1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення


РІШЕННЯ

Іменем України

11 березня 2024 року

м. Київ

справа №990/335/23

адміністративне провадження № П/990/335/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді Берназюка Я.О., суддів Бучик А.Ю., Стеценка С.Г., Тацій Л.В. та Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу № 990/335/23 за позовом ОСОБА_1 до Верховної Ради України про визнання протиправними рішень, дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. 21 грудня 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Верховного Суду як до суду першої інстанції з позовом до Верховної Ради України (далі також - ВРУ, відповідач), у якому позивач просив (дослівно):

визнати протиправними (незаконними):

дії відповідача у формі вчиненої ним відмови прийняти до розгляду та розглянути в порядку норм Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13 січня 2011 року №2939-VI (далі також - Закон №2939-VI) його запити від 28.20.2023 року та від 02 листопада 2023 року на доступ до публічної інформації про єдине громадянство в Україні;

дії відповідача у формі здійсненого ним примусу його, Людини та Громадянина України, вчиняти те, що не передбачено Конституцією України та спеціальним Законом №2939-VI задля отримання доступу до публічної інформації відповідно до його запитів від 28.20.2023 року та від 02 листопада 2023 року на доступ до публічної інформації про єдине громадянство в Україні;

дії відповідача у формі вчиненого ним самоправного (свавільного) порушення його прав, що внормовані Конституцією України та Законом №2939-VI, щодо доступу до публічної інформації на доступ до публічної інформації про єдине громадянство в Україні відповідно до його запитів від 28.20.2023 року та від 02 листопада 2023 року, наслідком чого є приниження його Людської гідності та гідності Громадянина України;

дії відповідача у впровадженні самоправства та сваволі як дозволеного методу взаємовідносин з Людиною та Громадянином України, як складовою частиною спільноти - Українського народу;

визнати протиправною бездіяльність відповідача:

щодо невчинення дій та заходів, що внормовані Законом №2939-VI, після отримання відповідачем його запиту на отримання доступу до публічної інформації про єдине громадянство в Україні, не здійснення реєстрації запиту, не здійснення розгляду запиту, не надання вичерпної і достовірної відповіді на запит, не надання мені роз`яснень порядку оскарження відмови задоволення його запитів від 28.20.2023 року та від 02 листопада 2023 року на доступ до публічної інформації;

щодо направлення йому повідомлень на його запити від 28.20.2023 року та від 02 листопада 2023 року, що не мають ознак офіційного документа та не оформлені у відповідності до вимог законодавства щодо вимог до змісту та форми електронного документа;

зобов`язати відповідача:

вчинити всі необхідні та достатні дії та заходи, передбачені спеціальним Законом №2939-VI для виконання обов`язків, що виникли у відповідача, у зв`язку з отриманням ним його запитів від 28.20.2023 року та від 02 листопада 2023 року на доступ до публічної інформації про єдине громадянство в Україні;

надати позивачу достовірну та повну інформацію згідно отриманого відповідачем його запиту від 02 листопада 2023 року на доступ до публічної інформації про єдине громадянство в Україні;

оформити відповідь на його запит від 02 листопада 2023 року на доступ до публічної інформації про єдине громадянство в Україні у відповідності до вимог законодавства України.

ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА

2. У позовній заяві ОСОБА_1 вказує, що ВРУ своїми протиправними рішеннями, діями та бездіяльністю порушила його законні права на доступ до публічної інформації, унормовані Законом №2939-VI.

3. 16 січня 2024 року на адресу Верховного Суду від ВРУ надійшов відзив на адміністративний позов, у якому відповідач просить відмовити у його задоволенні з огляду на безпідставність та необґрунтованість позовних вимог. В обґрунтування зазначеного ВРУ стверджує, що листи, які позивач помилково вважав запитами на доступ до публічної інформації, містили вимогу про надання інформації, яка не є і не повинна бути в розпорядженні ВРУ, а повинна бути створена, зокрема, шляхом здійснення аналітичної роботи, що у розумінні Закону №2939-VI не може вважатися запитом на інформацію.

4. З огляду на вищезазначене, відповідач стверджує про відсутність вчинених ним порушень Закону №2939-VI, оскільки надіслані листи позивача на електронну адресу ВРУ за своєю суттю не є запитами на інформацію, а Апарат ВРУ, в межах повноважень, у відповідь на зазначені листи надав інформацію щодо належних способів звернення особи з метою отримання доступу до публічної інформації у порядку Закону №2939-VІ.

ІІІ. КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

5. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 грудня 2023 року для розгляду цієї справи визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Берназюк Я.О., суддя Бучик А.Ю., суддя Стеценко С.Г., суддя Тацій Л.В., суддя Шарапа В.М.

6. Ухвалою Верховного Суду від 26 грудня 2023 року відкрито провадження у цій справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні на 22 січня 2024 року на 11:15 год.

7. 22 січня 2024 року в судовому засіданні, що відбулося за участі представника відповідача Кот О.В., колегією суддів відмовлено у задоволенні заявленого у позовній заяві клопотання позивача про залучення третьої особи Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також задоволено клопотання представника відповідача про продовження розгляду цієї справи у порядку письмового провадження.

IV. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ, ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

8. Перевіривши матеріали справи, взявши до уваги пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Верховний Суд встановив наступне.

9. 28 жовтня 2023 року ОСОБА_1 за допомогою інтернет-ресурсу "Доступ до правди" створив і направив до Верховної Ради України запит на доступ до публічної інформації про єдине громадянство в Україні наступного змісту :

"Доброго дня!

Стаття 4 Конституції України внормовує : В Україні існує єдине громадянство.

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):

Надати відомості про нормативно-правовий акт, яким скасовано або визнано недійсним норму статті 4 Конституції України про єдине громадянство в Україні.

Надати електронну копію нормативно-правового акту, яким скасовано або визнано недійсним норму статті 4 Конституції України .про єдине громадянство в Україні.

Надати відомості про Рішення Конституційного Суду України, яким розтлумачено норму статті 4 Конституції України в контексті дозволу Громадянам України отримувати та мати громадянство іншої держави одночасно з громадянством України; надати електронну копію Рішення.

Відомості про нормативно-правові акти, якими всупереч нормі статті 4 Конституції України дозволено громадянам України, які перебувають на посадах (є посадовими та службовими особами) в органах державної влади та місцевого самоврядування мати одночасно з громадянством України громадянство інших держав.

З повагою,

ОСОБА_1"

10. 30 жовтня 2023 року позивач на його офіційну електронну поштову адресу ІНФОРМАЦІЯ_2 отримав повідомлення від сайту "Доступ до правди" ІНФОРМАЦІЯ_1 про надходження до сайту відповіді на запит та посилання для здійснення переходу до місця знаходження відповіді в мережі Інтернет.

11. Лист ВРУ, отриманий позивачем у відповідь, містив повідомлення такого змісту:

"Відповідно до Положення про порядок роботи з документами у Верховній Раді України, затвердженого розпорядженням Голови Верховної Ради України від 08.02.2021 р. № 19:

1. Приймання службової кореспонденції, що надходить до Верховної Ради України, у тому числі до її органів та Апарату, народних депутатів України здійснюється структурним підрозділом з документального забезпечення

Засобами поштового зв`язку та/або через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади (далі - СЕВ ОВВ).

2. Звернення у паперовій формі подаються до Верховної Ради України:

1) засобами поштового зв`язку;

2) безпосередньо на особистому прийомі у приймальні Верховної Ради України;

3) через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства;

4) через скриньку "Для звернень громадян", розміщену у приймальні Верховної Ради України за адресою вул. Банкова, 6-8.

Звернення в електронній формі (далі - електронне звернення), надіслане на адресу Верховної Ради України, приймається централізовано структурним підрозділом з питань звернень громадян шляхом заповнення громадянином електронної форми на вебпорталі "Електронний кабінет громадянина" офіційного вебсайту Верховної Ради України (режим доступу: https://itd.rada.gov.ua/idsrv/).

Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Електронне звернення без кваліфікованого електронного підпису надсилається у вигляді сканованого або фотографованого письмового звернення з підписом заявника із зазначенням дати.

3. Запит на інформацію подається на вибір запитувача в усній або письмовій формі (засобами поштового зв`язку, факсом, телефоном, електронною поштою (централізовано на єдину електронну адресу запитів на інформацію Апарату infzapyt@rada.gov.ua), шляхом заповнення електронної форми запиту на інформацію в "Електронному кабінеті громадянина" офіційного вебсайту Верховної Ради України, через СЕВ ОВВ).

12. 02 листопада 2023 року позивачем повторно створено запит на доступ до публічної інформації аналогічного змісту у електронній письмовій формі із всіма реквізитами електронного документу, підписаний електронним цифровим підписом, та направлено до Верховної Ради України за електронною поштовою адресою infzapyt@rada.gov.ua.

13. 02 листопада 2023 року позивачем у відповідь на направлений лист отримано повідомлення Верховної Ради України під назвою "RE: Інформація про належні способи подання документів різних видів до Верховної Ради України та Апарату", в якому повторно роз`яснено про належні способи подання документів різних видів до Верховної Ради України та Апарату.

14. Вважаючи, що зміст повідомлень Верховної Ради України, отриманих у відповідь на його запити, свідчать про відмову Верховної Ради України прийняти до розгляду подані запити та надати ОСОБА_1 доступ до публічної інформації згідно його запитів, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

V. ОЦІНКА СУДУ

15. Суд, вивчивши доводи позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши їх належними та допустимими доказами, дійшов таких висновків.

16. Відповідно до частини другої статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

17. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Відповідно до статті 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

19. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

20. Згідно статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

21. Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

безсторонньо (неупереджено);

добросовісно;

розсудливо;

з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

своєчасно, тобто протягом розумного строку.

22. Відповідно до частини першої статті 5 Закону України від 02 жовтня 1992 року №2657-XII "Про інформацію" (далі - Закон №2657-XII) кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

23. Зі змісту позовних вимог, заявлених ОСОБА_1 у цій справі, вбачається, що позивач не погоджується з бездіяльністю відповідача, що виразилася у нерозгляді в порядку норм Закону №2939-VI поданих ним до ВРУ запитів на інформацію про єдине громадянство в Україні.

24. Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та до інформації, що становить суспільний інтерес, визначено, головним чином, Законом №2939-VI.

25. Метою цього Закону є надання запитувачам доступу до відкритої, конкретної інформації, інтерес до якої з боку запитувача є легітимним, зважаючи на мету запитувача, природу запитуваної інформації, роль запитувача та перевагу його інтересу в отриманні цієї інформації над інтересом в обмеженні доступу до неї. Така інформація може стосуватись особистих прав / обов`язків запитувача, а також інших осіб / подій, якщо інтерес до такої інформації пов`язаний з професійною, журналістською, громадською діяльністю запитувача тощо.

26. Згідно із статтею 1, пунктом 2 частини першої статті 5 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

27. Статтею 3 вказаного Закону передбачено, що право на доступ до публічної інформації гарантується: 1) обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; 2) визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; 3) максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації; 4) доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; 5) здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; 6) юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

28. Доступ до інформації забезпечується, зокрема, шляхом надання інформації за запитами на інформацію (пункт 2 частини першої статті 5 Закону № 2939-VI).

29. Відповідно до статті 12 вказаного Закону суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є:

запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень;

розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону;

структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.

30. Розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання (пункт 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI).

31. Розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію (пункт 6 частини першої статті 14 Закону № 2939-VI).

32. Судом встановлено, що ОСОБА_1 направлено на електронну поштову адресу infzapyt@rada.gov.ua лист з вимогою надати інформацію про єдине громадянство в Україні.

33. У позовній заяві ОСОБА_1 зазначає, що не отримав ані відповіді по суті поданих в його розумінні запитів, ані відмови у наданні такої відповіді, що суперечить положенням Закону № 2939-VI та обмежує його право на доступ до публічної інформації.

34. Аналізуючи обґрунтованість вказаних доводів, колегія суддів зазначає таке.

35. Відповідно до статті 83 Конституції України порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом.

36. За змістом положень статті 88 Конституції України ВРУ, зокрема, обирає зі свого складу Голову ВРУ, який, з-поміж іншого, організовує роботу Апарату ВРУ та здійснює повноваження, передбачені Конституцією України, у порядку, встановленому законом про регламент ВРУ.

37. Повноваження Голови ВРУ також визначені статтею 78 Регламенту Верховної Ради України (далі - Регламент), затвердженого Законом України від 10 лютого 2010 року № 1861-VI. Так, Голова ВРУ на виконання повноважень, визначених Конституцією України, серед інших питань, зокрема, організовує роботу Апарату ВРУ та здійснює контроль за його діяльністю.

38. Відповідно до абзацу другого частини п`ятої статті 3 Регламенту ВРУ надає інформацію за запитами відповідно до Закону № 2939-VI. Розгляд та надання відповіді на запити на інформацію забезпечуються Апаратом ВРУ.

39. Аналогічні положення стосовно забезпечення Верховною Радою України права громадян на отримання інформації відповідно до Закону №2939-VI через роботу із запитами на інформацію містяться у Розпорядженні Голови Верховної Ради України "Про забезпечення виконання Закону України "Про доступ до публічної інформації" в Апараті Верховної Ради України" від 11 травня 2011 року Nє 393 (далі - Розпорядження № 393).

40. Згідно із пунктом 4 Розпорядження № 393 Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України визначено структурним підрозділом з питань запитів на публічну інформацію.

41. Такий підхід щодо правомірності забезпечення Апаратом ВРУ, як підпорядкованим Голові ВРУ підрозділом, розгляду та надання відповідей на запити на інформацію викладений Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 02 лютого 2022 року у справі № 9901/390/21 та Верховним Судом у постанові від 19 липня 2018 року у справі №813/2735/16.

42. У процесі розгляду цієї справи встановлено, що у відповідь на подані позивачем запити відповідачем, в особі Апарату ВРУ, надіслано на електронну адресу позивача листи, де роз`яснено про належні способи подання документів різних видів до Верховної Ради України та Апарату.

43. Основні вимоги до організації розгляду звернень громадян, запитів на публічну інформацію, контролю за їх виконанням, ведення їх діловодства у Верховній Раді України визначені Положенням про порядок роботи з документами у Верховній Раді України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 08 лютого 2021 року № 19 (далі - Положення № 19).

44. Згідно з пунктом 214 Положення № 19 діловодство з питань запитів на публічну інформацію здійснюється в єдиній автоматизованій системі роботи з документами у ВРУ структурним підрозділом з питань звернень громадян.

45. Відповідно до пункту 217 Положення № 19 запит на інформацію подається на вибір запитувача в усній або письмовій формі (засобами поштового зв?язку, факсом, телефоном, електронною поштою на єдину електронну адресу запитів на інформацію Апарату infzapyt@rada.gov.ua, шляхом заповнення електронної форми запиту на інформацію в "Електронному кабінеті громадянина" офіційного вебсайту Верховної Ради України через СЕВ ОВВ).

46. Відповідно до пункту 220 Положення запит на інформацію, що надійшов до Апарату Верховної Ради України, підлягає попередньому опрацюванню, що здійснюється структурним підрозділом з питань звернень громадян, під час якого визначається:

належність документа до запиту на інформацію;

структурний підрозділ, що володіє або має володіти запитуваною інформацією;

обсяг запитуваної інформації, необхідної для надання відповіді;

належний розпорядник інформації (у разі якщо Апарат Верховної Ради України не володіє запитуваною інформацією);

наявність передбачених законом підстав для відмови у задоволенні запиту на інформацію.


................
Перейти до повного тексту