ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2024 року
м. Київ
справа №240/29892/22
провадження № К/990/27391/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Білак М. В., Радишевської О. Р.,
розглянув у порядку письмового провадженні справу
за позовом ОСОБА_1 до 6 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) про визнання нечинним та скасування рішення, провадження у якій відкрите
за касаційною скаргою 6 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 13 березня 2023 року (суддя Липа В. А.) і постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 липня 2023 року (судді: Боровицький О. А., Курко О. П., Шидловський В. Б.), та
в с т а н о в и в:
У листопаді 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до 6 прикордонного Волинського загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ; далі - 6 прикордонний Волинський загін ), у якому просить визнати нечинним і скасувати рішення начальника 4-ї групи інспекторів прикордонного контролю ВІПС " Пархоменкове "ВПС "Амбуків" лейтенанта ОСОБА_2 від 10 вересня 2022 року № 1039 про відмову у перетинанні держаного кордону на виїзд з України громадянину України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Обставини, які встановили суди попередніх інстанцій, а також мотиви звернення з цим позовом до суду, стисло можна викласти так.
10 вересня 2022 року ОСОБА_1, для перетинання державного кордону [України] через міжнародний пункт пропуску для автомобільного сполучення "Устилуг", подав уповноваженій особі Державної прикордонної служби України (далі - ДПС України) такі документи: паспорт громадянина України для виїзду за кордон; посвідчення про приписку військовозобов`язаного; довідку Новоград-Волинського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 07 вересня 2022 року № 43/ВП для виїзду за кордон здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів, та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти; довідку про те, що позивач виконав формальні вимоги на другому етапі прийому на навчання на 2022/2023 навчальний рік і внесений до списку студентів, зарахованих до медичної поліцеальної школи в Отвоцьку за напрямом підготовки технік-масажист, з нотаріально засвідченим перекладом.
За наслідками розгляду зазначених документів начальник 4-ї групи інспекторів прикордонного контролю ВІПС " Пархоменкове "ВПС "Амбуків" лейтенант ОСОБА_2 ухвалив рішення від 10 вересня 2022 року № 1039 про відмову у перетинанні держаного кордону на виїзд з України громадянину України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_3 .
За змістом цього рішення, причиною відмови позивачеві у перетинанні державного кордону стало те, що він [позивач] не надав для паспортного контролю документи, що підтверджують підставу для виїзду за кордон.
Позивач не погодився з правомірністю зазначеного рішення, у зв`язку з чим звернувся з цим позовом до суду. Переконував, що йому незаконно обмежили право на виїзд за межі України з мотивів ненадання належних (необхідних) для цього документів. Зауважив, що він є здобувачем фахової вищої освіти в іноземному навчальному закладі, тому не підлягає призову на військову службу під час мобілізації. Ці обставини підтверджені документами, які він надав під час прикордонного контролю, обсяг і зміст яких, з погляду позивача, не давав підстав для відмови у перетинанні державного кордону з мотивів, які написані у спірному рішенні.
Судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій
Житомирський окружний адміністративний суд рішенням від 13 березня 2023 року позовні вимоги задовольнив повністю; визнав протиправним і скасував рішення начальника 4-ї групи інспекторів прикордонного контролю ВІПС " Пархоменкове "ВПС "Амбуків" лейтенанта ОСОБА_2 від 10 вересня 2022 року № 1039 про відмову у перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянину України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Крім цього, цей суд стягнув за рахунок бюджетних асигнувань 6 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) на користь ОСОБА_1 992,40 грн судового збору.
Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 03 липня 2023 року залишив рішення суду першої інстанції без змін.
Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, з покликанням на статтю 6 Закону України від 21 січня 1994 року № 3857-XII "Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України" (далі - Закон № 3857-XII) зауважив, що у спірному рішенні відповідач не зазначив законних підстав для тимчасового обмеження права позивача на виїзд з України, а також не пояснив, яких саме документів він не надав (не додав) для проходження прикордонного контролю.
У цьому зв`язку суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що позивач надав під час прикордонного контролю перекладену та нотаріально засвідчену довідку, яка підтверджує виконання ним [позивачем] формальних вимог на другому етапі прийому на навчання на 2022/2023 навчальний рік і внесений до списку студентів, зарахованих до Медичної Поліцеальної Школи в Отвоцьку, за напрямом підготовки технік-масажист, сем.1 з вересня 2022 року.
Крім того, суди попередніх інстанцій зважили також на те, що Новоград-Волинський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки видав позивачу довідку від 07 вересня 2022 року для виїзду за кордон здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів, та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти. Відповідно до цієї довідки її видавник не має заперечень щодо виїзду ОСОБА_1 з України у встановленому порядку для продовження навчання за кордоном; довідка, як там написано, дійсна протягом 6 (шести) місяців з дати її видачі.
Загалом з аргументації судів попередніх інстанцій можна зрозуміти, що документи, які позивач 10 вересня 2022 року надав для проходження прикордонного контролю, у своїй сукупності підтверджували його право на перетинання державного кордону, тому законних підстав для відмови у виїзді з України, за описаної ситуації, не було і спірне рішення - неправомірне.
Касаційне оскарження
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Касаційну скаргу її автор подав з підстави, яка передбачена в пункті 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у зв`язку з чим зазначив, що немає висновку Верховного Суду щодо питання застосування пункту 6 частини першої статті 8 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (далі - Закон № 389-VIII), пункту 8 Порядку встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1455 (далі - Постанова № 1455), частини першої статті 14 Закону України від 05 листопада 2009 року № 1710-VI "Про прикордонний контроль" (далі - Закон № 1710-VI), пункту 3 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі - Указ № 64/2022), абзацу другого частини другої статті 23 Закону України від 21 жовтня 1993 року № 3543-ХІІ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (далі - Закон № 3543-ХІІ), пункту 26 постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 57 "Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України" (далі - Постанова № 57 / Правила № 57).
Як слідує з аргументації касаційної скарги, у контексті обставин цієї справи відповідач обстоює позицію, відповідно до якої під час дії воєнного стану і пов`язаної з цим [загальної] мобілізації існує обмеження на перетинання державного кордону громадянами України, зокрема призовного віку, військовозобов`язаних, навіть тих, які є здобувачами професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти, (за текстом абзацу другого частини другої статті 23 Закону № 3543-ХІІ).
З покликанням на розпорядження Адміністрації ДПС України від 03 квітня 2022 року № 23-7913/0/06-22, лист Головнокомандувача Збройних Сил України від 24 березня 2022 року № 300/1/С/962, а також роз`яснення ДПС України, які розміщені на сайті, щодо перетину кордону відповідач підкреслив, що обмеження на виїзд за кордон не застосовується у тих випадках, коли ці громадяни виїжджають за межі України (перетинають державний кордон) для продовження навчання. Іншими словами, якщо на час введення на території України воєнного стану громадяни України (зокрема призовного віку та/або які в умовах дії воєнного стану можуть підлягати мобілізації) уже були здобувачами професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти,, тобто вже навчалися за денною або дуальною формами здобуття освіти (закордоном), то вони можуть перетинати державний кордон (на виїзд з України) для продовження навчання (закордоном); водночас, описаний підхід щодо виїзду за кордон, з погляду відповідача, не може стосуватися ситуацій, коли громадяни України (призовного віку та/або які в умовах дії воєнного стану можуть підлягати мобілізації) під час дії воєнного стану мають намір перетнути державний кордон України для того, щоб почати навчання (як-от позивач). У цьому зв`язку відповідач наголосив на тому, що обмеження права громадян України на виїзд за кордон під час дії воєнного стану, які в цих умовах виявили бажання навчатися закордоном, продиктована власне воєнним станом та пов`язаною з ним мобілізацією.
Нормативне регулювання
Відповідно до статті 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Громадянин України не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну.
Згідно зі статтею 64 основного Закону України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Відповідно до частин першої, другої статті 3 Закону № 3857-XII перетинання громадянами України державного кордону України здійснюється в пунктах пропуску через державний кордон України після пред`явлення одного з документів, зазначених у статті 2 цього Закону.
Правила перетинання державного кордону України громадянами України встановлюються Кабінетом Міністрів України відповідно до цього Закону та інших законів України.
Згідно з пунктом 1 Правил № 57 ці Правила визначають порядок та умови перетинання громадянами України державного кордону.
За пунктом 26 Порядку № 57 (яким ці Правила були доповнені згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 383 від 29 березня 2022 року; із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 399 від 01 квітня 2022 року; тут пункт 26 Правил № 57 викладений у редакції, яка діяла на дату видання спірного рішення) у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов`язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Ця норма не поширюється на осіб, визначених в абзацах другому - восьмому частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".
Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 3543-XII мобілізаційна підготовка та мобілізація є складовими частинами комплексу заходів, які здійснюються з метою забезпечення оборони держави, за винятком цільової мобілізації.
Відповідно до частини першої, другої статті 4 Закону № 3543-XII організація і порядок проведення мобілізаційної підготовки та мобілізації визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України і стосується національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.
Вид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення (частина п`ята статті 4 Закону № 3543-XII).
За текстом абзацу 2 частини другої статті 23 Закону № 3543-XII ("Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації") призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.
За статтею 1 Закону № 389-VIII воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Правовою основою введення воєнного стану, відповідно до статті 2 Закону № 389-VIII, є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.
Відповідно до пункту 6 частини першої статті 8 Закону № 389-VIII в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану [6)] встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в`їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів.
Згідно з частинами першою, другою статті 6 Закону № 1710-VI перетинання особами, транспортними засобами державного кордону і переміщення через нього вантажів здійснюються лише за умови проходження прикордонного контролю та з дозволу уповноважених службових осіб Державної прикордонної служби України, а у випадках, визначених цим Законом, - посадових осіб Державної прикордонної служби України, якщо інше не передбачено цим Законом.
Початком здійснення прикордонного контролю особи, транспортного засобу, вантажу є момент подання особою паспортного, інших визначених законодавством документів для перевірки уповноваженій службовій особі Державної прикордонної служби України.
За частиною першою статті 14 Закону № 1710-VI іноземцю або особі без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону на в`їзд в Україну або на виїзд з України, зазначеним у частинах першій, третій статті 8 цього Закону, а також громадянину України, якому відмовлено у пропуску через державний кордон при виїзді з України у зв`язку з відсутністю документів, необхідних для в`їзду до держави прямування, транзиту, в передбачених законодавством випадках або у зв`язку з наявністю однієї з підстав для тимчасового обмеження його у праві виїзду за кордон, визначених статтею 6 Закону України "Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України", відмовляється у перетинанні державного кордону лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови. Уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону про прийняте рішення доповідає начальнику органу охорони державного кордону. Таке рішення набирає чинності невідкладно. Рішення про відмову у перетинанні державного кордону оформляється у двох примірниках. Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення. У разі відмови особи підписати рішення про це складається акт.