1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 520/4486/23

адміністративне провадження № К/990/42902/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О. А.,

суддів: Білак М.В., Мацедонської В.Е.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області про скасування постанови, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Державної служби України з безпеки на транспорті на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2023 року, ухвалену у складі колегії суддів: Подобайло З.Г. (головуючий), Бартош Н.С., Присяжнюк О.В.,

І. Суть спору:

1. Фізична особа підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову №335600 від 13.12.2022 року про застосування адміністративно - господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що ним через додаток Дія отримано постанову державного виконавця Салтівського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Меженського В.В. від 22.02.2023 у виконавчому провадженні ВП №71071295, якою ОСОБА_2 притягнуто до відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 17000,00 грн. З вказаною постановою позивач не погоджується, оскільки не є автомобільним перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт". Вказує, спірна постанова прийнята відповідачем за вчинення ФОП ОСОБА_2 правопорушення, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме відсутність на момент перевірки протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів. Однак, позивач наголошував, що не є автомобільним перевізником, договір із замовником, ТОВ "Герафак" на перевезення товару не укладав, а тому прийнята відповідачем постанова є необґрунтованою та підлягає скасуванню, як незаконна.

3. Відповідач позов не визнав та просив відмовити в його задоволенні.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Головним спеціалістом Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті Опреєм В.І. та старшими державними інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Шинкаревичем Я.Д., Зотовим Р.А. та Гриценком О.М. на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок від 07.11.2022 №10517/31/27-22 та направлення на рейдову перевірку №014222 від 07.11.2022, проводилась рейдова перевірка на а/д Н-14 "Олександрівка-Кропивницький-Миколаїв" км 75+812, М-30 "Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам`янка-Луганськ-Ізварине" км 781+685, км 835+731, Н-01 "Київ-Знам`янка" км241+800, у Кропивницькому, Голованівському, Новоукраїнському, Олександрівському районах щодо дотримання ними вимог чинного автотранспортного законодавства України.

5. Результати рейдової перевірки оформлені актом №318709 від 10.11.2022, яким зафіксовано порушення позивачем, передбачене абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме перевезення вантажу за відсутності на момент перевірки документів визначених ст. 48 цього Закону, а саме протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів.

6. Листом від 28.11.2022 №43400/40/24-22 Відділ державного нагляду (контролю) у Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті повідомив ФОП ОСОБА_2 про те, що розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відбудеться 13 грудня 2022 року з 09:00 до 12:00 години. Вказане повідомлення направлено позивачу рекомендованим поштовим відправленням 28.11.2022 №0600022099024.

7. На підставі акту перевірки №318709 від 10.11.2022 Відділом державного нагляду (контролю) у Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті складено постанову №335600 від 13.12.2022 про застосування адміністративно-господарського штрафу до ФОП ОСОБА_2 у розмірі 17000,00 грн за порушення вимог статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачено абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

8. Не погодившись з правомірністю вказаної постанови контролюючого органу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

9. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 11 липня 2023 року у задоволенні позову відмовлено .

10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відсутність у водія на момент проведення перевірки передбачених документів, а саме протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів на автомобіль та причеп становить склад господарського правопорушення, за яке до автомобільних перевізників застосовується адміністративно-господарський штраф. За таких обставин непред`явлення водієм ОСОБА_3 посадовим особам відповідача під час проведення рейдової перевірки протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів є підставою для застосування до автомобільного перевізника відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт. Матеріали справи містять копію товарно-транспортної накладної №gtd-052 від 08.11.2022, за якою автомобільним перевізником визначено саме позивача ФОП ОСОБА_2, а замовником вказано ТОВ "ГЕРАФАК". При цьому, суд зазначив, що у нього немає підстав вважати, що дані які містяться у ТТН є помилковими або невірними. Доказів того, що вказана ТТН складена помилково, пояснень за яких обставин сталася така помилка до суду позивачем не надано, а тому у суду наявні підстави критично ставитись до тверджень щодо помилковості інформації, зазначеній в ТТН.

11. 23 листопада 2023 року постановою Другого апеляційного адміністративного суду рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11 липня 2023 року скасовано та прийнято нове рішення, яким позовні вимоги ФОП ОСОБА_2 задоволено.

12. Задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що товарно-транспортна накладна - документ на вантаж, а не документ, який визначає автомобільного перевізника. Таким чином, товарна-транспортна накладна, на підставі якої суд першої інстанції обґрунтовує свою позицію, не є документом, що беззаперечно підтверджує встановлення факту визначення в якості перевізника саме ФОП ОСОБА_2 .

12.1. Крім того, зазначає, що оскільки матеріали справи не містять договору з перевезення вантажу, тому відсутні відносини з надання послуг перевезення вантажів між ТОВ "ГЕРАФАК" та ФОП ОСОБА_2 .

12.2. Таким чином, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, ФОП ОСОБА_2 не може вважатися автомобільним перевізником, оскільки він не надає послугу згідно договору про перевезення вантажу транспортним засобом, на підставі договору позички (передачі, оренди, тощо) транспортного засобу та тимчасового реєстраційного талону на транспортний засіб, тому не може бути суб`єктом відповідно в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт". Ця обставина є самостійною підставою для скасування постанови відповідача про застосування адміністративно-господарського штрафу.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

13. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2023 року та залишити без змін рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11 липня 2023 року.

14. В обґрунтування підстав касаційного оскарження покликається на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

15. Скаржник стверджує, що судом апеляційної інстанції допущено неправильне тлумачення норм матеріального права, у тому числі неправильно застосовано положення статей 48, 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", що полягає у невірному визначенні суб`єкта відповідальності - автомобільного перевізника, а також у невірному застосуванні Порядку № 1567 (у чинній на час виникнення спірних правовідносин редакції), якими було передбачено як перелік документів, що подається під час рейдової перевірки, так і порядку розгляду справи про порушення автомобільного законодавства, дотримання якого при умові належного повідомлення правопорушника, слугує остаточному встановленню "автомобільного перевізника", тобто особи, на яку накладається адміністративно- господарський штраф.

15.1. Також вказує, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 23.08.2023 у справі № 600/1407/22-а та від 22.02.2022 у справі № 240/22448/20.

16. Аргументуючи свою позицію, скаржник зазначив, що будь-яких документів про те, що позивач не є перевізником, водієм транспортного засобу, що перевірявся, посадовим особам Укртрансбезпеки не надавалось усупереч правилам, встановленим частиною першою статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", за якою автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Більш того, водієм транспортного засобу марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_1 з причепом марки KOGEL державний номерний знак НОМЕР_2, під час перевірки надано для перевірки товарно-транспортну накладну № gtd-052 від 08.11.2022, у графі "автомобільний перевізник" якої вказано "ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_3 )". Тобто, у відповідача, за відсутності позивача під час розгляду справи, про факт чого (розгляду) повідомлено у належний спосіб, не могло існувати іншої, відмінної інформації, аніж та, яка отримана під час перевірки. Така інформація за своїм характером є однозначною.

16.1. Відповідач звертає увагу, що відповідальність у вигляді адміністративно - господарського штрафу передбачена саме за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", товарно-транспортна накладна обов`язково повинна бути наявна у водія юридичної особи або фізичної особи-підприємця, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах, учасниками яких є три сторони - перевізник, вантажовідправник та вантажоодержувач, тобто відповідальність за наявність товарно - транспортної накладної під час перевезення вантажів на договірних умовах несуть саме перевізники.

16.2. Скаржник зазначає, що надані документи Позивачем про використання іншим субєктом господарювання транспортних засобів, які перевірені на дорозі є звичайним ухиленням від встановленої відповідальності, оскільки відомості, які у них містяться є протирічними за своїм змістом з тими, які містяться у товарно- транспортній накладній № gtd-052 від 08.11.2022, яка надана водієм під час проведення перевірки, в графі "автомобільний перевізник" зазначено позивача.

17. Позивач своїм правом подати заперечення на касаційну скаргу не скористався, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.

V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

18. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-III, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 2344-III).

20. Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

21. В силу частини сьомої статті 6 Закону № 2344-III центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, серед інших: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті; контроль за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України.

22. Приписами частини чотирнадцятої статті 6 Закону № 2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

23. Згідно з частинами сімнадцятої - двадцятої статті 6 Закону № 2344-III рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, мають право: використовувати спеціалізовані автомобілі; використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку; супроводжувати транспортний засіб, що має ознаки порушення нормативів вагових або габаритних параметрів, до найближчого місця зважування (на відстань не більше 50 кілометрів) для здійснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого транспортного засобу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; здійснювати габаритно-ваговий контроль транспортних засобів; використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю; використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі; у разі виявлення порушень законодавства щодо габаритно-вагового контролю під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) копіювати, сканувати документи, які пред`являють водії транспортних засобів під час проведення такої перевірки, та використовувати їх як доказ під час розгляду справ про порушення законодавства; здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.

Автомобільні перевізники, їх уповноважені особи (водії), автомобільні самозайняті перевізники, суб`єкти господарювання, які надають автостанційні послуги, мають право фіксувати процес проведення планової, позапланової або рейдової перевірки (перевірки на дорозі) засобами фото- і відеотехніки, не перешкоджаючи проведенню таких перевірок.

24. Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1567).

25. За приписами пункту 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

26. Відповідно до пункту 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

27. Згідно з частинами першою - другою статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.


................
Перейти до повного тексту