 2021 року, №591 від 16 листопада 2021 року, №592 від 16 листопада 2021 року, №595 від 17 листопада 2021 року, №596 від 17 листопада 2021 року, №597 від 17 листопада 2021 року, №598 від 19 листопада 2021 року, №602 від 23 листопада 2021 року, №607 від 24 листопада 2021 року, №612 від 26 листопада 2021 року, №613 від 29 листопада 2021 року, №614 від 29 листопада 2021 року, №616 від 29 листопада 2021 року, №681 від 04 січня 2022 року, №683 від 06 січня 2022 року.

22. Також, між Товариством з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД", як Виконавцем та позивачем, як Замовником було укладено договір про надання сільськогосподарських послуг № 01-2 від 01 вересня 2021 року.

23. Відповідно до пункту 1.1 договору, виконавець зобов`язується надати сільськогосподарські послуги по обробітку ґрунту, догляду за посівами та збору урожаю сільськогосподарської продукції, на землях замовника, згідно специфікації, що є невід`ємним додатком до даного договору із застосуванням власних чи наданих замовником матеріалів.

24. Згідно з пунктом 2.1 договору, вартість договору буде визначена в погоджених (підписаних) актах здачі-приймання робіт (наданих послуг), згідно цін вказаних у специфікації до договору. Сторонами підписано специфікацію №1, в якій дійшли згоди щодо найменування, кількість та вартість послуг, що надаються позивачем.

25. На виконання умов договору Товариство з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" надав послуги позивачу на загальну суму 31 930 989,00 гривень, на підтвердження чого позивачем надані наступні акти підписані сторонами, а саме:

акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №25 від 16 вересня 2021 року на суму 501600,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту № 25 від 16 вересня 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №26 від 22 вересня 2021 року на суму 62700,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №26 від 22 вересня 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №28 від 30 листопада 2021 року на суму 1429920,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №28 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №29 від 30 листопада 2021 року на суму 1988844,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №29 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №30 від 30 листопада 2021 року на суму 1881000,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №30 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №31 від 30 гривень 2021 року на суму 1630200,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №31 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №32 від 30 листопада 2021 року на суму 1438965,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №32 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №33 від 30 листопада 2021 року на суму 1066320,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №33 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №34 від 30 листопада 2021 року на суму 1066320,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №34 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №35 від 30 листопада 2021 року на суму 1066320,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №35 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №36 від 30 листопада 2021 року на суму 817200,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №36 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №37 від 30 листопада 2021 року на суму 1533600,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №37 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №38 від 30 листопада 2021 року на суму 1533600,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №38 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №39 від 30 листопада 2021 року на суму 1533600,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №39 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №40 від 30 листопада 2021 року на суму 2392800,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №40 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №41 від 30 листопада 2021 року на суму 2392800,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №41 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №42 від 30 листопада 2021 року на суму 2392800,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №42 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №43 від 30 листопада 2021 року на суму 2392800,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №43 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №44 від 30 листопада 2021 року на суму 2392800,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №44 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №45 від 30 листопада 2021 року на суму 2396400,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №42 від 30 листопада 2021 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №46 від 30 листопада 2021 року на суму 20400,00 гривень з ПДВ та акт виконання сільськогосподарських послуг до акту №46 від 30 листопада 2021 року.

26. Внесення добрив та гербіцидів також підтверджується актами позивача № ПРХ00000062 від 30 вересня 2021 року та № ПРХ00000078, № ПРХ00000079 від 30 листопада 2021 року.

27. Відповідно до пункту 4.1 договору, оплата за надані послуги здійснюється шляхом перерахування замовником грошових коштів на поточний рахунок виконавця в строк до 10 грудня 2021 року.

28. Суди попередніх інстанцій вказали на те, що розрахунки між сторонами проведено в повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями: №500 від 07 жовтня 2021 року, №501 від 07 жовтня 2021 року, №502 від 07 жовтня 2021 року, №503 від 07 жовтня 2021 року, №504 від 07 жовтня 2021 року, №505 від 07 жовтня 2021 року, №506 від 07 жовтня 2021 року, №518 від 13 жовтня 2021 року, №519 від 13 жовтня 2021 року, №520 від 13 жовтня 2021 року, №521 від 13 жовтня 2021 року, №522 від 13 жовтня 2021 року, №523 від 13 жовтня 2021 року, №524 від 13 жовтня 2021 року, №525 від 13 жовтня 2021 року, №526 від 13 жовтня 2021 року, №527 від 13 жовтня 2021 року, №528 від 13 жовтня 2021 року та №529 від 13 жовтня 2021 року.

29. Також, судами попередніх інстанцій встановлено, що вказані правовідносини були предметом дослідження в господарських спорах за якими Товариство з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" зверталось до господарського суду Дніпропетровської області з вимогою про стягнення з Приватного акціонерного товариства "ПОЛТАВАРИБГОСП" заборгованості за договорами № 01 та № 01-2 від 10 вересня 2021 року.

30. Так, рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 29 квітня 2022 року у справі № 904/397/2 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" до Приватного акціонерного товариства "ПОЛТАВАРИБГОСП" задоволено та стягнуто заборгованість за договором № 01 від 10 вересня 2021 року.

31. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19 вересня 2022 року у справі №904/9583/21 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" до Приватного акціонерного товариства "ПОЛТАВАРИБГОСП" задоволено та стягнуто заборгованість за договором № 01-2 від 10 вересня 2021 року.

32. Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість у сумі 11 607 546 гривень, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість задекларованого в попередніх звітних періодах та поданих уточнюючих розрахунків, результати якої відображені в акті від 14 вересня 2022 року № 1574/04-36-07-06/00476748.

33. У висновках акту зазначено, що перевіркою встановлено порушення позивачем при декларуванні податку на додану вартість пунктів 198.2, 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України та завищено податковий кредит з податку на додану вартість на загальну суму 13 796 217 гривень, в т.ч. по періодам: у вересні 2021 року на 3 985 717 гривень, у грудні 2021 року на 9 810 500,00 гривень, що в свою чергу призвело до заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість на суму податку на додану вартість 3 051 142 гривень у листопаді 2021 року та завищення суми від`ємного значення (показника рядка 19 та рядка 21) на суму податку на додану вартість 10 745 075 гривень у січні 2022 року.

34. Підставою для визнання контролюючим органом нереальності господарських операцій стали висновки про те, що контрагент ТОВ "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" не має трудових ресурсів, у нього відсутні основні засоби, відсутні фізичні, технічні та технологічні можливості до вчинення задекларованих господарських операцій, станом на час проведення перевірки товариство вже ліквідовано та за результатами аналізу інформаційних баз даних ДПС України відсутнє придбання самих послуг та супутніх товарів для виконання робіт по обробітку ґрунту та догляду за посівами.

35. Товариство не погодилося з висновками податкового органу викладеними у акті від 14 вересня 2022 року №1574/04-36-07-06/00476748 та звернулося із запереченнями, оскільки вважало зазначені висновки такими, що є необ`єктивними, надуманими та упередженими.

36. За результатами розгляду заперечень на акт перевірки, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області листом від 20 жовтня 2022 року № 57662/6/04-36-07-06-13 повідомило платника, що скаргу задоволено частково, та зазначено, що висновки, викладені у акті перевірки щодо взаємовідносин Приватного акціонерного товариства "ПОЛТАВАРИБГОСП" з Товариством з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" в частині придбання продажу рухомого майна (основних засобів) є неправомірними та підлягають скасуванню, а висновки в частині послуг по обробітку ґрунту, догляду за посівами та збору сільськогосподарської продукції урожаю 2021 року правомірні, відповідають нормам чинного законодавства.

37. На підставі висновків акту перевірки та за результатами розгляду заперечень платника податків до акту, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області винесено податкові повідомлення-рішення:

- № 0087380706 від 27 жовтня 2022 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 3 813 927,50 гривень (3 051 142,00 гривень за податковим зобов`язанням та 762785,50 гривень за штрафними санкціями).

- № 0087390706 від 27 гривень 2022 року, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 10 415 275,00 гривень по декларації за січень 2022 року.

38. Не погодившись з цими податковими повідомленнями-рішеннями, Товариство оскаржило їх в адміністративному порядку шляхом подання скарги до Державної податкової служби України. За результатами її розгляду, остання була задоволена частково, а саме: скасовано податкове повідомлення-рішення №0087380706 від 27 жовтня 2022 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 3813927,50 гривень, та залишено без змін податкове повідомлення-рішення №0087390706 від 27 жовтня 2022 року, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 10 415 275,00 гривень по декларації за січень 2022 року.

39. Не погодившись з податковим повідомленням-рішенням №0087390706 від 27 жовтня 2022 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

40. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій наголосили на тому, що реальність господарських операцій між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" та ділова мета підтверджується первинними документами, зокрема, договорами, актами виконаних робіт та банківськими виписками, які наявні в матеріалах справи. Первинні документи містять достатні дані про зміст господарських операцій, підтверджують фактичність здійснення таких операцій і господарський характер понесених за ними витрат.

41. Крім того, суди вказали на те, що чинне законодавство не ставить умовою виникнення податкових зобов`язань платника у залежність від стану податкового обліку його контрагентів. Платник податків не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань.

42. Суди, зіславшись на практику Верховного Суду, зазначили, що податкове законодавство України не ставить право платника податку на оформлення податкового кредиту в залежність від дій або бездіяльності його контрагентів чи відсутності у контрагентів основних фондів, кваліфікованого персоналу, тощо.

43. Якщо контрагент не виконав свого зобов`язання щодо сплати податку до бюджету, або припустився інших порушень при здійсненні господарської діяльності, це тягне відповідальність та негативні наслідки саме щодо цієї особи. Зазначена обставина не є підставою для позбавлення платника податку права на формування податкового кредиту з податку на додану вартість у разі, якщо останній виконав усі передбачені законом умови щодо включення сум податку, сплачених ним в ціні придбаних товарів (робіт, послуг), до складу податкового кредиту та має всі документальні підтвердження розміру свого податкового кредиту.

44. Суди звернули увагу на те, що всі первинні документи, якими позивач підтверджує фактичне здійснення спірних господарських операцій, повністю відтворюють зміст господарських операцій, містять інформацію щодо фактично здійснених господарських операцій. Зокрема, наявні в матеріалах справи первинні документи підтверджують фактичне отримання позивачем робіт/послуг, відображення їх в бухгалтерському обліку та використання у власній господарській діяльності. За таких обставин суди визнали необґрунтованими доводи контролюючого органу, про недоведеність фактичного здійснення спірних господарських операцій.

45. Також суди критично поставилися до посилання податкового органу на те, що висновок про нереальність здійснення господарських операцій підтверджений податковою інформацію, оскільки правильність нарахування податків не може ґрунтуватися тільки на даних, які містяться в інформаційних базах контролюючого органу, без урахування даних первинних документів. Крім того, податковий орган не спростовує наявності, у спірний період, у контрагента позивача основних засобів, та найманих працівників.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

46. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судами неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.

47. З огляду на зміст касаційної скарги, підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено неправильне застосування судами норм матеріального права у випадку, передбаченому пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, - якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.

48. Вказану підставу касаційного провадження, відповідач обґрунтовує тим, що судами попередніх інстанцій ухвалені оскаржувані рішення без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 01 лютого 2021 року у справі №826/12509/18, від 14 травня 2019 року у справі №820/3546/18, від 16 квітня 2020 року у справі №826/7760/15.

49. У касаційній скарзі податковий орган акцентує увагу на наступне:

- акти виконаних робіт не містять інформацію щодо того, які конкретно послуги надавалися Товариством з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" (культивування, внесення добрив, дискування, вспашка, тощо), які технічні засоби та сільгосптехніка використовувалися при наданні вказаних послуг, які матеріали замовника та або виконавця були використані (паливо, добриво і т.п.). Будь-яких інших документів, що містять зазначену інформацію до перевірки не надано;

- позивачем до перевірки не надано висновків щодо доцільності проведення робіт по відновленню родючості ґрунту та які саме роботи необхідно виконувати;

- з наданих позивачем документів по взаємовідносинам з Товариством з обмеженою відповідальністю "ОРГАНІК АГРОЛЕНД" неможливо встановити зміст господарської операції, її кількісні та якісні показники, оскільки такі містять лише загальні назви товару (послуг) та вартість. Крім того, із наданих позивачем документів не вбачається, які саме критерії використовувались для визначення вартості послуг;


................
Перейти до повного тексту