ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2024 року
м. Київ
справа №280/467/19
адміністративне провадження № К/9901/32884/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04.06.2019 (суддя - Новікова І.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 15.10.2019 (судді - Головко О.В., Суховаров А.В., Ясенова Т.І.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вілтек" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У лютому 2019 року ТОВ "Вілтек" звернулось до суду з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати з моменту прийняття наказ Державної служби геології та надр України №266 від 02.08.2018 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ "Вілтек";
- визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати відповідача внести зміни до пункту 3 ("Складання технологічної схеми розробки родовища "Молочанське-1" та ОВНС") Програми робіт по введенню в експлуатацію мінеральних природних столових вод родовища "Молочанське-1", що є додатком №2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5072 від 16.12.2009, шляхом виключення з пункту 3 Програми робіт додатку №2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009 виду робіт "Розробка ОВНС".
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 16.12.2009 ТОВ "Вілтек" надано спеціальний дозвіл на користування надрами реєстраційний номер 5072, з метою видобування мінеральних природних столових вод для промислового розливу, строком дії дозволу 20 років (а.с.10).
16.12.2009 між Міністерством охорони навколишнього природнього середовища України та ТОВ "Вілтек" підписана Угода про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою видобування мінеральних природних столових вод родовища "Молочанське-1", де розташована свердловина №2040 (а.с.32-37).
Додатком №2 до угоди про умови користування надрами між Державною геологічною службою та ТОВ "Вілтек" визначено програму робіт по введенню в експлуатацію мінеральних природних столових вод родовища "Молочанське-1", в якій серед іншого визначено складання технологічної схеми розробки родовища "Молочанське-1" та ОВНС (а.с.41).
Судом встановлено, що у період з 01.03.2016 по 02.03.2016 відповідачем проведено перевірку ТОВ "Вілтек" з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні), за результатами якої складено Акт перевірки №17/5072-З від 02.03.2016.
Відповідно до висновків Акту перевірки №17/5072-З від 02.03.2016 встановлено порушення ТОВ "Вілтек", серед іншого, вимог статті 24 Кодексу України про надра, постанови Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 №615: частково виконаний пункт 3 Програми робіт, що є додатком №2 до Угоди про умови користування надрами, а саме відсутній ОВНС (а.с.11-23).
03.03.2016 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадра складено Припис №17, яким ТОВ "Вілтек" у строк до 03.04.2016 зобов`язано усунути, зокрема порушення у вигляді відсутності ОВНС, та подати в письмовій формі до Південного міжрегіонального відділу матеріали, які підтверджують стан усунення порушення (а.с.24-25).
У період з 23.05.2018 по 24.05.2018 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадр проведено перевірку ТОВ "Вілтек" з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні), за результатами якої складено Акт перевірки №20/5072-З (а.с.65-76).
За результатами проведеної перевірки встановлено порушення ТОВ "Вілтек" вимог ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме: не виконано припис органів державного геологічного контролю щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк (Припис Південного МВ від 03.03.2016 №17), а саме: частково виконаний пункт 3 Програми робіт, що є додатком №2 до Угоди про умови користування надрами, а саме: відсутній ОВНС (а.с.75).
25.05.2018 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадра видано припис, яким ТОВ "Вілтек" у строк до 25.06.2018 зобов`язано усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Південного міжрегіонального відділу матеріали, які підтверджують стан усунення порушення (а.с.77).
25.06.2018 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадра складено та направлено до Держгеонадра Подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5072 від 16.12.2009, в якому зазначено, що станом на 25.06.2018 ТОВ "Вілтек" не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення в повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: не виконано припис органів державного геологічного контролю щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк (Припис Південного МВ від 03.03.2016 №17) частково виконаний пункт 3 Програми робіт, що є додатком №2 до Угоди про умови користування надрами, а саме: відсутній ОВНС. Порушення ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (а.с.182).
02.08.2018 Держгеонадра видано наказ №266 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень, та внесення змін до наказів", яким наказано зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу, зокрема дозволу №5072 від 16.12.2009, який наданий ТОВ "Вілтек" (а.с.183).
Позивач, вважаючи протиправним наказ Держгеонадра, яким зупинено дію дозволу №5072 від 16.12.2009, а також вважаючи протиправними дії щодо відмови у внесенні змін до Угоди про користування надрами, звернувся до суду.
В обґрунтування позовних вимог покликався на те, що чинним законодавством, враховуючи специфіку діяльності підприємства, не передбачено обов`язку проводити ОВНС. При цьому, Товариство неодноразово зверталося до Держгеонадра з питання внесення змін до Угоди про умови користування надрами з проханням внести зміни в частині виключення необхідності проведення ОВНС, разом з тим, документи щоразу поверталися без належного розгляду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04.06.2019, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.10.2019, позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України №266 від 02.08.2018 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ "Вілтек".
Зобов`язано Державну службу геології та надр України у встановленому чинним законодавством України порядку розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Вілтек" від 20.07.2018 №100 та додані до неї документи щодо внесення змін до пункту 3 ("Складання технологічної схеми розробки родовища "Молочанське-1" та ОВНС") Програми робіт по введенню в експлуатацію мінеральних природних столових вод родовища "Молочанське-1", що є додатком №2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5072 від 16.12.2009, в частині виключення з пункту 3 Програми робіт додатку №2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009 виду робіт "Розробка ОВНС".
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що ні чинне законодавство, ні сам припис органу Держгеонадра не визначає спосіб виконання обов`язкового припису, а тому спосіб його виконання є розсудом підконтрольного суб`єкта. Позивач, вважаючи, що він не повинен проводити ОВНС, обрав спосіб виконання припису шляхом внесення змін до Програми робіт. З метою усунення вимог припису №17 від 03.03.2016 позивач неодноразово звертався до Держгеонадра з заявами про внесення змін до Програми робіт шляхом виключення з переліку робіт необхідність проведення ОВНС. Тобто, позивачем були вчинені дії, направлені на виконання вимог припису. В свою чергу, відповідачем не було дотримано вимоги чинного законодавства щодо належного розгляду заяви ТОВ "Вілтек" про внесення змін до Угоди №5072 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5072 від 16.09.2009, адже Державною службою геології та надр України не приймався наказ про внесення змін або про відмову у внесенні відповідних змін до Спеціального дозволу на користування надрами №5072 від 16.09.2009.
Суди дійшли висновку, що неусунення виявлених недоліків, які стали підставою для винесення оскаржуваного наказу, відбулося у зв`язку з протиправною бездіяльністю Держгеонадра, а тому у відповідача були відсутні обґрунтовані підстави для прийняття такого в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ "Вілтек".
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, покликається на те, що позивач не виконує взятих на себе за Угодою про користування надрами, яка є невід`ємною частиною спецдозволу, зобов`язань, чим порушує законодавство у сфері надрокористування.
Наголошує на правомірності оскаржуваного наказу, оскільки такий прийнято у зв`язку з неусуненням позивачем у повному обсязі вимог припису, винесеного за наслідками проведеного заходу контролю.
Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить у її задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до пунктів 1-2 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі Положення - №1174) державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Відповідно до п. 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, з поміж інших, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами.
Держгеонадра здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п. 7 Положення №1174 )
Відповідно до п.9 зазначеного Положення, Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.