ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 340/704/23
провадження № К/990/39632/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Рибачука А.І., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Кіровоградського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду у складі судді Петренко О.С. від 16 березня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ясенової Т.І., Головко О.В., Суховарова А.В. від 31 серпня 2023 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог та зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Кіровоградського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:
- визнати протиправними дії Кіровоградського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо зменшення розміру надбавки за особливості проходження служби з 94,3% до 65% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років у довідці від 22 лютого 2021 року № 747/1;
- зобов`язати Кіровоградський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, станом на 05 березня 2019 року, в якій відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" вказати - надбавку за особливості проходження служби в розмірі 94,3% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років, для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії.
2. Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року позовну заяву ОСОБА_1 було залишено без руху та встановлено 10-денний строк з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви, шляхом подання до суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду, із зазначенням підстав для поновлення строку (з доказами поважності пропуску строку звернення до суду).
3. Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 березня 2023 року, залишеною без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року, позовну заяву ОСОБА_1 повернуто позивачу.
4. Повертаючи позовну заяву, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач фактично про складові довідки від 22 лютого 2021 року № 747/1 був обізнаний починаючи з березня 2021 року, а не з 23 вересня 2022 року, як вказано ним в заяві про поновлення пропущеного строку для звернення до суду, а тому позивачем пропущено строк звернення до суду та не доведено наявності поважних причин такого пропуску.
5. Крім того, суд апеляційної інстанції, посилаючись на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 31 березня 2021 року у справі № 240/12017/19, зазначив, що отримання листа відповідача від 23 вересня 2022 року у відповідь на звернення позивача, не змінює момент, з якого позивач повинен був дізнатися про порушення своїх прав, а свідчить лише про час, коли позивач почав вчиняти дії щодо реалізації свого права на отримання довідки і ця дата не пов`язується з початком перебігу строку звернення до суду.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 березня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій установлено, що 15 лютого 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Кіровоградського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:
- визнати протиправними дії Кіровоградського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо зменшення йому розміру надбавки за особливості проходження служби з 94,3% до 65% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років у довідці від 22 лютого 2021 року № 747/1;
- зобов`язати Кіровоградський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, станом на 05 березня 2019 року, в якій відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" вказати - надбавку за особливості проходження служби в розмірі 94,3% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років, для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії.
8. Встановивши, що предметом оскарження є дії Кіровоградського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо зменшення йому розміру надбавки за особливості проходження служби з 94,3% до 65% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років у довідці від 22 лютого 2021 року № 747/1, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позивачем пропущено строк звернення до суду в межах шести місяців з означеним позовом. Клопотань про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду з зазначенням поважних підстав не надав.
9. Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року позовну заяву ОСОБА_1 було залишено без руху та встановлено 10-денний строк з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви, шляхом подання до суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду, із зазначенням підстав для поновлення строку (з доказами поважності пропуску строку звернення до суду).
10. На виконання вимог ухвали Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року, позивачем 10 березня 2023 року було подано заяву про поновлення строку звернення до суду. Заява обґрунтована тим, що протиправна невиплата пенсії або протиправна відмова оформити документи для перерахунку пенсії, яке сталося з вини держави в особі її компетентних органів відноситься до триваючих правопорушень, оскільки суб`єкт владних повноважень протягом певного проміжку часу ухиляється від виконання своїх зобов`язань (триваюча протиправна бездіяльність) або допускає протиправну поведінку (триваюча протиправна діяльність) стосовно пенсіонера, чим порушує його право на соціальних захист - пенсійне забезпечення, а відтак, застосуванню підлягають спеціальні строки, встановлені статтею 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а не строки, передбачені статтею 122 Кодексу адміністративного судочинства України.
11. Встановивши, що позивачем пропущено строк звернення до суду з цим позовом, а доводи, наведені ним у заяві про поновлення строку звернення до суду не є поважними, Кіровоградський окружний адміністративний суд ухвалою від 16 березня 2023 року повернув позовну заяву позивачу.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
12. Касаційна скарга обґрунтована посиланням на те, що судами першої та апеляційної інстанції порушено норми процесуального права. Скаржник вважає, що до правовідносин щодо невидачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не підлягає застосуванню шестимісячний строк звернення до адміністративного суду, встановлений частиною другою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на положення частини третьої статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
13. Також скаржник вказує на помилковість застосування судом апеляційної інстанції правової позиції Верховного Суду, висловленої у постанові від 31 березня 2021 року у справі № 240/12017/19, оскільки при розгляді справи суд касаційної інстанції не вдавався до аналізу частини третьої статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
14. Кіровоградський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки подав відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 березня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. У статті 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на пенсії, інші види соціальних виплат і допомоги.
16. Право на соціальний захист належить до основоположних прав і свобод, які гарантуються державною і за жодних умов не можуть бути скасовані, а їх обмеження не допускається, крім випадків, передбачених статтями 22, 64 Конституції України.
17. Частинами першою, четвертою статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" установлено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
18. Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45), яким визначено алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган з якого особу, якій призначено пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", було звільнено зі служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.
19. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
20. Згідно з пунктом 2 цього Порядку Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
21. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).
22. Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
23. Також варто зазначити, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює і Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок № 3-1).
24. Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.
25. Згідно з пунктом 24 цього Порядку про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.