1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 березня 2024 року

м. Київ

справа №600/6267/23-а

касаційне провадження № К/990/1356/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Олендера І.Я., Пасічник С.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області

на ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року (головуючий суддя - Левицький В.К.)

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Сторчак В.Ю.; судді: Граб Л.С., Полотнянко Ю.П.)

у справі № 600/6267/23-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС"

до Головного управління ДПС у м. Києві, Головного управління ДПС у Чернівецькій області

про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

У вересні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (далі - ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС", позивач, заявник, платник, товариство) звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - ГУ ДПС у м. Києві, відповідач 1), Головного управління ДПС у Чернівецькій області (далі - ГУ ДПС у Чернівецькій області, відповідач 2), в якому просило:

визнати протиправними дії ГУ ДПС у Чернівецькій області та скасувати розпорядження відповідача 2 від 13 вересня 2023 року № 792-рл "Про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС";

зобов`язати ГУ ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензії ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Енергетична, буд. 2-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року;

зобов`язати ГУ ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензії ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року;

зобов`язати ГУ ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензії ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька обл., Герцаївський р-н, с. Маморниця Вама, вул. Центральна, буд. 5 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року;

зобов`язати ГУ ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензії ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року;

зобов`язати ГУ ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензії ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року;

зобов`язати ГУ ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензії ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька обл., Чернівецький р-н, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30Б з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року;

визнати протиправними дії ГУ ДПС у м. Києві та скасувати розпорядження відповідача 1 "Про анулювання ліцензії" від 12 вересня 2023 року № 365-рл;

зобов`язати ГУ ДПС у м. Києві видалити записи про анулювання ліцензії ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер 990614202300646 за адресою: Україна, 03061, м. Київ, Солом`янський р-н, пр-т Відрадний, 95-Ю з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 03 липня 2023 року до 03 липня 2028 року.

Крім того, позивачем до суду подано заяву про забезпечення позову.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року заяву платника задоволено частково.

Зупинено дію розпорядження ГУ ДПС у Чернівецькій області від 13 вересня 2023 року № 792-рл "Про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС", а саме - за реєстраційними номерами: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Енергетична, буд. 2-А, терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року; 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А, терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року; 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька обл., Герцаївський р-н, с. Маморниця Вама, вул. Центральна, буд. 5 терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року; 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року; 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196-А, терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року; 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька обл., Чернівецький р-н, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30-Б, терміном дії з 27 грудня 2019 року до 27 грудня 2024 року, до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.

Зупинено дію розпорядження ГУ ДПС у м. Києві від 12 вересня 2023 року № 365-рл "Про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" за реєстраційним номером 990614202300646 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.

В іншій частині заяви відмовлено.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року ухвалу суду першої інстанції залишено без змін.

Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ ДПС у Чернівецькій області звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року, постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні заяви про забезпечення позову.

Мотивуючи касаційну скаргу, відповідач 2 зазначає, що обґрунтування, наведені позивачем в заяві про забезпечення позову, є лише припущеннями платника про можливе порушення його прав чи інтересів у майбутньому та не свідчать про існування обставин, за яких є неможливим чи ускладненим поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У зв`язку з цим ГУ ДПС у Чернівецькій області вважає, що судові інстанції дійшли помилкового висновку про наявність підстав для задоволення заяви.

Ухвалою від 19 лютого 2024 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Чернівецькій області.

Відзив на касаційну скаргу від позивача не надійшов, що, з огляду на частину четверту статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України, не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судовими інстанціями норм процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Частинами першою та другою статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо : 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Водночас підстави забезпечення позову, передбачені частиною другою статті 150 КАС України, є оціночними, тому суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.

За приписами частини першої статті 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється в безспірному порядку.

Частиною другою статті 151 КАС України передбачено, що заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання (частина шоста статті 154 КАС України).

Отже, метою забезпечення позову є вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій із боку відповідача з тим, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь позивача, в тому числі задля попередження потенційних труднощів у подальшому виконанні такого рішення.

При розгляді заяв про забезпечення позову суд має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову та з`ясувати відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, яка звернулась з такою заявою, позовним вимогам.

Згідно із Рекомендацією № R (89) 8 стосовно тимчасового судового захисту в адміністративних справах, прийнятою Комітетом Ради Європи 13 вересня 1989 року, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов`язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акта; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акта.


................
Перейти до повного тексту