1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 420/23444/21

адміністративне провадження № К/990/21656/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 січня 2021 року (суддя Потоцька Н.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2022 року (колегія у складі суддів Косцової І.П., Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.)

у справі № 420/23444/21

за позовом ОСОБА_1

до Роздільнянської міської ради Одеської області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У листопаді 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Роздільнянської міської ради Одеської області, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 22.09.2021 № 1446-VІІІ "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Роздільнянської міської територіальної громади, Буцинівський старостинський округ (за межами населеного пункту)";

- зобов`язати Роздільнянську міську раду затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03), яка розташована за межами населеного пункту на території Роздільнянської міської ради (Буцинівської сільської ради) Роздільнянського району Одеської області, кадастровий номер: 5123980500:01:002:0267, та передати у власність зазначену земельну ділянку.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 26.02.2021 ОСОБА_1 звернувся до Роздільнянської територіальної громади з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею до 2,0 га, що розташована на території Роздільнянської територіальної громади (Буцинівської сільської ради) Роздільнянського р-н, Одеської обл., кадастровий номер: 5123980500:01:002:0238, для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель, які знаходяться у розпорядженні Роздільнянської територіальної громади, не надані у власність і не знаходяться ні в чиєму користуванні, згідно з наявною публічною інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, зареєстроване № Д-560 від 26.02.2021.

3. Станом на 27.03.2021 рішення про надання дозволу або відмова у наданні дозволу не прийнято.

4. 07.04.2021 ОСОБА_1 самостійно замовив розроблення проекту землеустрою без надання дозволу Роздільнянської територіальної громади.

5. 07.04.2021 між ОСОБА_1 та Приватним підприємством "Форас-Ленд" (ІКІОО 40039321) укладено Договір №626-ПЗ/21 з виконання проектно-вишукувальних робіт з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в кількості 1 шт. для ведення особистого селянського господарства (код КВЦЗП 01.03).

6. 10.04.2021 ОСОБА_1 до Роздільнянської територіальної громади на виконання вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) направив повідомлення про замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання відповідного дозволу (з описом вкладення), до якого також було додано копії договору щодо розроблення проекту землеустрою та клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.

7. 07.09.2021 ОСОБА_1 звернувся до Роздільнянської територіальної громади із заявою №732-3 від 07.09.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер: 5123980500:01:002:0267 та передачу вказаної земельної ділянки йому у власність.

8. 22.09.2021 на XII сесії VIII скликання Роздільнянська міська рада Одеської області прийняла рішення №1446-УІІІ "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Роздільнянської міської територіальної громади, Буцинівський старостинський округ (за межами населеного пункту)" у зв`язку з відсутністю дозволу Роздільнянської міської ради Одеської області на розробку проекту землеустрою даної земельної ділянки.

9. Законність зазначеного рішення суб`єкта владних повноважень є предметом спору у справі, що розглядається.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

10. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що у нього у відповідності до вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України (у редакції, що діяла до 27.05.2021) було наявне право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу, оскільки відповідач не надав такий дозвіл на розроблення проекту землеустрою або вмотивовану відмову у наданні дозволу протягом місячного строку.

11. Оскільки підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою суперечать нормам чинного законодавства, суд для захисту його прав має зобов`язати відповідача передати йому у власність зазначену земельну ділянку.

12. Відповідач не погодився з мотивами позовної заяви та зазначив, що оскільки позивачем не була дотримана процедура отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, передбачена ч. 7 ст. 118 ЗК України, у відповідача були відсутні підстави для прийняття позитивного рішення про затвердження проекту землеустрою.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 19.01.2021, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2022, задовольнив позов частково:

- визнав протиправним та скасувати рішення Роздільнянської міської ради від 22.09.2021 № 1446-VІІІ "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Роздільнянської міської територіальної громади, Буцинівський старостинський округ (за межами населеного пункту)";

- зобов`язав Роздільнянську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03), яка розташована за межами населеного пункту на території Роздільнянської міської ради (Буцинівської сільської ради) Роздільнянського району Одеської області, кадастровий номер: 5123980500:01:002:0267 з урахуванням висновків суду;

- відмовив в іншій частині позовних вимог;

- стягнув на користь ОСОБА_1 відшкодування судових витрат на сплату судового збору у розмірі 908,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Роздільнянської міської ради Одеської області.

14. Суди дійшли такого висновку з огляду на те, що ст.118 Земельного кодексу України у редакції, що діяла до 27.05.2021, передбачала право особи замовити розроблення проекту землеустрою, тому відмова відповідача у затвердженні проекту землеустрою є протиправною.

15. Однак питання затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність є дискреційними повноваженнями відповідача, адже відповідачем не була проведена перевірка на відповідність вимог земельного законодавства поданого позивачем проекту землеустрою, тому зобов`язав раду повторно розглянути подану заяву.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

16. 10.08.2022 ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, що 15.08.2022 надійшла до Верховного Суду, у якій просив скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.01.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2022 у частині зобов`язання Роздільнянської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, ухвалити у цій частині нове рішення, яким зобов`язати Роздільнянську міську раду затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати ділянку у власність.

17. Як на підставу касаційного оскарження покликається на те, що суди попередніх інстанцій вирішили спір без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 11.02.2021 у справі №814/2458/16, від 24.01.2020 у справі №316/979/18, від 27.01.2021 у справі №560/1334/19. На підставі розробленого на замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність державний кадастровий реєстратор присвоїв земельній ділянці кадастровий номер, перевірка проекту землеустрою вимогам законодавства немає будь-якого сенсу, відповідач немає іншого можливого варіанта поведінки як тільки затвердити проект землеустрою.

18. Ухвалою від 29.08.2022 Верховний Суд відкрив провадження у справі для перевірки правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій ст. 118 Земельного кодексу України у питанні прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після реалізації особою права замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування.

19. 13.09.2022 надійшов відзив від Роздільнянської міської ради Одеської області, в якому відповідач наводить ті ж аргументи, які висловлював в судах попередніх інстанцій.

20. Зазначає, що перешкодою для перевірки поданого позивачем проекту землеустрою є відсутність у позивача дозволу на розробку проекту землеустрою.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги, відзиву на неї.

22. Предметом касаційного розгляду є рішення судів попередніх інстанцій в частині зобов`язання повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03), яка розташована за межами населеного пункту на території Роздільнянської міської ради (Буцинівської сільської ради) Роздільнянського району Одеської області, кадастровий номер: 5123980500:01:002:0267 з урахуванням висновків суду.

23. Позивач не погоджується в цій частині з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій та вважає, що належним способом захисту є саме зобов`язання Роздільнянської міської ради затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати ділянку у власність.

24. Оцінюючи ці доводи касаційної скарги, Суд виходить з того, що відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. За змістом ст. 3 ЗК України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

26. Згідно з ч. 2 ст. 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

27. За змістом ч.ч. 1-3,5 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

28. Пунктом б ч. 1 ст. 121 ЗК України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

29. Повноваження відповідних органів виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність встановлені ст. 118, 122 ЗК України.


................
Перейти до повного тексту