1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 160/20695/21

адміністративне провадження № К/990/5991/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Коваленко Н.В., Стародуба О.П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року (суддя Боженко Н.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2023 року (колегія у складі суддів Прокопчук Т.С., Кругового О.О., Шлай А.В.)

у справі №160/20695/21

за позовом ОСОБА_1

до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру,

третя особа - Чумаківська сільська рада, Москаленко Єгор Андрійович,

про визнання протиправним та скасування рішення, наказу та зобов`язання вчинити певні дії.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. 01.11.2021 ОСОБА_1 звернулася до суду із позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр), Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Кваліфікаційна комісія), у якому, з урахуванням уточнень, просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Кваліфікаційної комісії, викладене у формі протоколу від 28.09.2021 № 4, в частині внесення подання від 04.10.2021 № 21/88 щодо анулювання її кваліфікаційного сертифіката від 23.01.2013 № 000809 інженера-землевпорядника;

- визнати протиправним та скасувати наказ Держгеокадастру від 06.10.2021 № 486 в частині анулювання кваліфікаційного сертифіката від 23.01.2013 № 000809 інженера-землевпорядника;

- зобов`язати Держгеокадастр вилучити відомості про анулювання кваліфікаційного сертифіката від 23.01.2013 № 000809 з Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників;

- зобов`язати Держгеокадастр поновити в Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників інформацію про її кваліфікаційний сертифікат від 23.01.2013 № 000809 інженера-землевпорядника.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 23.01.2013 ОСОБА_1 отримала кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника №000809, який підтверджує відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним характеристикам професії та його спроможність самостійно складати окремі види документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень при здійсненні землеустрою (т.1 а.с.92), з 20.08.2015 займає посаду інженера-землевпорядника у ТОВ "Сервіс Експерт М".

3. Між ТОВ "Земпроектінвет" (в якості генерального підрядника) та ТОВ "Сервіс Експерт М" (в якості субпідрядника) укладено договір субпідряду № 04/01/2021/1 (а.с.23-26 том 1).

Відповідно до п. 1.1. договору субпідрядник зобов`язується на свій ризик та за дорученням генерального підрядника виконувати роботи з розробки проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, роботи з розробки технічної документації із землеустрою та роботи з експертної оцінки.

Згідно п. 1.2. зазначеного договору субпідряду №04/01/2021/1 від 04.01.2021 генеральний підрядник зобов`язується прийняти ці роботи та оплатити їх.

4. На підставі договору субпідряду №04/01/2021/1 від 04.01.2021 ТОВ "Земпроектінвест" доручило ТОВ "Сервіс Експерт М" виконати з дотриманням вимог чинного законодавства України роботи з розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Дніпропетровська область, Чумаківська селищна рада, орієнтовною площею 2,0000 га кожна.

5. Виконання робіт за договором доручено директором ТОВ "Сервіс Експерт М" інженеру-землевпоряднику ОСОБА_1 .

6. Чумаківською сільською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області 06.04.2021 були прийняті рішення про надання громадянам дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства

7. На підставі ст. 198 Земельного кодексу України землевпорядну документацію передано ТОВ "Земпроектінвет", а ТОВ "Земпроектінвет" у свою чергу передало таку документацію замовникам, зазначеним у рішеннях Чумаківської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, для наступного погодження із суміжними землекористувачами.

8. ТОВ "Сервіс Експерт М" отримано інформаційні довідки від Головного управління Держгеокадастру Дніпропетровській області про присвоєння земельній ділянці за кадастровим номером 1221488000:01:084:0001 нового кадастрового номеру, а саме: 1221488000:01:084:0007, а також про присвоєння земельній ділянці за кадастровим номером 1221488000:01:093:0012 нового кадастрового номеру, а саме: 1221488000:01:093:0019 (а.с.149-154 том 1), які погоджені в.о. начальника відділу у Дніпровському районі Головного управління Держгеокадастру Дніпропетровській області та Головою Чумаківської сільської ради.

9. Згідно письмових пояснень Чумаківської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, сільською радою були надіслано листи до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з проханням надати роз`яснення з приводу присвоєння зазначеним земельним ділянкам 1221488000:01:093:0012, 1221488000:01:084:0001, нових кадастрових номерів 1221488000:01:093:0019, 1221488000:01:084:0007. До суду надані листі Головного управління Дежгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.07.2021 № 18-4-0.61-6186/2-21 та від 20.07.2021 № 18-4-0.61-6187/2-21, в яких зазначено про технічні помилки, які були допущені при реєстрації поділу земельних ділянок з кадастровими номерами 1221488000:01:084:0001 та 1221488000:01:093:0012, які були усунуті державним кадастровим реєстратором. Так, за результатами аналізу інформації, яка була надана у Публічні кадастровій карті, земельні ділянки з кадастровими номерами 1221488000:01:093:0019 та 1221488000:01:084:0007 мали ті ж самі межі, що і земельні ділянки з кадастровими номерами 1221488000:01:093:0012 та 1221488000:01:084:0001 відповідно, які були передані до комунальної власності Чумаківської сільської ради на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

10. За результатами погодження землевпорядної документації із суміжними землекористувачами до Держгеокадастру подано документи для отримання висновків про погодження документації із землеустрою.

11. За результатами розгляду Держгеокадастром поданих проектів землеустрою Держгеокадаром надані висновки про розгляд документації із землеустрою. При цьому, як вбачається з розділу 9 висновків "зауваження та пропозиції до документації із землеустрою" відмітки про допущення позивачем грубих помилок при складанні документації із землеустрою відсутні.

12. Інша частина заяв, поданих відносно земельних ділянок, залишилися без розгляду. Залишення без розгляду Держгеокадастром інших заяв щодо погодження Держгеокадастром проектів землеустрою обумовлено тим, що 27.05.2021 набув чинності Закон України №1423-ІХ від 28.04.2021 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", яким не передбачено надання Держгеокадастром висновку про погодження у складі проекту землеустрою.

13. ТОВ "Сервіс Експерт М" подано заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, за результатами чого Дежгеокадастром зареєстровано відповідні земельні ділянки, про що свідчать витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1215946222021; № НВ-1215946272021; №НВ-1215946252021; №НВ-1215946262021; №НВ-1216031442021; №НВ-1216031432021; №НВ-1216031422021; № НВ-1216031402021; № НВ-1216031412021 (а.с.191-250 том 1, а.с.1-74 том 2).

14. Відповідно до витягу з протоколу засідання № 4 від 28.09.2021 Кваліфікаційна комісія на засіданні щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 розглядала скарги адвоката Москаленко Є.А. від 10.08.2021, від 08.09.2021 щодо порушення сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 вимог положень нормативно правових актів у сфері землеустрою (т.2 а.с.75-81, т.4 а.с.239-242 ) при розробці згаданих вище проектів землеустрою.

15. 28.09.2021 Кваліфікаційна комісія ухвалила рішення про звернення з поданням до Держгеокадастру щодо анулювання кваліфікаційного сертифікату інженеру- землевпоряднику ОСОБА_1 № 000809 від 23.01.2013.

16. 06.10.2021 Держгеокадастр прийняв наказ №486 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів". У Додатку до наказу зазначено ОСОБА_1 кваліфікаційний сертифікат №000809 від 23.01.2013, відомості про зазначений сертифікат вилучені з державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників.

17. Позивач вважає рішення Кваліфікаційної комісії, викладене у формі протоколу від 28.09.2021 № 4, в частині внесення подання від 04.10.2021 № 21/88 щодо анулювання її кваліфікаційного сертифіката від 23.01.2013 № 000809 інженера-землевпорядника та наказ Держгеокадастру від 06.10.2021 № 486 в частині анулювання кваліфікаційного сертифіката від 23.01.2013 № 000809 інженера-землевпорядника незаконним та необґрунтованим, у зв`язку з чим звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

18. В обґрунтування позову позивач зазначає, що Чумаківською сільською радою прийнято рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Позивач виготовила проекти землеустрою на підставі договору субпідряду №04/01/2021/1 від 04.01.2021 та рішень Чумаківської сільської ради про дозвіл на розробку землевпорядної документації. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру проекти погодила. Отже, жодних порушень позивачка не вчиняла.

19. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру проти позову заперечила. Зазначила, що позивач порушив ст. 56 Закону України "Про землеустрій", згідно з якою технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок розробляється за рішенням власників земельних ділянок за згодою заставодержателів, користувачів земельних ділянок.

Відповідно до Порядку роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 28.07.2017 № 392 (далі - Порядок № 392) Кваліфікаційна комісія наділена дискреційними повноваженнями та має право самостійно на власний розсуд приймати одне із передбачених Порядком № 392 рішень, зокрема, за поданням Кваліфікаційної комісії у разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до ст. 68 Закону України "Про землеустрій".

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

20. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 18.08.2022, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023, задовольнив позов.

21. Суди мотивували рішення тим, що відповідачами не зазначено в чому саме виявляється характер грубих порушень як умова анулювання кваліфікаційного сертифіката. Окрім того, надання Чумаківською сільською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області рішень про дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність свідчить про наявність у позивача правових підстав для розробки проектів землеустрою та подачі заяв про державну реєстрацію відповідних земельних ділянок.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

22. Держгеокадастр у касаційній скарзі просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.08.2022 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

23. Як на підставу касаційного оскарження покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм Закону № 858-IV у подібних правовідносинах; застосована судами попередніх інстанцій правова позиція Верховного Суду, сформульована у постанові від 18.10.2018 у справі №808/2685/17, щодо критеріїв та вимог грубого порушення суб`єктом господарювання або інженером-землевпорядником вимог нормативно-правових актів, не враховує внесення Законом України від 28.04.2021 №1423-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" (далі - Закон № 1423-IX) змін до абз. 2 ч. 2 ст. 68 Закону № 858-IV; наразі редакція цієї статті Закону №858-IV не містить поняття "грубе порушення" суб`єктом господарювання або інженером-землевпорядником вимог нормативно-правових актів.

Позивач з порушенням ст. 118 ЗК України, ст. 50 Закону №858-IV розробила документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1221488000:01:084:0007 на 5 земельних ділянок без отримання дозволу Чумацької сільської ради як розпорядника такої земельної ділянки.

Виключно Кваліфікаційна комісія має право самостійно на власний розсуд приймати одне із рішень, передбачених Порядком № 392.

24. Ухвалою від 04.04.2023 Верховний Суд відкрив провадження у справі.

25. Підставою для відкриття касаційного провадження у цій справі стали доводи Держгеокадастру щодо неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, й наведення ним підстави касаційного оскарження, передбаченої у п. 3 ч. 4 ст. 328 КАС України.

26. У відзиві ОСОБА_1 покликалася на відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на правомірність рішень судів попередніх інстанцій. Відповідач не надав доказів порушення законодавства при складанні проектів землеустрою.

27. Скаржник клопотав про розгляд справи за його участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

28. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги, відзиву на неї.

29. Відповідно до ст. 61-1 Закону № 858-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний нагляд у сфері землеустрою здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до підстав, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".


................
Перейти до повного тексту