ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 300/1214/23
провадження № К/990/30983/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Мацедонської В. Е., Радишевської О. Р.,
секретаря судового засідання - Борисевича О. Ю.,
за участі
позивача - ОСОБА_1,
представника позивача - Гармаш К. Г.,
представника відповідача Державної служби України з питань праці - Проня Д. С.
представника відповідача Південно-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці - Карпаш Г. В.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань праці, Управління Держпраці в Івано-Франківській області, Південно-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання бездіяльності протиправною, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Державної служби України з питань праці на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року, ухваленого у складі головуючого судді Главача І. А., та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2023 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого - Курильця А. Р., суддів: Мікули О. І., Ніколіна В. В.,
І. Суть спору
1. У березні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з питань праці, Управління Держпраці в Івано-Франківській області, Південно-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність Державної служби України з питань праці щодо нескасування наказу Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 19 березня 2021 року № 54-к "Про звільнення ОСОБА_1 " з посади заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області та невидання наказу про поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області;
1.2. поновити ОСОБА_1 з 19 березня 2021 року на посаді заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області, а у випадку припинення Управління Держпраці в Івано-Франківській області поновити на рівноцінну посаду в Південно-Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці як правонаступника ліквідованого Управління;
1.3. стягнути з Управління Держпраці в Івано-Франківській області на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу, а саме з 19 березня 2021 року до фактичного поновлення на посаді. У випадку припинення Управління Держпраці в Івано-Франківській області кошти стягнути з Південно-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, як правонаступника ліквідованого Управління.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням суду у справі № 300/3634/20 скасовано накази Державної служби України з питань праці від 09 грудня 2020 року № 664-к "Про затвердження висновків щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у 2020 році", а також наказ від 11 грудня 2020 року № 122-кт "Про звільнення ОСОБА_2 ".
Стверджує, що на момент розгляду справи № 300/3634/20 в суді першої інстанції позивач не була звільнена з роботи, тож не заявляла у вказаній справі позовної вимоги про поновлення на посаді.
На переконання позивача, наказ Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 19 березня 2021 року № 54-к "Про звільнення ОСОБА_1 " з посади заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області є неправомірним, адже винесений фактично на підставі наказу Державної служби України з питань праці від 09 грудня 2020 року № 664-к "Про затвердження висновків щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у 2020 році", який скасовано в судовому порядку.
Вказує, що неодноразово зверталась до Голови Державної служби України з питань праці з проханням поновити у трудових правах.
Уважаючи бездіяльність Державної служби України з питань праці щодо нескасування наказу Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 19 березня 2021 року № 54-к "Про звільнення ОСОБА_1 " з посади заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області та невидання наказу про поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області протиправною, ОСОБА_1 звернулась до суду з вимогою про поновлення її на посаді, а також стягнення середній заробіток за час вимушеного прогулу, а саме з 19 березня 2021 року до фактичного поновлення на посаді.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. Наказом Державної служби України з питань праці від 09 грудня 2020 року за № 664-к "Про затвердження висновків щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у 2020 році" затверджено висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорії "Б" керівників, перших заступників керівників та заступників керівників територіальних органів Державної служби Країни з питань праці, у якому серед іншого затверджено висновок про негативну оцінку службової діяльності заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області ОСОБА_1 .
4. 11 грудня 2020 року Державною службою з питань праці (далі також - Держпраці) видано наказ № 122-кт "Про звільнення ОСОБА_2 ", яким відповідно до частини шостої статті 44 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 889-VIII), наказу Держпраці від 09 грудня 2020 року №664-к "Про затвердження висновків щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у 2020 році" ОСОБА_1 звільнено з посади заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області відповідно до пункту 3 частини першої статті 87 Закону № 889-VIII, за отримання державним службовцем негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності.
5. Не погоджуючись із наказами Держпраці від 09 грудня 2020 року № 664-к "Про затвердження висновків щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у 2020 році" та від 11 грудня 2020 року № 122-кт "Про звільнення ОСОБА_2 ", позивач оскаржила їх в апеляційному порядку.
6. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2022 року у справі № 300/3634/20 позовні вимоги задоволено частково.
6.1. Визнано протиправним та скасовано наказ Держпраці від 09 грудня 2020 року № 664-к "Про затвердження висновків щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у 2020 році" в частині щодо висновків про результати оцінювання службової діяльності державного службовця ОСОБА_1 .
6.2. Визнано протиправним та скасовано наказ Держпраці від 11 грудня 2020 року № 122-кт "Про звільнення ОСОБА_2 " з посади заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області.
6.3. В решті позову - відмовлено.
7. На виконання вказаного судового рішення листом від 27 липня 2022 року № 2492/1/11.2-ЗВ-22а Голова Держпраці І.Дегнера на звернення ОСОБА_1 повідомив, що Держпраці проводяться заходи щодо виконання постанови суду у добровільному порядку, і про результати буде повідомлено додатково.
8. Листом від 08 серпня 2022 року № 2599/1/11.2-ЗВ-22а на запит ОСОБА_1 про надання інформації, а саме наказів Держпраці про виконання рішення суду, допуск до роботи та виплату середнього заробітку за час вимушеного прогулу, Голова Держпраці І.Дегнера вказав, що у резолютивній частині рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року у справі № 300/3634/20 відсутнє зобов`язання про поновлення ОСОБА_1 на посаді, а також не вказана дата, з якої поновлювати на посаді, тому відсутні підстави для задоволення вимог, викладених у запиті.
9. У грудні 2022 року ОСОБА_1 звернулась до Держпраці про поновлення на роботі. Листом від 13 січня 2023 року № 65/1/9.2-ЗВ-23а на звернення ОСОБА_1 про добровільне виконання рішення суду та видання наказу про допуск до роботи, виплату середнього заробітку за час вимушеного прогулу, внесення запису до трудової книжки із зміненими підставами звільнення, Голова Держпраці І.Дегнера повідомив, що питання про поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку не було предметом позову, а видання органом окремих наказів є недоцільним.
10. Також, на звернення ОСОБА_1 від 19 січня 2023 року про видання окремого наказу Держпраці про скасування наказів Державної служби України з питань праці від 09 грудня 2020 року № 664-к "Про затвердження висновків щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у 2020 році" та від 11 грудня 2020 року № 122-кт "Про звільнення ОСОБА_2 ", як того вимагає пункт 97 наказу Держпраці № 61 "Про затвердження інструкції з діловодства в Державній службі України з питань праці, Голова Держпраці І. Дегнера надав відповідь від 22 лютого 2023 року № 252/1/9.2-ЗВ-23а, в якій вказав, що скасовані в судовому порядку накази Держпраці не потребують видання нових наказів. Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2022 року у справі № 300/3634/20 не містять вимог про скасування наказу Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 19 березня 2021 року № 54-к "Про звільнення ОСОБА_2 ".
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2023 року, позовні вимоги задоволено частково.
11.1. Скасовано наказ Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 19 березня 2021 року № 54-к "Про звільнення ОСОБА_1 " з посади заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області.
11.2. Поновлено ОСОБА_1 з 19 березня 2021 року на посаді заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області.
11.3. Стягнуто з Управління Держпраці в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 19 березня 2021 року по 22 травня 2023 року у розмірі 425 340,90 гривень, з відрахуванням установлених законом податків та інших обов`язкових платежів.
11.4. Допущено до негайного виконання рішення суду у частині поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області з 19 березня 2021 року.
12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив зі встановленого судовим рішенням від 16 березня 2021 року у справі № 300/3634/20 факту протиправності звільнення позивача із займаної посади, а також неодноразовим зверненням до Голови Держпраці із заявами про поновлення її на посаді заступника начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області, а відтак суд першої інстанції дійшов висновку, що період часу з 19 березня 2021 року по 22 травня 2023 року є періодом вимушеного прогулу ОСОБА_1, який підлягає стягненню.
13. Зазначена позиція підтримана Восьмим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
14. Представник Державної служби України з питань праці подав касаційну скаргу на вказані судові рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, просить скасувати їх рішення та залишити адміністративний позов без розгляду.
Так, автор скарги зазначає про неврахування судом апеляційної інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 16 листопада 2022 року у справі № 240/19150/20, від 17 липня 2019 року у справі № 821/2004/17, від 20 травня 2020 року у справі № 826/14598/16, від 18 серпня 2022 року у справі № 240/41471/21, від 07 грудня 2022 року у справі № 620/573/22 в частині неврахування інституту строків в адміністративному судочинстві, зокрема місячного строку звернення до суду, встановленого частиною п`ятою статті 122 КАС України у цій категорії справ.
15. Верховний Суд ухвалою від 28 листопада 2023 року відкрив касаційне провадження за скаргою Державної служби України з питань праці на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2023 року, з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
16. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому, наполягаючи на безпідставності останньої, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
17. Своєю чергою представник Управління Держпраці в Івано-Франківській області подав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує про наявність підстав для її задоволення.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
18. Відповідно до частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
19. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
20. Статтею 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
21. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 129 Конституції України, основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
22. Вказані положення кореспондуються з частиною першою статті 8 КАС України.
23. Згідно з частиною першою статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
24. За змістом частини другої статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
25. Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина третя статті 122 КАС України).
26. Згідно з частиною четвертою статті 122 КАС України якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Якщо рішення за результатами розгляду скарги позивача на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень не було прийнято та (або) вручено суб`єктом владних повноважень позивачу у строки, встановлені законом, то для звернення до адміністративного суду встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня звернення позивача до суб`єкта владних повноважень із відповідною скаргою на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
27. Приписами частини п`ятої статті 122 КАС України обумовлено, що для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.
28. Згідно з частиною першою статті 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. Одночасно протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
29. Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях регулює Закон № 889-VIII..