1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2024 року

м. Київ

справа №340/753/23

касаційне провадження № К/990/36665/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Олендера І.Я., Пасічник С.С.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2023 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Бишевська Н.А.; судді - Добродняк І.Ю., Семененко Я.В.)

у справі № 340/753/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНС БІТ ГРУПП"

до Головного управління ДПС у Кіровоградській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРАНС БІТ ГРУПП" (далі - ТОВ "ТРАНС БІТ ГРУПП"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (далі - ГУ ДПС у Кіровоградській області; відповідач; контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 25 листопада 2022 року № 000032760901, від 25 листопада 2022 року № 000032700901, від 25 листопада 2022 року № 000032650901.

Кіровоградський окружний адміністративний суд рішенням від 27 квітня 2023 року в задоволенні позову відмовив, встановивши, що позивач провадить діяльність з вантажним автомобільним транспортом та у своєму користуванні має два резервуари для зберігання пального. Звертаючись за захистом своїх прав, платник наполягав на тому, що розпорядником акцизного складу він може бути тільки, якщо отримує за рік пальне в обсягу, що перевищує 1000 кубічних метрів. При цьому пальне, що заливається безпосередньо в паливні баки транспортних засобів, не враховується в даний обсяг. ТОВ "ТРАНС БІТ ГРУПП" наголошувало, що в ємностях для зберігання протягом року придбано та розвантажено пальне, що не перевищує 1000 кубічних метрів. Залишок придбаного протягом року пального заливався безпосередньо в паливні баки транспортних засобів, що належать позивачу. Водночас суд першої інстанції дійшов висновку, що платником не подано належних доказів щодо наведеної ним позиції, зокрема доказів підтвердження, куди саме розвантажувалося придбане пальне.

Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 21 вересня 2023 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нове - про задоволення позову.

ГУ ДПС у Кіровоградській області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2023 року, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2023 року залишити в силі.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошує на тому, що позивач після отримання 1035464,24 літрів у межах календарного року вважався розпорядником акцизного складу та у відповідності до вимог підпункту 230.1.1 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) був зобов`язаний здійснити реєстрацію складів за місцями зберігання пального відповідно до отриманих ліцензій на зберігання пального за адресами: Полтавська обл., м. Кременчук, пр. Галузевий, 24; Житомирська обл., м. Коростень, вул. Б. Шосе, 2а.

Верховний Суд ухвалою від 04 грудня 2023 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Кіровоградській області.

Відзиву на касаційну скаргу від відповідача не надійшло, що в силу частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішення суду апеляційної інстанції.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Судами з`ясовано, що відповідачем проведено фактичну перевірку ТОВ "ТРАНС БІТ ГРУПП" з питань дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства України у сфері обігу пального, за результатами якої складено акт від 03 листопада 2022 року № 3061/11-28-09-01/38484105.

Перевіркою встановлено порушення позивачем правил: підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України з огляду на нездійснення реєстрації двох акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку-розпорядником акцизного складу; підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України у зв`язку з необладнанням рівнемірами-лічильниками на введених в експлуатацію резервуарах, розташованих на акцизних складах у кількості двох одиниць, та одного витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі; підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 ПК України внаслідок здійснення операцій з пальним без реєстрації платником акцизного податку.

На підставі зазначеного акта перевірки відповідачем 25 листопада 2022 року прийнято податкові повідомлення-рішення: № 00032650901, згідно з яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 2000000,00 грн; № 0032700901, згідно з яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 60000,00 грн; № 00032760901, згідно з яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 37812154,48 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названих актів індивідуальної дії, Верховний Суд виходить із такого.

Відповідно до пункту 212.1 статті 212 ПК України платниками акцизного податку є, зокрема, особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне або спирт етиловий.

Згідно з підпунктом 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 ПК України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб-підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.

За правилами пункту 230.1 статті 230 ПК України акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.

Підпунктом 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України передбачено, що платники податку-розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати: а) усі розташовані на акцизних складах витратоміри-лічильники спирту етилового у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового; б) усі акцизні склади - у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Відповідно до підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України акцизний склад - це: а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території, розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів; б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.


................
Перейти до повного тексту