ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 320/8536/21
адміністративне провадження № К/990/34124/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Єзерова А.А., судді Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Реформа"
про стягнення штрафних (фінансових) санкцій
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Реформа"
на рішення Київського окружного адміністративного суду в складі судді Леонтович А.М. від 6 лютого 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Коротких А.Ю., Сорочка Є.О., Чаку Є.В. від 12 вересня 2023 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2021 року Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області (далі - ГУ Держпродспоживслужби, позивач) звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Реформа" (далі - ТОВ "КК Реформа", відповідач), в якому просить стягнути з відповідача в дохід Державного бюджету адміністративно-господарські санкції за порушення вимог законодавства про ціни та ціноутворення у розмірі 34 000 грн згідно з рішенням про застосування санкцій від 18 березня 2021 року № 20.
2. На обґрунтування позовних вимог зазначається, що відповідач не сплатив у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про ціни і ціноутворення у розмірі 34 000 грн згідно з рішенням від 18 березня 2021 року № 20, у зв`язку з чим позивач просить стягнути заборгованість у примусовому порядку.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Київський окружний адміністративний суд рішенням від 6 лютого 2023 року, залишеним постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року, позов задовольнив.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, керувався тим, що несплата позивачем у добровільному порядку штрафу у сумі 34 000 грн відповідно до прийнятого ГУ Держпродспоживслужби рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 18 березня 2021 року № 20 є підставою для його примусового стягнення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. ТОВ "КК Реформа", не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 6 лютого 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
6. У касаційній скарзі зазначається, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували положення абзацу 12 частини першої статті 6, статті 10, частини третьої статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а також пункту 4 частини першої статті 20 Закону України "Про ціни і ціноутворення".
7. Скаржник зауважує, що під час застосування вищенаведених норм права суди попередніх інстанцій не врахували правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 28 травня 2021 року у справі № 420/11261/20 (про те, що для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог), від 4 липня 2023 року у справі № 640/2003/22 (про те, що судова справа про стягнення штрафної санкції не зможе бути розглянута до вирішення питання про законність або незаконність дій органу державного контролю (нагляду) або його посадових осіб при накладенні штрафної санкції, оскільки частина третя статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" висуває вимогу про те, що для стягнення штрафної санкції у судовому порядку така санкція не має бути скасована) та від 20 квітня 2023 року у справі № 640/12740/21 (про те, що проведення повторних позапланових заходів державного контролю суб`єкта господарювання за тим самим фактом, що був підставою для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), є неправомірними).
8. Скаржник вважає, що внаслідок неправильного застосування вищезазначених норм права суди попередніх інстанцій дійшли необґрунтованого висновку про правомірність вимоги щодо стягнення з відповідача штрафних санкцій у розмірі 34 000 грн, враховуючи те, що ТОВ "КК "Реформа" звернулося до Київського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування рішень ГУ Держпродспоживслужби про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення, провадження у справі № 320/7881/21 відкрито 2 серпня 2021 року, проте рішення ще не ухвалено.
9. ТОВ "КК Реформа" також вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, а саме - положень статті 251 КАС України, що виразилося у розгляді справи судом першої інстанції за відсутності відповідача, неповідомленого належним чином, а також у не розгляді та не вирішенні судом апеляційної інстанції клопотання відповідача про зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішенням суду у справі № 320/7881/21.
10. Крім того, скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції не надав жодної правової оцінки доводам відповідача про неправильне зазначення судом першої інстанції дати рішення № 20, на підставі якого вимагається стягнути адміністративно-господарську санкцію, а саме - 18 березня 2021 року замість 19 березня 2021 року.
11. Від ГУ Держпродспоживслужби надійшов відзив на касаційну скаргу ТОВ "КК "Реформа", в якому зазначено, що суди першої та апеляційної інстанцій ухвалили законні та обґрунтовані рішення, оскільки дійшли правильного висновку про те, що за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, про скасування рішення від 18 березня 2021 року № 20, на підставі якого відповідачу належить сплатити штрафну санкцію, вказана штрафна санкція підлягає стягненню у примусовому порядку.
12. Також позивач у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що посилання скаржника на правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 28 травня 2021 року у справі № 420/11261/20, від 4 липня 2023 року у справі № 640/2003/22, від 20 квітня 2023 року у справі № 640/12740/21, є необґрунтованими, оскільки такі висновки зроблені за інших обставин справи, які є нерелевантними до тих, що мають місце у справі, яка розглядається.
З огляду на зазначене, ГУ Держпродспоживслужби просить залишити касаційну скаргу ТОВ "КК Реформа" без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
13. Від ТОВ "КК Реформа" надійшли додаткові пояснення, в яких просить Суд взяти до уваги, що ним неодноразово подавалися заяви про прискорення розгляду справи № 320/7881/21, в якій оскаржується низка рішень позивача, зокрема й рішення від 19 березня 2021 року № 20, проте, Київський окружний адміністративний суд досі не розглянув справу; вважає, що суд апеляційної інстанції безпідставно не розглянув заявлене клопотання про зупинення розгляду справи № 320/8536/21 до набрання законної сили рішенням суду у справі № 320/7881/21, оскільки вони є пов`язаними.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
14. ТОВ "КК Реформа" касаційну скаргу до Верховного Суду подало 11 жовтня 2023 року.
15. Верховний Суд ухвалою від 16 листопада 2023 року відкрив касаційне провадження у справі № 320/8536/21, витребував матеріали адміністративної справи та надав сторонам строк для подання відзиву на касаційну скаргу ТОВ "КК Реформа".
16. Скаржник подав клопотання про розгляд цієї справи у касаційному порядку у судовому засіданні за участю представника, в задоволенні якого Верховний Суд відмовив ухвалою від 22 лютого 2024 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Суди попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів установили, що на підставі звернення громадянина ОСОБА_1, що надійшло листом до Головного управління від 11 лютого 2021 року № Г-171-2021, погодження Держпродспоживслужби № 16.2-6/3219 від 15 лютого 2021 року, ГУ Держпродспоживслужби в Київській області видало наказ від 16 березня 2021 року № 1197-ОД та посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 949 від 16 березня 2021 року.
18. Цим наказом та направленням уповноважено службових осіб відділу контролю за регульованими цінами Головного управління здійснити в період з 17 березня 2021 по 18 березня 2021 року позапланову перевірку ТОВ "КК Реформа" (Код ЄДРПОУ: 43063891, юридична адреса: вул. Лобановського Валерія. 23, с. Чайки, Києво-Святошинський р-н, Київська область, 08135) з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
19. В акті № 28 від 17 березня 2021 року контролюючий орган дійшов висновку про порушення відповідачем пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення" та частини одинадцятої статті 4 Закону України "Про основні засаді державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у зв`язку з неможливістю здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) та поновлення прав споживачів щодо отримання житлово-комунальних послуг за обґрунтованими тарифами.
20. В акті вказано, що під час перевірки ТОВ "КК Реформа" з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін 17 березня 2021 року об 11:00 год. у присутності особи на контрольно-пропускному пункті охорони ЖК "Чайки", яка представилася начальником зміни охорони, зафіксовано, що офіс ТОВ "КК "Реформа" за адресою: 08135, Київська обл., Бучанський (Києво-Святошинський) р-н., с. Чайки, вул. Лобановського Валерія, буд. 23, каб. № 12, був зачинений.
21. За висновком ГУ Держпродспоживслужби, ТОВ "КК Реформа" створило перешкоди посадовим особам Головного управління шляхом незабезпечення присутності керівника або уповноваженої особи для проведення перевірки.
22. В акті вказано, що Товариство було повідомлено про здійснення позапланового заходу державного контролю та про забезпечення присутності керівника або уповноваженої особи за юридичною адресою ТОВ "КК Реформа" 15 березня 2021 рок об 11:00 год. листом.
23. Вказаний лист надісланий 15 березня 2021 року о 17:13 хв. на офіційну електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_1, а також на ІНФОРМАЦІЯ_2, з якої раніше надходили відповіді від Товариства.
24. Також 17 березня 2021 року об 11:20 хв. Товариство було проінформовано про проведення позапланової перевірки телефонним дзвінком по номеру телефона: НОМЕР_1, який вказаний в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
25. На підставі вказаного акта ГУ Держпродспоживслужби було прийнято рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 18 березня 2021 року № 20, яким застосовано до ТОВ "КК Реформа" штраф у розмірі 2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян у сумі 34 000 грн.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
27. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
28. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
29. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
30. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Київського окружного адміністративного суду від 6 лютого 2023 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року не відповідають, а вимоги касаційної скарги є обґрунтованими з огляду на таке.
31. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
32. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували положення частини третьої статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки не врахували правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 28 травня 2021 року у справі № 420/11261/20 та від 4 липня 2023 року у справі № 640/2003/22.
33. Надаючи правову оцінку цим доводам касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, колегія суддів керується таким.
34. Відповідно до частин першої-третьої статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди; делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються; юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір; у передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
35. Згідно із частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
36. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 4 КАС України публічно-правовим спором є спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
37. Пунктом 7 частини першої статті 4 КАС України передбачено, що суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
38. За правилами частини четвертої статті 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
39. Пунктом 5 частини першої статті 19 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
40. Відповідно до пункту 5 частини п`ятої статті 46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.
41. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, визначених Конституцією та законами України. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
42. Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2019 року у справі № 812/1234/18, Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року у справі № 240/401/19 та Верховного Суду від 1 лютого 2023 року у справі № 260/2284/21.
43. Положенням про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667 (далі - Положення № 667), регламентовано, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади.
44. Відповідно до статті 28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
45. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави колегії суддів дійти до висновку про те, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду лише у випадках, прямо передбачених Конституцією та законами України.
46. Як вбачається зі змісту пунктів 1 та 4 Положення № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику, зокрема, у сферах здійснення державного нагляду (контролю) за дотримання законодавства про захист прав споживачів та дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
47. Своєю чергою, повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в означених вище сферах, визначаються законами України "Про захист прав споживачів" та "Про ціни і ціноутворення". Крім того, повноваження даного органу щодо застосування адміністративних та адміністративно-господарських санкцій регламентовані Кодексом України про адміністративні правопорушення та Господарським кодексом України.