1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2024 року

м. Київ

справа № 580/3029/20

адміністративне провадження № К/9901/8764/21

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу №580/3029/20

за позовом ОСОБА_1 до державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ДП "Смілянське лісове господарство" про визнання неправомірними дій щодо державної реєстрації земельних ділянок та скасування державної реєстрації земельних ділянок і зобов`язання внести запис до поземельної книги про припинення державної реєстрації земельних ділянок, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року (суд у складі головуючого судді Руденко А.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2021 року (колегія суддів у складі головуючого судді Мєзєнцева Є.І., суддів Земляної Г.В., Файдюка В.В.) у справі №580/3029/20

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2020 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) з позовною заявою до державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Семко Яни Андріївни (далі по тексту - відповідач, Державний реєстратор Держгеокадастру), в якій просить:

- визнати неправомірними дії відповідача щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7123789000:02:001:1151;

- визнати неправомірними дії відповідача щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7123789000:02:001:1153;

- скасувати державну кадастрову реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:001:1151;

- скасувати державну кадастрову реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:001:1153;

- зобов`язати відповідача внести відповідний запис до Поземельної книги про припинення державної кадастрової реєстрації за кадастровим номером 7123789000:02:001:1151;

- зобов`язати відповідача внести відповідний запис до Поземельної книги про припинення державної кадастрової реєстрації за кадастровим номером 7123789000:02:001:1153.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що державна реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами 7123789000:02:001:1151 та 7123789000:02:001:1153 була здійснена з порушенням закону, тому є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки на порушення вимог пункту 3.4 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376, у технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок з кадастровими номерами 7123789000:02:001:1151 та 7123789000:02:001:1153 передбачено встановлення деяких межових знаків у поворотних точках меж земельних ділянок рідше ніж через 200м.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року, яке залишене без змін Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2021 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.

Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що державна реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами 7123789000:02:001:1151 та 7123789000:02:001:1153 здійснена відповідачем на законних підставах, у відповідності до вимог чинного законодавства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

3. Не погоджуючись з судовим рішенням апеляційної інстанції, представник позивача направив до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2021 року у справі №580/3029/20 та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

Підставою для відкриття касаційного провадження у даній справі скаржник визначив частину першу статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме: застосування пункту 3.4 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376 (далі по тексту - Інструкція).

Скаржник зазначає, що розробник технічної документації із землеустрою не дотримався приписів пункту 3.4 Інструкції, а державний кадастровий реєстратор не перевірив належним чином подану технічну документацію на відповідність вимогам чинного законодавства та протиправно здійснив реєстрацію земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

4. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 березня 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 30 березня 2021 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2021 року у справі №580/3029/20.

Відповідач відзиву на касаційну скаргу до суду не надав.

5. Верховний суд ухвалою від 19 березня 2024 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду у попереднє судове засідання з 20 березня 2024 року.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. ФОП ОСОБА_2 на підставі розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації №428 від 13 червня 2018 року розроблена Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 12018,4387 га ДП "Смілянське лісове господарство" для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг в адмінмежах Головятинської, Залевківської, Костянтинівської, Носачівської, Плескачівської, Санжариської, Сунківської, Ташлицької сільських рад та Балаклеївської, Березняківської, Ротмістрівської, Тернівської сільських територіальних громад Смілянського району Черкаської області за межами населених пунктів.

03 червня 2019 року ДП "Смілянське лісове господарство" подало заяву про державну реєстрацію земельної ділянки площею 45,9868 га в адмінмежах Ташлицької сільської ради.

Відповідач здійснив державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:001:1151.

Згідно з Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 02 вересня 2020 року, 21 лютого 2020 року у Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка кадастровий номер 7123789000:02:001:1151, цільове призначення: для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг; категорія земель: землі лісогосподарського призначення; форма власності - державна, площа земельної ділянки - 45,9868 га; місцерозташування - Черкаська область, Смілянський район, в адмінмежах Ташлицької сільської ради; вид речового права - право постійного користування земельною ділянкою; користувач - ДП "Смілянське лісове господарство".

05 червня 2019 року ДП "Смілянське лісове господарство" подало заяву про державну реєстрацію земельної ділянки площею 41,9519 га в адмінмежах Ташлицької сільської ради.

Відповідач здійснив здійснив державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:001:1153.

Згідно з Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 02 вересня 2020 року, 21 лютого 2020 року у Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка кадастровий номер 7123789000:02:001:1153, цільове призначення: для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг; категорія земель: землі лісогосподарського призначення; форма власності - державна, площа земельної ділянки - 41,9519 га; місцерозташування - Черкаська область, Смілянський район, в адмінмежах Ташлицької сільської ради; вид речового права - право постійного користування земельною ділянкою; користувач - ДП "Смілянське лісове господарство".

Рішенням №1 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 07 квітня 2020 року ОСОБА_1 відмовлено у державній реєстрації земельної ділянки площею 18,7335 га, яка розташована за адресою: Черкаська область, Смілянський район, адміністративні межі Ташлицької сільської ради, згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради, оскільки в межах вказаної земельної ділянки знаходяться частини інших земельних ділянок з кадастровими номерами 7123789000:02:001:1151 та 7123789000:02:001:1153.

Вважаючи, що порушення відстаней між поворотними точками меж земельних ділянок є підставою для відмови у державній реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 7123789000:02:001:1151 та 7123789000:02:001:1153 і така реєстрація порушує права позивача на державну реєстрацію земельної ділянки площею 18,7335 га, ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

9. Враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок державної реєстрації земельних ділянок регулюється Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-V1 (далі - Закон №3613).

Стаття 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначає, що Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина перша статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Згідно частини четвертої статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам.

Частиною першою статті 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.


................
Перейти до повного тексту