ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2024 року
м. Київ
cправа № 910/15043/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Жукова С.В. - головуючого, Огородніка К.М., Пєскова В.Г.,
за участі секретаря судового засідання - Купрейчук С.П.
за участю представників:
відповідно до протоколу судового засідання
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1
на ухвалу Господарського суду міста Києва від 20.03.2023 (в частині визнання грошових вимог Головного управління Державної податкової служби у місті Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс Агромарс")
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 26.06.2023
у справі №910/15043/21
за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Вінстар"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс Агромарс"
про банкрутство,-
ВСТАНОВИВ:
1. У провадженні Господарського суду міста Києва перебуває справа про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс Агромарс".
2. До суду першої інстанції надійшла заява Головного управління ДПС у м.Києві, як відокремленого підрозділу ДПС України з грошовими вимогами до боржника на суму 338 757,55грн., яка була подана до місцевого суду 17.11.2021р. (штемпель поштового відправлення датований 12.11.2021р.), тобто в строк, встановлений ст.45 КУзПБ.
Короткий зміст оскаржуваних судових рішень в частині розгляду заяви Головного управління ДПС у м. Києві з грошовими вимогами до боржника
3. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.03.2023 визнано кредитором у справі №910/15043/21 по відношенню до боржника серед інших кредиторів Головне управління ДПС у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС України, на суму 100 950,10 грн., з яких: 4 540,00 грн. - вимоги першої черги, 96 410,10 грн. - вимоги шостої черги, та відмовлено у визнанні вимог у сумі 242 347,45 грн.
4. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 26.06.2023 ухвалу попереднього засідання Господарського суду міста Києва від 20.03.2023 у справі №910/15043/21 залишено без змін.
Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги
5. До Верховного Суду від ОСОБА_1 (далі в тексті - Скаржник) надійшла касаційна скарга у якій заявлено вимогу скасувати ухвалу Господарського суду міста Києва від 20.03.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 26.06.2023 у справі № 910/15043/21 в частині визнання грошових вимог Головного управління Державної податкової служби у місті Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс Агромарс" у справі № 910/15043/21 та прийняти нове рішення, яким відмовити Головному управлінню Державної податкової служби у місті Києві у визнанні кредиторських вимог у повному обсязі.
6. В обґрунтування підстав для задоволення касаційної скарги Скаржник наводить наступні доводи:
6.1. Судами попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних судових рішень під час розгляду кредиторських вимог ГУ ДПС у місті Києві було застосовано абз.5 ст. 1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з врегулювання обігу готівки" від 12.06.1995 №436/95 без врахування висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 13.03.2018 у справі № 826/18812/16.
Відзиви
7. Відсутні.
Інші заяви та клопотання
8. Відсутні.
Позиція Верховного Суду
9. Заслухавши у відкритому судовому засіданні доповідь судді доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, виходячи з наступного.
10. Відповідно до приписів ст. 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
11. Суди попередніх інстанцій встановили наступні фактичні обставини справи:
11.1. Згідно з актом №632/26-15-14-01-05/30160757 від 17.10.2018р. про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Комплекс Агромарс" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.04.2015р. по 31.03.2018р., валютного за період з 01.04.2015р. по 31.03.2018р., єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011р. по 31.03.2018р. за результатами перевірки дотримання вимог Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004р. №637 було встановлено факти несвоєчасного оприбуткування готівкових коштів на загальну суму 48 469,49 грн., чим порушено п.2.6 гл.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004р. №637, із змінами та доповненням, в редакції, що діяла до 05.01.2018р. (далі - Положення №637), а саме:
згідно фіскального звітного чека №0982 від 29.06.2016р. сума розрахунків за готівку склала 3448,96 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 28.06.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0983 від 30.06.2016р. сума розрахунків за готівку склала 4949,27 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 29.06.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0984 від 01.07.2016р. сума розрахунків за готівку склала 4974,74 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 30.06.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0985 від 02.07.2016р. сума розрахунків за готівку склала 4627,38 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 01.07.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0986 від 03.07.2016р. сума розрахунків за готівку склала 1344,63 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 02.07.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0987 від 04.07.2016р. сума розрахунків за готівку склала 3645,88 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 03.07.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0988 від 05.07.2016р. сума розрахунків за готівку склала 7350,28 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 04.07.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0989 від 06.07.2016р. сума розрахунків за готівку склала 4904,59 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 05.07.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №0990 від 07.07.2016р. сума розрахунків за готівку склала 5410,58 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/5 зазначені готівкові кошти оприбутковані 06.07.2016р.;
згідно фіскального звітного чека №1140 від 19.12.2016р. сума розрахунків за готівку склала 7813,18 грн., в книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/6 зазначені готівкові кошти оприбутковані 18.12.2016р.
На підставі наданих документів, перевіркою було виявлено факт неоприбуткування готівкових коштів у сумі 12769,28 грн., отриманих за реалізовані товари 15.05.2017р. та 16.05.2017р. на підставі фіскальних звітних чеків РРО (зав. №ПБ4101242399) №1280 і №1281, а саме: облік готівкових коштів, здійснено у книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/7 (встановлений засіб контролю ВХ606984), яка на момент вчинення відповідних записів не була зареєстрована у встановленому порядку в органі ДФС за місцем обліку платника.
Перевіркою також встановлено факт неоприбуткування готівкових коштів у сумі 6512,74 грн., отриманих за реалізовані товари 31.10.2017р. на підставі фіскального звітного чеку РРО №1450. Облік зазначених коштів у повній сумі їх фактичного надходження у книзі обліку розрахункових операцій №1008003030р/7 на момент перевірки не здійснено.
На підставі проведеної перевірки ГУ ДФС у м.Києві було прийнято податкове повідомлення-рішення від 12.11.2018р. №0057291409, згідно з яким застосовано до ТОВ "Комплекс Агромарс" штрафні (фінансові) санкції у сумі 338 757,55 грн. за несвоєчасне оприбуткування готівкових коштів, на підставі п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України і згідно абз.3 ст.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.1995р. №436/95.
Оскільки порушення, зафіксовані відповідачем по зазначеним вище фіскальним звітнім чекам мали місце у 2016-2017 роках, нормативно-правовим актом, який регламентував, у той період (2016-2017р.р.) порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами, а також окремі питання організації банками робіт з готівкою, є Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004р. №637 (далі - Положення №637).
Вказане Положення №637 втратило чинність згідно з постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017р. №148, проте було чинне у 2016-2017 роках.
Згідно з п.1.2 Положення №637 (в останній чинній редакції), оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.
Пунктом 2.6 Положення №637 передбачено, що уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Підприємствам, яким Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку.
Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995р. №265/95-ВР (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №265/95-ВР) та п.1.2 гл.1 Положення №637, книга обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) - це прошнурована і належним чином зареєстрована в органах доходів і зборів книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).