ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2024 року
м. Київ
справа № 240/1472/23
провадження № К/990/26225/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Бучик А.Ю., Рибачука А.І., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Житомирського окружного адміністративного суду у складі судді Лавренчук О.В. від 20 березня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Залімського І.Г., Мацького Є.М., Сушка О.О. від 13 липня 2023 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію, призначену згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Відповідач позивачу видав довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, у якій вказав основні і додаткові види грошового забезпечення, однак без зазначення сум щомісячної індексації, для проведення з 01 грудня 2019 року перерахунку пенсії. На звернення позивача, відповідач відмовив позивачу у видачі довідки із зазначенням сум щомісячної індексації, посилаючись на те, що грошове забезпечення, яке враховуються при перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, не включає індексації. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.
Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, Суду слід дати відповідь на таке питання: чи підлягають включенню до складу грошового забезпечення працівника органу внутрішніх справ для перерахунку пенсій суми індексації?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії, у якому просив:
- визнати протиправною відмову Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" у виготовленні та направлені до Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з включенням до неї індексації грошового забезпечення для проведення з 01 грудня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії;
- зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" виготовити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області нову (оновлену) довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на листопад 2019 року, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), премії та індексації грошового забезпечення, що фактично виплачені за прирівняною посадою поліцейського у листопаді 2019 року, для подальшого проведення з 01 грудня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20 березня 2023 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що суми індексації грошового забезпечення поліцейських не віднесені до щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), а тому не підлягають включенню у довідку про грошове забезпечення станом на листопад 2019 року для перерахунку пенсії з 01 грудня 2019 року.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 березня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 з 2011 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсії, призначено згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
6. 10 червня 2021 року Державною установою "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" ОСОБА_1 видано довідку № 33/26/117-401 про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 988 за прирівняною посадою поліцейського. У довідці вказано наступні складові: посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби в поліції, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції, премія.
7. Позивач звернувся до відповідача із заявою від 11 грудня 2022 року, в якій просив виготовити і направити до Головного управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області уточнену (оновлену) довідку про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення відповідно до статей 43, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 988 та сум щомісячної індексації, що фактично виплачені за прирівняною посадою поліцейського у листопаді 2019 року, для проведення з 01 грудня 2019 року перерахунку пенсії.
8. Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" листом від 19 грудня 2022 року № 2488/33/26/2022 повідомила ОСОБА_1 про відмову у виготовленні оновленої довідки. Відмова мотивована тим, що суми індексації грошового забезпечення не передбачені в переліках додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, а отже не належать до складу грошового забезпечення та на них не нараховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування). Зазначена виплата не підлягає включенню у довідку про розмір грошового забезпечення та не може бути врахована при перерахунку пенсії.
9. Уважаючи відмову Державної установи "Територіальне медичне об єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" у виготовленні та направлені до Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з включенням до неї індексації грошового забезпечення для проведення з 01 грудня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
10. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції під час розгляду справи не враховано висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 21 червня 2023 року у справі № 480/11090/21, згідно з яким індексація грошового забезпечення має бути врахована у складі грошового забезпечення для перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
11. Скаржник вказує на те, що особи, які отримують пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" мають право на включення до грошового забезпечення, з якого розраховується пенсія, сум отримуваної ними індексації доходів.
12. Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" подала відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 березня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
13. У відзиві на касаційну скаргу Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" зазначає, що грошове забезпечення, встановлене законодавством для поліцейських, яке враховуються при перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, не включає індексації, оскільки індексація не є його складовою, а індексується вже перерахована пенсія таких осіб.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. У справі, яка розглядається спір виник через з порушенням, на думку позивача, його права на перерахунок пенсії у зв`язку із неправомірністю дій суб`єкта владних повноважень, який видає довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії особі, яка проходила службу в органах внутрішніх справ у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення діючих поліцейських Національної поліції, які полягають у невключені до складових цього грошового забезпечення поліцейських сум індексації грошового забезпечення.
15. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
16. Порядок здійснення перерахунку пенсій військовослужбовців, інших осіб, які отримують пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у тому числі колишніх працівників міліції, врегульовано статтею 63 цього Закону та Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45).
17. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
18. Згідно зі статтею 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.
19. Закон України "Про Національну поліцію" визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України. Пунктом 4 частини десятої статті 62 цього Закону, якою врегульовані гарантії професійної діяльності поліцейського визначено, що поліцейський своєчасно і в повному обсязі отримує грошове забезпечення та інші компенсаційні виплати відповідно до закону та інших нормативно-правових актів України.
20. Статтею 94 Закону України "Про Національну поліцію" регламентовано грошове забезпечення поліцейських, згідно з частиною першою якої поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається Кабінетом Міністрів України залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.
21. Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України (частина друга статті 94 Закону України "Про Національну поліцію").
22. Відповідно до частини п`ятої статті 94 Закону України "Про Національну поліцію" грошове забезпечення поліцейських індексується відповідно до закону.
23. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України врегульовано Законом України "Про індексацію грошових доходів населення".