1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2024 року

м. Київ

справа №560/8537/23

адміністративне провадження № К/990/42420/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Чиркіна С.М., Шарапи В.М.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року (колегія у складі суддів Драчук Т.О., Смілянця Е.С., Полотнянка Ю.П.)

у справі № 560/8537/23

за позовом ОСОБА_1

до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області"

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У травні 2023 року ОСОБА_1 (далі- ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Хмельницькій області" (далі також - відповідач) та просив визнати протиправною відмову відповідача щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області довідки про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 із зазначенням індексації грошового забезпечення.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

3. Згідно довідки Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Хмельницькій області" від 15.07.2021 №1494 (складеної на позивача та направленої до Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області для перерахунку його пенсії), до її складових увійшли: посадовий оклад - 2500,00 грн; оклад за спеціальним званням (майор міліції) - 2000,00 грн; надбавка за стаж служби в поліції (45%) - 2025,00 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (44,91%) - 2930,38 грн; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) - 250,00 грн; премія (62,58%) - 6073,63 грн.

4. Позивач звернувся до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Хмельницькій області" із заявою від 26.03.2023, у якій просив виготовити та надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (станом на листопад 2019 року). Просив включити до складових довідки індексацію грошового забезпечення, а у разі відмови - вказати причину відмови.

5. Державна установа "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Хмельницькій області" листом від 28.03.2023 №33/43 повідомила позивача, що перелік видів грошового забезпечення, які враховуються для обчислення пенсії, визначений статтею 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є вичерпним та не передбачає включення індексації до складу грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

6. Позивач, вважаючи протиправною відмову відповідача щодо включення у довідку про розмір грошового забезпечення індексації, звернувся до суду з цим позовом.

ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

7. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсії за вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених з військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому випадку, не врахування індексації при обрахунку пенсії за вислугою років призвело б до застосування для визначення розміру пенсії знеціненого грошового забезпечення.

8. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, покликався на те, що до грошового забезпечення для обчислення пенсії включаються його додаткові види, які відповідають одночасно двом умовам: виплати є щомісячними і з них сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування).

9. Перелік виплат, які належать до грошового забезпечення поліцейських, містить Постанова №988. Суми індексації грошового забезпечення не передбачені в переліках додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, а отже не належать до складу грошового забезпечення та на них не нараховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування).

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 позов задоволено.

11. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, набув право на перерахунок розміру призначеної йому пенсії на підставі статті 63 Закону №2262-XII та норм Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008, в редакції з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018.

12. При цьому, у довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії позивачу повинні включатись усі складові (основні та додаткові), що передбачені Постановою №988 та виплачувались за відповідною прирівняною посадою станом на 19.11.2019.

13. Індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

14. Отже, незважаючи на наявність спеціального законодавства, зокрема Закону №2262-ХІІ та відповідних підзаконних нормативних актів, якими врегульовуються відносини щодо обчислення (призначення, перерахунку) пенсій, та наявність спеціального законодавства, яким імперативно визначаються види (складові) грошового забезпечення, які не врегульовують питання віднесення індексації грошового забезпечення до видів грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, при вирішенні цього питання слід субсидіарно застосовувати положення спеціальних законів щодо механізму проведення індексації, її мети та правової природи (суті), зокрема Закону №2017-ІІІ, Закону №1282-ХІІ, та Порядку № 1078.

15. Таким чином, особи, які отримують пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", мають право на включення до грошового забезпечення, з якого розраховується пенсія, сум отримуваної ними індексації доходів.

16. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17.10.2023, рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 скасовано та ухвалено нове про відмову у задоволенні позову.


................
Перейти до повного тексту