1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2024 року

м. Київ

справа №120/1282/22-а

адміністративне провадження № К/990/34082/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 120/1282/22-а

за позовом ОСОБА_1 до Томашпільської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Томашпільської селищної ради на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 07 липня 2022 року (постановлене у складі головуючого судді Чернюк А.Ю.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2022 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Білої Л.М., суддів: Гонтарука В.М., Матохнюка Д.Б.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач), звернулася до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Томашпільської селищної ради (далі - Томашпільська СР, відповідач) в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення 18 позачергової сесії 8 скликання Томашпільської селищної ради від 23 грудня 2021 року № 2190 в частині відмови у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки орієнтованою площею 2,00 га, із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, розташованої на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади;

- зобов`язати Томашпільську селищну раду надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,00 га, землі запасу, кадастровий номер 0523955100:04:000:0252, розташованої на території Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, із урахуванням правових висновків, наданих в судовому рішенні.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з аналізу частини п`ятої статті 136 Земельного кодексу України слідує, що заборона відчуження та надання у користування земельної ділянки розпочинає свою дію не з моменту включення ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги, а з моменту, коли конкретна земельна ділянка або права на неї вже виставлені на земельні торги.

ОСОБА_1 зазначила, що за результатами пошуку аукціонів або лотів з продажу земельних ділянок або прав на них, які знаходяться на території Томашпільської СР, жодних записів не знайдено, а тому є підстави вважати, що земельна ділянка с кадастровим номером 0523955100:04:000:0252 на земельні торги взагалі не виставлялась.

З огляду на викладене позивачка вважає, що рішення 18 позачергової сесії 8 скликання Томашпільської селищної ради від 23 грудня 2021 року № 2190 в частині відмови у наданні їй дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки, розташованої на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади є протиправним.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

3. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 07 липня 2022 року, адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення 18 позачергової сесії 8 скликання Томашпільської селищної ради від 23 грудня 2021 року № 2190 в частині відмови у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки орієнтованою площею 2,00 га, із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, розташованої на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади.

Зобов`язано Томашпільську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 17 листопада 2021 року про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,00 га, розташованої на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Томашпільської селищної ради витрати по сплаті судового збору в розмірі 496,20 грн. (чотириста дев`яносто шість гривень двадцять копійок).

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що частина 5 статті 136 ЗК України може бути застосована як самостійна підстава для відмови у наданні особі дозволу на розробку проекту землеустрою лише у тому разі, якщо земельні ділянки/права на них включені до переліку земельних ділянок, які фактично вже виставлені на земельні торги, тобто знаходяться в активній стадії процедури земельних торгів/аукціону.

Томашпільська селищна рада відповідно до рішення № 1448 від 30 серпня 2021 року лише здійснила намір виставити у майбутньому земельну ділянку для продажу/оренди на земельних торгах.

У той же час, суду не надано жодних доказів, які б свідчили про те, що спірна земельна ділянка виставлена на земельні торги (аукціону).

Тому включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу на земельних торгах або права на які виставляються для такого продажу, саме по собі не є підставою для обмеження права позивача на отримання відповідного дозволу на розробку технічної документації із землеустрою, оскільки не свідчить про те, що конкретно визначена земельна ділянка дійсно виставлена на земельні торги.

В межах розгляду цієї справи суд не може дійти остаточного висновку про те, чи ті обставини, які зазначені в оскаржуваному рішенні є вичерпними і чи дотримано позивачем усіх інших умов для надання відповідного дозволу. А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх умов необхідних для видачі дозволу, призведе до втручання в дискреційні повноваження.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2022 року апеляційну скаргу Томашпільської селищної ради задоволено частково.

Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 07 липня 2022 року змінено, викладено абзац 3 резолютивної частини в наступній редакції:

"Зобов`язати Томашпільську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 17.11.2021 року про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,00 га, розташованої на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, у місячний строк після закінчення в Україні воєнного стану".

В решті рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 07 липня 2022 року залишено без змін.

6. Суд апеляційної інстанції змінюючи рішення суду першої інстанції, спирався на те, що Законом України від 24 березня 2022 № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесені зміни до Земельного кодексу України.

Вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено п.27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється (підпункт 5).

Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі земельних ділянок у власність.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 05 грудня 2022 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Томашпільської селищної ради.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 07 липня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2022 року і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій прийнято рішення з неправильним застосуванням норм матеріального права та без урахування висновку щодо застосування частини п`ятої статті 136 Земельного Кодексу України у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 29 березня 2021 року по справі № 2040/6485/18, від 29 липня 2021 року по справі № 120/1317/19-а.

Скаржник вважає, що віднесення земельної ділянки до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності права оренди на які виставляються на земельні торги є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

8. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 грудня 2022 року визначено склад колегії суддів: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 14 грудня 2022 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

9. 03 січня 2023 року та 06 січня 2023 року до Верховного Суду від представника позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення без змін.

10. Верховний Суд ухвалою від 11 березня 2024 року призначив справу до розгляду в порядку письмового провадження з 12 березня 2024 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 звернулася до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади.

Рішенням 18 позачергової сесії 8 скликання від 23 грудня 2021 року № 2190 відповідач, враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з питань промислової політики, підприємництва, агропромислового комплексу, земельних ресурсів, розвитку особистих підсобних господарств, охорони навколишнього природного середовища, та з питань поводження з безхазяйними відходами та комунальною власністю, відмовив ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки.

Із змісту висновку постійної комісії селищної ради з питань промислової політики, підприємництва, агропромислового комплексу, земельних ресурсів, розвитку особистих підсобних господарств, охорони навколишнього природного середовища, та з питань поводження з безхазяйними відходами та комунальною власністю слідує, що підставою для відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою стало те, що бажана позивачем земельна ділянка з кадастровим номером 0523955100:04:000:0252 площею 36,0453 га рішенням 12 позачергової сесії Томашпільської селищної 8 скликання № 1448 включена до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу на земельних торгах під № 228.

Не погодившись з правомірністю прийнятого відповідачем рішення, позивачка звернулася до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції згідно зі статтею 341 КАС України здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.


................
Перейти до повного тексту