ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/19850/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Ємця А. А. (головуючий), Бенедисюка І. М., Малашенкової Т. М.
за участю секретаря судового засідання Рєзнік А. В.,
представників учасників справи:
позивача - адвоката Гамрецького Є. О.,
відповідача - Алексєєва А. А.,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - не з`явилася,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фірми SP Modern Limited, Ларнака, Кіпр
на рішення Господарського суду міста Києва (суддя Морозов С. М.) від 25.07.2023
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 30.11.2023 (головуючий суддя Михальська Ю. Б., судді Тищенко А. І., Скрипка І. М.)
у справі № 910/19850/21
за позовом Фірми SP Modern Limited, Ларнака, Кіпр
до Дочірнього підприємства Державної компанії "Укрспецекспорт" "Державна госпрозрахункова зовнішньоторговельна та інвестиційна компанія "Укрінмаш"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Акціонерне товариство "Державний експортно-імпортний банк України"
про стягнення 255 924,94 доларів США,
ВСТУП
Спір у справі виник щодо наявності / відсутності підстав настання строку оплати за поставлений товар за відсутності у покупця можливості здійснити оплату товару через непроходження отримувачем платежу операції фінансового моніторингу банку покупця.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У грудні 2021 року Фірма SP Modern Limited (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Дочірнього підприємства Державної компанії "Укрспецекспорт" "Державна госпрозрахункова зовнішньоторговельна та інвестиційна компанія "Укрінмаш" (далі - ДП ДГЗІФ "Укрінмаш", відповідач) про стягнення суми заборгованості в розмірі 236 344,00 доларів США та суми 3 % річних в розмірі 19 580,94 доларів США.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, Фірма SP Modern Limited зазначила, що на виконання умов Контракту від 08.10.2018 № 21/84-К (далі - Контракт) позивач поставив, а відповідач прийняв товар на загальну суму 236 344,00 доларів США, однак відповідач своїх зобов`язань з розрахунку за отриманий товар не виконав.
3. Господарський суд міста Києва ухвалою від 31.01.2023 залучив до участі у справі Акціонерне товариство "Державний експортно-імпортний банк України" (далі - Банк) як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій
4. Господарський суд міста Києва рішенням від 25.07.2023, залишеним без змін у постанові Північного апеляційного господарського суду від 30.11.2023 у цій справі, в задоволенні позову відмовив повністю.
5. Судові рішення мотивовано тим, що строк оплати за умовами погодженого сторонами порядку оплати за Контрактом (пункт 5.2. Контракту в редакції Додаткової угоди від 08.07.2020 № 4) не настав, а пред`явлення позивачем цієї позовної заяви є передчасним, оскільки з матеріалів справи не вбачається виконання позивачем вимог фінансового моніторингу банку відповідача та надання рахунку отримувача платежу для здійснення оплати.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Фірма SP Modern Limited, не погоджуючись із судовими рішеннями, звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просила скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 30.11.2023 та рішення Господарського суду міста Києва від 25.07.2023 у цій справі та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
7. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, Фірма SP Modern Limited з посиланням на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме:
- частини першої статті 530 Цивільного кодексу України у взаємозв`язку з частиною другою статті 251, частиною другою статті 252 Цивільного кодексу України;
Позиція інших учасників справи
8. Від Дочірнього підприємства Державної компанії "Укрспецекспорт" "Державна госпрозрахункова зовнішньоторговельна та інвестиційна компанія "Укрінмаш" до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому останнє просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити оскаржувані рішення та постанову судів попередніх інстанцій без змін.
9. Банк не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на касаційну скаргу, що відповідно до частини третьої статті 295 Господарського процесуального кодексу України України не перешкоджає перегляду судових рішень.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Як встановили суди попередніх інстанцій, 08.10.2018 між позивачем (продавець) та відповідачем (покупець) укладено Контракт, відповідно до пункту 1 якого продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити запасні частини, які використовують при ремонті авіаційних двигунів РД-33 та АЛ-31Ф, надалі "товар", у кількості, за номенклатурою та цінами, що визначаються специфікацією (Додаток № 1 до цього Контракту).
11. Продавець постачає товар покупцеві на умовах DAP - ДП "Міжнародний аеропорт Бориспіль", Україна, у відповідності з Інкотермс 2010 (пункт 3.1. Контракту).
12. Датою постачання товару (партії товару) буде вважатися дата штампа в авіаційній накладній, аеропорт, Україна (пункт 3.5. Контракту).
13. У пункті 5.1. Контракту визначено, що платежі за Контрактом здійснюються покупцем в доларах США шляхом безготівкового переказу грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця.
14. Оплату за товар (партію товару) в розмірі 100 % загальної вартості фактично прийнятого покупцем товару (партії товару) покупець здійснює в строк не більше 20 банківських днів з дати підписання сторонами акта здавання-приймання товару (партії товару) на території покупця на підставі рахунку, наданого продавцем (пункт 5.2. Контракту).
15. Здавання-приймання товару (партії товару) здійснюється на підприємстві покупця, після проведення вхідного контролю отриманого від продавця товару (партії товару). Результати вхідного контролю та рішення щодо приймання / неприймання товару фіксуються в акті здавання-приймання товару (партії товару) (Додаток № 2 до Контракту) (пункт 6.1. Контракту).
16. Контракт діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за Контрактом (пункт 11.2. Контракту).
17. У Додатку № 1 до Контракту сторони погодили найменування товару, його кількість та вартість в розмірі 248 114,00 доларів США.
18. Згідно з актом здавання-приймання товару від 28.01.2019 року позивач поставив, а відповідач прийняв товар на суму в розмірі 236 344,00 доларів США.
19. Як зазначає позивач у позові, у листі від 14.02.2019 № mBank/ZOK/4245107548/2019 Корпоративне відділення mBank S.А. у Варшаві повідомило позивача, що з 12.02.2019 банківські рахунки позивача були закриті через зміни у внутрішній політиці банку.
20. У листі від 21.02.2019 № 14-02/19 Фірма SP Modern Limited повідомила відповідача, що зважаючи на обставини, пов`язані з необхідністю відкриття нового рахунку фірми в іншому банку, рахунок-фактуру на оплату товару буде надано лише після підписання сторонами додаткової угоди щодо зміни банківських реквізитів.
21. У подальшому позивач у листі від 22.05.2019 № 5-05/19 запропонував відповідачу розглянути можливість укладення додаткової угоди, згідно з якою продавець мав би змогу передати право на отримання оплати за поставлене майно (Товар) третій особі, своєму торговому партнеру - Компанії "ROGERBANG B.V.", Королівство Нідерландів - "Отримувач платежу".
22. Для цього між Фірмою SP Modern Limited та компанією "ROGERBANG B.V." укладено Угоду від 15.05.2019 № 4-SP-0519, якою уповноважує останню отримувати на свій рахунок платежі за Контрактом.
23. Відповідно до цього звернення 19.06.2019 між Продавцем, Покупцем та Отримувачем платежу (компанією "ROGERBANG B.V.") укладена Додаткова угода № 2 до Контракту, в якій пункт 5.1. викладено в такій редакції: "Платежі за Контрактом здійснюються покупцем в доларах США шляхом безготівкового переказу грошових коштів на розрахунковий рахунок отримувача платежу".
24. Пункт 5.2. Контракту викладено у такій редакції: "Оплату за товар (партію товару) в розмірі 100 % загальної вартості фактично прийнятого покупцем товару (партії товару), зазначеного в акті здавання-приймання товару, покупець здійснює в строк 20 банківських днів з дати отримання покупцем від отримувача платежу рахунку."
25. Пункт 5.4. Контракту викладено у такій редакції: "Рахунки на оплату товару (партії товару) отримувач платежу виставляє покупцю по факсу чи електронній пошті".
26. У подальшому зазначені документи передано Банку для проходження процедури фінансового моніторингу.
27. У листі від 12.07.2019 № 4-07/19 позивач повідомив, що компанія "ROGERBANG B.V." через непередбачені обставини не зможе далі бути отримувачем платежу. Позивач просив припинити дію Додаткової угоди № 2 до Контракту.
28. Позивач у листі від 12.09.2019 за № 3-09/19 повідомив про затримку відкриття банківського рахунку та запропонував укласти нову додаткову угоду, згідно з якою продавець мав би змогу передати право на отримання оплати за поставлене майно (товар) третій особі, партнеру - Компанії "AVIATECHSALES LTD", Велика Британія - "Отримувач платежу".
29. Сторони 04.11.2019 уклали Додаткову угоду № 3 до Контракту, в якій пункт 5.1. виклали в такій редакції: "Платежі за Контрактом здійснюються покупцем в доларах США шляхом безготівкового переказу грошових коштів на розрахунковий рахунок отримувача платежу".
30. Пункт 5.2. Контракту виклали у такій редакції: "Оплату за товар (партію товару) в розмірі 100 % загальної вартості фактично прийнятого покупцем товару (партії товару), зазначеного в акті здавання-приймання товару, покупець здійснює в строк 20 банківських днів з дати отримання покупцем від отримувача платежу рахунку."
31. Пункт 5.4. Контракту виклали у такій редакції: "Рахунки на оплату товару (партії товару) отримувач платежу виставляє покупцю по факсу чи електронній пошті".
32. Отримувачем платежу згідно з Додатковою угодою № 3 до Контракту є "AVIATECHSALES LTD".
33. Зазначені вище документи передані Банку для проходження процедури фінансового моніторингу.
34. На запит ДП ДГЗІФ "Укрінмаш" від 04.03.2020 № 27/4-1550 щодо необхідних документів до Банку позивач у листі від 21.05.2020 № 12-05/20 повідомив, що Компанія "AVIATECHSALES LTD" не має можливості надати всі необхідні документи і не зможе бути надалі отримувачем платежу, у зв`язку із чим Додаткову угоду № 3 вважати такою, що припинила свою дію.
35. У подальшому позивач у листі від 03.06.2020 № 5-06/20 запропонував розглянути можливість укладення нової Додаткової угоди з ДП ДГЗІФ "Укрінмаш", згідно з якою Фірма SP Modern Limited могла б передати право на отримання платежу за поставлений товар третій особі, своєму торговому партнеру - компанії "SOHATEC INTERNATIONAL LIMITED", Шотландія, іменованій як "Отримувач платежу".
36. 08.07.2020 Додатковою угодою № 4 до Контракту сторони виклали пункт 5.2. у такій редакції: "Оплату за товар (партію товару) в розмірі 100 % загальної вартості фактично прийнятого покупцем товару (партії товару), зазначеного в акті здавання-приймання товару, покупець здійснює в строк 20 банківських днів з дати підписання сторонами цієї Додаткової угоди, виконання продавцем вимог фінансового моніторингу банку покупця та надання рахунку отримувачем платежу."
37. Згідно з пунктом 5.4. Контракту в редакції Додаткової угоди № 4 рахунки на оплату товару (партії товару) отримувач платежу виставляє покупцю по факсу чи електронній пошті.
38. Отримувачем платежу згідно з Додатковою угодою № 4 до Контракту є "SOHATEC INTERNATIONAL LIMITED".
39. У зв`язку з неотриманням оплати від відповідача позивач звернувся до суду з цим позовом з вимогами про стягнення в судовому порядку з відповідача заборгованості за поставлений товар в розмірі 236 344,00 доларів США та 3 % річних в розмірі 19 580,94 доларів США.
40. Відповідач проти наявності у нього боргу за Контрактом у розмірі 236 344,00 доларів США не заперечував, проте заперечував проти позовних вимог з огляду на ненастання строку оплати за Контрактом через відсутність у відповідача можливості здійснити оплату через непроходження отримувачем платежу операції фінансового моніторингу банку покупця.