ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2024 року
м. Київ
cправа № 826/5289/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Мачульського Г. М. - головуючого, Краснова Є. В., Рогач Л.І.,
секретар судового засідання Лихошерст І. Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фонду державного майна України
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 04.12.2023 (колегія суддів у складі: Євсіков О. О. - головуючий, Корсак В. А., Демидова А. М.) та рішення Господарського суду міста Києва від 27.06.2023 (суддя Морозов С. М.)
за позовом 1. Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний" 2. Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Служби безпеки України
до 1. Фонду державного майна України, 2. Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство "Обухівське"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Ларс Експорт"
про визнання протиправним дій, скасування рішення
за участю:
позивача-2: Ярко О. Ю. (самопредставництво)
відповідача-1: Ленько М. М. (самопредставництво)
прокурора: Цимбалістий Т. О. (посвідчення),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Державне підприємство "Морський торговельний порт "Южний" (далі - Порт) звернулося з позовом до суду до Фонду державного майна України (далі - відповідач-1), Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (далі - відповідач-2), у якому просило:
- визнати неправомірними дії відповідача-1 про включення нерухомого державного майна, що розташоване за адресою: Одеська область, м.Южне, вул.Берегова, 13, обліковується на балансі Порту, до переліку об`єктів державної власності, як потенційних об`єктів оренди;
- визнати незаконним конкурс, проведений відповідачем-2 на право оренди нерухомого державного майна, що розташоване за адресою: Одеська область, м.Южне, вул.Берегова, 13, обліковується на балансі Порту, органом управління є Міністерство інфраструктури України, а його результати недійсними.
1.2. Позовні вимоги Порту обґрунтовані порушенням відповідачами вимог законодавства при проведенні конкурсу на право оренди нерухомого державного майна.
1.3. Заступник керівника Одеської обласної прокуратури звернувся в інтересах держави в особі Міністерства інфраструктури України до суду з позовом до Фонду державного майна України (далі - відповідач-1), Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (далі - відповідач-2), у якому, уточнивши свої вимоги, просив:
- визнати неправомірними дії відповідача-1 про включення нерухомого державного майна, що розташоване за адресою: Одеська область, м.Южне, вул.Берегова, 13, обліковується на балансі Порту, до переліку об`єктів державної власності, як потенційних об`єктів оренди;
- визнати протиправними дії відповідача-2 щодо організації та проведення конкурсу на право оренди нерухомого державного майна, що розташоване за адресою: Одеська область, місто Южне, вулиця Берегова, 13 і обліковується на балансі Порту, органом управління якого є Міністерство інфраструктури України;
- визнати протиправним протокол від 14.03.2018 № 7 засідання конкурсної комісії з метою формування списку учасників для участі у конкурсі на право укладення договору оренди державного майна, яке обліковується на балансі Порту;
- скасувати наказ відповідача-2 від 14.03.2018 № 246 про затвердження протоколу від 14.03.2018 № 7 засідання конкурсної комісії з метою формування списку учасників для участі у конкурсі на право укладення договору оренди державного майна, яке обліковується на балансі Порту;
- визнати протиправним протокол від 16.03.2018 засідання конкурсної комісії щодо проведення конкурсу на право укладення договору оренди державного майна, яке обліковується на балансі Порту.
1.4. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачами порушені вимоги законодавства при проведенні конкурсу на право оренди нерухомого державного майна, у зв`язку з чим порушені права та інтереси держави в особі позивача.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Суди розглядали справу неодноразово.
2.2. Верховний Суд постановою від 16.08.2021 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.07.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018 скасував, а провадження в адміністративній справі № 826/5289/18 закрив та роз`яснив, що розгляд цієї справи віднесено до суду господарської юрисдикції.
2.3. Ухвалою Верховного Суду від 07.09.2021 справу № 826/5289/18 направлено до Господарського суду міста Києва, яка була прийнята до розгляду цим судом.
2.4. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.02.2022 здійснено заміну Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області на його правонаступника Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях.
2.5. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.10.2022 замінено Міністерство інфраструктури України його правонаступником Службою безпеки України.
2.6. Рішенням Господарського суду міста Києва від 27.06.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 04.12.2023, позов Порту задоволено, позов заступника керівника Одеської обласної прокуратури задоволено частково:
-визнано протиправними дії відповідача-1 по включення нерухомого державного майна, що розташоване за адресою: Одеська область, м.Южне, вул.Берегова, 13, яке обліковується на балансі Порту, до переліку об`єктів державної власності, як потенційних об`єктів оренди;
- визнано протиправними дії відповідача-2 щодо організації та проведення конкурсу на право оренди нерухомого державного майна, що розташоване за адресою: Одеська область, місто Южне, вулиця Берегова, 13 і обліковується на балансі Порту, органом управління якого є Міністерство інфраструктури України;
- скасовано накази відповідача-2 від 14.03.2018 № 246 про затвердження протоколу від 14.03.2018 № 7 засідання конкурсної комісії з метою формування списку учасників для участі у конкурсі на право укладення договору оренди державного майна, яке обліковується на балансі Порту, та від 19.03.2018 № 256 про затвердження протоколу від 16.03.2018 № 8 засідання конкурсної комісії щодо проведення конкурсу на право укладення договору оренди державного майна, яке обліковується на балансі Порту;
- визнано незаконним конкурс, проведений відповідачем-2 на право оренди нерухомого державного майна, що розташоване за адресою: Одеська область, м.Южне, вул.Берегова, 13, обліковується на балансі Порту, органом управління є Міністерство інфраструктури України, а його результати недійсними.
В іншій частині позову відмовлено.
2.7. Судові рішення мотивовані тим, що відповідачами допущені порушення стосовно організації та проведення конкурсу, що є підставою для визнання їх дій протиправними та скасування спірних наказів. Відмовляючи у задоволенні позову, суди вказали на те, що спірні протоколи за своєю суттю є актами індивідуальної дії, які вичерпали свою дію.
3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція інших учасників справи
3.1. У касаційній скарзі заявник просить скасувати вищевказані судові рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
3.2. На обґрунтування касаційної скарги заявник посилався на те, що оскаржувані судові рішення прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Заявник касаційної скарги вважає, що суди не врахували правових висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, які викладено у постановах Верховного Суду та відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статей 1, 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та пункту 4 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 № 906.
3.3. Заступник керівника Одеської обласної прокуратури та Порт у відзивах на касаційну скаргу просять залишити без змін вказані судові рішення, посилаючись на те, що судами у відповідності до норм матеріального та процесуального права надано належну правову оцінку поданим сторонами доказам, а доводи, викладені у касаційній скарзі, висновків судів не спростовують.
4. Мотивувальна частина
4.1. Суди встановили, що 25.01.2017 у Порту проведена позапланова інвентаризація об`єктів дільниці будівельних матеріалів (пісочний комплекс).
4.2. У зв`язку з цим та у доповнення до листа Порту від 23.06.2016 № 3847/01/116/16, Порт надав Міністерству інфраструктури України (далі - Міністерство) та відповідачу - 2 оновлений перелік об`єктів нерухомого майна, які перебувають на балансі підприємства і тимчасово не використовуються, та які відповідно до вимог чинного законодавства України можуть розглядатися як потенційні об`єкти для передачі в оренду, а саме: споруда пульпопроводу (інв. № 1626) довжиною 52,5 пог. м, реєстровий № 04704790.1.АААИБЕ688; благоустрій території (інв. № 5316), реєстровий № 04704790.1.АААИБЕ292, у т.ч.: внутрішньооб`єктні дороги та площадки загальною площею 8665,6 кв. м, підкранові колії довжиною 132 пог. м; переливна камера площею 30,9 кв. м; залізобетонна огорожа режимного призначення (західна сторона) (інв. № 10440), реєстровий № 04704790.1.АААИБЕ359, у т.ч. залізобетонна огорожа довжиною - 700 м; металева огорожа - 120 м; відкриті складські площадки (пісочний комплекс), (інв. № 10441), заг. площею 6800 кв. м, реєстровий № 04704790.1.АААИБЕ360; адміністративно-побутова будівля (пісочний комплекс), (інв. № 49121), заг. площею 203,4 кв. м, реєстровий № 04704790.1.ФМКЦХЕ070; ТП-151 Будівельна частина (будівля) до інв. № 5316 (інв. № 25573), заг. площею 59,5 кв. м, реєстровий № 04704790.1.АААИБЕ591, у т.ч. прожекторна щогла висотою 24 м.
4.3. Порт також повідомив, що в межах пісочного комплексу розташовані внутрішні мережі зв`язку (інв. № 563) та зовнішні мережі електротехнічної частини (інв. № 25542), які не є окремими об`єктами, а відносяться до загальної системи інженерної інфраструктури і споруд зв`язку, енергопостачання підприємства та не можуть розглядатися як потенційні для передачі в оренду згідно з чинним законодавством України.
4.4. Листом від 27.03.2017 № 2586/16/10-17 орган, уповноважений управляти державним майном - Міністерство надало згоду на укладання договору оренди.
4.5. Відповідач-2 оголосив конкурс на право укладення договору оренди державного нерухомого майна за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Берегова, 13, які обліковуються на балансі Порту.
4.6. 25.12.2017 в газеті "Відомості приватизації" № 101-102 (1121-1122) відповідач-2 опублікував оголошення про намір передати в оренду об`єкт державної власності.
4.7. Листом від 03.01.2018 № 07-06-00023 відповідач-2 звернувся до Міністерства щодо надання пропозицій стосовно умови конкурсу, передбаченою абзацом 6 пункту 5 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 № 906 (далі - Порядок).
4.8. Листом від 25.01.2018 № 826/16/10-17 Міністерство підтвердило свою згоду на передачу в оренду державного майна з умовами, викладеними у листі від 27.03.2017 № 2586/16/10-17.
4.9. 05.02.2018 відповідач-2 звернувся до Порту з викладеною у листі № 11-06-00545 пропозицією щодо надання кандидатури представника органу, уповноваженого управляти державним майном, до складу конкурсної комісії.
4.10. Листом від 01.02.2018 № 615/02/155/18 Порт у відповідь на лист № 11-06-00545 повідомив відповідача-2, що Порт, як балансоутримувач не має повноважень самостійно брати участь у роботі конкурсної комісії та крім того повторно звернув увагу відповідача-2 на намір підприємства у зв`язку з гострою необхідністю збільшення переробної спроможності Порту, можливістю отримання значних доходів від переробки та збільшення відрахувань до державного бюджету використовувати для власних потреб об`єкти пісочного комплексу згідно з чинним законодавством України.
4.11. 05.03.2018 у офіційному виданні "Відомості приватизації" № 19 (1143) відповідач-2 розмістив офіційне оголошення про проведення конкурсу на право укладення договору оренди нерухомого державного майна, яке обліковується на балансі Порту, орган управління - Міністерство.
4.12. Назва об`єкта оренди: адміністративно-побутова будівля площею 203,4 кв. м, будівля ТП-151 площею 59,5 кв. м, у т.ч. прожекторна щогла, відкриті складські площадки площею 6 800,00 кв. м, огорожа режимного призначення (бетонна) площею 700,00 пог. м та огорожа режимного призначення (металева) площею 120,00 пог. м, споруда пульпопроводу площею 52,5 кв. м, благоустрій території з довжиною підкранової колії площею 132,0 пог. м, внутрішньооб`єктні дороги та площадки площею 8 565,60 кв. м, переливна камера площею 30,9 кв. м.
4.13. Зазначено інформацію про вартість об`єкта оренди, стартову орендну плату за базовий місяць, основні умови конкурсу, перелік документів та матеріалів, які має подати претендент, та визначено кінцевий строк для подання конкурсних пропозицій.
4.14. Також в оголошенні вказано, що конкурс буде проведено на 11-й календарний день після опублікування цієї інформації.
4.15. 13.03.2018 Міністерство направило відповідачу-2 лист № 2408/16/10-18, яким повідомило про відкликання своєї згоди, наданої листом від 27.03.2017 № 2586/16/10-17, у зв`язку з прийняттям Комісією з розгляду питань стосовно розпорядження майном 13.03.2018 № 03/15 рішення щодо припинення процедури укладення договору оренди на зазначене державне майно.
4.16. Листом від 16.03.2018 № 07-06-01147 відповідач-2 повідомив Міністерство та Порт про неможливість припинення конкурсу на право оренди державного майна, яке обліковується на балансі Порту, оскільки рішення конкурсної комісії відповідача- 2 щодо умов та строків проведення конкурсу прийнято 15.02.2018 та затверджено відповідним протоколом, інформація про що була надрукована в газеті "Відомості приватизації" від 05.03.2018 №15 (1143) та на офіційному сайті відповідача-1.
4.17. 14.03.2018 відповідач-2 провів засідання конкурсної комісії з метою формування списку учасників для участі у вказаному конкурсі, яке зафіксувало у протоколі № 7 та затверджено наказом від 14.03.2018 № 246.
4.18. 16.03.2018 відповідач-2 провів засідання конкурсної комісії щодо проведення конкурсу на право укладання договору оренди державного майна, яке обліковується на балансі Порту, за наслідками якого склав протокол № 8 та затвердив його наказом від 19.03.2018 № 256.
4.19. Відповідно до частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Щодо задоволення позову в частині визнання незаконним конкурсу
4.20. Приймаючи судові рішення у даній справі суди обох інстанцій виходили із того, що договір оренди зазначеного нерухомого майна не укладався.
4.21. Частиною 2 статті 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", від 1992 року, у редакції станом на проведення конкурсу, передбачено, що державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна.
4.22. Відповідно до частини 1 статті 5 наведеного Закону орендодавцями є: Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що є державною власністю, крім майна, що належить до майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук, а також майна, що належить вищим навчальним закладам та/або науковим установам, що надається в оренду науковим паркам та їхнім партнерам.
4.23. Абзацом 3 частини 4 статті 9 зазначеного Закону передбачено, що протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об`єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.
4.24. Згідно з частиною 6 статті 9 вказаного Закону - Порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об`єктів, що перебувають у державній власності.
4.25. Такий порядок проведення конкурсу на право оренди державного майна, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 № 906 (далі - Порядок).
4.26. Пунктом 2 Порядку, у редакції, який був чинний на момент проведення конкурсу, визначено, що конкурс на право оренди об`єкта (далі - конкурс) оголошується орендодавцем.
4.27. Згідно пункту 3 Порядку конкурс проводить конкурсна комісія (далі - комісія), що утворюється орендодавцем.