1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2024 року

м. Київ

справа № 766/544/21

провадження № 61-15192св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Синельникова Є. В. (суддя-доповідач), Осіяна О. М., Шиповича В. В.,

учасники справи:

позивачі: ОСОБА_1, ОСОБА_2,

відповідач - комунальний заклад "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору,- Херсонська обласна рада,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу комунального закладу "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради на постанову Херсонського апеляційного суду у складі колегії суддів: Воронцової Л. П., Пузанової Л. В., Орловської Н. В., від 10 жовтня 2023 рокуі виходив з наступного.

Зміст заявлених позовних вимог

1. У січні 2021 року ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулися до суду з позовом до КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Херсонська обласна рада, про визнання незаконними і скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за вимушений прогулу.

2. На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2 зазначали, що працювали в КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради, де ОСОБА_1 з 2015 року займав посаду головного інженера, а ОСОБА_2 з 2020 року займала посаду заступника начальника відділу квиткового господарства та бухгалтерського обліку.

3. Відповідно до наказу № 86 від 19 жовтня 2020 року "Про внесення змін до штатного розпису з 01 січня 2021 року" посади, які вони обіймали, було скорочено, але з наказом їх не ознайомлено.

4. Вказували, що наказом № 87 від 19 жовтня 2020 року їх повідомлено про майбутню зміну істотних умов праці, однак не запропоновано вакантних посад відповідно до їхньої освіти.

5. Наказами № 190-ос від 24 грудня 2020 року та № 191-ос від 30 грудня

2020 року їх звільнено із займаних посад з 31 грудня 2020 року на підставі пункту 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України.

6. Позивачі вважали, що зазначені накази є незаконними, винесені з грубим порушенням норм трудового права, статуту та колективного договору КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради, змін в організації та виробництва не відбулося.

7. Звертали увагу на те, що із загальної кількості працюючих у КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради лише їхні посади були скорочені, у штатному розписі закладу протягом 2020 року було близько п`яти вакантних посад, які їм не пропонувалися.

8. Вказували, що з 01 вересня 2020 року до штатного розпису театру було введено посаду заступника директора із загальних питань, однак, незважаючи на подану ОСОБА_1 заяву і досвід роботи саме на такій посаді, його не було працевлаштовано.

9. Також зазначили, що ОСОБА_1 було подано заяви до правоохоронних органів про вчинення керівником театру дій, що мають ознаки злочину, тому він вважає себе викривачем і має гарантії захисту щодо звільнення з роботи.

10. З огляду на наведене та враховуючи уточнення позовних вимог,

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 просили суд: визнати незаконними та скасувати накази № 86 і № 87 від 19 жовтня 2020 року, № 190-ос від 24 грудня 2020 року і № 191-ос від 30 грудня 2020 року в частині скорочення та подальшого звільнення з роботи ОСОБА_1 і ОСОБА_2 ; поновити

ОСОБА_1, ОСОБА_2 на попередньому місці роботи; стягнути

з КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради на користь ОСОБА_1, ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу; вирішити питання щодо розподілу судових витрат.

Стислий виклад позиції відповідача

11. КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради заперечував проти задоволення позову, посилаючись на безпідставність доводів позивачів про порушення норм трудового законодавства при їх звільненні. Підставою звільнення ОСОБА_1 було скорочення посади головного інженера, а ОСОБА_2 - скорочення персоналу бухгалтерії. Відповідач зазначав, що посади головного інженера у штатному розписі немає, функціональні обов`язки за цією посадою покладені на заступника директора комунального закладу. Обов`язки працівника бухгалтерії перерозподілені між заступником головного бухгалтера та начальником відділу бухгалтерії. У КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" відбулась оптимізація, з метою зменшення видатків з обласного бюджету на фонд заробітної плати театру, за результатами цих заходів було прийнято рішення про скорочення.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

12. Рішенням Херсонського міського суду Херсонської області від 23 листопада

2021 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, ОСОБА_2 відмовлено.

13. Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, щооспорювані накази відносно ОСОБА_1, ОСОБА_2 винесено КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради у відповідності до вимог чинного законодавства України.

Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції

14. Постановою Херсонського апеляційного суду від 10 жовтня 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишено без задоволення. Апеляційну скаргу

ОСОБА_1 задоволено частково.

15. Рішення Херсонського міського суду Херсонської області від 23 листопада 2021 року у частині вирішення позовних вимог ОСОБА_1 скасовано, ухвалено нове судове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

16. Визнано незаконним та скасовано наказ КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради від 24 грудня 2020 року № 190-ос,

від 30 грудня 2020 року № 191-ос у частині звільнення з посади ОСОБА_1 . Поновлено ОСОБА_1 на посаді головного інженера КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради з 01 січня 2021 року.

17. Стягнуто з КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 135 857,51 грн, без урахування податків і обов`язкових платежів.

В решті рішення залишено без змін. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат. Постанову суду в частині поновлення на роботі ОСОБА_1 та стягнення середньої заробітної плати в межах платежу за один місяць допущено до негайного виконання.

18. Суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції щодо законності винесення наказів № 86 та № 87 від 19 жовтня 2020 року про скорочення, оскільки вони відповідають положенням статей 64, 65 Господарського кодексу України та підпункту 6.6 розділу 6 статуту КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради, щодо забезпечення статутної діяльності закладу, вирішення кадрових питань, прийняття на роботу та звільнення з роботи працівників. З урахуванням того, що посади, які займали позивачі в театрі, були єдиними й будь-яка перевага не могла бути надана, відсутні правові підстави для з`ясування наявності у позивачів переважного права на залишення на роботі та застосування статті 42 КЗпП України. Переведення ОСОБА_2 на посаду швачки та реквізитора не було можливим, оскільки вона не підтвердила документально наявність у неї фаху швачки. Посада реквізитора не була вільною. До того ж ОСОБА_2 не мала спеціальної бухгалтерської освіти.

19. Водночас, суд апеляційної інстанції встановив, що відповідач своєчасно та належним чином повідомив ОСОБА_1 про наступне вивільнення, однак не виконав обов`язку запропонувати всі наявні у нього вакансії на час його звільнення, оскільки у штатному розписі театру як на 2020 рік (0,5 ставки), так і на 2021 рік передбачено посаду електромонтера з ремонту та обслуговування електроустаткування, яка була вакантною, а також чотири посади машиніста сцени (роботи, які ОСОБА_1 виконував, працюючи головним інженером театру), які не були йому запропоновані. Суд апеляційної інстанції вважав, що посаду електромонтера він міг займати відповідно до своєї кваліфікації і практичних навичок, про що свідчить диплом ЖВ-1 №050031 Київського політехнічного інституту за спеціальністю "електрифікація і автоматизація гірничих робіт" від 01 березня 1981 року, і ця посада була вільною на дату прийняття наказів № № 86,87 від 19 жовтня 2020 року та ознайомлення його з цими наказами.

Узагальнені доводи касаційної скарги

20. 24 жовтня 2023 року КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради через систему "Електронний суд" звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Херсонського апеляційного суду від 10 жовтня 2023 року та залишити в силі рішенняХерсонського міського суду Херсонської області від 23 листопада 2021 року.

21. Підставами касаційного оскарження вказаної постанови апеляційного суду заявник зазначає неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального і порушення норм процесуального права, посилаючись на те, що апеляційний суд застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 16 січня 2018 рокуу справі № 519/160/16-ц, від 06 лютого 2018 рокуу справі № 696/985/15-ц, від 12 червня 2019 року у справі № 297/868/18, від 18 вересня 2019 року у справі № 158/2336/18, від04 грудня 2019 року у справі № 447/1236/18, від 28 квітня 2021 року у справі № 373/2133/17 (пункт 1 частини другої статті 389 Цивільного процесуального кодексу України), а також не дослідив зібрані у справі докази та не надав їм належної правової оцінки (пункт 4 частини другої статті 389 ЦПК України).

22. Касаційна скарга обґрунтована посиланням на те, що висновки апеляційного суду є помилковими, не ґрунтуються на нормах матеріального права та не відповідає дійсним обставинам справи. Роботодавець вважає, що ним належним чином виконано вимоги частини другої статті 40, частини третьої статті 49-2 КЗпП України та запропоновано ОСОБА_1 всі наявні посади, роботу за якими він міг би виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації та досвіду. Зауважує, що посада електромонтера не пропонувалася ОСОБА_1 у зв`язку з тим, що у відділі кадрів був відсутній диплом позивача, який би підтверджував наявність у нього відповідної освіти (його копія була подана лише в суді апеляційної інстанції), були відсутні підтвердження його відповідності кваліфікаційним вимогам такої посади, а також роботу на цій посаді виконував інший працівник за необхідності. Крім того, вища освіта ОСОБА_1 за спеціальністю електрифікація і автоматизація гірничих робіт не є базовою освітою для заняття посади електромонтера театру, ураховуючи профільність такої освіти. Посади машиніста сцена не були вакантними.

23. Додатково зауважує, що рішення Ради трудового колективу про відмову у наданні згоди на звільнення ОСОБА_1 є необґрунтованим в розумінні частини сьомої статті 43 КЗпП України та частини шостої статті 39 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності". Роботодавцем тричі було запропоновано наявні вакантні посади з урахуванням стану здоров`я позивача, наявного професійного захворювання, від яких він відмовився.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

24. Ухвалою Верховного Суду від 31 жовтня 2023 року касаційну скаргу залишено без руху для усунення недоліків.

25. Ухвалою Верховного Суду від 09 листопада2023 року відкрито касаційне провадження у справі № 766/544/21, витребувано матеріали цивільної справи із суду першої інстанції. Відмовлено у задоволенні клопотання КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради про зупинення виконання постанови Херсонського апеляційного суду від 10 жовтня 2023 року до закінчення касаційного провадження.

26. 18 грудня 2023 року матеріали цивільної справи надійшли до Верховного Суду.

Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надійшов

Фактичні обставини справи, встановлені судами

27. Наказом № 27-л від 19 червня 2012 року ОСОБА_1 прийнято на посаду заступника директора по загальним і комерційним питанням

КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради.

28. З 08 березня 2014 року ОСОБА_1 переведено на посаду заступника директора - головного інженера, а з 08 вересня 2015 року змінено посаду згідно з штатним розписом на головний інженер.

29. Наказом від 06 липня 2020 року № 40 скорочено 0,5 посади головного інженера.

30. Наказом № 46-л від 29 червня 2010 року ОСОБА_2 прийнято на посаду провідного бухгалтера.

31. У 2019-2020 роках ОСОБА_2 працювала на посаді начальника відділу заробітної плати і матеріального забезпечення, а з 01 січня 2020 року її переведено на посаду заступника начальника відділу квиткового господарства та бухгалтерського обліку.

32. Відповідно до протоколу зборів Ради трудового колективу КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради від 21 жовтня 2020 року

№ 6 при обговоренні питання порядку денного щодо змін у штатному розписі театру з 01 січня 2021 року - скорочення посад головного інженера театру

і касира члени висловилися проти такого скорочення та вказали, що

виведенням вказаних посад із штатного розкладу руйнується структура театру

і фундаментальні позиції, головний інженер - це відповідальність за будівлю

та безпека працівників і глядачів, такі зміни є результатом конфлікту директора театру з конкретною людиною.

33. У зв`язку з виробничою необхідністю, оптимізацією штатного розпису,

з метою економії фонду заробітної плати, відповідно до частини третьої статті 64 ГК України, враховуючи право роботодавця визначати самостійно структуру, чисельність працівників і штатний розпис, 19 жовтня 2020 року директором КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради ОСОБА_3 видано наказ № 86 про внесення змін до штатного розпису, підпунктом 1.1 якого скорочено посади головного інженера і заступника начальника квиткового господарства і бухгалтерського обліку.

34. Наказом № 87 від 19 жовтня 2020 року зобов`язано начальника відділу документообігу та кадрового забезпечення КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради попередити ОСОБА_1 і ОСОБА_2 про майбутню зміну умов праці до закінчення двох місяців з моменту повідомлення під персональний підпис, термін до 31 жовтня 2020 року, запропонувати останнім вакантні посади відповідно до їх освіти.

35. 29 жовтня 2020 року за № 01-01/01/206 та 07 грудня 2020 року за

№ 01/01/01/263 КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради повідомив ОСОБА_1 про зміну умов праці з 01 січня

2021 року, скорочення посади головний інженер, відповідно до наказу № 87 від

19 жовтня 2020 року. Запропоновано вакантну посаду столяра-виробника декорацій 6 розряду, про що лист направлено ОСОБА_1, який отримано ним під підпис 30 жовтня 2020 року. 07 грудня 2020 року складено акт про відмову останнього отримати повідомлення.

36. Актами від 30 жовтня 2020 року та від 08 грудня 2020 року комісія працівників театру засвідчила, що ОСОБА_2 була ознайомлена з наказом № 87 від 19 жовтня 2020 року, повідомлення щодо запропонованої вакантної посади бутафора-декоратора 6 розряду отримала, від підпису відмовилась

37. 08 грудня 2020 року директор КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради звернувся до Ради трудового колективу з листом

№ 04-01/144 про надання згоди на звільнення працівників на підставі наказів

№ 86, № 87.

38. Згідно з протоколом зборів Ради трудового колективу КЗ "Херсонський академічний театр ляльок" Херсонської обласної ради від 15 грудня 2020 року рішення не прийнято, згоду на звільнення ОСОБА_2 не надано (за - 0 голосів, проти - 3, утрималося - 3), згоду на звільнення ОСОБА_1 не надано (за - 0 голосів, проти - 2, утрималось - 5).

39. Наказами № 190-ос, № 191-ос від 24 грудня 2020 року ОСОБА_1 звільнено з посади головного інженера з 31 грудня 2020 року на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України, ОСОБА_2 звільнено з посади заступника начальника відділу квиткового господарства та бухгалтерського обліку з 31 грудня 2020 року на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України.


................
Перейти до повного тексту