ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2024 року
м. Київ
справа №620/83/19
адміністративне провадження № К/9901/23158/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2019 (судді - Ключкович В.Ю., Беспалов О.О., Парінов А.Б.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання дій та припису протиправними, його скасування.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії співробітників Комунального закладу "Організаційно - методичний центр контролю та технічного нагляду закладів культури і туризму" Чернігівської обласної ради, як представників Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, які полягають у проведенні 11.07.2018 обстеження належних йому земельних ділянок по АДРЕСА_1 та у складанні акту від 11.07.2018 за наслідками проведеного обстеження земельних ділянок;
- визнати протиправним та скасувати припис від 13.07.2018 № 15-2201/8, винесений Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Ісроел Сільберштейн є власником наступних земельних ділянок:
- земельна ділянка площею 0,0084 га, кадастровий номер 7410100000:02:035:5089, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);
- земельна ділянка площею 0,0085 га, кадастровий номер 7410100000:02:035:5023, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);
- земельна ділянка площею 0,0150 га, кадастровий номер 7410100000:02:035:5088, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);
- земельна ділянка площею 0,0261, кадастровий номер 7410100000:02:035:5024, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, цільове призначення - для будівництва і обслуговування житло господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який міститься в матеріалах справи (а.с. 13-39).
11.07.2018 співробітники Комунального закладу "Організаційно - методичний центр контролю та технічного нагляду закладів культури і туризму" Чернігівської обласної ради, за вказаною адресою проведено обстеження, за результатами якого складено акт, в якому зафіксовано факт порушення чинного пам`яткоохоронного законодавства при проведенні земляних робіт, а саме, статті 37 Закону України "Про охорону культурної спадщини" (а.с.141).
Також у вказаному акті зазначено наступне.
На території земельної ділянки по АДРЕСА_1 громадянином ОСОБА_1 була передбачена реконструкція власного житлового будинку із знесенням невеликої існуючої житлової будівлі і розширенням площі забудови до 285,33 кв.м. з будівництвом прибудови, надбудови та підсобних приміщень.
Об`єкт розташований на території пам`ятки археології місцевого значення окольного граду стародавнього м. Чернігова, Х-ХVІІІ ст., охоронний № 1-в, (розпорядження Чернігівської облдержадміністрації від 28.12.1998 № 856), в охоронній археологічній зоні № 2, упритул до охоронної археологічної зони № 1 (рішенням 16 сесії 6 скликання Чернігівської міської ради від 28.12.2011) та у межах комплексної охоронної зони Національного архітектурно-історичного заповідника "Чернігів стародавній", затвердженої рішенням 39 сесії 5 скликання Чернігівської міської ради 23.06.2009.
На вказаній земельній ділянці вирито траншеї під стрічкові фундаменти, які залито бетоном за допомогою опалубку. Вказані дії спричинили знищення стародавнього культурного шару. Вільний доступ на територію садиби відсутній, встановити обсяги здійснення робіт не має можливості; будівельники, присутні на об`єкті відмовили в обстеженні земельної ділянки.
Зазначені роботи проведені в порушення умов погодження з Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, а саме:
- без проведення охоронних археологічних досліджень в повному обсязі по всій площі запроектованого будинку (відриття котловану під будинок із дослідженням культурного шару, археологічних об`єктів, з вилученням археологічних знахідок);
- без отримання дозволу Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації на відновлення земляних робіт після проведення охоронних археологічних досліджень;
- без укладення охоронного договору на недосліджену частину земельної ділянки;
- без погодження проекту об`єкта будівництва з Міністерством культури України.
Будь-які земляні роботи без проведення охоронних археологічних досліджень на зазначеному об`єкті Департаментом категорично заборонялися, про що порушник був повідомлений у висновку.
Акт обстеження від 11.07.2018 слугував підставою для винесення припису від 13.07.2018 №15-2201/8, яким вимагалось:
- негайно припинити будь-які роботи у межах реконструкції власного житлового будинку із знесенням невеликої існуючої житлової будівлі і розширенням площі забудови до 285,33 кв. з будівництвом прибудови, надбудови та підсобних приміщень;
- укласти договір на проведення охоронних археологічних досліджень на об`єкті;
- забезпечити проведення охоронних археологічних досліджень в повному обсязі по всій площі запроектованого будинку (відриття котловану під будинок із дослідженням культурного шару, археологічних об`єктів, з вилученням археологічних знахідок);
- отримати дозвіл Департаменту на відновлення земельних робіт після проведення охоронних археологічних досліджень;
- укласти охоронний договір на недосліджену частину земельної ділянки (а.с. 143).
Вважаючи дії уповноважених осіб відповідача щодо проведення обстеження земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1, та припис від 13.07.2018 протиправними, позивач звернувся до суду з позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 позов задоволено.
Визнано протиправними дії Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації щодо обстеження, належних на праві приватної власності ОСОБА_1 земельних ділянок, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 та у складанні акту від 11.07.2018.
Визнано протиправним та скасовано припис Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації від 13.07.2018 № 15-2201/8.
Задовольняючи позові вимоги, суд першої інстанції з посиланням на Закон України "Про основні засаді здійснення державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності", виходив з того, що вихід осіб, які проводили обстеження за місцем знаходження земельних ділянок за адресою: вул. Преображенська, 26 в м. Чернігові не документований жодним розпорядчим актом, позивача про проведення заходу не повідомлено, жодних пояснень від нього не отримано, за наслідками контрольного заходу складено акт обстеження від 11.07.2018, що актом перевірки не є.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2019 рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що спірна земельна ділянка розташована у межах пам`ятки археології місцевого значення окольного граду стародавнього м. Чернігова, Х-ХVІІІ ст., охоронний № 1-в, (взята на облік розпорядженням Чернігівської облдержадміністрації від 28.12.1998 № 856), в охоронній археологічній зоні № 2, упритул до охоронної археологічної зони № 1 (затверджена рішенням 16 сесії 6 скликання Чернігівської міської ради від 28.12.2011) та у межах комплексної охоронної зони Національного архітектурно-історичного заповідника "Чернігів стародавній" (затверджена рішенням 39 сесії 5 скликання Чернігівської міської ради 23.06.2009).
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що обстеження земельної ділянки були проведені на підставі посадових обов`язків співробітників та доручень, виданих Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, як органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини і пов`язане з тим, що співробітниками був виявлений факт проведення земляних робіт за допомогою техніки.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, покликається на те, що суд апеляційної інстанції не вказав, яким нормативно-правовим актом врегульовано умови, спосіб і порядок проведення нагляду і контролю у сфері охорони об`єктів культурної спадщини.
Також покликається на те, що суд апеляційної інстанції проігнорував його доводи про те, що на відміну від нього на попередніх власників не поширювались обмеження щодо володіння земельними ділянками по вул. Преображенській, 26, у м. Чернігові.