1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 420/19747/21

адміністративне провадження № К/990/675/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гімона М.М., Гончарової І.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року (суддя Свида Л.І.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2023 року (судді: Бітов А.І. (головуючий), Лук`янчук О.В., Ступакова І.Г.) у справі № 420/19747/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпекс Купе Інтернейшнл" до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

У С Т А Н О В И В:

І. Суть спору

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпекс Купе Інтернейшнл" (далі - позивач, платник податків, Товариство, ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл") звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі - відповідач, контролюючий орган, ГУ ДПС в Одеській області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 5 жовтня 2021 року № 2492215320707 та № 2493115320707.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС в Одеській області не було дотримано вимог чинного податкового законодавства при прийнятті оскаржуваних податкових повідомлень-рішень. Так, позивач зазначає, що відповідач за результатами аналізу комерційних та фінансових умов контрольованих операцій ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" самостійно та без достатніх підстав виключив обрані позивачем зіставні підприємства через відсутність достатньої інформації для підтвердження їх зіставності. Крім того, відповідач зробив необґрунтований висновок, що виключно глибоководні порти є зручнішими для експортерів в частині перевезення зерна судами більшої вантажопідйомності, а тому для співставлення потрібно вибирати саме такі порти заходу. Таким чином, з 16 компаній відібраних платником податків як зіставних за 2014 рік, відповідач вибрав в якості зіставних лише 3 компанії, з 14 компаній відібраних платником податків як зіставних за 2015 рік, відповідач вибрав в якості зіставних лише 2 компанії, однак позивач з такими висновками акту перевірки не погоджується. Позивач вказує, що твердження контролюючого органу про недостатню кількість інформації щодо деяких компанії є помилковим. Так, акт перевірки не містить аналізу фінансових умов стосовно кожної господарської операції, обраної податковим органом як зіставної. Відповідач не прийняв до уваги, що позивач є суб`єктом спеціальної економічної зони "Порто-франко" та безпідставно не прийняв до уваги розроблений та наданий товариством аналіз інформації щодо підтвердження зіставності у документації з трансфертного ціноутворення. Щодо тверджень відповідача про необхідність врахування економічних умов діяльності в частині портів заходу, позивач зазначає, що всі порти мають однакову під`їзну транспортну інфраструктуру, різниці в осадці є не значними та в залежності від групи портів застосовуються різні ставки на послуги із забезпечення доступу портового оператора до причалу.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2023 року, адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 5 жовтня 2021 року № 2492215320707 та № 2493115320707.

4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 5 жовтня 2021 року № 2492215320707 та № 2493115320707 діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства. Суди зазначили, що відповідачем не було доведено порушення позивачем вимог чинного податкового законодавства, а висновки контролюючого органу не відповідають дійсним обставинам справи та ґрунтуються на припущеннях відповідача щодо порушень позивачем вимог законодавства. Так, відповідачем не доведено обґрунтованість виключення зіставних компаній, наведених ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" у вибірці, викладеній у документації з трансфертного ціноутворення за 2014-2015 роки, які здійснюють діяльність не у глибоководних портах та/або портах Азовського моря.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, ГУ ДПС в Одеській області подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2023 року та прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ГУ ДПС в Одеській області в період з 24 грудня 2019 року по 23 липня 2021 року проведена позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованих операцій з компанією Serseris Limited (ОАЕ) за період з 1 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року; дотримання платником податків принципу "витягнутої руки" під час здійснення контрольованих операцій з компаніями Black Sea Commodities LTD (ОАЕ), GNT Trade DMCC (ОАЕ), Serseris Limited (ОАЕ), Saona INC (Домініканська Республіка) за період з 1 січня 2015 року по 31 грудня 2015 року, за результатами якої складений акт перевірки № 15048/15-32-07-07-09/20005502 від 26 липня 2021 року.

Вказаною перевіркою встановлено порушення позивачем вимог п.п. 14.1.71 п. 14.1 ст. 14, п.п. 39.1.1, 39.1.2, 39.1.3, 39.1.4 п. 39.1 ст. 39, п.п. 39.3.2.2 п. 39.3 ст. 39, п.п. 39.3.6.4, 39.3.6.5 п.п. 39.3.6 п. 39.3 ст. 39, п.п. 39.5.5.1 п.п. 39.5.5 п. 39.5 ст. 39, п. 39.7 ст. 39, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п.п. 135.4.1 п. 135.5 ст. 135, п. 137.1 ст. 137, п. 149.1 ст. 149, п. 153.2 ст. 153, п. 185.1 б) ст. 185, п. 188.1 ст. 188, п. 187.1 ст. 187 ПК України щодо невідповідності ціни контрольованих операцій рівню звичайних (ринкових) цін, внаслідок чого занижено податок на прибуток за 2014 рік в розмірі 563 237,00 грн, податок на додану вартість за 2014 рік на суму 513 937,00 грн, зменшено від`ємне значення з ПДВ за грудень 2014 року на суму 111 882,00 грн; п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п.п. 140.5.1 п. 140.5 ст. 140, п.п. 39.1.1, 39.1.2, 39.1.3 п. 39.1 ст. 39, п.п. 39.3.2.3 п. 39.3 ст. 39 ПК України щодо невідповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" внаслідок чого занижено податок на прибуток за 2015 рік в розмірі 12 097 236,00 грн. На підставі вказаного акта перевірки № 15048/15-32-07-07-09/20005502 від 26 липня 2021 року позивачу направлене податкове повідомлення-рішення № 2492215320707 від 05 жовтня 2021 року, яким йому збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 12 097 236,00 грн, податкове повідомлення-рішення № 2493115320707 від 05 жовтня 2021 року, яким йому зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 111 882,00 грн за декларацією за грудень 2014 року.

Судами попередніх інстанцій встановлено зі змісту вказаного акта перевірки № 15048/15-32-07-07-09/20005502 від 26 липня 2021 року, що ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" подано до ДПС України Звіти за 2014-2015 роки про контрольовані операції з компанією Serseris Limited (ОАЕ) за 2014 рік, Black Sea Commodities LTD (ОАЕ), GNT Trade DMCC (ОАЕ), Serseris Limited (ОАЕ) за 2015 рік, оскільки ці операції відповідають критеріям: господарські операції, що здійснюються платником податків з пов`язаними особами нерезидентами; господарські операції, однією із сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України.

ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" по операціям щодо надання послуг на адресу компанії Serseris Limited (ОАЕ) у 2014 році та на адресу компаній Black Sea Commodities LTD (ОАЕ), GNT Trade DMCC (ОАЕ), Serseris Limited (ОАЕ) у 2015 році обрано метод для аналізу відповідності цін у контрольованих операціях ринковому рівню (відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки") метод чистого прибутку та при застосуванні цього методу у якості найбільш прийнятного та обґрунтованого показника рентабельності позивача обрано показник чистої рентабельності витрат, що визначається як відношення прибутку від операційної діяльності до суми собівартості наданих послуг та операційних витрат (адміністративних витрат, витрат на збут та інших витрат), пов`язаних з наданням послуг.

При цьому, позивачем за результатами проведення аналізу контрольованих операцій аналізованою стороною обрано ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", джерелом інформації обрано бази даних "RUSLANA", часовий проміжок для розрахунку ринкового діапазону рентабельності взятий за 3 роки до здійснення контрольованих операцій, тобто, за 2012-2014 роки та за 2013-2015 роки. Стратегія пошуку зіставних підприємств включала відбір компаній за видом діяльності, країною реєстрації, а також за іншими критеріями пошуку, пов`язаними зі структурою володіння та фінансовими порогами. Першим кроком виключено всі неактивні компанії; другим кроком обмежено вибірку компаніями, які зареєстровані в Україні; третім кроком визначено компанії, які надають послуги перевалки та зберігання вантажів за КВЕД; четвертим кроком виключено компанії, які мали довгострокові операційні збитки; п`ятим кроком виключені компанії за критерієм структури володіння, тобто, ті компанії, власниками яких є юридичні особи з корпоративними правами більше 20 відсотків та ті компанії, які володіють корпоративними правами інших компаній в розмірі більше 20 відсотків; шостим кроком виключено компанії за доступністю фінансової інформації, тобто, ті, у яких в базі даних "RUSLANA" відсутня фінансова інформація; сьомим кроком виключено компанії за фінансовим порогом, тобто, ті компанії у яких загальний обсяг операцій не є зіставним з оборотом позивача, зокрема, середньозважений обсяг виручки від реалізації становить менше 5 млн. грн за 2012-2014 роки та 2013-2015 роки; восьмим кроком виключені компанії, якщо в Інтернеті було неможливо знайти яку-небудь інформацію про їхню фактичну діяльність; дев`ятим кроком проведено додаткове дослідження діяльності компаній в мережі Інтернет, виключено компанії, які використовують власні або орендовані транспортні засоби, здійснюють виробництво або дистрибуцію товарів, здійснюють діяльність, яка не відповідає кодам діяльності, тощо; десятим кроком проведено додаткове дослідження структури володіння.

Таким чином, позивачем було відібрано за 2014 рік 16 компаній та за 2015 рік 14 компаній, як зіставних з платником податків та розраховано діапазон чистої рентабельності витрат зіставних компаній у 2014 році 7,42%, у 2015 році 8,30%, тобто, значення чистої рентабельності витрат позивача в рамках контрольованих операцій перебувають в межах діапазону рентабельності, відповідно ринкового діапазону рентабельності зіставних компаній.

Відповідач погодився з платником податків, що для перевірки відповідності цін контрольованих операцій рівню "звичайних" цін/принципу "витягнутої руки" можливо застосувати метод чистого прибутку.

Стороною дослідження відповідачем обрано позивача, джерелом інформації базу даних "RUSLANA", часові проміжки 2012-2014 роки та 2013-2015 роки, стратегія пошуку також включала критерії: статус компанії "діюча", реєстрація в Україні, види діяльності допоміжне обслуговування водного транспорту, транспортне оброблення вантажів, інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, відсутність збитків, структура володіння відсутність у компанії засновників юридичних осіб та дочірніх компаній з часткою володіння понад 20%, наявність фінансової інформації, обсяг виручки не менше 5 млн. грн за 3 роки, наявність інформації про компанію в Інтернеті, тощо. Окрім цього, відповідачем проаналізовано такі елементи комерційних та фінансових умов, як: тип послуг, функції, які виконують сторони операції, активи, умови розподілу між сторонами ризиків та вигод, стала практика відносин, економічних умови діяльності сторін, бізнес-стратегії, тощо.

За результатами такого аналізу встановлено, що ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" є великою компанією, з великим обсягом коштів, ресурсів, працівників і має переваги перед невеликими компаніями, а тому з метою вищого рівня зіставності контролюючим органом прийнято рішення проводити аналіз зіставності з врахуванням матеріальних і нематеріальних активів, що перебувають у розпорядженні сторін та використовуються в цілях отримання доходу, тобто виключено невеликі компанії та ті щодо яких відсутня в достатній кількості інформація. Відповідачем додатково досліджено вплив географічного розташування портів здійснення діяльності на економічний ефект від проведеної діяльності та виключено додатково компанії, які здійснюють діяльність не у глибоководних портах та/або портах Азовського моря, оскільки географічне розташування цих портів впливає на попит та пропозицію, які склалися на ринку надання послуг перевалки у зв`язку з додатковими витратами та ризиками.

На підставі дослідження, проведеного контролюючим органом залишено у вибірці в якості зіставних 3 компанії за 2014 рік та 2 компанії за 2015 рік та розрахований діапазон рентабельності зіставних компаній більший, ніж розрахований позивачем, а саме: 13,37% в 2014 році та 44,39% в 2015 році. Враховуючи зазначені обставини податковим органом зроблені висновки щодо заниження позивачем податку на прибуток, податку на додану вартість, та як наслідок завищення від`ємного значення з ПДВ.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що керуючись положеннями ст. 39 ПК України позивач визначив операції з Black Sea Commodities LTD (ОАЕ), GNT Trade DMCC (ОАЕ), Serseris Limited (ОАЕ) у 2014-2015 роках як контрольовані, подав відповідні звіти про контрольовані операції, обрав метод аналізу відповідності цін у контрольованих операціях ринковому рівню - метод чистого прибутку, показниками рентабельності обрав показник чистої рентабельності витрат, за результатами проведення аналізу контрольованих операцій аналізованою стороною обрав ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", джерелом інформації обрав бази даних "RUSLANA", часовий проміжок для розрахунку ринкового діапазону рентабельності взяв за 3 роки до здійснення контрольованих операцій, тобто, за 2012-2014 роки та за 2013-2015 роки, стратегія пошуку зіставних підприємств включала відбір компаній за видом діяльності, країною реєстрації, а також за іншими критеріями пошуку, пов`язаними зі структурою володіння та фінансовими порогами. Позивач виключив всі неактивні компанії, обмежив вибірку компаніями, які зареєстровані в Україні, обрав компанії, які надають послуги перевалки та зберігання вантажів, виключив збиткові компанії, виключив компанії власниками яких є юридичні особи з корпоративними правами більше 20 відсотків та ті компанії, які володіють корпоративними правами інших компаній в розмірі більше 20 відсотків, виключив компанії щодо яких відсутня фінансова інформація, обрав компанії з оборотом, наближеним до позивача, виключив компанії щодо яких відсутня інформація в мережі Інтернет про їх фактичну діяльність, тощо, і таким чином відібрав за 2014 рік 16 компаній та за 2015 рік 14 компаній, як зіставних з платником податків та розрахував діапазон чистої рентабельності витрат позивача, який знаходиться в межах діапазону рентабельності, відповідно ринкового діапазону рентабельності зіставних компаній.

Позивачем було надано судам Документацію з трансфертного ціноутворення за 2014 рік та за 2015 рік, складену відповідно до вимог ст. 39 ПК України, в якій міститься розрахунок діапазону цін (рентабельності) та наведено обґрунтування вибору та інформацію про зіставні операції, джерела інформації, проведено аналіз діяльності позивача, його характеристика, опис діяльності, структури управління, проаналізовані контрольовані операції, ринок портової перевалки, конкуренцію, рівень розвитку інфраструктури, проведений функціональний аналіз сторін контрольованих операцій, проведений економічний аналіз, обґрунтовано обрання методу чистого прибутку, тощо, тобто, з цієї документації вбачається проведення аналізу всіх елементів контрольованих та зіставних операцій, передбачених ст. 39 ПК України.

Судами встановлено, що відповідач під час перевірки погодився з можливістю застосування методу чистого прибутку для перевірки відповідності цін контрольованих операцій рівню "звичайних" цін/принципу "витягнутої руки", погодився з можливістю використання показників чистої рентабельності витрат. При цьому, відповідач так само, як і позивач обрав стороною дослідження ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", джерелом інформації - бази даних "RUSLANA", часовий проміжок для розрахунку ринкового діапазону рентабельності взяв за 3 роки до здійснення контрольованих операцій, тобто, за 2012-2014 роки та за 2013-2015 роки, стратегія пошуку включала статус компанії "діюча", реєстрація в Україні, види діяльності допоміжне обслуговування водного транспорту, транспортне оброблення вантажів, інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, відсутність збитків, структура володіння відсутність у компанії засновників юридичних осіб та дочірніх компаній з часткою володіння понад 20%, наявність фінансової інформації, обсяг виручки не менше 5 млн. грн за 3 роки, наявність інформації про компанію в Інтернеті, тощо.

Судом апеляційної інстанції щодо співставності підприємств за результатами аналізу контролюючим органом комерційних та фінансових умов контрольованих операцій, проведеного з урахуванням матеріальних та нематеріальних активів, що перебувають у розпорядженні сторін та використовуються в цілях отримання прибутку встановлено та зазначено наступне.

Так, ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" є постачальником послуг перевалки та зберігання вантажів, іншої допоміжної діяльності у сфері транспорту. Вартість основних фондів: 2014 рік - 98,7 млн. грн, 2015 рік - 180,1 млн. грн. Кількість працівників: 2014 рік - 353 особи, 2015 рік - 347 осіб.

ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", згідно ст. 39 ПК України, була складена та надана до контролюючого органу документація з трансфертного ціноутворення, у якій було здійснено розрахунок діапазону цін (рентабельності), а також наведено обґрунтування вибору та інформацію про зіставні операції (зіставних осіб) і джерела інформації, які використовувались для аналізу.

Так, позивачем було відібрано за 2014 рік 16 компаній та за 2015 рік 14 компаній, як зіставних з платником податків та розраховано діапазон чистої рентабельності витрат зіставних компаній у 2014 році - 7,42%, у 2015 році - 8,30%. Щоб сформувати вибірку юридичних осіб, зіставних із позивачем щодо діяльності в рамках контрольованих операцій, визначено юридичних осіб із зіставною діяльністю та схожим функціональним профілем. Для розрахунку діапазону рентабельності відповідно до принципу "витягнутої руки" (ринкового діапазону рентабельності) позивач керувався положеннями п.п. 39.3.2.5 п. 39.3.2 ст. 39 ПК України та в якості найбільш прийнятного та обґрунтованого індикатора рівня рентабельності був обраний показник чистої рентабельності витрат.

На виконання вимог п.п. 39.3.2.9. п. 39.3.2 ст. 39 ПК України зіставні компанії відбирались за видом діяльності, країною реєстрації, а також за іншими критеріями пошуку, пов`язаними зі структурою володіння та фінансовими порогами. Процес пошуку передбачав перевірку компаній у базі даних "RUSLANA". Відповідно пп. 39.3.2.8 п.39.3.2 ст. 39 ПК України для цілей визначення діапазону рентабельності можливим є застосування декількох податкових періодів (років), тому для розрахунку діапазону рентабельності, відповідно до принципу "витягнутої руки" (ринкового діапазону рентабельності), позивачем було використано доступну фінансову інформацію незалежних компаній, наявну в базі даних "RUSLANA" на момент підготування документації з трансфертного ціноутворення за три роки (2012-2014 роки та 2013-2015 роки відповідно).

Відповідно вказаного акта від 26 липня 2021 року обрані ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" для порівняння суб`єкти господарювання в рамках приписів Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 року № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV) становлять:

- за 2014 рік: ТОВ "Євро Форвард" (кількість працюючих 6, вартість основних фондів 16,6 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з організації транспортування та доставки вантажів різними видами транспорту, послуги страхування вантажів та митного оформлення, організацію перевалки вантажів в морських портах), код КВЕД - 5229; ТОВ "Інтерсервіс Україна" (кількість працюючих 8, вартість основних фондів 39,9 тис.грн, вид діяльності - компанія надає транспортно-експедиторські послуги щодо міжнародних перевезень різними видами транспорту. Окрім того, компанія надає спектр послуг з експедирування експортно-імпортних вантажів в Одеському порту (організація прийому вантажу (на складі, в порту); зберігання; перевантаження; оформлення комплекту документів (також і суднових), необхідних для прийому-відвантаження в контролюючих держструктурах; митне декларування), код КВЕД - 5229; ТОВ "Аррант Сервіс" (кількість працюючих 0, вартість основних фондів 0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з організації інтермодальних перевезень, транспортно-експедиторські послуги в портах Одеси/Іллічівська (в т.ч., зберігання та перевалку вантажів), послуги організації перевезень вантажів морським, авіаційним, автомобільним та залізничним транспортом, послуги фрахтування суден, послуги митного оформлення імпортно-експортних і транзитних вантажів). Також зазначено про справу про банкрутство, однак така справа порушена відносно підприємства лише наприкінці 2014 року, а саме у грудні 2014 року; ТОВ "Блек Сі Лінк" (кількість працюючих 25, вартість основних фондів 126,3 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з лінейного агентування суден та експедирування вантажів у портах (в т.ч. складські послуги в порту), код КВЕД - 5229; ТОВ "Віздом Сервіс" (кількість працюючих 0, вартість основних фондів 0 тис.грн, вид діяльності - компанія провадить експедиторську діяльність (в т.ч. перевезення морським видом транспорту), спеціалізується на послугах митного брокера, надає послуги страхування та складські послуги), код КВЕД - 5229; ТОВ "Лема Контейнер Сервіс" (кількість працюючих 8, вартість основних фондів 31,6 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги в сфері морських контейнерних перевезень: транспортно-експедиторські послуги, послуги агентування, сюрвеєрські послуги, послуги страхування, послуги фрахтового брокера, послуги автоперевезення, складські послуги, а також послуги щодо перевірки та заміни обладнання безпеки й аварійного обладнання), код КВЕД - 5229; ПП "Савікон" (кількість працюючих 16, вартість основних фондів 0,8 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з організації перевезень та експедирування вантажів різними видами транспорту, а також здійснює перевалку вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Транс Груп" (кількість працюючих 22, вартість основних фондів 146,0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає експедиторські послуги (в т.ч. оформлення вантажів, сплата тарифу, митне оформлення та ін.), а також послуги перевалки вантажів у портах), код КВЕД - 5229; ТОВ "Транс Конкордія" (кількість працюючих 23, вартість основних фондів 370,2 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з експедирування, організації транспортування морським видом транспорту та перевалки вантажів з використанням терміналів м. Одеса, надає митно брокерські послуги), код КВЕД - 5229; ТОВ "Чумацький шлях" (кількість працюючих 7, вартість основних фондів 27,1 тис.грн, вид діяльності - компанія надає експедиторські послуги у сфері залізничного та комбінованого видів транспорту, забезпечує страхування та митне оформлення вантажів, навантаження та розвантаження вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Арена Марин" (кількість працюючих 22, вартість основних фондів 941,8 тис.грн, вид діяльності - компанія здійснює транспортно-експедиційну діяльність (в тому числі надає послуги з перевалки вантажів та фрахтування суден), код КВЕД - 5229; ТОВ "Аскет Шиппінг" (кількість працюючих 215, вартість основних фондів 12 172,0 тис.грн, вид діяльності - компанія здійснює транспортно-експедиторську діяльність, надає послуги агентування суден та зберігання вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Геомар" (кількість працюючих 7, вартість основних фондів 3 614 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги зберігання та перевалки вантажів, послуги вантажних перевезень автомобільним, залізничним, морським та авіаційним транспортом, послуги портового агентування, сурвеєрні та ін. послуги), код КВЕД - 5229; ТОВ "Марконі" (кількість працюючих 132, вартість основних фондів 1 301,0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги агентування суден та експедирування вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Пасіфік Мерітайм" (кількість працюючих 35, вартість основних фондів 1 830,3 тис.грн, вид діяльності - компанія здійснює агентування суден, перевалку вантажів та надає транспортно-експедиторські послуги), код КВЕД - 5229; ТОВ "СМТ Южний ЛТД" (кількість працюючих 56, вартість основних фондів 892,0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає транспортно-експедиторські послуги (повний спектр послуг з експедирування вантажів, агентського обслуговування та митного оформлення в порту), код КВЕД - 5229;

- за 2015 рік: ТОВ "Транс Груп" (кількість працюючих 22, вартість основних фондів 146,0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає експедиторські послуги (в т.ч. оформлення вантажів, сплата тарифу, митне оформлення та ін.), а також послуги перевалки вантажів у портах), код КВЕД - 5229; ТОВ "Вік Укрпродекспорт" (кількість працюючих 19, вартість основних фондів 21,0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає транспортні, складські та експедиторські послуги, митні та брокерські послуги, послуги страхування вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Чумацький шлях" (кількість працюючих 11, вартість основних фондів 11,5 тис.грн, вид діяльності - компанія надає експедиторські послуги у сфері залізничного та комбінованого видів транспорту, забезпечує страхування та митне оформлення вантажів, навантаження та розвантаження вантажів), код КВЕД - 5229; ПП "Савікон" (кількість працюючих 16, вартість основних фондів 50,9 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з організації перевезень та експедирування вантажів різними видами транспорту, а також здійснює перевалку вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Транс Конкордія" (кількість працюючих 18, вартість основних фондів 512,8 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з експедирування, організації транспортування морським видом транспорту та перевалки вантажів з використанням терміналів м. Одеса, надає митно брокерські послуги), код КВЕД - 5229; ТОВ "Смарт Групп" (кількість працюючих 13, вартість основних фондів 549,5 тис.грн, вид діяльності - компанія надає транспортно-експедиторські послуги різними видами транспорту, надає складські послуги, забезпечує страхування вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Марін Контейнер Сервіс ЛТД" (кількість працюючих 4, вартість основних фондів 0 тис.грн, вид діяльності - компанія здійснює організацію перевезень різними видами транспорту, надає послуги митного оформлення та перевалки вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Євро Форвард" (кількість працюючих 5, вартість основних фондів 0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги з організації транспортування та доставки вантажів різними видами транспорту, послуги страхування вантажів та митного оформлення, організацію перевалки вантажів в морських портах), код КВЕД - 5229; ТОВ "Інтерсервіс Україна" (кількість працюючих 7, вартість основних фондів 29,1 тис.грн, вид діяльності - компанія надає транспортно-експедиторські послуги щодо міжнародних перевезень різними видами транспорту. Окрім того, компанія надає спектр послуг з експедирування експортно-імпортних вантажів в Одеському порту (організація прийому вантажу (на складі, в порту); зберігання; перевантаження; оформлення комплекту документів (також і суднових), необхідних для прийому-відвантаження в контролюючих держструктурах; митне декларування), код КВЕД - 5229; ТОВ "Марконі" (кількість працюючих 155, вартість основних фондів 2 213 тис.грн, вид діяльності - компанія надає послуги агентування суден та експедирування вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "СМТ Южний ЛТД" (кількість працюючих 61, вартість основних фондів 1 610,0 тис.грн, вид діяльності - компанія надає транспортно-експедиторські послуги (повний спектр послуг з експедирування вантажів, агентського обслуговування та митного оформлення в порту), код КВЕД - 5229; ТОВ "Аскет Шиппінг" (кількість працюючих 218, вартість основних фондів 31 849,0 тис.грн, вид діяльності - компанія здійснює транспортно-експедиторську діяльність, надає послуги агентування суден та зберігання вантажів), код КВЕД - 5229; ТОВ "Арена Марин" (кількість працюючих 29, вартість основних фондів 694,0 тис.грн, вид діяльності - компанія здійснює транспортно-експедиційну діяльність (в тому числі надає послуги з перевалки вантажів та фрахтування суден), код КВЕД - 5229; ТОВ "Пасіфік Мерітайм" (кількість працюючих 34, вартість основних фондів 1 417,8 тис.грн, вид діяльності - компанія здійснює агентування суден, перевалку вантажів та надає транспортно-експедиторські послуги), код КВЕД - 5229.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій положень чинного податкового законодавства, зокрема окремих положень статті 39 Податкового кодексу України, а також зазначає, що судом апеляційної інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення не було враховано висновків Верховного Суду викладених у постановах від 13 травня 2021 року у справі № 400/2126/19, від 20 грудня 2019 року у справі № 818/1786/17 та від 21 січня 2021 року у справі № 826/17841/17 щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.

8. Позивач надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін.

9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

10. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).

11. У ході розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій було надано належну оцінку доказам, наданих сторонами на підставі статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України.

12. Колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС в Одеській області, виходячи з наступного.

У справі, що розглядається, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2023 року, адміністративний позов ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" задоволено повністю, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 5 жовтня 2021 року № 2492215320707 та № 2493115320707. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржувані податкові повідомлення-рішення діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки відповідачем не було доведено порушення позивачем вимог чинного податкового законодавства, а висновки контролюючого органу не відповідають дійсним обставинам справи та ґрунтуються на припущеннях відповідача щодо порушень позивачем вимог законодавства.

Положення статті 19 Конституції України встановлюють, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями підпунктів 39.1.1 - 39.1.4 пункту 39.1 статті 39 ПК України (у редакції, яка діяла до 1 січня 2015 року) податковий контроль за трансфертним ціноутворенням передбачає коригування податкових зобов`язань платника податків до рівня податкових зобов`язань, розрахованих за умови відповідності комерційних та/або фінансових умов контрольованої операції комерційним та/або фінансовим умовам, які мали місце під час здійснення зіставних операцій, передбачених цією статтею, сторони яких не є пов`язаними особами.

Визначення ціни під час здійснення контрольованих операцій проводиться за методами, встановленими пунктом 39.3 цієї статті, з метою перевірки правильності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість.

Ціна в контрольованій операції для цілей оподаткування визнається звичайною, якщо центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, не доведено зворотне або платником податків використано ціну, зазначену в договорі про взаємне узгодження цін під час здійснення контрольованих операцій, порядок укладення якого визначено пунктом 39.6 цієї статті, та ціну, зазначену в такому договорі, не може бути оскаржено в установленому цим Кодексом порядку.

У разі застосування платником податків під час здійснення контрольованих операцій цін, що не відповідають рівню звичайних цін на відповідні товари (роботи, послуги), та якщо внаслідок такої невідповідності виникає заниження податкового зобов`язання, платник податків має право самостійно провести коригування податкових зобов`язань і сплачених сум податку відповідно до підпункту 39.5.4 цієї статті.

Відповідно до підпунктів 39.1.1 - 39.1.4 пункту 39.1 статті 39 ПК України (у редакції, яка діяла з 1 січня 2015 року) платник податку, який бере участь у контрольованій операції, повинен визначати обсяг його оподатковуваного прибутку відповідно до принципу "витягнутої руки".

Обсяг оподатковуваного прибутку, отриманого платником податку, який бере участь в одній чи більше контрольованих операціях, вважається таким, що відповідає принципу "витягнутої руки", якщо умови зазначених операцій не відрізняються від умов, що застосовуються між непов`язаними особами у співставних неконтрольованих операціях.

Якщо умови в одній чи більше контрольованих операціях не відповідають принципу "витягнутої руки", прибуток, який був би нарахований платнику податків в умовах контрольованої операції, що відповідає зазначеному принципу, включається до оподатковуваного прибутку платника податку.

Встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" проводиться за методами, визначеними пунктом 39.3 цієї статті, з метою перевірки правильності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість.

Так, згідно з положеннями підпункту 39.2.2.1 - 39.2.2.4, 39.2.2.6, 39.2.2.8, 39.2.2.9 підпункту 39.2.2 пункту 39.2 статті 39 ПК України (у редакції, яка діяла до 1 січня 2015 року) для визначення обсягу отриманих доходів та/або понесених витрат під час здійснення контрольованої операції платники податків і центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, проводять зіставлення такої контрольованої операції з іншими операціями, сторони яких не є пов`язаними особами.

Для цілей цього Кодексу операції визнаються зіставними, якщо вони здійснюються в однакових комерційних та/або фінансових умовах з контрольованою операцією

Такі умови можуть бути визнані зіставними лише у разі, якщо відмінності між ними не мають істотного впливу на результати операції або можуть бути усунені шляхом коригування умов та/або результатів зіставних чи контрольованих операцій

Під час визначення зіставності операцій, а також для коригування їх комерційних та/або фінансових умов аналізуються такі елементи контрольованої та зіставних операцій: товари (роботи, послуги), які є предметом операції; функції, які виконуються сторонами операції, активи, що ними використовуються, умови розподілу між сторонами операції ризиків та вигод, розподіл відповідальності між сторонами операції та інші умови операції; стала практика відносин та умови договорів, укладених між сторонами операції, які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг); економічні умови діяльності сторін операції, включаючи аналіз відповідних ринків товарів (робіт, послуг), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг); бізнес-стратегії сторін операції (за наявності), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг).


................
Перейти до повного тексту