ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2024 року
м. Київ
cправа № 922/639/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Зуєва В.А.,
за участю секретаря судового засідання - Кравченко О.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Нафтогазовидобувна компанія"
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 08.11.2023 (Тарасова І.В. - головуючий, судді: Крестьянінов О.О., Пуль О.А.) і рішення Господарського суду Харківської області від 14.06.2023 (суддя Ємельянова О.О.) у справі
за позовом заступника керівника Харківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства енергетики України
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Нафтогазовидобувна компанія"
про розірвання договору.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Узагальнений зміст вимог і підстав позову
1. Заступник керівника Харківської обласної прокуратури (далі - "Прокурор") в інтересах держави в особі Міністерства енергетики України (далі - "Позивач", Міненергетики) звернувся у Господарський суд Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" (далі - "Відповідач", ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія"), у якому просив розірвати, укладений 20.04.2012 між Позивачем і Відповідачем концесійний договір (об`єкт концесії - ЦМК ДП "Теплоелектроцентраль-2 "Есхар").
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Прокурор стверджував про наявність у даному випадку істотного порушення Відповідачем умов концесійного договору, яке полягало у систематичній несплаті концесійних платежів, непроведенні страхування переданого в концесію державного майна, фінансової неспроможності забезпечення послуг з охорони майна, незабезпеченні підприємства вугіллям, допущенні великої заборгованості перед газопостачальною та газорозподільною компаніями, не виплаті заробітної плати працівникам та як наслідок зриві опалювального сезону 2022 - 2023 років в смт. Есхар, Чугуївського району, Харківської області.
3. За твердженням Прокурора, допущене ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" невиконання умов концесійного договору порушило майнові права держави, як власника об`єкта концесії, на отримання належних їй платежів за передане Відповідачеві право здійснювати управління (експлуатацію) цим об`єктом, а також призвело до невиконання дохідної частини Державного бюджету України та зменшенні передбачених законодавством надходжень до нього. Прокурор пояснював також, що передаючи об`єкт критичної інфраструктури у концесію, держава розраховувала на належне та добросовісне виконання умов концесійного договору, наслідком якого буде належне функціонування підприємства, виконання його основної діяльності із виробництва, транспортування, передачі, розподілу та постачання електричної енергії, пари та гарячої води в регіоні, однак ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" досягнення необхідного ефекту не забезпечило.
Фактичні обставини справи, установлені судами попередніх інстанцій
4. Розглядаючи заявлений позов, суди попередніх інстанцій встановили, що наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (далі - Міненерговугілля) від 01.04.2011 № 39 "Про затвердження переліків державних підприємств, установ, організацій та об`єднань, що належать до сфери управління Міненерговугілля, та господарських товариств, щодо яких Мінерноговугілля здійснює управління корпоративними правами держави" (у первісній його редакції) затверджено перелік державних підприємств, установ, організацій та об`єднань, що належать до сфери управління Міненернговугілля. До згаданого переліку увійшло, зокрема, Державне підприємство "Теплоелектроцентраль-2" "Есхар" (далі - ДП "Теплоелектроцентраль-2" "Есхар").
5. Наказом Міненерговугілля від 09.09.2011 № 486 "Про затвердження нової редакції статуту ДП "Теплоелектроцентраль-2" "Есхар" затверджено статут підприємства, в якому органом управління підприємства визначено Міненерговугілля.
6. Наказом Міненерговугілля від 12.01.2012 № 10 "Про проведення концесійного конкурсу щодо цілісного комплексу ДП "Теплоелектроцентраль-2" "Есхар" утворено відповідну конкурсну комісію, та затверджено положення про неї.
7. В подальшому наказом Міненерговугілля від 09.02.2012 № 81 оголошено конкурс щодо надання у концесію цілісного майнового комплексу ДП "Теплоелектроцентраль-2" "Есхар", затверджено інструкцію для претендентів щодо подання заявок для участі у конкурсі, текст інформаційного оголошення про його проведення, доручено конкурсній комісії забезпечити публікацію цього оголошення в газетах "Урядовий кур`єр" та "Голос України" і розміщення інструкції на офіційному веб-сайті Міненерговугілля, а також проведення конкурсних процедур.
8. За результатами конкурсу, 20.04.2012 Міненерговугілля (як концесієдавець) та ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" (як концесіонер) уклали концесійний договір (далі - Договір).
1) Відповідно до пункту 1 Договору, концесієдавець надав на 49 років концесіонеру право здійснювати управління (експлуатацію) об`єктом концесії згідно з пунктом 2 цього договору з метою задоволення громадських потреб у сфері виробництва електричної та теплової енергії за умови сплати концесійних платежів та виконання інших умов договору.
2) Пунктом 2 Договору визначено, що об`єктом концесії за цим договором є цілісний майновий комплекс ДП "Теплоелектроцентраль-2 "Есхар", код ЄДРПОУ 30034023, місцезнаходження: 63524, Україна, Харківська обл., Чугуївський р-н, смт. Есхар, вул. 152 Стрілецької дивізії, 16, що складається з державного майна, яким ДП "Теплоелектроцентраль-2 "Есхар" наділене на праві господарського відання, а також державного майна, яке придбано (набуте) ДП "Теплоелектроцентраль-2 "Есхар" при здійсненні господарської діяльності на базі майна, попередньо отриманого у господарське відання (необоротні активи, у тому числі основні засоби, нематеріальні активи, інше).
3) Згідно із пунктом 7 Договору концесієдавець має право, зокрема, здійснювати контроль за дотриманням концесіонером умов договору шляхом проведення щорічної перевірки або отримання інформації від концесіонера у порядку, визначеному нормами чинного законодавство України, вимагати дострокового розірвання цього договору у разі порушення концесіонером його умов у випадках, передбачених законодавством України та нормами чинного законодавства України.
4) Відповідно до пункту 13.1 Договору, концесійний платіж за право управління (експлуатацію) об`єктом концесії за перший квартал, що настає після укладення договору, визначається на підставі Методики розрахунку концесійних платежів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2000 № 639, та становить 828 250, 00 грн. Залишок суми концесійного платежу за перший квартал, що настає після укладення договору, концесіонер сплачує до 25 липня 2012 року, за умови, якщо концесіонером не здійснено поліпшення основних засобів у складі об`єкта концесії на суму амортизаційних відрахувань, нарахованих на державне майно, передане в концесію у складі об`єкта концесії відповідно до цього договору (в редакції додаткової угоди № 1 від 28.05.2012 до Договору).
5) Наступні концесійні платежі вносяться концесіонером незалежно від наслідків господарської діяльності з періодичністю: за наступні перший - третій квартали відповідного року вносяться щокварталу в 5-денний термін від дати, встановленої для подання квартальних бухгалтерських звітів (балансів), а за четвертий квартал - у 10-денний термін від дати, встановленої для подання річного бухгалтерського звіту (балансу). Ці суми сплачуються концесіонером за умови, якщо ним не здійснено поліпшення об`єкта концесії на суму амортизаційних відрахувань, нарахованих на державне майно, передане в концесію у складі об`єкта концесії відповідно до цього договору (пункт 13.2 Договору).
6) Згідно з пунктом 14 Договору, передача об`єкта в концесію здійснюється не пізніше 10 календарних днів після укладення цього договору та оформлюється зведеним актом приймання-передачі, який є невід`ємною частиною цього договору.
7) Пунктом 53 Договору сторони погодили, що сторони звільняють від відповідальності за неналежне виконання чи невиконання своїх зобов`язань за договором, якщо таке виконання чи невиконання є наслідком обставин непереборної сили (форс - мажорних обставин), що виникли після укладання цього договору і які сторони не могли передбачити в момент його укладання. Форс - мажорними обставинами є події, які об`єктивно не залежать від волі та дій сторін і унеможливлюють для будь-якої із сторін виконання зобов`язань за договором, а саме включаючи, але не обмежуючись: вибухи, аварії, пожежі, які сталися не з вини концесіонера, а також землетруси, повені, зсуви, інші стихійні лиха, війна або військові дії, блокада, а також суспільні безлади, страйки, що не уможливлюють виконання обов`язків сторін (сторони) цього договору або тимчасово унеможливлюють та інші обставини, що виникли не з вини сторін та перешкоджають належному виконанню зобов`язань за цим договором.
8) Строк виконання сторонами зобов`язань за цим договором відкладається на час дії форс - мажорних обставин. Достатнім доказом дії форс-мажорних обставин є документ, виданий Торгово - промисловою палатою України або іншим відповідним уповноваженим органом. Сторони повідомляють одна одну про настання та закінчення дії форс - мажорних обставин протягом 2 календарних днів. Надання достатніх доказів (відповідних документів) здійснюється протягом 30 календарних днів з моменту виникнення форс - мажорних обставин. Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про настання та /або закінчення дії форс - мажорних обставин позбавляє сторону, щодо якої такі обставини виникли, права посилатись на них як на підставу для звільнення від відповідальності за неналежне виконання або невиконання своїх зобов`язань за цим договором (пункт 54 Договору).
9) Пунктом 55 Договору визначеного, що його укладено на 49 років (з 20 квітня 2012 року по 19 квітня 2061 року включно).
9. Того ж 20.04.2012 сторони підписали додаток № 1 до Договору, яким погодили перелік № 1 майна ДП "Теплоелектроцентраль-2 "Есхар" станом на 31.10.2011, що передається в концесію та Додаток № 2, яким погодили перелік № 2 майна ДП "Теплоелектроцентраль-2 "Есхар" станом на 31.10.2011, що передається на утримання під час концесії.
10. Також додатком № 3 до Договору сторони визначили порядок фінансування та план поліпшень об`єкта концесії протягом 2012 - 2016 років, додатком № 4 - обсяги відпуску електричної енергії протягом цього періоду; додатком № 5 - форму розрахунку сум амортизаційних відрахувань, нарахованих на державне майно у складі об`єкта концесії.
11. Додатком № 6 до Договору став зведений акт приймання-передачі, відповідно до якого Міненерговугілля передало, а ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" прийняло цілісний майновий комплекс ДП "Теплоелектроцентраль-2 "Есхар", дебіторську та кредиторську заборгованості вказаного державного підприємства.
12. За наслідками укладених правочинів розпочалися концесійні правовідносини сторін, які тривають досі.
13. Проте, починаючи з IV кварталу 2019 року зобов`язання щодо здійснення оплати концесійних платежів, визначених у встановленому Договором порядку Відповідачем виконуються неналежним чином.
14. Так, рішенням Господарського суду Харківської області від 14.09.2021 у справі № 922/1805/21 було стягнуто з ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" 11 036 684,89 грн заборгованості зі сплати концесійних платежів за Договором за період з IV кварталу 2019 року до IV кварталу 2020 року (включно).
15. Рішенням Господарського суду Харківської області від 10.11.2022 у справі № 922/1381/22 стягнуто з ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" 12 432 223,24 грн заборгованості зі сплати концесійних платежів за Договором за період з I кварталу 2021 року до I кварталу 2022 року (включно).
16. Крім цього, не виконується Відповідачем й обов`язок щодо обов`язкового страхування об`єкта концесії.
17. Відповідно до інформації Міненерго від 07.12.2022 № 26/1.2-19-19693 концесіонер на виконання вимог пункту 11.27 Договору, листом від 03.08.2020 № ДВ/08-321 надав копії договорів страхування майна укладених з ПАТ "Європейський страховий альянс" зі строком дії до 12.07.2021 включно.
18. Листом же від 14.12.2022 № ДВ/12-157 Відповідач повідомив про неможливість поновлення страхування державного майна після закінчення терміну дії попереднього договору та сплати страхових платежів, у зв`язку із відсутністю обігових коштів та наявністю заборгованості минулих періодів перед державою та кредиторами.
19. Також згідно інформації, що надана у листі Харківської обласної військової адміністрації від 16.08.2022 № 01-46/2/808 ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" не забезпечено підприємство ТЕЦ вугіллям, що є основним видом палива станції, що фактично позбавляє можливості виконання об`єктом концесії своїх функцій; допущено заборгованість за природний газ перед ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" понад 126 млн. грн та за послуги розподілу природного газу перед АТ "Харківгаз" на загальну суму близько 40 млн. грн; допущено заборгованість з виплати заробітної плати перед працівниками. Більше того виявлено відсутність достатньої кількості кваліфікованого ресурсу - робочої сили через тривалий простій та невиплату заробітної плати, неспроможність концесіонера забезпечити придбання палива, мастильних матеріалів з метою забезпечення виконання прямих функцій підприємства, а також сплатити послуги з охорони об`єкта концесії, як особливо важливого об`єкту електроенергетики.
20. Наведене стало причиною звернення Прокурора в інтересах держави з позовом до місцевого господарського суду у цій справі.
21. Заперечуючи проти позовних вимог, Відповідач пояснював, що в ході договірних відносин сторін склалася низка факторів, які не залежали від його волі, однак які безпосередньо і суттєво вплинули на його господарську діяльність та істотно змінили ті обставини та умови, якими сторони керувалися у процесі укладення Договору у 2012 році.
22. Вказував, зокрема, що після початку воєнних дій 2014 року в районах Донбасу він позбавився можливості прямого видобутку вугілля, а тому змушений був імпортувати його з інших держав, що значно здорожувало собівартість електричної та теплової енергії. Також наполягав, що 01.07.2019, коли відбувся перехід на нову модель ринку електричної енергії, через паливну розбалансованість галузі та кризу в енергетичній сфері, на підприємстві почалося поступове погіршення фінансового стану, що призвело до збитків у діяльності ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія".
23. В подальшому, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану 24.02.2022 нормальне функціонування підприємства взагалі стало неможливим. Відбулося пошкодження будівель та споруд ТЕЦ під час бойових дій в районі розташування підприємства, що унеможливило його роботу. Листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 Торгово-промислова Палата Україна підтвердила дію форс-мажорних обставин в Україні.
24. Вищевказане, на думку Відповідача, свідчило про відсутність у його діях вини та звільняло від відповідальності за порушення зобов`язань за Договором.
Узагальнений зміст і обґрунтування рішень судів попередніх інстанцій
25. Рішенням Господарського суду Харківської області від 14.06.2023, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 08.11.2023 позов задоволено. Договір розірвано.
26. Судові рішення мотивовані аргументами про те, що за встановлених обставин справи Прокурором доведено наявність порушення істотних умов Договору Відповідачем. При цьому, допущені останнім систематичні порушення істотних умов Договору із формуванням великого розміру заборгованості з концесійних платежів знівелювали саму суть концесійних правовідносин. Передаючи об`єкт критичної інфраструктури у концесію, держава розраховувала на належне та добросовісне виконання умов Договору, наслідком якого мало бути вчасне надходження концесійних платежів, належне функціонування підприємства, виконання його основної діяльності із виробництва, транспортування, передачі, розподілу та постачання електричної енергії, пари та гарячої води в регіоні, проте внаслідок невиконання Відповідачем своїх зобов`язань згаданий ефект концесії не досягається. Звідси у спірних правовідносинах ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" допущено саме істотне порушення Договору, оскільки держава значною мірою позбавилася того, на що розраховувала при укладенні Договору з Відповідачем, що в силу приписів частини другої статті 651 Цивільного кодексу України є підставою для розірвання згаданого правочину.