ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2024 року
м. Київ
справа №160/4029/23
провадження № К/990/35235/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Фонду державного майна України
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2023 року (суддя Врона О.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року (головуючий суддя Ясенова Т.І., судді Суховаров А.В., Головко О.В.)
у справі №160/4029/23
за позовом Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України"
до Фонду державного майна України,
третя особа - Національна академія аграрних наук України,
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправними і скасування рішень.
І. РУХ СПРАВИ
1. У березні 2023 року Державне підприємство "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Фонду державного майна України, третя особа - Національна академія аграрних наук України, в якому (з урахуванням заяви про зміну предмету позову) просило:
- зобов`язати Фонд державного майна України повідомити Державне підприємство "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" про визначення кандидатур до складу комісії з питань передачі об`єктів у порядку, передбаченому Положенням про порядок передачі об`єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 року №1482 (далі - Положення №1482);
- визнати незаконним та скасувати пункт 1 наказу Фонду державного майна України від 20 лютого 2023 року №320 "Про утворення комісій з питань передачі єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій" у частині утворення комісії згідно з додатком №1 з питання передачі єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" із сфери управління Національної академії аграрних наук України до сфери управління Фонду державного майна України;
- визнати протиправними дії Фонду державного майна України щодо складання та затвердження Акту приймання-передачі єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" із сфери управління Національної академії аграрних наук України до сфери управління Фонду державного майна України на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2023 року №37-р "Деякі питання управління об`єктами державної власності";
- скасувати Акт приймання-передачі єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" із сфери управління Національної академії аграрних наук України до сфери управління Фонду державного майна України на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2023 року №37-р "Деякі питання управління об`єктами державної власності", затверджений 28 лютого 2023 року першим заступником Голови Фонду державного майна України Д.О. Кліменковим".
2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2023 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року, позов задоволено.
3. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Фонд державного майна України звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та відмовити у позові.
4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення.
5. Ухвалою Верховного Суду від 30 листопада 2023 року справу передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду для вирішення питання предметної юрисдикції спору.
6. Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 10 січня 2024 року справу за позовом Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" до Фонду державного майна України, третя особа - Національна академія аграрних наук України, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправними і скасування рішень повернуто на розгляд відповідній колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Велика Палата Верховного Суду вважала, що зміст та матеріали касаційної скарги, брак подібних спірних правовідносин до тих, щодо яких формульований правозастосовний висновок Великої Палати, нормативні положення, які регламентують порядок направлення справи до цього Суду, вказують на існування обставин, за яких касаційна скарга Фонду на судові рішення у справі з означеними вище позовними вимогами підлягає поверненню відповідній колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду для продовження розгляду.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 10 січня 2023 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження від 10 січня 2023 року № 37-р "Деякі питання управління об`єктами державної власності" (далі - Розпорядження № 37-р).
8. Пунктом 1 вказаного розпорядження встановлено передати єдині майнові комплекси державних підприємств, установ та організацій за переліком згідно з додатком 1 зі сфери управління уповноважених органів управління (самоврядних організацій) до сфери управління Фонду державного майна.
9. Додатком 1 до Розпорядження № 37-р майно позивача включено до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ, організацій, що передаються із сфери управління Національної академії аграрних наук до сфери управління Фонду державного майна.
10. Наказом Фонду державного майна України від 20 лютого 2023 року №320 "Про утворення комісій з питань передачі єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій" утворено комісію з питань передачі єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій включених у додаток 1 до Розпорядження № 37-р із сфери управління уповноважених органів управління до сфери управління Фонду державного майна України у складі згідно додатками 1-5.
11. Додатком 1 до наказу Фонду державного майна України від 20 лютого 2023 року №320 визначено склад комісії з питань передачі єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій із сфери управління Національної академії аграрних наук України до сфери управління Фонду державного майна України.
12. Державне підприємство "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" звернулось до Фонду державного майна України і Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях з листом від 22 лютого 2023 року про вжиття заходів щодо залучення кандидатури Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" до складу комісії з питань передачі об`єктів єдиного майнового комплексу ДП "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" із сфери управління Національної академії аграрних наук до сфери управління Фонду державного майна України.
13. Направлення листа на адресу Фонду державного майна України підтверджується копією поштової накладної від 23 лютого 2023 року №4900810863370.
14. 28 лютого 2023 року першим заступником Голови Фонду державного майна України Кліменковим Д.О. затверджено акт приймання-передачі єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" із сфери управління Національної академії аграрних наук України до сфери управління Фонду державного майна України на виконання Розпорядження № 37-р.
15. Вказані документи та дії відповідача позивач вважає протиправними і такими, що підлягають скасуванню, у зв`язку з чим звернувся до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що пункт 8 Положення № 1482 не міг бути застосований під час процедури передачі майна позивача із сфери управління Національної академії аграрних наук України до сфери управління Фонду державного майна України, оскільки цей пункт не передбачає передачі єдиного (цілісного) майнового комплексу підприємств, установ, організацій, які не увійшли до переліку об`єктів, що не підлягають приватизації, та не належать до об`єктів, які необхідно залишити в державній власності.
17. Суди дійшли висновку, що відповідач не виконав вимоги абзацу 4 пункту 9 Положення №1482 та у триденний термін з дня прийняття Розпорядження № 37-р не повідомив позивача про визначення ним кандидатур до складу комісії з питань передачі об`єктів (єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України") із сфери управління Національної академії аграрних наук до сфери управління Фонду державного майна України. Через таку бездіяльність відповідача позивач був позбавлений можливості бути членом комісії з питань передачі об`єктів, подати необхідні документи, брати участь у підготовці та підписанні акта приймання-передачі об`єктів.
18. Суд апеляційної інстанції спростував доводи відповідача про неправомірність прийняття судом першої інстанції заяви позивача про зміну предмету позову, мотивуючи це тим, що суд першої інстанції у судовому засіданні 11 квітня 2023 року прийняв зазначену заяву "Про зміну предмету позову" як уточнену заяву про збільшення позовних вимог.
19. Третій апеляційний адміністративний суд зауважив, що позовні вимоги заявлені та задоволені щодо скасування пункт 1 наказу в частині утворення комісії згідно з додатком № 1 з питання передачі єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Науково-виробнича дослідна агрофірма "Наукова" Національної академії аграрних наук України" із сфери управління Національної академії аграрних наук України до сфери управління Фонду державного майна України. Отже, рішення суду не впливає на наказ в частині утворення комісії з питань передачі єдиних майнових комплексів інших підприємств, установ та організацій, що були передані в управління Фонду державного майна України із сфери управління Національної академії аграрних наук України, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2023 року №37-р.
20. Також колегія суддів апеляційного адміністративного суду спростувала доводи відповідача про непоширення на спірні правовідносини юрисдикції адміністративних судів, посилаючись на те, що спірним питанням є дотримання відповідачем як суб`єктом владних повноважень законодавчо визначеного порядку передачі об`єктів права державної власності. Позивачем фактично оскаржується бездіяльність органу виконавчої влади та ставиться питання про його зобов`язання вчинити певні дії, а тому спір, який виник у цих правовідносинах є публічно-правовим та підлягає розгляду за правилами КАС України.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
21. Мотивуючи касаційну скаргу, відповідач стверджує, що суди невірно трактують зміст абзацу 1 пункту 10 Положення № 1482, оскільки акт приймання-передачі у цьому випадку є лише первинним документом який встановлює факт передачі документів, а заміна органу управління відбулась за Розпорядженням № 37-р, яким передано єдині майнові комплекси державних підприємств, установ та організацій за переліком згідно з додатком 1 із сфери управління уповноважених органів управління (самоврядних організацій) до сфери управління Фонду державного майна України. Положення №1482 дійсно пов`язує момент переходу прав на управління об`єктом передачі з моментом підписання акту приймання-передачі, проте сам акт приймання-передачі лише закріплює та підтверджує факт передачі та може слугувати лише доказом у справі, не є індивідуальним актом, оскільки не містить рішення суб`єкта, та не може порушувати прав позивача.
22. З посиланням на пункт 7 частини третьої статті 353 та пункт 4 частини четвертої статті 328 КАС України, відповідач зазначає, що цей спір слід було розглянути у порядку господарського судочинства, з урахуванням постанов Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі №805/4506/16-а, від 27 червня 2018 року у справі №815/6945/16 та від 29 січня 2019 року у справі №805/2495/17-а.
23. Крім зазначеного, відповідач посилається на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України та зазначає, що наразі відсутній висновок Верховного Суду у подібних правовідносинах, зокрема, щодо того чи мають входити до складу комісії з питань передачі об`єктів представники державного підприємства, єдиний майновий комплекс якого передається із відання уповноваженого органу до сфери управління Фонду державного майна. Також вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування положень пункту 8 Положення №1482 (чи мають входити до складу комісії з питань передачі об`єктів представники державного підприємства, єдиний майновий комплекс якого передається із відання уповноваженого органу управління до сфери управління Фонду державного майна України) та пункту 19 частини першої статті 4 КАС України до акту приймання-передавання єдиного майнового комплексу державного підприємства.
24. Також скаржник звертає увагу суду на те, що наказом Фонду державного майна України від 20 лютого 2023 року № 320 утворено комісію не тільки з питань передачі єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Науково-виробничої дослідної агрофірми "Наукова" Національної академії аграрних наук України", а й інших підприємств, установ та організацій, що були передані в управління Фонду державного майна України із сфери управління Національної академії аграрних наук України, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2023 року № 37-р.
25. Фонд державного майна України стверджує про відсутність у позивача порушеного права у цій справі.
26. У відзиві на касаційну скаргу позивач погоджується з висновками судів попередніх інстанцій та посилається на те, що аналіз рішень у судових справах №910/12827/17, №910/12258/17, №916/613/17, які зазначені в касаційній скарзі, ґрунтуються на різних фактичних обставинах справи, мають зовсім інший суб`єктний склад та нормативно-правове регулювання у порівнянні зі справою, що розглядається, а отже, наведені скаржником судові рішення не містять висновків Верховного Суду щодо застосування норма права у подібних правовідносинах. Позивач у справі №160/4029/23 не оскаржує дії чи рішення Фонду державного майна України стосовно приватизації майна, а тому такий спір не може бути розглянутий в порядку господарського судочинства.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
28. Порядок передачі єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ, організацій із сфери управління одного органу до сфери управління іншого регулюється Положенням № 1482 (тут і далі - у редакції, чинній на момент спірних правовідносин).
29. Пунктом 1 Положення № 1482 визначено, що це Положення визначає порядок безоплатної передачі об`єктів права державної власності із сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, об`єднань підприємств, яким делеговано функції з управління майном підприємств і організацій, заснованих на державній власності (далі - органи, уповноважені управляти державним майном), Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано у безоплатне користування (далі - самоврядні організації), до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.