1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 560/6026/20

адміністративне провадження № К/9901/32734/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.,

судді - Коваленко Н.В., Кравчук В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.01.2021 (суддя - Михайлов О.О.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.07.2021 (судді - Сушко О.О., Залімський І.Г., Мацький Є.М.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Деражнянської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулись до суду з позовною заявою, в якій просили суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Деражнянської міської ради №13 від 03.09.2020 "Про розгляд звернення ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з приводу безоплатної приватизації земельних ділянок";

- зобов`язати Деражнянську міську раду затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1, ОСОБА_2 за адресою: Хмельницька область, Деражнянський район, Деражнянська міська рада, за межами населеного пункту та передати у власність: ОСОБА_1 - земельну ділянку з кадастровим номером 6821510100:05:018:0010 площею 2 га; ОСОБА_2 - земельну ділянку з кадастровим номером 6821510100:05:018:0011 площею 2 га;

- стягнути з Деражнянської міської ради на користь ОСОБА_1, ОСОБА_2 моральну шкоду у розмірі по 7500 грн кожному; витрати, пов`язані з наданням правової допомоги; судовий збір;

- зобов`язати Деражнянську міську раду подати до суду звіт про виконання рішення суду в місячний строк з дня набрання ним законної сили.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.10.2020 відкрито провадження у справі.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.10.2020 роз`єднано в окремі провадження позовні вимоги: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 у справі, а саме:

- ОСОБА_2 до Деражнянської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, присвоївши зазначеній справі новий номер;

- ОСОБА_1 до Деражнянської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, залишено у провадженні адміністративної справи № 560/6026/20.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 19.06.2020 позивач звернувся до Деражнянської міської ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га (а.с.20).

До заяви додав: копію паспорта, копію ідентифікаційного коду та графічні матеріали.

Листом Деражнянської міської ради від 08.07.2020 №370 позивача повідомлено, що власнику документа, що посвідчує право на земельну частку (пай) або його спадкоємцю встановлюється кінцевий строк для оформлення права власності на таку земельну ділянку - до 01.01.2025. Також позивача повідомлено, що з метою забезпечення захисту прав власників земельних часток (паїв) та їх спадкоємців міською радою питання щодо безоплатної передачі земельних ділянок іншим особам із земель колективної власності в приватну власність не розглядаються (а.с. 58-59).

Між позивачем та ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" 23.07.2020 укладено договір на виконання робіт з виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель колишньої колективної власності орієнтовною площею 2,00 га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Деражнянської міської ради Деражнянського району Хмельницької області (а.с. 27-28).

28.07.2020 відповідач отримав заяву позивача від 27.07.2020, у якій позивач повідомив про замовлення розроблення проекту землеустрою без надання дозволу відповідача. До заяви позивачем було додано вищевказану копію договору на виконання робіт (а.с.29).

07.08.2020 розроблений ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки був погоджений експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Полтавські області (а.с.32).

Листом Деражнянської міської ради від 10.08.2020 №425 позивача повідомлено, що його звернення було розглянуто у місячний термін та надано мотивовану відмову від 08.07.2020 №370 представнику за довіреністю від 29.01.2020 ОСОБА_3 (а.с.62)

16.08.2020 у Державному земельному кадастрі була зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 6821510100:05:018:0011 (а.с.33).

Рішенням Деражнянської міської ради №13 від 03.09.2020 "Про розгляд звернення ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з приводу безоплатної приватизації земельних ділянок" позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6821510100:05:018:0011 у власність (а.с. 36).

Не погодившись із вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.01.2021, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.07.2021, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що земельна ділянка, яку бажав отримати позивач, відноситься до земель сільськогосподарського призначення колективної власності колишнього сільськогосподарського об`єднання пайовиків "Авангард", а саме, нерозподілені та невитребувані земельні ділянки і земельні частки (паї).

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема, покликається на те, що суд апеляційної інстанції не врахував висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постановах Верховного Суду від 06.03.2019 у справі №1640/2592/18, від 30.10.2018 у справі №820/4852/17, від 23.11.2018 у справі №826/8844/16, від 14.03.2018 у справі №804/3703/16, від 29.08.2019 у справі №420/5288/18.

Також покликається на те, що відповідачем не надано і матеріали справи не містять належних і допустимих доказів, крім суб`єктивних тверджень відповідача у відзиві, з яких суд мав би встановити відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" приналежність спірної земельної ділянки до "нерозподіленої земельної ділянки" чи "невитребуваної земельної частки (паю)".

Також покликається на те, що судом апеляційної інстанції не було досліджено лист Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 09.02.2021 № ПІ-11/0-12/0/63-21, який підтверджує, що спірна земельна ділянка не відноситься до "нерозподіленої земельної ділянки" чи "невитребуваної земельної частки (паю)".

Також покликається на те, що факт реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі підтверджує правомірність відведення йому земельної ділянки, оскільки державний кадастровий реєстратор не зареєстрував би земельну ділянку, якщо б остання накладалась на невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї), проте судами першої та апеляційної інстанції цього не враховано та не надано цим обставинами жодної правової оцінки.

Також покликається на те, що розроблений ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки був погоджений експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Полтавські області. У вказаному висновку не вказано, що земельна ділянка, яка відводиться позивачу накладається на невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї) чи відноситься до таких земель.

Також покликається на те, що суд першої та апеляційної інстанцій не надали правової оцінки неправомірній бездіяльності відповідача щодо неприйняття жодного рішення в місячний строк, з моменту звернення з клопотанням про надання дозволу на затвердження проекту землеустрою.

Позивач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов.

Відповідач не скористався правом подачі відзиву на касаційну скаргу.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Згідно зі ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Положеннями ст.79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до ч.1 ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Згідно з ч. 1 ст. 25 Земельного кодексу України при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю).

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) регламентовано Законом України від 05.06.2003 № 899-IV "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (далі - Закон № 899-IV).

Статтями 1 та 2 вказаного Закону визначено, що право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай); громадяни України, евакуйовані із зони відчуження, відселені із зони безумовного (обов`язкового) або зони гарантованого добровільного відселення, а також громадяни України, що самостійно переселилися з територій, які зазнали радіоактивного забруднення, і які на момент евакуації, відселення або самостійного переселення були членами колективних або інших сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які проживають у сільській місцевості. Основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.


................
Перейти до повного тексту