ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/7023/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Булгакової І.В. (головуючий), Колос І.Б., Малашенкової Т.М.,
за участю секретаря судового засідання - Пасічнюк С.В.,
учасники справи:
позивач - Акціонерне товариство "Укртрансгаз",
представник позивача - Пахомова О.А., (довіреність від 14.12.2023 № 1-3638),
відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України",
представник відповідача - Шкелебей О.В., (ордер від 19.02.2024 № 1551519); Панченко Ю.В., (довіреність від 30.05.2023 № 271),
розглянув касаційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз"
на рішення Господарського суду міста Києва від 12.01.2023 (головуючий суддя Павленко Є.В.)
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 05.12.2023 (головуючий Гончаров С.А., судді: Тищенко О.В., Станік С.Р.)
у справі № 910/7023/22
за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (далі - Товариство, позивач)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (далі - Оператор, відповідач)
про зобов`язання вчинити дії шляхом передачі 191 289 485,95 куб.м природного газу.
За результатами розгляду касаційної скарги Верховний Суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство звернулось до суду з позовом до Оператора (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог) про зобов`язання відповідача привести оперативний балансовий рахунок (далі - ОБР) у відповідність до умов угоди про взаємодію від 18.03.2021 № 2103000054 (далі - Угода про взаємодію) шляхом передачі до підземних газових сховищ позивача 191 289 485,95 куб.м природного газу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що:
- Оператор у порушення приписів пункту 4 Угоди про взаємодію не виконав взяті на себе зобов`язань щодо приведення ОБР у відповідність до ліміту в розмірі ± 15 000 000 куб.м та передав до газосховищ природного газу на 191 289 485,95 куб.м менше, ніж ним було отримано від замовників послуг транспортування;
- права та інтереси Товариства є порушеними у зв`язку з фактичним неотриманням природного газу у зазначеному обсязі.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.01.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 05.12.2023, відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що ані умови укладеної між сторонами Угоди про взаємодію, ані приписи чинного законодавства не встановлюють обов`язку саме відповідача передати до газосховищ позивача необхідний обсяг газу для відновлення значення накопиченого ОБР у випадку перевищення його ліміту.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанції, Товариство звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування положень статей 1, 3, 6, 11, 526, 627 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 2, 20, 22, 44, 46 Закону України "Про ринок природного газу", глави 4 розділу І, пунктів 3,5 глави 1 розділу ІІ, пунктів 3,6 глави 5 розділу ІХ Кодексу газосховищ (далі - Кодекс ГС), пункту 2 глави І розділу ІV, глави 8 розділу ХІІ Кодексу газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС), а також на те, що суди не дослідили зібрані у справі докази, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Оператор подав відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на законність і обґрунтованість оскаржуваних судових рішень, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення. Також у відзиві наведений попередній (орієнтовний) розрахунок витрат на професійну правничу допомогу (199 750,00 грн) та заявлено про стягнення з Товариства судових витрат. Вказана заява Судом буде розглянута на підставі поданих Оператором доказів, що підтверджують розмір понесених ним судових витрат, відповідно до вимог та строків встановлених статтями 129, 221 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Перевіривши правильність застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального і процесуального права, відповідно до встановлених ними обставин справи, враховуючи підстави відкриття касаційного провадження, заслухавши доповідь судді-доповідача та пояснення представників сторін, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 18.03.2021 Оператором та Товариством було укладено Угоду про взаємодію.
Даний правочин підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками цих суб`єктів господарювання.
Згідно з пунктом 1 Угоди про взаємодію ОБР - це негрошовий рахунок, на якому відображається технологічно обумовлена різниця між обсягами газу, номінованими замовниками послуг транспортування та замовниками послуг зберігання природного газу на віртуальну точку входу або виходу до або з газотранспортної системи, з або до газосховищ, що узгоджені позивачем та відповідачем (далі - підтверджені номінації/реномації), і фактичними фізичними обсягами передачі або приймання газу між сторонами у фізичних точках входу чи виходу до чи з газотранспортної системи, з або до газосховищ.
Пунктом 2 Угоди про взаємодію передбачено, що перелік віртуальних та фізичних точок входу чи виходу до чи з газотранспортної системи, з або до газосховищ зазначений у додатку № 1 до цієї угоди.
Відповідно до пункту 4 Угоди про взаємодію сторони встановили значення ліміту накопиченого ОБР у розмірі ± 15 000 000 куб.м. У цьому пункті сторони визначили, що вони докладають усіх зусиль для підтримання значення накопиченого ОБР у межах встановленого ліміту з урахуванням ефективності, надійності та належного функціонування обох систем. Якщо значення накопиченого ОБР перевищує встановлений ліміт, сторони зобов`язані докласти всіх зусиль, щоб відновити його до меж встановленого ліміту протягом наступних трьох газових діб.
Згідно з пунктами 5 та 6 цієї Угоди про взаємодію від`ємне значення ОБР означає, що газ на стороні Товариства, а додатне значення ОБР означає, що газ на стороні Оператора.
Пунктом 7 Угоди про взаємодію передбачено, що сторони зобов`язалися щомісяця до 12-го числа наступного календарного місяця погоджувати значення накопиченого ОБР на кінець газового місяця та оформлювати належним чином акт обліку природного газу на ОБР за формою, визначеною в додатку № 2 до цієї угоди, та реєстр обсягів природного газу замовників послуг транспортування, які були отримані чи передані на точках входу чи виходу до чи з газотранспортної системи, з або до газосховищ, за формою, визначеною в додатку № 3 до цієї угоди.
Відповідно до пункту 8 Угоди про взаємодію сторони до 10 години газової доби D узгоджують режим закачування або відбору газу до чи з газосховищ з урахуванням: ефективності, надійності, належного функціонування обох систем; підтверджених номінацій чи реномінацій та очікуваних їх значень на кінець газової доби; значення накопиченого ОБР за попередню газову добу D-1 та значення ліміту накопиченого ОБР, визначеного пунктом 4 цієї угоди.
Згідно з пунктом 9 Угоди про взаємодію позивач та відповідач контролюють фізичні обсяги природного газу, що подаються чи відбираються в точках входу або виходу до чи з газотранспортної системи або газосховища з метою дотримання узгодженого режиму, відповідно до вимог пункту 8 Угоди про взаємодію.
Пунктом 10 Угоди про взаємодію передбачено, що сторони докладають усіх зусиль, щоб фізичні обсяги передачі чи приймання газу між Підприємством та Товариством за газову добу D відповідали підтвердженим номінаціям чи реномінаціям за цю газову добу D з урахуванням значення ліміту накопиченого ОБР, визначеного в пункті 4 Угоди про взаємодію.
Відповідно до пункту 11 Угоди про взаємодію сторони можуть домовитися про виконання підтверджених номінацій чи реномінацій без фізичних обсягів передачі або приймання газу між Оперетором та Товариством у газовій добі D, якщо значення підтверджених номінацій або реномінацій на вказану газову добу D перебуває в межах значення ліміту накопиченого ОБР з урахуванням накопиченого ОБР за попередню газову добу D-1. У таких випадках виконання підтверджених номінацій чи реномінацій враховується при розрахунку накопиченого ОБР.
Згідно з пунктом 12 Угоди про взаємодію вона набуває чинності з моменту її підписання уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2021.
Умовами пункту 13 Угоди про взаємодію передбачено, що вона вважається укладеною на кожний наступний календарний рік на тих самих умовах, якщо не менше ніж за 1 місяць до закінчення терміну дії угоди жодна із сторін не заявить про припинення її дії або перегляду її умов.
Відповідно до пункту 14 Угоди про взаємодію сторони зобов`язалися привести значення ОБР до нуля на кінець останньої доби дії цього договору. У разі дострокового припинення угоди, сторони зобов`язалися привести значення ОБР до нуля в строк, що не перевищує одного календарного місяця з дати припинення дії угоди.
Судами встановлено, що на виконання умов Угоди про взаємодію сторонами підписано та скріплено печатками акт обліку природного газу на ОБР за травень 2022 року, за яким станом на 31.05.2022 значення ОБР становило 112 394 515,74 куб.м.
У зв`язку з цим позивач звернувся до відповідача з претензією від 23.06.2022 № 1001ВИХ-22-1977, у якій вимагав від останнього привести ОБР у відповідність до ліміту, визначено пунктом 4 Угоди про взаємодію, шляхом передачі до газосховищ Товариства 112 394 515,74 куб.м природного газу. Проте вказана претензія була залишена Оператором без відповіді та задоволення.
Також судом встановлено, що на виконання умов Угоди про взаємодію сторонами підписано та скріплено печатками акти обліку природного газу на ОБР за червень 2022 року та липень 2022 року, за якими станом на 30.06.2022 значення ОБР становило 120 482 357,25 куб.м, а станом на 31.07.2022 - 191 289 485,95 куб.м.
Ухвалюючи рішення суди виходили з того, що згідно з частинами першою, другою статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Пунктом 1 частини другої статті 11 ЦК України передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно із статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Частиною першою статті 530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк.
Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно з частиною першою статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Правові, технічні, організаційні і економічні засади функціонування газосховищ природного газу, зокрема: права та обов`язки оператора газосховищ та замовників послуг, умови доступу до газосховищ, умови та порядок надання послуг із зберігання (закачування, відбору) природного газу, механізми взаємодії оператора газосховищ з оператором газотранспортної системи, іншими суб`єктами ринку природного газу, основні правила технічної експлуатації газосховищ, визначаються Кодексом ГС.
Пунктом 3 глави 1 розділу I Кодексу ГС, зокрема передбачено, що OБР - це документ, який укладається оператором газосховищ та оператором газотранспортної системи і який відображає технологічно обумовлену різницю між узгодженими номінованими обсягами і фактично переміщеними обсягами природного газу. Номінація - це заявка замовника, надана оператору газосховища стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником природного газу протягом певного періоду (у розрізі доби) для закачування до газосховищ та/або відібрані з газосховищ. Реномінація - це зміна підтвердженої номінації.
Відповідно до пункту 3 глави 4 розділу I Кодексу ГС оператор газотранспортної системи постійно співпрацює з оператором газосховищ щодо забезпечення поточного та планового режиму роботи газотранспортної системи та газосховищ, якості та кількості природного газу, що закачується та відбирається. Розпорядження оператора газотранспортної системи в межах узгоджених режимів роботи газосховищ під час закачування та відбору є обов`язковими для виконання оператором газосховищ.
Згідно з пунктом 6 глави 2 розділу ІІІ Кодексу ГС особливості обліку природного газу у точках входу/виходу між оператором газосховищ та оператором газотранспортної системи регулюються цим Кодексом, Кодексом ГТС, технічною угодою, що укладається між вказаними суб`єктами.
За умовами пунктів 1, 2 глави 5 розділу ІІІ Кодексу ГС спірні питання (розбіжності), які виникають при здійсненні обліку природного газу, у тому числі визначення добового чи місячного обсягу, мають вирішуватися шляхом переговорів. Сторона, яка не погоджується з визначенням добового чи місячного обсягу, повинна заявити про це іншій стороні протягом п`яти днів з дати оформлення акта або іншого документа, що підтверджує значення обсягу поданого (прийнятого) газу.
Відповідно до глави 8 розділу ХІІ Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи може укласти угоду про впровадження оперативного балансового рахунку з оператором газосховища, що має фізичне з`єднання з газотранспортною системою, для підтримання подачі природного газу на точку входу до газотранспортної системи або відбору з точки виходу з газотранспортної системи. Угода може бути укладена, якщо існують технічні можливості для впровадження такого рахунку.
Згідно з підпунктом 1 пункту 2 глави 7 розділу III Кодексу ГТС приймання-передача природного газу між оператором газотранспортної системи та оператором газосховища оформлюється актами приймання-передачі, що підписуються представниками цих сторін не пізніше 5-го числа місяця, наступного за звітним.
Судом встановлено, що між сторонами підписано та скріплено печатками акти обліку природного газу на ОБР у період з травня 2022 року по липень 2022 року та з вересня 2022 року по листопад 2022 року, копії яких містяться в матеріалах справи.