ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2024 року
м. Київ
cправа № 917/1286/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,
секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Полтавської обласної прокуратури
на рішення Господарського суду Полтавської області від 20.06.2023 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2023 у справі
за позовом заступника керівника Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Фонду державного майна України
до: 1) Приватного підприємства "Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор",
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавська міська спілка споживчих товариств",
3) Споживчого товариства "Актив",
4) Споживчого товариства "Полтавакоопцентр"
про визнання недійсним реєстраційного посвідчення, визнання права власності, витребування майна.
У судовому засіданні взяли участь: прокурор - Штін Д. С., прокурор - Нечволод П. В., представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавська міська спілка споживчих товариств" - Гордієнко Ю. Ю.
1. Короткий зміст позовних вимог і заперечень
1.1. У жовтні 2022 року до Господарського суду Полтавської області надійшла позовна заява заступника керівника Полтавської обласної прокуратури (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Фонду державного майна України до: 1) Приватного підприємства "Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор", 2) Полтавської обласної спілки споживчих товариств, 3) Споживчого товариства "Актив", 4) Споживчого товариства "Полтавакоопцентр" про:
1) визнання недійсним реєстраційного посвідчення Колективного підприємства Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" від 13.03.1998 про право колективної власності Полтавської обласної спілки споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01763042, вул. Дмитра Коряка, 3, м. Полтава, 36003) на домоволодіння № 9/17 на вул. Леніна у м. Полтаві, що складається із будинку з прибудовою;
2) визнання за державою Україна в особі Фонду державного майна України (код ЄДРПОУ 00032945, вул. Генерала Алмазова, 18/9, м. Київ, 01133) права власності на нерухоме майно - громадський будинок, учбовий корпус А3, площею 2190,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17а, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1559449353101), громадський будинок, учбовий корпус А-2-3 площею 2161,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2300419153101), нежитлові приміщення площею 2235,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2300482353101);
3) витребування із чужого незаконного володіння Споживчого товариства "Полтавакоопцентр" (код ЄДРПОУ 39004217) на користь Фонду державного майна України (код ЄДРПОУ 00032945) громадського будинку, учбовий корпус А3, площею 2190,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17а, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1559449353101);
4) витребування із чужого незаконного володіння Полтавської спілки споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01763042) на користь Фонду державного майна України (код ЄДРПОУ 00032945) громадського будинку, учбовий корпус А-2-3 площею 2161,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2300419153101);
5) витребування із чужого незаконного володіння Споживчого товариства "Актив" (код ЄДРПОУ 38686588) на користь Фонду державного майна України (код ЄДРПОУ 00032945) нежитлових приміщень площею 2235,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2300482353101).
1.2. На обґрунтування позовних вимог Прокурор посилався на такі обставини:
- спірне нерухоме майно є об`єктом культурної спадщини "Торгівельний будинок", який побудовано у дорадянські часи на межі 19- 20 століть, а відповідно до Декрету Всеросійського центрального виконавчого комітету (далі - ВЦВК) від 20.08.1918 "Про скасування права приватної власності на нерухомість у містах" (далі - Декрет від 20.08.1918) всі будівлі, вилучені із приватної власності, передано в розпорядження місцевих рад як об`єкти права державної власності;
- передача у користування Товариству з обмеженою відповідальністю "Полтавська міська спілка споживчих товариств" спірного нерухомого майна після його відновлення та реконструкції у 1959- 1968 роках не змінило його форму власності як державну, оскільки державне майно, незалежно від того, на балансі якої організації воно знаходиться, не втрачає статусу державної власності;
- відповідно до указу Президії Верховної Ради України від 30.08.1991 "Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави" та Закону України від 10.09.1991 "Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України", майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об`єктів союзного підпорядкування, що розташовані на території України, є державною власністю України, а укладені після 29.11.1990 майнові договори, якими змінено форму власності, визнаються недійсними;
- на підставі Постанови Верховної Ради України від 10.04.1992 № 2268-ХІІ "Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських організацій колишнього СРСР, розташовані на території України", визнано, що майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об`єктів союзного підпорядкування, що розташовані на території України, є державною власністю України, а підприємства, установи та організацій союзного підпорядкування, що розташовані на території України перейшли у відання Фонду державного майна України та органів державного управління України;
- Постановою Верховної Ради України від 04.02.1994 № 3943-ХІІ "Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу PCP" встановлено, що тимчасово до законодавчого визначення суб`єктів права власності майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу PCP, розташованого на території України, зазначене майно є загальнодержавною власністю, а відтак, не може бути колективною чи приватною власністю, зокрема Полтавської обласної спілки споживчих товариств;
- реорганізація Полтавської обласної спілки споживчих товариств, тобто її вихід із складу всесоюзної громадської організації Українська республіканська спілка споживчих товариств відбулася 15.05.1993, тобто після прийняття указу Президії Верховної Ради України від 30.08.1991 "Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави", відтак, на спірне нерухоме майно, яке перебувало у користуванні відповідача - Полтавської обласної спілки споживчих товариств розповсюджується встановлений законодавством мораторій;
- реєстрація права колективної власності на домоволодіння № 9/17 на вул. Леніна, 9/17 у м. Полтаві, що складається із будинку з прибудовою (спірне нерухоме майно), здійснена Колективним підприємством Полтавського бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" на підставі рішень виконавчого комітету Полтавської міської ради від 02.12.1959 № 967, від 25.10.1968 № 602 та від 24.09.1997 № 293, які законодавчо не передбачені як підстава реєстрації права власності, а зміст вказаних рішень, на думку Прокурора, свідчить про те, що Полтавська обласна спілка споживчих товариств отримала спірне нерухоме майно виключно у користування;
- з огляду на незаконність виданого Колективним підприємством Полтавського бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" реєстраційного посвідчення від 13.03.1998 про право колективної власності Полтавської обласної спілки споживчих товариств на спірне нерухоме майно, подальша видача державним реєстратором реєстраційної служби Полтавського міського управління юстиції Полтавської області Борисенко Є. М. свідоцтва про право власності, індексний номер № 11230133 від 21.10.2013, а також державна реєстрація права приватної власності на вищевказане нерухоме майно суперечить вимогам чинного законодавства;
- договір купівлі-продажу від 01.06.2022 та договір купівлі-продажу від 06.06.2022, згідно з якими Полтавська обласна спілка споживчих товариств продала, відповідно, Споживчому товариству "Актив" нерухоме майно за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава, реєстраційний номер нерухомого майна 2300419153101, площею 2235,5 кв. м, та Споживчому товариству "Полтавакоопцентр" нерухоме майно за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17а, м. Полтава, площею 2190,5 кв. м, реєстраційний номер нерухомого майна 1559391553101, не були у встановленому порядку погоджені з органом охорони культурної спадщини, тому вони суперечать вимогам Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та Закону України "Про охорону культурної спадщини".
З урахуванням викладеного Прокурор вважає, що спірне нерухоме майно є державною власністю та вибуло із володіння держави без належних правових підстав, тому просив визнати недійсним реєстраційне посвідчення Колективного підприємства Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" від 13.03.1998 про право колективної власності Полтавської обласної спілки споживчих товариств на домоволодіння № 9/17 на вул. Леніна у м. Полтаві, що складається із будинку з прибудовою; визнати за державою Україна в особі Фонду державного майна України право власності на нерухоме майно громадський будинок, учбовий корпус А3 площею 2190,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17а, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1559449353101), громадський будинок, учбовий корпус А-2-3 площею 2161,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2300419153101), нежитлові приміщення площею 2235,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2300482353101) та витребувати зазначене нерухоме майно із чужого незаконного володіння.
1.3. Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтавська міська спілка споживчих товариств" (далі - ТОВ "Полтавська міська спілка споживчих товариств") у відзиві на позов повідомило, що Полтавська обласна спілка споживчих товариств реорганізована шляхом перетворення в ТОВ "Полтавська міська спілка споживчих товариств" та долучило до матеріалів справи відповідний витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) від 09.03.2023.
При цьому проти заявлених позовних вимог ТОВ "Полтавська міська спілка споживчих товариств" заперечило з таких підстав:
- Прокурором в основу позову покладено хибний висновок про те, що система споживчої кооперації вцілому, та Полтавська обласна спілка споживчих товариств зокрема, до проголошення незалежності України мали статус загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу Радянських Соціалістичних Республік (далі - СРСР);
- з огляду на норми Конституції СРСР від 07.10.1977 під поняттям "підприємства, установи та організації союзного підпорядкування" слід розуміти ті підприємства, установи та організації, які мали статус загальнодержавних (загальносоюзних), керувалися рішеннями найвищих органів державної влади і управління СРСР, управління якими організовувала Рада Міністрів СРСР, діяльність яких координували і контролювали органи влади союзної республіки (УРСР) та майно яких належало державі СРСР на праві державної власності, в той час як Облспоживспілка ніколи не була організацією союзного підпорядкування і її майно ніколи не було державною власністю;
- у Рішенні Конституційного Суду України від 11.11.2004 у справі № 1-30/2004 (справа про захист права власності організацій споживчої кооперації) встановлено, що Конституція (Основний Закон) Української РСР за політико-економічною природою та соціальною спрямованістю власність на засоби виробництва за суб`єктами права власності поділяла на державну (загальнонародну), власність колгоспів та інших кооперативних організацій, їх об`єднань, а також майно профспілкових та інших громадських організацій (статті 10, 11, частина 1 статті 12, статті 14, 15 Конституції Української РСР), при цьому кооперативні організації були суб`єктами права власності на засоби виробництва та інше майно і мали право на власність, відокремлену від державної;
- акти про приймання будинку державною будівельною комісією та рішення виконкому Полтавської міської ради про їх затвердження, прийняті в 1959 та 1968 роках, фіксували саме створення відповідно до архітектурно-будівельних норм спірного майна як нової нерухомої речі (будівлі за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава), а не передачу державного майна в користування Полтавській обласній спілці споживчих товариств;
- згідно з нормами чинного у відповідний період законодавства Української РСР затверджений виконкомом місцевої Ради депутатів трудящих акт державної комісії про прийняття будинку в експлуатацію є правовстановлюючим документом, який підтверджує належність нерухомого майна кооперативній організації та виключає наявність правовідносин щодо передачі вказаного майна у користування;
- нерухоме майно, розташоване за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава, (адреса до будівництва торгово-кооперативного технікуму вул. Леніна, 16 та вул. Котляревського, 17, м. Полтава), збудовано у 1957- 1959 роках на місці зруйнованого під час Другої світової війни "Торгового будинку Токарєвої" за рахунок власних коштів Полтавської облспоживспілки, та одночасно у 1957- 1959 році поруч, на місці пустиря, добудовано нову, раніше не існуючу частину будівлі торгово-кооперативного технікуму Полтавської обласної спілки споживчих товариств;
- у подальшому Полтавській обласній спілці споживчих товариств було надано дозвіл здійснити добудову учбового корпусу кооперативного технікуму на вул. Котляревського в м. Полтаві, вказана будівля збудована у 1967- 1968 роках на місці пустиря за рахунок власних коштів Полтавської обласної спілки споживчих товариств, що підтверджуються фінансово-розпорядчою та проектнокошторисною документацією;
- відповідно до пункту 9 додатку 1 Правил державної реєстрації об`єктів нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 13.12.1995 № 56, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 19.01.1996 за № 31/105 (далі - Правила), правовстановлюючими документами, на підставі яких проводиться державна реєстрація об`єктів нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб, є, крім іншого, рішення про відведення земельної ділянки і акт прийняття цього об`єкта в експлуатацію, затверджений рішенням органу місцевого самоврядування, тому державна реєстрація права власності на спірне нерухоме майно, здійснена 13.03.1998, відповідала вимогам чинного законодавства;
- як на момент будівництва спірного нерухомого майна, так і на момент державної реєстрації права власності на нього відповідні акти про прийняття об`єкта в експлуатацію розцінювалися виключно як правові акти, що констатують здійснення будівництва відповідно до архітектурно-будівельних норм, можливість та придатність нерухомого майна до експлуатації та є правовстановлюючими документами на новостворене нерухоме майно;
- належність спірного нерухомого майна до державного майна у будь-який проміжок часу з моменту його створення Прокурором не доведена;
- саме по собі існування Декрету від 20.08.1918 не підтверджує набуття державою права власності на спірне нерухоме майно, оскільки на момент прийняття зазначеного Декрету його дія не поширювалась на територію сучасної України, зокрема за місцезнаходженням нерухомого майна;
- Прокурором не надано відомостей про те, з якого моменту відбувся перехід приватної власності на спірне нерухоме майно до державної власності, так само як і не вказано та не обґрунтовано наявність чинних правових підстав такого переходу;
- за результатами перевірки законності державної реєстрації права власності належного Полтавській обласній спілці споживчих товариств майна, Прокуратурою Полтавської області на виконання доручення Генеральної прокуратури України у 2010 році, із залученням спеціалістів контрольно-ревізійного управління в Полтавській області не було виявлено порушень законодавства, прав та інтересів держави у сфері державної реєстрації права власності на належне Облспоживспілці нерухоме майно за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава;
- звернення Прокурора з позовом із спливом позовної давності, який, на думку відповідача, має обчислюватися з часу проведення зазначеної вище перевірки в 2010 році.
1.4. Споживче товариство "Полтавакоопцентр" просило суд відмовити в задоволенні позову з огляду на таке:
- позивачем заявлені віндикаційні та негаторні вимоги, які є взаємовиключними і не можуть бути заявлені в одному позові;
- саме на позивача покладено процесуальний тягар доведення належності спірного майна до державної власності, в той час як Прокурором відповідних доказів не надано, зокрема щодо доказів понесення державою будь-яких витрат на утримання вказаного майна за весь період його існування, тому Прокурором не доведено порушення прав держави на спірне майно;
- ТОВ "Полтавська міська спілка споживчих товариств" як спілка споживчих товариств ніколи не було організацією союзного підвпорядкування і його майно ніколи не було державною власністю;
- відповідно до статті 3 Закону України "Про споживчу кооперацію" споживча кооперація незалежна у своїй діяльності від органів державної влади, політичних партій та громадських організацій; забороняється будь-яке втручання, що може обмежувати права споживчої кооперації або перешкоджати їх здійсненню, якщо це не передбачено законом;
- спірне майно було набуто Споживчим товариством "Полтавакоопцентр" добросовісно, за договором купівлі-продажу у Полтавської обласної спілки споживчих товариств, яка законно володіла ним на праві приватної власності з 1998 року;
- сплив позовної давності щодо заявлених вимог є підставою для відмови у позові.
Одночасно у відзиві на позов Споживче товариство "Полтавакоопцентр" зазначило, що Декрет від 20.08.1918, на який посилається Прокурор на обґрунтування заявлених вимог, був прийнятий більшовицькою владою (ВЦВК РРСФР) і діяв виключно на території РРСФР, а не на території Української Народної Республіки (УНР), яка була незалежна з 22.01.1918 та мала власне державно-політичне будівництво, міжнародне визнання, що підтверджується, зокрема, доданою до відзиву історичною довідкою, складеною 09.03.2023 завідувачем кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського, доктором історичних наук, професором В. Маслаком.
1.5. Приватне підприємство "Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор", у відзиві на позов від 24.03.2023 проти задоволення позову заперечувало, вважаючи його безпідставним, посилаючись на те, що Прокурором не доведено наявність правових підстав для набуття державою речового права власності на спірне майно, а також того, що оскаржуване реєстраційне посвідчення не є правовстановлюючим документом та було видане правомірно. Крім цього, звернуло увагу на те, що держава визнала речове право власності за відповідачами в 2013 році шляхом проведення його державної реєстрації і видачі свідоцтва як правовстановчого документа.
1.6. ТОВ "Полтавська міська спілка споживчих товариств" звернулося до суду із заявою від 28.03.2023, в якій просило суд застосувати позовну давність та відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 20.06.2023 (суддя Пушко І. І.) у справі № 917/1286/22, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2023 (Шевель О. В. - головуючий, судді: Білоусова Я. О., Крестьянінов О. О.) у позові відмовлено повністю.
2.2. Судові рішення обґрунтовані тим, що: звертаючись до суду з віндикаційним позовом, позивач повинен підтвердити його право власності на витребуване майно, факт вибуття вказаного майна з його володіння, наявність вказаного майна у незаконному володінні відповідача; чинне законодавство, зокрема, положення статей 387, 388 ЦК України, передбачають можливість витребовування майна з чужого незаконного володіння саме на користь особи, яка є законним власником такого майна, отже, саме на Прокурора покладено процесуальний обов`язок доведення виникнення права державної власності на спірне нерухоме майно, вимоги про витребовування якого заявлені до відповідачів у цій справі; разом з тим Декрет від 20.08.1918, який Прокурор вважає правовою підставою для набуття права державної власності на спірне нерухоме майно, прийнято ВЦВК РРСФР, тобто органом влади держави, юрисдикція якої в 1918 році не розповсюджувалася на територію сучасної України та м. Полтави, оскільки на цій території з 22.01.1918 була проголошена Українська Народна Республіка (УНР) як незалежна держава; станом на момент будівництва (відбудови) спірного нерухомого майна в період 1957- 1968 років діюче на той час законодавство УРСР передбачало, що недержавні кооперативні організації, до числа яких відносилася Полтавська обласна спілка споживчих товариств (облспоживспілка), можуть бути окремими суб`єктами права власності на майно, а кооперативно-колгоспна власність існувала як окрема форма колективної власності, відокремлено від державної власності. Також суди зазначили, що до загальновідомих обставин відноситься те, що під час виникнення та існування УРСР як радянської держави фактично відбулося одержавлення засобів виробництва та нерухомого майна шляхом їх експропріації (реквізиції) у приватних власників, як зазначено у примітці 1 до статті 59 ЦК УРСР (1922 року), колишні власники, майно яких було експропрійоване на підставі революційного права або взагалі перейшло у володіння трудящих до 24.08.1922, не мають права вимагати повернення цього майна, тому, на думку господарського суду, передача виконавчим комітетом Полтавської міської ради депутатів трудящих Полтавській обласній спілці споживчих товариств зруйнованого будинку на вул. Леніна, 16 (колишнього "Торгового будинку Токарєвої") рішенням від 06.12.1957 № 1086 свідчить про те, що вказане майно на дату такої передачі мало статус державного майна, разом з тим суд критично оцінив доводи Прокурора про те, що зазначеним рішенням виконавчий комітет Полтавської міської ради депутатів трудящих передав нерухоме майно Полтавській обласній спілці споживчих товариств для відбудови та побудови під учбовий корпус торгово-кооперативного технікуму лише у користування, а не у власність; відповідно до пункту 1 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 11.11.2004 у справі № 1-30/2004 (справа про захист права власності організацій споживчої кооперації), власністю споживчої кооперації є будь-яке майно, набуте у відповідності з цілями, які випливають зі статутної діяльності організацій споживчої кооперації, на підставі норм законодавства, чинного на час придбання цього майна, у вказаному Рішенні Конституційний Суд України дійшов висновку, що держава та її повноважні органи мали право передавати державне майно у власність недержавним (кооперативним і громадським) організаціям як за плату, так і безоплатно, при цьому відповідно до законодавства СРСР передача основних засобів, будівель та споруд від однієї державної організації (юридичної особи) до іншої (тобто, у випадку, коли відповідне майно продовжувало залишатися у державній власності) здійснювалася безкоштовно, проте, як було встановлено під час розгляду цієї справи, рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради депутатів трудящих від 06.12.1957 № 1086 Полтавській обласній спілці споживчих товариств передано коробку зруйнованого будинку на вул. Леніна, 16 за плату, оскільки у вказаному рішенні зобов`язано облспоживспілку сплатити на рахунок міськкомунгоспу відповідну суму вартості згорілої коробки будівлі - 84 641 крб, отже, на думку господарського суду, матеріалами справи підтверджується передача у власність Полтавській обласній спілці споживчих товариств зруйнованого будинку на вул. Леніна, 16 відповідним органом державної влади в порядку, визначеному законодавством, чинним на момент передачі вказаного майна; окрім того, залишкова вартість переданого у 1957 році Полтавській обласній спілці споживчих товариств зруйнованого будинку на вул. Леніна, 16 становила 84 641 крб, у той час як згідно з актом Державної приймальної комісії від 01.12.1959 по прийому в експлуатацію будівлі кооперативного технікуму кошторисна вартість будівництва (відновлення та реконструкції ) склала 3335,01 тис. крб, тобто вартість збудованого об`єкта збільшилася більше, ніж на 97 %, зазначене, на думку судів попередніх інстанцій, фактично свідчить про створення в результаті будівництва за рахунок коштів Полтавської обласної спілки споживчих товариств нового об`єкта нерухомості із використанням залишків коробки зруйнованого будинку на вул. Леніна, 16, переданої у її власність рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради депутатів трудящих від 06.12.1957 № 1086, в той же час Прокурором не надано доказів, якими б підтверджувалося, що спірне нерухоме майно було створено за рахунок коштів держави. Стосовно доводів Прокурора про набуття державою права власності на спірне нерухоме майно на підставі Указу Президії Верховної Ради України від 30.08.1991 "Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави" та Закону України від 10.09.1991 "Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, тоді на території України", суд зазначив, що Прокурором не наведено будь-яких доводів на обґрунтування того, що Полтавська обласна спілка споживчих товариств станом на момент прийняття відповідних нормативних актів мала статус установи чи організації союзного підпорядкування, натомість як Полтавська обласна спілка споживчих товариств, так і Українська республіканська спілка споживчих товариств, яка згадується в позовній заяві, за визначенням не можуть розглядатися як загальносоюзні громадські організації, що витікає з їх назви, в якій відображено статус (обласний, республіканський), а не загальносоюзний, окрім того, частиною 1 статті 10 Закону України "Про споживчу кооперацію" було гарантовано, що власність споживчої кооперації є недоторканною, перебуває під захистом держави і охороняється законом нарівні з іншими формами власності. Із посиланням на вищевикладені обставини господарський суд дійшов висновку, що Прокурором не доведено факт набуття державою Україна права власності на спірне нерухоме майно, та відповідно факт порушення прав позивача - Фонду державного майна України як органу, уповноваженого управляти відповідним майном, тому позовні вимоги про визнання права власності на це майно та про його витребування у відповідачів на користь Фонду державного майна України господарський суд визнав необґрунтованими та такими, що підлягають відхиленню. Щодо посилань Прокурора на те, що договори купівлі-продажу від 01.06.2022 та від 06.06.2022, за якими Полтавська обласна спілка споживчих товариств продала частину спірного нерухомого майна, відповідно, Споживчому товариству "Актив" та Споживчому товариству "Полтавакоопцентр", не були у встановленому порядку погоджені з органом охорони культурної спадщини, а тому суперечать вимогам ЦК України та Закону України "Про охорону культурної спадщини", господарські суди зазначили, що у частині 1 статті 18 Закону України "Про охорону культурної спадщини", на яку посилається Прокурор, не передбачено недійсність (нікчемність) угод, укладених всупереч зазначеній нормі, а Прокурором в позовній заяві не висуваються вимоги про визнання недійсними договорів, укладених між співвідповідачами у справі стосовно відчуження частини спірного нерухомого майна, окрім того, відповідність чи невідповідність вимогам закону правочинів, на підставі яких третім та четвертим співвідповідачами була придбана частина спірного нерухомого майна, в будь-якому випадку не може слугувати підставою для безоплатного набуття державою права власності на майно, яке є об`єктом культурної спадщини, шляхом визнання права власності на нього. Стосовно заявлених позовних вимог про визнання недійсним реєстраційного посвідчення від 13.03.1998, виданого Колективним підприємством Полтавського бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор", господарський суд зазначив, що реєстраційне посвідчення містить посилання на відповідні акти про приймання будинку (споруди) Державною приймальною будівельною від 01.12.1959 та від 11.10.1968, які були затверджені рішеннями виконавчого комітету Полтавської міської ради депутатів трудящих, відповідно від 02.12.1959 № 967 та від 25.10.1968 № 602, а також на рішення Полтавської міської ради від 24.09.1997 № 293 про закріплення земельної ділянки під учбовим корпусом Полтавського кооперативного технікуму площею 0,49 га без зміни цільового призначення, які визнавалися правовстановлюючими документами на новостворене нерухоме майно згідно із законодавством УРСР, чинним на час завершення будівництва, отже, на думку господарського суду, Прокурором не доведено факт порушення Приватним підприємством Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" вимог чинного законодавства під час видачі оспорюваного реєстраційного посвідчення, окрім того, свідоцтво про право власності (реєстраційне посвідчення) є лише документом, яким оформлюється відповідне право, але не є правочином, на підставі якого це право виникає, змінюється чи припиняється, тобто само по собі не породжує виникнення відповідного права, а тільки фіксує факт його наявності, тому вимоги про визнання недійсним такого свідоцтва (реєстраційного посвідчення) в будь-якому випадку не можуть призвести до захисту порушеного права, а тому підлягають відхиленню судом (на обґрунтування вказаних висновків місцевий господарський суд послався на практику Верховного Суду, викладену, зокрема, в постановах від 27.06.2018 № 925/797/17, від 05.02.2020 № 904/750/19, від 27.05.2020 ?№ ?442/2771/17, від 09.03.2021 № 756/4120/16-ц), також господарський суд вказав, що у даному випадку Прокурором не доведено порушення у спірних правовідносинах прав та охоронюваних законом інтересів держави та органу, визначеного Прокурором позивачем. Суд першої інстанції також вказав, що заявлені Прокурором позовні вимоги суперечать одночасно всім трьом критеріям, встановленим статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, втручання у право відповідачів на мирне володіння майном, яке було набуте ними та зареєстроване у передбаченому законодавством порядку, чинному на момент набуття та державної реєстрації. Щодо заяв відповідачів про застосування позовної давності, поданих у ході розгляду справи, то суд зазначив про відсутність підстав для застосування позовної давності з огляду на встановлені судом обставини щодо їх необґрунтованості.
3. Короткий зміст касаційної скарги і заперечення на неї
3.1. Не погоджуючись із рішенням Господарського суду Полтавської області від 20.06.2023 та постановою Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2023 у справі № 917/1286/22, Прокурор звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
3.2. За змістом касаційної скарги її подано на підставі положень пункту 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
3.3. На обґрунтування підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 3 частини 2 статті 287 ГПК України, скаржник зазначає, що справа № 917/1286/22 становить значний суспільний інтерес та має виняткове значення для держави, інтереси якої представляє Прокурор. При цьому скаржник наголошує на відсутні висновку Верховного Суду щодо можливості набуття права приватної власності на нерухоме майно, яке було націоналізоване та знаходилося у користуванні інших осіб.
3.4. Приватне підприємство "Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" у відзиві просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення та постанову - залишити без змін.
3.5. ТОВ "Полтавська міська спілка споживчих товариств" просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення та постанову - без змін.
3.6. Споживче товариство "Полтавакоопцентр" надало клопотання, в якому просило касаційний розгляд справи № 917/1286/22 провести без представника товариства.
3.7. Споживче товариство "Актив" надало на адресу Верховного Суду заяву про розгляд касаційної скарги без участі представника товариства.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судами
4.1. Як убачається з матеріалів справи та установили суди попередніх інстанцій, відповідно до пункту 1 рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради депутатів трудящих від 06.12.1957 № 1086 Полтавській обласній спілці споживчих товариств передано коробку зруйнованого будинку на вул. Леніна, 16 для відбудови та побудови під учбовий корпус торгово-кооперативного технікуму.
Згідно з підпунктом "г" пункту 2 вказаного вище рішення було передано на баланс Полтавської обласної спілки споживчих товариств вартість згорілої коробки 84 641 крб, а облспоживспілку зобов`язано відповідну суму вартості коробки сплатити на рахунок міськкомунгоспу.
Постановою правління Полтавської обласної спілки споживчих товариств від 22.12.1957 № 451 було збільшено кошторис фінансування кооперативного технікуму на 85 000 крб для придбання основних засобів (коробки будівлі технікуму).
У 1958- 1959 роках за рахунок коштів Полтавської обласної спілки споживчих товариств здійснено відбудову та одночасно добудовано нову, раніше не існуючу частину будівлі торгово-кооперативного технікуму Полтавської обласної спілки споживчих товариств, що підтверджується копіями рішення про затвердження проектного завдання на відбудову і реконструкцію учбового корпусу торгово-кооперативного технікуму та зведеного кошторисно-фінансового розрахунку до нього, фінансово-розпорядчою та проектно-кошторисною документацією, зокрема: довідкою від 11.03.1958, виданою Полтавською обласною спілкою споживчих товариств про затвердження плану будівельно-монтажних робіт на 1958 рік у сумі 700 тис. крб, постановою правління Полтавської обласної спілки споживчих товариств від 09.01.1959 № 4 про затвердження проектно-кошторисної документації та титульних списків на будівництво об`єктів по системі Полтавської обласної спілки споживчих товариств, у тому числі на будівництво кооптехнікуму в сумі 1418,6 тис. крб, планом капіталовкладень на 1959 рік з будівництва об`єктів власних підприємств Полтавської обласної спілки споживчих товариств.
Розпорядженням від 14.08.1959 № 623-р затверджено зведений кошторис на будівництво кооперативного технікуму в Полтаві на вул. Леніна, 16 в сумі 3335,01 тис. крб.
Рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради депутатів трудящих від 02.12.1959 № 967 затверджено акт Державної приймальної комісії від 01.12.1959 по прийому в експлуатацію будівлі кооперативного технікуму Облспоживспілки на вул. Леніна № 9/17 корисною площею 4620 кв. м, кошторисною вартістю 3335,01 тис. крб за проектом відновлення і реконструкції каркасу (коробки) будівлі.
Із вказаного вище акта вбачається, що замовником будівництва виступала Полтавська обласна спілка споживчих товариств, при цьому будівництво здійснювалося будівельним трестом облспоживспілки, тобто власною будівельною організацією замовника.
У подальшому рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради депутатів трудящих від 12.04.1967 № 199 Полтавській обласній спілці споживчих товариств надано дозвіл здійснити добудову учбового корпусу кооперативного технікуму на вул. Котляревського в м. Полтаві.
Вказана будівля збудована у 1967- 1968 роках за проектним завданням та за рахунок власних коштів Полтавської обласної спілки споживчих товариств із застосуванням власних виробничих потужностей, що підтверджуються фінансово-розпорядчою та проектно-кошторисною документацією, зокрема: копією річного підрядного договору на капітальне будівництво від 25.01.1968 № 22, предметом якого є добудова торгово-кооперативного технікуму підрядною організацією - будівельне управління Полтавської обласної спілки споживчих товариств. Замовником будівництва у вказаному договорі визначена Полтавська обласна спілка споживчих товариств в особі директора кооперативного технікуму, що діє на підставі довіреності, виданої облспоживспілкою.
Рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради депутатів трудящих від 25.10.1968 № 602 затверджено акт Державної приймальної комісії від 11.10.1968 по прийому в експлуатацію добудови торгово-кооперативного технікуму на вул. Котляревського, 17, корисною площею 2123 кв. м, кошторисною вартістю 285 тис. крб.
Згідно з рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради "Про закріплення земельних ділянок" від 24.09.1997 № 293 за спільним підприємством Полтавський кооперативний технікум закріплено, зокрема, земельну ділянку учбового корпусу на вул. Леніна № 9/17 площею 0,49 га.
Реєстрація права колективної власності на вищевказаний об`єкт нерухомого майна за Полтавською обласною спілкою споживчих товариств здійснена на підставі реєстраційного посвідчення від 13.03.1998, виданого Колективним підприємством Полтавського бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор".
Як зазначено у вищевказаному реєстраційному посвідченні, підставою його видачі слугували рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради від 02.12.1959 № 967, від 25.10.1968 № 602 та від 24.09.1997 № 293.
Відповідно до договору оренди землі від 17.03.2009 Полтавською міською радою передано Полтавському кооперативному технікуму в оренду земельну ділянку на вул. Леніна № 9/17 у м. Полтаві площею 4908 кв. м, кадастровий номер 53100137000:15:009:0025, для обслуговування учбово-адміністративного корпусу.
У подальшому, 21.10.2013 державним реєстратором реєстраційної служби Полтавського міського управління юстиції Полтавської області Борисенко Є. М. на підставі реєстраційного посвідчення Колективного підприємства Полтавського бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" від 13.03.1998 за Полтавською обласною спілкою споживчих товариств зареєстровано право приватної власності на громадський будинок (учбовий корпус) А-2-3 площею 6616,4 кв. м за адресою: вул. Леніна № 9/17, м. Полтава, реєстраційний номер нерухомого майна 186993353101, і цього ж дня видано свідоцтво про право власності № 11230133.
Рішенням Полтавської міської ради від 22.12.2017 "Про розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок" Полтавській обласній спілці споживчих товариств надано згоду на поділ орендованої земельної ділянки площею 0,4908 га на вул. Небесної Сотні, 9/17, кадастровий номер 53100137000:15:009:0025, на 2 земельні ділянки площею 0,3957 га (кадастровий номер 53100137000:15:009:0388) та 0,0951 га (кадастровий номер 53100137000:15:009:0389).
Також вищевказаним рішенням Полтавської міської ради від 22.12.2017 земельній ділянці площею 0,3957 га (кадастровий номер 53100137000:15:009:0388) залишено адресу вул. Небесної Сотні, 9/17. Земельній ділянці площею 0,0951 га (кадастровий номер 53100137000:15:009:0389) та об`єкту, розташованому на ній (учбовий корпус), надано адресу: вул. Небесної Сотні, 9/17а.
На підставі висновку Приватного підприємства "Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" щодо технічної можливості поділу об`єкта нерухомого майна від 14.05.2018 № 4508 (свідоцтво про право власності від 21.10.2013 № 11230133), державним реєстратором Полтавської філії державного підприємства "СЕТАМ" Даценко Л. В. 21.10.2013 здійснено поділ об`єкта нерухомого майна на вул. Небесної Сотні, 9/17 у м. Полтаві, реєстраційний номер нерухомого майна 186993353101, на 2 частини та зареєстровано за Полтавською обласною спілкою споживчих товариств право приватної власності на громадський будинок, учбовий корпус А3, площею 2190,5 кв. м, за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17а, м. Полтава, реєстраційний номер нерухомого майна 1559449353101, а також на громадський будинок, учбовий корпус А-2-3 площею 4472,1 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава, реєстраційний номер нерухомого майна 1559391553101.
Державним реєстратором виконавчого комітету Коломацької сільської ради Полтавського району Полтавської області Даценко Л. В. 24.02.2021, на підставі свідоцтва про право власності 11230133 від 21.10.2013, висновку Приватного підприємства "Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" щодо технічної можливості поділу з об`єкта нерухомого майна від 21.01.2021 № 552, наказу управління з питання містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради від 12.02.2021 № 36 здійснено поділ об`єкта нерухомого майна на вул. Небесної Сотні, 9/17 у м. Полтаві площею 4472,1 кв. м, реєстраційний номер нерухомого майна 1559391553101, на 2 частини і зареєстровано за Полтавською обласною спілкою споживчих товариств право приватної власності на громадський будинок, учбовий корпус А-2-3 площею 2 161,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава, реєстраційний номер нерухомого майна 2300419153101, а також на нежитлові приміщення площею 2235,5 кв. м за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, м. Полтава, реєстраційний номер нерухомого майна 2300482353101.
Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 16.07.2021 № 529 доповнено раніше затверджений Перелік об`єктів культурної спадщини, до якого, зокрема, внесено і "Торговельний будинок", створений у ХІХ столітті, який знаходиться за адресою: вул. Небесної Сотні, 9/17, у м. Полтава.