ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 240/1685/23
адміністративне провадження № К/990/27863/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 12 червня 2023 року (суддя Горовенко А.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2023 року (колегія у складі суддів Мацького Є.М., Залімського І.Г., Сушка О.О.)
у справі № 240/1685/23
за позовом ОСОБА_1
до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області"
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. У січні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до суду із позовом до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" (далі - ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області"; відповідач), у якому просив:
- визнати протиправною відмову відповідача у виготовленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - ГУ ПФ України в Житомирській області) довідки про розмір грошового забезпечення з включенням індексації грошового забезпечення для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії;
- зобов`язати відповідача виготовити та подати до ГУ ПФ України в Житомирській області довідку про розмір грошового забезпечення із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення, що фактично виплачені за прирівняною посадою поліцейського у листопаді 2019 року, для подальшого проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ) та перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області.
3. 19.05.2021 Державною установою "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" складено довідку №33/26/117-157 про розмір грошового забезпечення позивача, з урахуванням додаткових складових грошового забезпечення станом на листопад 2019 року для перерахунку пенсії позивачу.
4. Однак, при виготовлені відповідної довідки відповідачем не було внесено до неї таку складову грошового забезпечення, як індексація.
5. Позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення змін до довідки, зокрема, просив включити до неї індексацію грошового забезпечення.
6. Листом від 23.12.2022 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для внесення змін до довідки, у зв`язку з тим, що індексація грошового забезпечення не підлягає включенню у довідку про розмір грошового забезпечення так як не може бути врахована при перерахунку пенсії.
7. Позивач, вважаючи протиправною відмову відповідача щодо включення у довідку про розмір грошового забезпечення індексації, звернувся до суду з цим позовом.
ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
8. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсії за вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених з військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому випадку, не врахування індексації при обрахунку пенсії за вислугою років призвело б до застосування для визначення розміру пенсії знеціненого грошового забезпечення.
9. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, покликався на те, що індексація є окремою виплатою, яка регулюється Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1283-ХІІ.
10. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
11. Згідно з цією постановою та іншими нормативними документами індексація не є складовою грошового забезпечення поліцейських і не може включатись до довідки про грошове забезпечення за прирівняною посадою поліцейського.
12. Крім того, зазначив, що відповідно до законодавства індексації можуть підлягати пенсії як окремого виду доходів громадян у разі зростання споживчих цін. Також, статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не передбачено включення індексації до грошового забезпечення при перерахунку пенсій.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 12.06.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.07.2023 у задоволенні позову відмовлено.
14. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції виходив з того, що пенсія, яку позивач отримує, є об`єктом індексації, яка має нараховуватись щомісячно, за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив встановлений поріг індексації, у частині, що дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Саме проведення індексації призначеної (перерахованої) позивачу пенсії (з урахуванням надбавок, доплат та підвищень) є встановленим, у тому числі Законом України "Про індексацію грошових доходів населення", механізмом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг, реалізація якого дає підстави стверджувати про дотримання державних гарантій, спрямованих на підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, у розумінні Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".