ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2024 року
м. Київ
справа №360/2817/20
адміністративне провадження № К/9901/7644/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 (суддя - Пляшкова К.О.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2021 (судді - Компанієць І.Д., Гайдар А.В., Міронова Г.М.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Пріда" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У липні 2020 року ТОВ "Пріда" звернулось до суду з позовом, в якому просило:
визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 13.03.2020 №92 "Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами" в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Пріда" в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної Товариству з обмеженою відповідальністю "Пріда" в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ "Пріда", код за ЄДРПОУ 41519195, зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є: код КВЕД 05.10 Добування кам`яного вугілля (а.с. 26-28).
У 2018 році позивачем отримано право на користування геологічною інформацією, що міститься в геологічному звіті "Геологический отчет о предварительной разведке каменного угля на участке Кировском Западном", та реєстраційні документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр з метою апробації (форма 3-гр). Державний реєстраційний номер об`єкта РДГВН У-18-294/1 від 23.08.2018 (договір купівлі-продажу геологічної інформації від 05.06.2018 № 67/11).
Також у 2018 році ТОВ "Пріда" за власним технічним завданням виконало геолого-економічну оцінку запасів кам`яного вугілля пластів пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна . Роботи проведені камеральним шляхом з використанням матеріалів геологорозвідувальних робіт попередніх років.
Запаси апробовані ДКЗ України, що підтверджено протоколом від 21.03.2019 №4733.
12.08.2019 ТОВ "Пріда" звернулось до відповідача з заявою за №21 відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку №615 про надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ "Пріда", у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, яка надійшла до відповідача 13.08.2019 та зареєстрована за вх. №16243/02/12-19 (а.с. 40-43).
Разом з заявою ТОВ "Пріда" подані: супровідний лист; перелік документів, що додається до заяви; пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства; копія завірена заявником, відомості з ЄДР; завірена копія протоколу від 21.03.2019 №4733 ДКЗ України про затвердження (апробацію) запасів; каталог географічних координат кутових точок шахтоділянки ТОВ "Пріда"; програма робіт із введення родовища в експлуатацію; повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля; інформація про внесення планової діяльності до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля; оглядова карта М 1:100 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:25 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:10 000; план підрахунку запасів пласта k8h на топографічній основі М 1:5 000; план підрахунку запасів пласта l5 на топографічній основі М 1:5 0000; план підрахунку запасів пласт l3 на топографічній основі М 1:5 000; геологічний розріз по лінії І-І; копія матеріалів для отримання спеціального дозволу на електронних носіях (а.с. 39-79).
Міністерство екології та природних ресурсів України відповідно до пункту 25 Порядку №615 внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Пріда" за умови дотримання певних вимог, про що зазначено у листі від 03.09.2019 №5/4-11/10039-19, що надійшов до Держгеонадр 09.09.2019 та зареєстрований за №2661/01/12-19 (а.с. 105).
Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністрація листом від 06.09.2019 №1/10-4236 погодила видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, при умові дотримання ТОВ "Пріда" природоохоронного законодавства (а.с. 106).
Листом від 10.02.2020 №4 ТОВ "Пріда" направлено до Держгеонадр завірені копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" (а.с. 15).
Відповідно до витягу з протоколу засідання Робочої групи з питань надрокористування від 28.02.2020 №2-РГ/2020, Робоча група рекомендувала врахувати Держгеонадрам пропозиції щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами згідно з пунктом 8 Порядку відповідно до переліку, до якого включено й ТОВ "Пріда" з відміткою, що не відповідає вимогам діючого Порядку (а.с. 22-25, 110-190).
Листом від 12.03.2020 №4136/01/11-20 Держгеонадра повідомила позивача, що питання щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля розглянуто на засіданні Робочої групи від 28.02.2020 №2-РГ/2020; про прийняте рішення буде видано відповідний наказ (а.с. 12).
Наказом від 13.03.2020 №92, у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124), керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 28.02.2020 №2-РГ/2020), Держгеонадра відмовлено суб`єктам господарювання в наданні спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціону відповідно до додатків №1 та №2 до цього наказу (а.с. 17, 108).
До переліку суб`єктів господарювання, яким відмовляється у наданні спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку із невідповідністю документів, поданих заявниками, вимогам пункту 8 Порядку №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124), підпункт перший якого викладено у новій редакції, а саме: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, який є додатком №1 до наказу Держгеонадр від 13.03.2020 №92, включено і ТОВ "Пріда" (а.с. 18-20, 109).
Листом від 01.04.2020 №5409/01/11-20 Держгеонадра повідомило позивача про прийняте рішення та повернуло заяву з доданими до неї документами (вхідний Держгеонадр від 13.08.2019 №16243/02/12-19) (а.с. 16, 74, 97).
Листом від 16.04.2020 №6127/01/11-20 Держгеонадра повернуто лист Товариства від 10.02.2020 №4 з додатками (а.с. 14).
Не погоджуючись з наказом Держгеонадра від 13.03.2020 №92, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 05.10.2020, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2021, позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 13.03.2020 №92 "Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами" в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Пріда" в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної Товариству з обмеженою відповідальністю "Пріда" в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскаржуваний наказ відповідача в частині відмови ТОВ "Пріда" в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля не відповідає визначеним частиною другою статті 2 КАС України критеріям, тому є протиправним та підлягає скасуванню.
З посиланням на положення статті 58 Конституції України (закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи), суди дійшли висновку, що до спірних відносин необхідно застосовувати законодавство, чинне на момент звернення позивача із заявою про надання дозволу.
З огляду на вказане, суди погодились з твердженнями позивача про наявність у нього права на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону, оскільки на час його звернення до відповідача з відповідною заявою ним було подано весь пакет документів, передбачений Порядком №615 в редакції, що діяла на час звернення з заявою, а у відповідача були наявні всі необхідні погодження для прийняття позитивного рішення за наслідками розгляду його заяви. Однак, всупереч вимог пункту 8 Порядку №615, Держгеонадрами у 30 денний строк, з дня отримання необхідних погоджень, рішення щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами не прийняв, натомість таке рішення прийнято відповідачем тільки 13.03.2020, тобто у строк понад 5 місяців після отримання погодження та пропозиції. В свою чергу, застосування відповідачем підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124 (далі - Постанова №124), є протиправним, адже на момент подання позивачем документів цієї норми не існувало.
Суди виходили з того, що внаслідок безпідставного зволікання відповідачем у прийнятті відповідного рішення через зміни, що відбулися протягом цього періоду часу, ТОВ "Пріда" втратило право на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Тобто, відповідачем штучно створено умови для відмови позивачу у видачі спеціального дозволу на користування надрами.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального, що призвело до неправильного вирішення справи.
На обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 16.04.2020 у справі №826/7696/18.
Зокрема, зазначає, що у постанові Верховного Суду від 16.04.2020 зазначено, що з огляду на положення підпункту 1 пункту 8 Порядку №615 протокол ДКЗ СРСР від 28.10.1988 не може взагалі розглядатися як документ, що дає право на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону, оскільки ці підрахунки були здійснені не ТОВ Петро-Колсалтінг і не за його власні кошти. Понад те, документи на отримання спеціального дозволу повинні подаватися не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
З покликанням на наведені вище висновки Верховного Суду, відповідач наголошує на тому, що позивач не має права на отримання спеціального дозволу на підставі протоколу ДКЗ оскільки останній в порушення вимог ч. 1 пп. 1 п. 8 Порядку №615 не здійснив підрахунок запасів корисних копалин, який був би затверджений ДКЗ, чим не виконав вимоги законодавства для отримання спеціального дозволу на користування надр без проведення аукціону.
Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати, та ухвалити нове рішення про відмову в позові.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить у її задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до пунктів 1-2 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі Положення - №1174) державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Відповідно до п. 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, з поміж інших, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами.
Держгеонадра здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п. 7 Положення №1174 )
Відповідно до п.9 зазначеного Положення, Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).
Згідно з пунктом 1 Порядку №615 цей нормативно-правовий акт регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.
Відповідно до пункту 2 Порядку №615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Згідно із пунктом 8 Порядку №615 надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.