ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 березня 2024 року
м. Київ
справа № 560/1919/23
адміністративне провадження № К/990/37845/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БАНДЛЕКС УА" до Хмельницької митниці про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "БАНДЛЕКС УА" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.06.2023, ухвалене у складі головуючого судді Петричковича А.І., та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2023, прийняту у складі колегії суддів: Мацького Є.М. (головуючий), Залімського І. Г., Сушка О.О.
І. Суть спору
1. Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "БАНДЛЕКС УА" звернулося до суду з адміністративним позовом до Хмельницької митниці, в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати Рішення про коригування митної вартості товарів Хмельницької митниці №UA400000/2022/000054/2 від 12.08.2022;
- визнати протиправною та скасувати Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA400040/2022/000668 від 12.08.2022.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що до Хмельницької митниці було подано електронну митну декларацію №UA400040/2022/026963, відповідно до якої було задекларовано вантаж одягу нового світових брендів, взуття, ковдр, тощо. За результатами перевірки митної декларації та документів, що підтверджують визначену митну вартість товару, митним органом було відмовлено в митному оформленні товару та складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA40040/2022/000668 від 12.08.2022, а також було прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №UA400000/2022/000054/2 від 12.08.2022, відповідно до якого здійснено коригування митної вартості, визначивши її до рівня 63128,44 EUR. У зв`язку з цим позивачем до Хмельницької митниці було подано нову електронну митну декларацію типу "IM40ДЕ" №UA4000/2022/027539 від 16.08.2022, із митною вартістю, заявленою з урахуванням Рішення про коригування митної вартості товарів №UA400000/2022/000054/2 від 12.08.2022.
3. ТОВ "БАНДЛЕКС УА" на підтвердження заявленої митної вартості товарів листом від 02.11.2022 подало до Хмельницької митниці додаткові документи. Уважає, що відповідач протиправно листом відмовив у визнанні вартості товарів на рівні 44631,51 EUR у зв`язку із відсутністю документального обгрунтування всіх виявлених при здійсненні митного контролю розбіжностей.
4. Також, позивач не погоджується з оскаржуваним рішенням митного органу, оскільки ним надані відповідачу всі документи, які підтверджують митну вартість товару, надані документи не містять розбіжностей, які б мали вплив на правильність визначення митної вартості, відсутні ознаки підробки, а також документи містять всі відомості, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товар. Звертає увагу, що митна вартість митним органом була піднята лише на частину товарів, тобто один і той самий пакет товаросупровідних документів для однієї частини товарів повністю підтверджує митну вартість, визначену за першим методом (за ціною договору), а для іншої частини товарів - документи не підтверджують числові значення складових митної вартості. Крім цього, у рішенні митного органу не вказано вартість якого саме товару по якій митній декларації було скореговано, а тільки вказано перелік товару, митну вартість яких скореговано і перелік митних декларацій на основі яких визначено митну вартість. Митницею не виконано обов`язку про проведення консультацій, який передбачений ч.4 ст.57 МК України, так як у графі 33 оскаржуваного рішення не зафіксовано результатів проведення таких консультацій (арк. спр.3-29, т.1).
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до Контракту №2020/16/11 від 16.11.2020 (далі - Контракт) його укладено між продавцем - "ТАКЕ OF LTD" та покупцем - ТОВ "БАНДЛЕКС УА". Згідно з п.1.1 Контракту продавець продає, а покупець купує товар в асортименті, згідно інвойсів, які супроводжують товар і є невід`ємною частиною Контракту, для подальшого перепродажу юридичній або приватній особі, вказаною в інвойсі на товар. Пунктом 3.1 Контракту визначено, зокрема, що поставка здійснюється на умовах EXW (населений пункт, вказаний в інвойсі) (арк. спр.141-143, т.1).
6. Термін "франко-завод" (EXW) означає, що продавець вважається таким, що виконав свої зобов`язання щодо поставки, в момент, коли він надав товар у розпорядження покупця на площах свого підприємства чи в іншому названому місці (наприклад, на заводі, фабриці, складі і т. ін.), без здійснення митного очищення товару для експорту та завантаження його на будь-який приймаючий транспортний засіб.
7. Також, позивач ТОВ "БАНДЛЕКС УА" (замовник) уклав договір транспортного експедирування №24/11/2020 з експедитором ТОВ "ТРЕЙД СУППОРТ ГРУПП" (арк. спр.221-226, т.1).
8. Отже, відповідно до Контракту на позивача було покладені всі витрати і ризики у зв`язку з перевезенням товару з площ продавця до місця призначення.
9. Позивач, через посередника ТОВ "БРОК-СЕРВІС ЗЕД", 11.08.2022 подавав для митного оформлення електронну митну декларацію №UA400040/2022/026963, відповідно до якої було задекларовано вантаж одягу нового світових брендів, взуття, тощо, фактурною вартістю 43 235,31 ЄВРО (арк. спр.86-163, т.3), а також: Пакувальні листи; Рахунки - фактури (інвойс) № INVIT/2022/1165 від 29.07.2022, № INVIT/2022/1164 від 29.07.2022, № INV/2022/0413 від 29.07.2022, № INV/2022/0412 від 29.07.2022; Автотранспортну накладну (CMR) DeVAT/OUT/03280 від 05.08.2022; Декларації про походження товару № INVIT/2022/1165 від 29.07.2022, № INVIT/2022/1164 від 29.07.2022, № INV/2022/0413 від 29.07.2022, № INV/2022/0412 від 29.07.2022; Довідку про транспортні витрати № 118 від 08.08.2022; Контракт № 2020/16/11 від 16.11.2020; Додаткову угоду до контракту № 1 від 11.02.2022; Договір транспортного експедирування № 24/11/2020 від 09.11.2020; Договір на транспортно-експедиційні послуги № 29/07/22 від 29.07.2022; Договір про надання транспортно-експедиційних послуг б/н від 04.08.2022; Договір № 23/11/2020 від 09.11 2020; Експортну декларацію країни відправлення 22ITQ3J010033918ЕЗ від 11.08.2022; Прайс-лист №1173 від 25.07.2022, і ці документи надані суду.
10. Митний орган не погодився із задекларованою TOB "БАНДЛЕКС УА" митною вартістю та виніс Рішення про коригування митної вартості товарів № UA400000/2022/000054/2 від 12.08.2022, яким здійснив коригування митної вартості 94-х товарів з 214-и товарів задекларованих в електронній митній декларації №UA400040/2022/026963.
11. Відповідно до п.33 цього рішення: "Обставини прийняття Рішення та джерела інформації, що використовувалися митним органом для визначення митної вартості. Документи, подані згідно ч.2 та ч.3 статті 53 МКУ містять розбіжності, що впливають на правильність визначення митної вартості в частині: Включення до вартості товару вартості завантаження, як визначено пунктами 2 та 3 контракту. В копії МД країни відправлення відсутній товар взуття. При цьому вага та вартість товару відповідає рахунку-фактурі. Перевізника та особи яка здійснила перевезення Також відсутні документи, передбачені договором транспортного експедирування, а саме заявка та рахунок на перевезення чи додаткова угода. Документи, подані згідно ч.2 ст. 53 МКУ не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, зокрема: вартості витрат понесених, витрати на навантаження, вивантаження та обробку оцінюваних товарів, пов`язані з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України, як визначено умовами поставки та договором транспортного експедирування комісійної (брокерської винагороди) посередників. У митного органу відсутня інформація що сплачена або підлягає сплаті за товар.
12. Не погоджуючись із вказаним рішенням Хмельницької митниці, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
13. Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 12.06.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2023, у задоволенні позову відмовив.
14. Відмовляючи у задоволенні позову суди дійшли висновку, що ТОВ "БАНЛЕКС УА" не доведено правомірність заявлених позовних вимог, так суб`єкт владних повноважень правомірно виніс Рішення про коригування митної вартості товарів Хмельницької митниці №UA400000/2022/000054/2 від 12.08.2022 та Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA400040/2022/000668 від 12.08.2022, що підтверджено доказами, які перевірено судом.
IV. Касаційне оскарження
15. У касаційні скарзі представник позивача, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їх рішення, прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
16. Як підставу касаційного оскарження відповідач указав пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: п. 1 ч. 4 ст. 54 МК України у системному зв`язку із нормами п. 4 частини першої статті 8 МК України.
17. У відзиві на касаційну скаргу представник відповідача вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.
V. Оцінка Верховного Суду
18. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності винесення контролюючим органом рішення про коригування митної вартості за резервним методом.
19. Підставою для коригування митної вартості товару слугував висновок митного органу про наявність розбіжностей в документах та відсутність всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена чи підлягає сплаті за ці товари.
20. Так, митний орган указує, що товар переміщувався за зовнішньоекономічною операцією, згідно якої контрагентом позивача є суб`єкт господарської діяльності з Республіки Мальта - "ТАКЕ OF LTD", який є засновником імпортера ТОВ "БАНЛЕКС УА" (Позивача), частка статутного внеску становить 100%. Відтак, суб`єкти даної зовнішньоекономічної операції є пов`язаними між собою особами, в розумінні статті 15 Угоди про застосування статті VII Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року, що в свою чергу, може мати вплив на заявлену декларантом митну вартість товарів.
21. Також при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості товарів за МД від 11.08.2022 UA400040/2022/026958 у митного органу виникли сумніви у правильності визначення митної вартості товарів заявлених декларантом, оскільки рівень митної вартості був значно нижчий ніж рівень митної вартості подібних товарів, митне оформлення яких здійснюється іншими митницями (у тому числі торгової марки "CHAMPION", "UNDERtag1S OFBENETTON", "CALVIN KLEIN", "ARENA", "STUDENT, "SCOUT", "GREEN COVE" яка заявлена декларантом до митного оформлення), що підтверджуються витягами "Рівень цін" з ЄАІС Держмитслужби України.
22. Окрім цього, документи подані на виконання частини 2 та 3 статті 53 МК України містили розбіжності, що впливають на правильність визначення митної вартості, а саме:
- номера рахунків - фактур, які зазначені в копії митної декларації країни відправлення не відповідають номерам рахунків - фактур, поданим до митного оформлення. Так, до митного оформлення було подані інвойси (рахунки - фактури) INV/2022/0412 від 29.07.2022, INV/2022/0413 від 29.07.2022, INVIT/2022/164 від 29.07.2022,/2022/1165 від 29.07.2022, про що відповідно зазначено в графі 44 МД UA 400040/2022/026963 від 11.08.2022. В той же час у графі 44 митної декларації країни відправлення (MRN:22ITQ3J010033918ЕЗ) зазначено: 380-MT-2022-INV/2022/0412-0413-2; №380-МТ-2022- INV/2022/1164/1165-2;
- у поданій до митного оформлення копії митної декларації країни відправлення (MRN:22ITQ3J010033918ЕЗ) графа 31)) відсутній заявлений до митного оформлення товар - "взуття", при цьому вага та вартість товару відповідає вказаному у інвойсах, що спростовує доводи Позивача (сторінка 3 позовної заяви), що надана перевізником експортна митна декларація 22ITQ3J010033918ЕЗ від 11.08.2022 ідентифікує партію товару;
- включення в ціну вартості товару навантаження на транспортний засіб вантажоперевізників не відповідає правилам тлумачення комерційних термінів ІНКОТЕРМС 2020 згідно умов поставки. Всупереч тому, що товар поставлявся згідно "EXW: Pademello Di Paese", на сторінці 13 позовної заяви Позивач стверджує, що ні комісійна, ні брокерська винагорода іноземним компаніям за цією поставкою не сплачувалась, так як послуги за межами митної території України для ТОВ "БАНДЕЛЕКС УА" не надавались жодним суб`єктом господарювання;
- умови оплати, визначені зовнішньо - економічним договором (контрактом) не відповідають умовам, визначеним в інвойсі;
- до митного оформлення та дату винесення рішення про коригування митної вартості товарів не надано заяву та рахунок на перевезення, передбачені договором транспортного експедирування.
23. Оскільки документи, подані декларантом разом з митною декларацією на виконання частини 2 статті 53 МК України, не містили всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, та містили вказані вище розбіжності, тому декларанта було повідомлено про необхідність надання додаткових документів для підтвердження заявленої митної вартості.
24. Листом від 12.08.2022 ТОВ "БАНДЕЛЕКС УА" повідомив про неможливість надання додаткових документів, через їх відсутність.
25. Згідно з частиною першою статті 51, частиною першою статті 52 Митного кодексу України митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу; заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.
26. Як встановлено частиною другою статті 52 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний: заявляти митну вартість, визначену ним самостійно, у тому числі за результатами консультацій з митним органом; подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню; нести всі додаткові витрати, пов`язані з коригуванням митної вартості або наданням митному органу додаткової інформації.
27. Згідно з частинами першою, другою статті 53 Митного кодексу України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення. Документами, які підтверджують митну вартість товарів, зокрема, є: декларація митної вартості та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); якщо рахунок сплачено - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару.