1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 березня 2024 року

м. Київ

cправа № 922/2029/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Ємця А. А. (головуючий), Бенедисюка І. М., Малашенкової Т. М.

за участю секретаря судового засідання Ковалівської О. М.,

представників учасників справи:

позивача - не з`явився,

відповідача - Данилова К. О.

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

на рішення Господарського суду Харківської області від 12.09.2023 (суддя Жиляєв Є. М.)

та постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.12.2023 (головуючий суддя Пуль О. А., судді Білоусова Я. О., Тарасова І. В.)

у справі № 922/2029/23

за позовом Вовківського комунального підприємства "Фортуна"

до Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,

про визнання недійсним та скасування рішення.

ВСТУП

Причиною звернення до суду є наявність / відсутність підстав для визнання недійсним рішення Антимонопольного комітету України, відповідно до якого визнано, що в діях суб`єкта господарювання є порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачені пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку водопостачання, які полягають у включенні до тарифу на послуги з центрального водопостачання витрат на опломбування, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. У травні 2023 року Вовківське комунальне підприємство "Фортуна" (далі - ВКП "Фортуна", підприємство) звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - АМК) про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 10.03.2023 № 70/14-р/к у справі № 1/02-69-20 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу".

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ВКП "Фортуна" посилалося на те, що АМК неправильно витлумачив та, відповідно, зробив висновки щодо складової тарифів на послуги з централізованого водопостачання, що діяли у період 2020- 2022 років, січня-лютого 2023 року та станом на березень 2023 року. У розрахунку планової собівартості води на 2020 рік у статті витрат ВКП "Фортуна" включило суму вартості 3 лічильників у загальному розмірі 10500,00 грн, а не витрати на опломбування засобів обліку холодної води.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

3. Господарський суд Харківської області рішенням від 12.09.2023 залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 13.12.2023 у цій справі, позов задовольнив повністю. Визнав недійсним та скасував рішення адміністративної колегії АМК від 10.03.2023 № 70/14-р/к у справі № 1/02-69-20 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу". Стягнув з АМК на користь позивача 2684,00 грн судового збору.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. 10.01.2024 (згідно з поштовими відмітками на конверті) АМК, не погоджуючись із судовими рішеннями, звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просив скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.12.2023 та рішення Господарського суду Харківської області рішенням від 12.09.2023 у цій справі та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

5. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, АМК із посиланням на пункти 1 та 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України вказує на таке.

6. Щодо пункту 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України скаржник зазначає, що судами першої та апеляційної інстанції не врахували висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 19.09.2019 у справі № 910/8343/18, від 15.07.2021 у справі № 916/2586/20, від 21.09.2021

у справі № 904/5842/20, від 02.06.2022 у справі № 910/267/20, від 06.06.2023 у справі № 904/4227/20 та від 17.01.2023 у справі № 910/19251/20 про те, що сама собою відповідність дій суб`єктів господарювання цивільному, господарському законодавству не може автоматично свідчити про дотримання ними норм та вимог антимонопольного законодавства, а також що господарським судам першої та апеляційної інстанцій під час вирішення справ щодо визнання недійсними рішень АМК про порушення законодавства про захист економічної конкуренції належить здійснювати оцінку обставин справи та доказів за своїм внутрішнім переконанням в порядку частини другої статті 86 Господарського процесуального кодексу України, зокрема, досліджувати вірогідність і взаємний зв`язок доказів у справі в їх сукупності.

7. Мотивуючи підстави касаційного оскарження, скаржник також посилається на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, зазначаючи про відсутність висновку Верховного Суду щодо:

- частини першої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а саме стосовно визнання порушенням дій суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуги з централізованого водопостачання, що полягають у включені до тарифу на послугу з централізованого водопостачання витрат на опломбування засобів обліку холодної води, що не відповідає чинному законодавству;

- пункту 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" стосовно визначення сукупності підстав, які надають органами Антимонопольного комітету України право кваліфікувати дії суб`єкта господарювання порушенням, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги з централізованого водопостачання, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;

- статті 41 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у частині визначення фактичних даних, а саме письмових доказів, які можуть бути використані органами Антимонопольного комітету України під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції стосовно визнання порушенням дій суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуги з централізованого водопостачання, що полягають у включені до тарифу на послугу з централізованого водопостачання витрат на опломбування засобів обліку холодної води, що не відповідає чинному законодавству;

- пункту 15 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо обов`язку суб`єкта господарювання надавати органам Антимонопольного комітету України достовірну інформацію на вимогу.

Позиція інших учасників справи

8. ВКП "Фортуна" 27.02.2024 (через електронний суд) до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду надіслало відзив на касаційну скаргу, у якому просить відмовити в задоволенні касаційної скарги та залишити оскаржувані рішення та постанову судів попередніх інстанцій без змін.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Згідно з рішенням АМК:

- визнано, що ВКП "Фортуна" відповідно до частини 1 статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за підсумками діяльності протягом 2020- 2022 років, січня-лютого 2023 року та станом на березень 2023 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуги з централізованого водопостачання в межах території с. Вовківка та с. Серго Кегичівського району Харківської області, на якій розташована система централізованого водопостачання, яка перебуває у власності та/або користуванні ВКП "Фортуна", із часткою 100 %;

- визнано дії "Фортуна", які полягають у включенні до тарифу на послугу з централізованого водопостачання витрат на опломбування засобів обліку холодної води, що не відповідає чинному законодавству, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги з централізованого водопостачання, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;

- відповідно до статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накладено на "Фортуна" (ідентифікаційний код юридичної особи 36870716) штраф у розмірі 36180 (тридцять шість тисяч сто вісімдесят) гривень;

- зобов`язано "Фортуна" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, та усунути наслідки такого порушення, про що повідомити територіальне відділення у двомісячний строк з дня отримання рішення.

10. АМК у рішенні встановив, зокрема, таке.

11. Відповідачем в антимонопольній справі є ВКП "Фортуна".

12. Об`єктом аналізу є ВКП "Фортуна" - суб`єкт господарювання, який надає послугу з централізованого водопостачання.

13. Об`єктом аналізу є послуга з централізованого водопостачання (далі - Послуга).

14. Щодо визначення географічних меж ринку.

15. Рішенням Виконавчого комітету Вовківської міської ради від 01.04.2011 № 52 "Про створення Вовківського комунального підприємства" ВКП "Фортуна" визначено виробником та виконавцем по с. Вовківка і с. Серго Кегичівського району Харківської області послуг з централізованого водопостачання для всіх категорій споживачів на території міста.

16. ВКП "Фортуна" листом від 27.04.2020 № 9 (вх. від 28.04.2020 № 2191) зазначило, що надає Послуги населенню, підприємствам та організаціям в межах Вовківської сілської ради - с. Вовківка і с. Серго Кегичівського району Харківської області.

17. Отже, територіальними (географічними) межами ринку Послуг є територія с. Вовківка і с. Серго Кегичівського району Харківської області, на якій розташована система централізованого водопостачання, яка перебуває у власності та/або користуванні ВКП "ФОРТУНА".

18. Проміжок часу, стосовно якого має визначатися становище суб`єктів господарювання на ринку - часові межі ринку.

19. Тарифи на Послуги встановлені рішенням виконавчого комітету Вовківської сільської ради від 20.02.2020 № 571 "Про затвердження тарифів на водопостачання" та введені в дію з 01.03.2020.

20. Таким чином, часовими межами ринку Послуги визначено період: 2020- 2022 роки та січень - лютий 2023 року.

21. У зазначений період та станом на березень 2023 року структура вказаного ринку не змінювалась.

22. Розрахунок частки суб`єкта господарювання на ринку.

23. ВКП "Фортуна" є єдиним суб`єктом господарювання, який надає у визначених територіальних і часових межах Послугу.

24. Отже, враховуючи зазначене, частка ВКП "Фортуна" на ринку Послуг протягом 2020- 2022 років та січня-лютого 2023 року в межах території с. Вовківка та с. Серго Кегичівського району Харківської області, де розташована система централізованого водопостачання, яка перебуває у власності та / або користуванні Підприємства, становить 100 %.

25. Загальні висновки щодо визначення монопольного (домінуючого) становища Відповідача.

26. ВКП "Фортуна" (Підприємство) протягом 2020- 2022 років, січня-лютого 2023 року та станом на березень 2023 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуги з централізованого постачання (далі - послуга) в межах території с. Вовківка та с. Серго Кегичівського району Харківської області, де розташована система централізованого водопостачання, яка перебуває у власності та / або користуванні Підприємства, із часткою 100 %.

27. Щодо зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку.

28. Згідно з інформацією ВКП "Фортуна", наданою у листі від 27.04.2020 № 9 (вх. від 28.04.2020 № 2191), на підставі розрахунку тарифу на послугу, здійсненого Підприємством, виконавчий комітет Вовківської сільської ради, прийняв рішення від 20.02.2020 № 571 "Про затвердження тарифів на водопостачання" (далі - Рішення).

29. У пункті 1 Рішення затверджено тариф на послугу для ВКП "Фортуна" у розмірі 23,00 грн за 1 м3, який уводився в дію з 01.03.2020.

30. Окрім цього, тариф на послугу у розмірі 23,00 грн за 1 м3 був затверджений наказом директора ВКП "Фортуна" від 28.02.2020 № 3 "Про затвердження тарифів на водокористування".

31. В аналізі розрахунку планової собівартості води на 2020 рік (далі - Розрахунок) встановлено, що ВКП "Фортуна" до складу витрат на надання послуги включило витрати на опломбування засобів обліку холодної води. Згідно з Розрахунком розмір витрат, включених до складу тарифу на послугу, складає 10500 грн.

32. Окрім цього, ВКП "Фортуна" у листі від 27.04.2020 № 9 (вх. від 28.04.2020

№ 2191) зазначило, що "... вартість послуг з опломбування засобів обліку холодної води включається в калькуляцію загальної вартості послуг з водопостачання (стаття "Матеріали" калькуляції). Окремо послуга з опломбування / розпломбування приладів обліку водокористувачами не оплачується".

33. У ході розгляду справи ВКП "Фортуна" у листі від 19.06.2020 № 12 (вх. від 20.06.2020 № 3312) надало пояснення щодо включення витрат на опломбування до складу тарифу на послугу. Так, Підприємство зазначило: "...Пломби для опломбування були придбані за рахунок коштів, отриманих від реалізації послуг по централізованому водопостачанню, бо інших джерел фінансування у ВКП "Фортуна" немає. Так як первинному опломбуванню підлягали ВСІ водокористувачі, витрати по придбанню пломб були віднесені на собівартість продукції (реалізованої води) за статтею "Матеріали"...".

34. Згідно з пунктом 19 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 (далі - Порядок формування цін), у редакції, яка діяла на момент розрахунку та затвердження тарифу на послуги, а саме станом на лютий 2020 року, до складу планової виробничої собівартості включаються, зокрема, витрати на обслуговування засобів вимірювальної техніки (огляд, опломбування / розпломбування, періодичну повірку та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж)), які є власністю ліцензіата та / або перебувають в його користуванні (крім вузлів комерційного та розподільного обліку води) і використовуються у технологічному процесі виробництва / надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.

35. Отже, з урахування положень Порядку формування тарифу до складу тарифу на Послуги включаються витрати на обслуговування засобів вимірювальної техніки (огляд, опломбування / розпломбування, періодичну повірку та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж)), які є власністю ліцензіата та/або перебувають в його користуванні і використовуються у технологічному процесі виробництва / надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, крім вузлів комерційного та розподільного обліку води.

36. АМК зазначило, що опломбування вузлів обліку холодної води, які забезпечують індивідуальний облік споживання, здійснюється за рахунок власників таких вузлів, тобто побутових споживачів, а витрати на опломбування не повинні включатися до складу тарифу на послуги.

37. Також у листі ВКП "Фортуна" від 19.06.2020 № 12 (вх. від 22.06.2020 № 3312) зазначено, що "...Всі водокористувачі були зобов`язані встановити прибори обліку холодної води... Придбання та встановлення приладу обліку холодної води проводиться за рахунок споживача. Після встановлення лічильника споживач у 3-денний термін сповіщає комунальне підприємство. КП проводить опломбування обліку та знімає початкові показники та інформацію щодо номера лічильника.".

38. Згідно з інформацією, викладеною у листах ВКП "Фортуна" від 19.06.2020

№ 12 (вх. від 22.06.2020 № 3312), від 26.07.2022 № 47 (вх. від 26.07.2022 № 70-01/1096) та від 03.10.2022 № 65 (вх. від 03.10.2022 № 70-01/1421), станом на 01.09.2022 усього споживачі встановили 235 засобів обліку холодної води, зокрема протягом 2020 року - 2, 2021 року - 5, січня - серпня 2022 року - 2.

39. У листі від 09.02.2023 № 17 (вх. від 09.02.2023 № 70-01/322) ВКП "Фортуна" повідомило, що станом на 01.02.2023 кількість встановлених засобів обліку холодної води становить 240.

40. Як вбачається з інформації ВКП "Фортуна", власниками засобів обліку холодної води є побутові споживачі.

41. Отже, включення до тарифу на послугу витрат на опломбування засобів обліку холодної води є безпідставним та таким, що не відповідає чинному законодавству, а саме Порядку формування тарифу.

42. У ході розгляду перевірки ВКП "Фортуна" у листах від 03.10.2022 № 65 (вх. від 03.10.2022 № 70-01/1421) та від 09.02.2023 № 17 (вх. від 09.02.2023 № 70-01/322) зазначило, що тариф на послугу у розмірі 23,00 грн за м3 не коригувався та є чинним.

43. Окрім цього, Кегичівська селищна рада у листах від 13.07.2022 № 4-09/1447 (вх. від 15.07.2022 № 70-01/1072) та від 17.02.2023 № 04-09/475 (вх. від 20.02.2023 № 70-01/403) повідомила, що ВКП "Фортуна" з питань встановлення, коригування тарифів на послугу до селищної ради не зверталося. При цьому Кегичівська селищна рада зазначила, що "... нині діють тарифи, затверджені на черговій XLI сесії УII скликання Вовківської сільської ради від 20 лютого 2020 року рішенням 571 "Про затвердження тарифів на водопостачання" у розмірі 23,00 грн за 1 м3".

44. Отже, порушення законодавства про захист економічної конкуренції ВКП "Фортуна" не припинено.

45. Щодо антиконкурентних наслідків дій Відповідача.

46. Включення ВКП "Фортуна" витрат на опломбування засобів обліку холодної води до тарифу на Послугу призвело до ущемлення інтересів споживачів, оскільки це призводить до завищення вартості послуги в цілому.

47. Так, згідно з розрахунком загальний розмір витрат, який враховується при розрахунку тарифу на послугу, зокрема витрати на опломбування, складає

379310 грн. У разі неврахування витрат на опломбування розмір витрат, включених до тарифу на послугу, складав би 368810 грн (379310-10500). Тоді розмір тарифу на послугу був би 22,2 грн за 1 м. куб. (368810/16600 ("кількість піднятої води" (мова оригіналу)), що на 0,80 грн менше від діючого тарифу.

48. Окрім цього, включення ВКП "Фортуна" витрат на опломбування засобів обліку холодної води до тарифу на послуги призводить до того, що споживачі змушені сплачувати за опломбування щомісячно, при тому що опломбування засобу обліку холодної води здійснюється лише тоді, коли на абонентський облік беруться засоби обліку холодної води або після проведення повірки, при цьому міжповірочний інтервал засобів обліку холодної води складає 4 роки.

49. Щодо висновків у справі.

50. АМК встановив, що доказами, зібраними у справі, доведено висновок про те, що дії ВКП "Фортуна", яке 2020- 2022 років, січня-лютого 2023 року та станом на березень 2023 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуги з централізованого водопостачання в межах території с. Вовківка та с. Серго Кегичівського району Харківської області, на якій розташована система централізованого водопостачання, яка перебуває у власності та / або користуванні ВКП "Фортуна", що полягають у включені до тарифу на послугу з централізованого водопостачання витрат на опломбування засобів обліку холодної води, що не відповідає чинному законодавству, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

51. Щодо визначення розміру штрафу.

52. Відповідно до частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за порушення, передбачене пунктом 2 статті 50 цього закону, накладається штраф у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб`єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

53. Суди попередніх інстанцій встановили, що вказане рішення відповідач направив засобами поштового зв`язку, а позивач отримав 21.03.2023, про що свідчить запис у книзі для запису рекомендованих поштових відправлень і повідомлень за 21.03.2023 за № 10.

54. Позивач дотримався двомісячного строку для звернення з дня одержання рішення АМК до господарського суду з позовом.

55. ВКП "Фортуна" у позовній заяві вказало на безпідставність та необґрунтованість оскаржуваного рішення, оскільки він не вчинив протиправних діянь, зазначених в оспорюваному рішенні, а висновки АМК, викладені в оскаржуваному рішенні, є такими, що не відповідають фактичним обставинам справи № 1/02-69-20 про порушення позивачем законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу.

56. Крім того, позивач вважає, що АМК неправильно витлумачив та, відповідно, зробив висновки стосовно складової тарифів на послуги з централізованого водопостачання, що діяли в період 2020- 2022 років, січня-лютого 2023 року та станом на березень 2023 року. Позивач також зазначив, що у розрахунку діючого тарифу на послуги з централізованого водопостачання (23,00 грн) витрати на опломбування засобів обліку холодної води, які є власністю споживачів, не враховувались. Ці послуги не передбачені в складовій тарифу на послуги з централізованого водопостачання.

57. ВКП "Фортуна" зазначало про те, що саме пломбування засобів обліку та прийняття їх на абонентський облік було безкоштовним з 2011 року до затвердження рішенням Кегичівської селищної ради № 278 від 09.07.2021 "Про встановлення тарифу на платну послугу опломбування лічильників, що надається Вовківським комунальним підприємством "Фортуна", а отже, позивач не обмежив інтересів споживачів послуги.


................
Перейти до повного тексту