1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2024 року

м. Київ

cправа № 917/623/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,

секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,

розглянувши касаційну скаргу Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Зоря"

на рішення Господарського суду Полтавської області від 24.05.2023 (Срош Д. М.) та постанову Східного апеляційного господарського суду від 04.10.2023 (Терещенко О. І. - головуючий, судді Тихий П. В., Гребенюк Н. В.) у справі

за позовом керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства, Полтавської обласної державної адміністрації

до 1) Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Зоря",

2) Полтавської районної державної адміністрації (правонаступник- Чутівської районної державної адміністрації),

3) Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області,

третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Державне спеціалізоване господарське підприємство Ліси України,

про скасування державної реєстрації земельної ділянки, визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору оренди, повернення земельної ділянки, скасування державної реєстрації та припинення права оренди земельної ділянки,

(у судове засідання з`явилися: прокурор - Колодяжна А. В., представник Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Зоря" - Стасовський М. В.),

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Керівник Диканської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом, в якому просив:

скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 та припинити усі права щодо неї;

визнати незаконним та скасувати розпорядження Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області № 360 від 22.07.2005, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та іншого сільськогосподарського призначення на умовах оренди СВК Зоря на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області загальною площею 734,06 га (кадастровий номер 5325455100:00:002:0011) в частині передачі: 57,18 га лісонасаджень, 49,19 га боліт, 1,57 га внутрішніх вод;

скасувати державну реєстрацію та припинити право власності Чутівської районної державної адміністрації на земельну ділянку з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 площею 738,06 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована за межами населеного пункту на території Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, запис про державну реєстрацію якої внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 26.05.2021 № 42213295;

визнати недійсним договір оренди землі від 25.12.2005, укладений між Чутівською державною адміністрацією Полтавської області та Сільськогосподарським виробничим кооперативом Зоря про надання в оренду земельної ділянки площею 734,06 га, для товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради Полтавського району (Чутівського району) Полтавської області в частині передачі: 57,18 га лісонасаджень, 49,19 га боліт, 1,57 га внутрішніх вод;

скасувати державну реєстрацію та припинити право оренди СВК "Зоря" на земельну ділянку з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 площею 738,06, яка розташована за межами населених пунктів на території Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області в частині передачі: 57,18 га лісонасаджень, 49,19 га боліт, 1,57 га внутрішніх вод, запис про державну реєстрацію якої внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 42213299 від 26.05.2021;

зобов`язати СВК Зоря повернути земельні ділянки лісогосподарського призначення площею 3,4961 га, та площею 44,6281 га, які включені до земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, площею 738,0600 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Чутівської селищної ради Полтавської області на користь власника - держави в особі Полтавської обласної державної адміністрації, шляхом підписання акта прийому-передачі землі;

зобов`язати СВК Зоря повернути земельні ділянки водного фонду (в тому числі 49,19 га боліт, 1,57 га внутрішніх вод), а також землі сільськогосподарського призначення площею 630,12 га, які включені до земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, площею 738,0600 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Чутівської селищної ради Полтавської області на користь власника - в особі Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, шляхом підписання акта прийому-передачі землі.

Позов аргументований тим, що в частині земель лісогосподарського призначення земельна ділянка з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 має перетин з землями Державного лісового фонду кв. 119 та кв. 123 Іскрівського лісництва ДП Полтавське лісове господарство, які перебували в постійному користуванні останнього, тому розпорядження такою землею районна державна адміністрація без погодження з землекористувачем та отримання висновку органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства здійснено у порушення вимоги статей 20, 122, 149 ЗК України; до складу земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 входять землі водного фонду, а саме: болота, внутрішні води та прибережна захисна смуга річки Коломак, тому розпорядження такою землею районна державна адміністрація не мала права здійснювати, чим порушила вимоги статей 88, 89 ВК України; передача в оренду СВК Зоря земельної ділянки відбулась з порушенням вимог лісового, водного та земельного законодавства, у зв`язку з чим, договір оренди земельної ділянки від 25.12.2005 підлягає визнанню недійсним, а земельні ділянки лісового та водного фонду - поверненню на користь держави.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судами

2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, розпорядженням голови Чутівської районної державної адміністрації № 164 від 12.04.2005 року, затверджено технічну документацію із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди СВК "Зоря" на території Чутівської селищної ради, з цільовим призначенням для ведення сільськогосподарського виробництва та іншого сільськогосподарського призначення та передано в оренду СВК "Зоря" земельну ділянку площею 736,24 га.

Розпорядженням голови Чутівської районної державної адміністрації № 360 від 22.07.2005 року змінено пункти 1 та 2 розпорядження голови Чутівської районної державної адміністрації № 164 від 12.04.2005 року, відповідно до якого затверджено технічну документацію із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та іншого сільськогосподарського призначення на умовах оренди СВК "Зоря" на території Чутівської селищної ради та передано в оренду СВК "Зоря" земельну ділянку площею 738,06 га, до складу якої увійшли об`єкти водного фонду, а саме: болота - 49,57 га, внутрішні води -1,57 га.

25.12.2005 Чутівська районна державна адміністрація Полтавської області та СВК "Зоря" уклали договір оренди земельної ділянки загальною площею 734,06 га, в тому числі: ріллі - 433,24 га, сіножаті - 82,51 га пасовища - 86,94 га, лісонасадження - 57,18 га, забудова землі і дороги - 6,6 га, болото - 49,57 га, внутрішні води - 1,57 га, шляхи - 6,7 га, господарські будівлі і двори - 9,75 га, яка знаходиться на території Чутівської селищної ради, строком на 49 років. 05.01.2006 договір зареєстрований у Чутівському районному відділі Полтавської регіональної філії ДП Центр ДЗК за № 040654500006.

Відповідно до інформації Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ДП "Харківська державна лісовпорядна експедиція" № 326 від 31.07.2020 року, земельна ділянка площею 738,0600 га з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 має перетин з землями Державного лісового фонду кв.119 Іскрівського лісництва ДП "Полтавське лісове господарство", орієнтовна площа перетину становить - 3,4961 та кв.123 Іскрівського лісництва ДП "Полтавське лісове господарство", орієнтовна площа перетину становить - 44,6281 га.

Державному лісогосподарському об`єднанню Полтаваліс земельні ділянки лісового фонду по колишньому Чутівському району площею 119,4 га, передані в постійне користування відповідно до рішення Полтавської обласної ради від 31.10.2001 "Про надання земель лісового фонду, які перебували у користуванні колишніх колективних сільськогосподарських підприємств", що підтверджується актом прийому-передачі лісових насаджень від 07.11.2001 та Проэктом внутрихозяйственного землеустройства племзавода Чутово Чутовского района Полтавской области, отделение им. Димитрова, інвентарний номер IV-I-63, до складу яких увійшли землі Державного лісового фонду кв. 119 та кв.123 Іскрівського лісництва ДП Полтавське лісове господарство.

Наявність земель лісогосподарського призначення в межах спірної земельної ділянки також підтверджується Схемами розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 відносно земель лісогосподарського призначення ДП Полтавське лісове господарство, згідно матеріалів лісовпорядкування 1989, 2007, 2017 років, на території смт Чутове, Чутівського району Полтавської області.

Під час досудового розслідування кримінального провадження № 42020171190000092 від 14.07.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 367 КК України, 13.01.2022 проведено огляд місцевості, а саме частини земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, що знаходиться з південно-східної сторони від с. Кантемирівка Полтавського району Полтавської області та південно-західної сторони від с. Водяне Полтавського району Полтавської області; в межах східної частини південної сторони вказаної ділянки знаходиться лісовий масив; лісовий масив має неправильну продовгувату форму та розташований з південної сторони с. Стінка Полтавського району Полтавської області та з північної сторони с. Новофедорівка Полтавського району Полтавської області. Лісовий масив в своїй більшості складається з листяних дерев вегетативного походження; згідно протоколу допиту від 13.01.2022 в якості свідка помічника лісничого Іскрівського лісництва ДП "Полтавський лісгосп" вік дерев лісового масиву станом на 2022 рік становить приблизно від 75 до 87 років.

Згідно з інформацією Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства від 23.04.2021 № 04-32/346 та інформації ДП "Полтавське лісове господарство" від 30.07.2021 № 780/02-04 вказаними підприємствами жодних погоджень на відчуження (вилучення) земельних ділянок, що входять до складу Іскрівського лісництва не надавалися.

Земельна ділянка з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, загальною площею 738,06 га, яка передана СВК "Зоря" в оренду Чутівською районною державною адміністрацією Полтавської області, частково складається, в тому числі, із земель водного фонду.

Відповідно до листа Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області Державного агентства водних ресурсів України від 11.01.2022 № 21/01-05, за результатами розгляду картографічних матеріалів: Топографічної карти 1:10000 (Главное управление геодезии и картографи при Совете Министров СССР, схемка 1970 года), карти Google та Публічної кадастрової карти України (аналітичний шар умовна прибережна захисна смуга) встановлено, що на земельній ділянці із вказаним кадастровим номером розміщена прибережна захисна смуга р. Коломак (південно-східна частина ділянки) та ставка (північна частина ділянки), орієнтовною площею 1,0 га.; прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою та, що відповідний проект землеустрою щодо встановлення меж і розмірів водоохоронних зон та прибережних захисних смуг р. Коломак на земельній ділянці з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 в Офісі відсутній.

На підтвердження розташування водних об`єктів на вказаній земельній ділянці прокурор надав схему земельної ділянки, відповідно до якої, згідно з даними форми 6-зем, земельна ділянка складається в тому числі з боліт, площею 49,57 га та внутрішніх вод, площею 1,57 га, що підтверджується даними з Проэкта внутрихозяйственного землеустройства племзавода Чутово Чутовского района Полтавской области, отделение им. Димитрова, інвентарний номер IV-I-63, на якому нанесено вказані вище об`єкти водного фонду.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки СВК Зоря зареєстровано за № 42213299 від 26.05.2021.

Відповідно до рішення Чутівської селищної ради від 11.12.2020, наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.12.2020 № 49-ОСГ право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, площею 738,06 га 07.07.2022 зареєстровано за Чутівською селищною радою (номер запису 47297519), тобто станом на час розгляду справи спірна земельна ділянка перебуває у комунальній власності селищної ради.

3. Короткий зміст судових рішень у справі

3.1. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 24.05.2023 у справі № 917/623/22 у задоволенні позову відмовлено.

Рішення мотивоване тим, що на виконання вимог статті 53 Господарського процесуального кодексу України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурором при зверненні до суду з позовом було належним чином обґрунтовано, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, а також визначені законом підстави для звернення до суду саме прокурора.

Водночас належним відповідачем у справі має бути особа за якою зареєстровано право на спірну земельну ділянку, тобто Чутівська селищна рада Полтавського району Полтавської області, яка, водночас, має статус позивача у цій справі, а вимога про припинення усіх прав щодо земельної ділянки призведе до позбавлення права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, власником якої є позивач у справі.

Крім того, так як спірна земельна ділянка з 07.07.2022 відноситься до земель комунальної форми власності, власником якої на момент розгляду справи є Чутівська селищна рада Полтавського району Полтавської області, вимога про скасування державної реєстрації та припинення права власності Чутівської РДА не підлягає задоволенню.

Водночас суд установив, що передача в оренду СВК "Зоря" земельної ділянки відбулась з порушенням вимог лісового, водного та земельного законодавства.

Однак, враховуючи, що моментом, коли компетентні органи, які уповноважені були розпоряджатися земельними ділянками лісогосподарського призначення, а саме Чутівська районна державна адміністрація (Полтавська районна державна адміністрація як правонаступник) або Кабінет Міністрів України, є прийняття Чутівською районною державною адміністрацією відповідного розпорядження, а саме 2005 рік, зважаючи, що з дати прийняття спірного рішення до моменту звернення прокурором з позовом у цій справі минуло більше 17 років, позовна давність для подання позову у цій справі спливла.

Встановивши, що передачу земельної ділянки в оренду здійснено державою у 2005 році шляхом прийняття рішень державним органом, тобто внаслідок реалізації волі держави на розпорядження державної власністю, держава, зокрема, в особі Кабінету Міністрів України та утворених ним державних органів, в тому числі місцевих державних адміністрацій, які мали повноваження щодо розпорядження землями державної власності та контролю за додержанням земельного законодавства, у 2005 році повинна була довідатися про порушення вимог земельного законодавства при передачі спірних земельних ділянок у користування.

Прокурор до позовної заяви додає копії планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування за 2007 та 2017 роки, при формуванні яких уповноважені органи державної влади могли встановити, що землі лісогосподарського призначення включені до земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, що додатково підтверджує пропущення позовної давності для пред`явлення відповідних вимог.

З огляду на пропуск позовної давності суд відмовляє в позові в частині вимог про визнання незаконним та скасування розпорядження від 22.07.2005 № 360.

Укладення спірного договору про надання в оренду земель лісогосподарського призначення для товарного сільськогосподарського виробництва без припинення права постійного користування ними у ДП "Полтавське лісове господарство" суперечить вимогам законодавства, зокрема статей 20, 21, 116, 149, Земельного кодексу України, призвело до вибуття спірної земельної ділянки з володіння держави всупереч встановленому законом порядку. Проте прокурор звернувся до суду з вимогою про визнання спірного договору від 25.12.2005 недійсним у червні 2022 року, тобто з пропуском трирічної позовної давності, про що було заявлено відповідачем 1 у справі. Отже, суд відмовив в позові в цій частині у зв`язку з пропуском позовної давності.

Оскільки суд відмовив в задоволенні позовних вимог в частині визнання недійсним зазнаного договору, який слугував підставою для отримання земельної ділянки відповідачем 1 в оренду, похідна вимога про скасування державної реєстрації та припинення права оренди СВК "Зоря" також не підлягає задоволенню.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконним та скасування розпорядження Чутівської РДА від 22.07.2005 №360 та визнання недійним договору оренди земельної ділянки від 25.12.2005, суд першої інстанції вважав, що відсутні підстави для повернення земельних ділянок Полтавській обласній державній адміністрації та Чутівській селищній раді.

3.2. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 04.10.2023 у справі № 917/623/22 рішення суду першої інстанції скасовано, позов задоволено.

Постанова аргументована тим, що на час звернення прокурора з позовом до місцевого господарського суду, власником спірної земельної ділянки була Чутівська районна державна адміністрація Полтавської області. Відповідно до ст. 122, п. 24 Перехідних положень ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) власником і розпорядником земель, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств є обласні державні адміністрації. Отже, право вимоги щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки у цьому випадку належить Полтавській обласній державній адміністрації (на час воєнного стану) військовій адміністрації, яка вправі вимагати повернення земель лісового фонду державної власності, які не можуть використовуватися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та перебувати у комунальній власності. А отже, висновок місцевого господарського суду про те, що вказана земельна ділянка відноситься до комунальної форми власності, власником якої є Чутівська селищна рада Полтавського району Полтавської області, яка в цій справі має статус позивача, проте належним відповідачем у справі має бути особа за якою зареєстровано право на спірну земельну ділянку, тобто Чутівська селищна рада Полтавського району Полтавської області, є передчасним, а позовні вимоги в частині скасування у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 та припинення усіх прав щодо неї є законними та обґрунтованими.

Досліджуючи питання щодо дотримання прокурором вимог статті 23 Закону України "Про прокуратуру", суд зазначив, що Полтавська обласна державна адміністрація є органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. За матеріалами справи, керівником Диканської окружної прокуратури, на виконання положень ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" уповноваженим органам скеровано листи щодо виявлених порушень в частині незаконного розпорядження землями лісового фонду та необхідністю вжиття заходів реагування. Втім, компетентними органами жодних заходів щодо захисту інтересів держави, не вжито. За таких обставин, прокурором вірно визначено компетентні органи, наділені повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, які мають бути позивачами у спірних правовідносинах за позовними вимогами прокурора в інтересах держави, а також до компетенції яких входить відновлення законності щодо вилучення та повернення земельних ділянок.

Спірна земельна ділянка була відведена, в тому числі, за рахунок земель, які в силу положень ст. ст. 19, 57, 84 ЗК України та ст. 5 ЛК України, відносяться до земель лісогосподарського призначення та використовуються для ведення лісового господарства. Зокрема, відповідно до інформації Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ДП Харківська державна лісовпорядна експедиція № 326 від 31.07.2020 року, земельна ділянка площею 738,0600 га з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 має перетин з землями Державного лісового фонду кв.119 Іскрівського лісництва ДП Полтавське лісове господарство, орієнтовна площа перетину становить - 3,4961 та кв.123 Іскрівського лісництва ДП Полтавське лісове господарство, орієнтовна площа перетину становить - 44,6281 га.

Наявність земель лісогосподарського призначення в межах спірної земельної ділянки також підтверджується Схемами розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011 відносно земель лісогосподарського призначення ДП Полтавське лісове господарство, згідно з матеріалами лісовпорядкування 1989, 2007, 2017 років, на території смт. Чутове, Чутівського району Полтавської області.

Водночас, п. 5 Прикінцевих положень ЛК України визначено, що до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово- картографічні матеріали лісовпорядкування.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу; перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентуються галузевими нормативними документами; зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству 11.12.1986, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції регламентує процедуру їх виготовлення.

Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 розділу VIII Прикінцеві положення ЛК України.

Таким чином, право користування спірними земельними лісовими ділянками посвідчується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування ДП Полтавське лісове господарство, що відповідає правовому висновку викладеному Верховним Судом України у справах №6-224цс14 від 21.01.2015, № 6-50цс15 від 01.07.2015, Великою Палатою Верховного Суду у справі 368/1158/16-ц, позиції Касаційного цивільного суду Верховного Суду у справі 366/1133/17.

Розташування водних об`єктів на вказаній земельній ділянці підтверджується схемою земельної ділянки та даних форми 6-зем, земельна ділянка складається в тому числі з боліт, площею 49,57 га та внутрішніх вод, площею 1,57 га.

Також, вказаний факт підтверджується даними з Проекту внутрихозяйственного землеустройства племзавода Чутово Чутовского района Полтавской области, отделение им. Димитрова, інвентарний номер IV-I-63, на якому нанесено вказані вище об`єкти водного фонду.

З урахуванням правового висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 12.11.2020 у справі № 487/688/18, відсутність проекту землеустрою щодо встановлення меж і розмірів водоохоронних зон та прибережних захисних смуг водотоку або іншої землевпорядної документації не спростовує наявності на вказаних земельних ділянках прибережної захисної смуги водного об`єкта. Також, підтвердження Регіональним офісом водних ресурсів факту наявності на спірній земельній ділянці водних об`єктів вказує на їх приналежність до земель водного фонду.

Таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером 5325455100:00:002:0011, загальною площею 738,06 га, яка передана СВК Зоря в оренду Чутівською районною державною адміністрацією Полтавської області, частково складається, в тому числі, із земель водного фонду.

Отже, оскаржуваним розпорядженням щодо передачі у користування СВК "Зоря" земельної ділянки порушено інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів.

Передача в оренду СВК Зоря земельної ділянки відбулася з порушенням вимог лісового, водного та земельного законодавства.

Укладення спірного договору про надання в оренду земель лісогосподарського призначення для товарного сільськогосподарського виробництва без припинення права постійного користування ними у ДП Полтавське лісове господарство суперечить вимогам законодавства, зокрема ст. ст. 20, 21, 116, 149, ЗК України, призвело до вибуття спірної земельної ділянки з володіння держави всупереч встановленому законом порядку. У свою чергу, позовні вимоги про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки та припинення усіх прав щодо неї задоволено як похідні вимоги. Земельні ділянки повернуто на підставі статті 1212 ЦК України.

Оцінюючи доводи щодо пропуску прокурором позовної давності, апеляційний господарський суд зазначив таке.

Полтавська обласна державна адміністрація є розпорядником земель державної власності, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств на підставі Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021, яким внесено зміни до ст. 122 та п.24 Перехідних положень ЗК України 27.05.2021.

Полтавська обласна державна (військова) адміністрація до звернення прокурора з листом від 18.01.2022 фактично не мала можливості дізнатися про порушення її прав, оскільки землі протиправно були віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розпорядження якими не відносилось до повноважень облдержадміністрації на час прийняття спірного розпорядження та укладення договору оренди землі.

Також, Чутівська селищна рада, яка не була власником земельної ділянки до її передачі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області 15.12.2020, не знала та не могла знати про вказані порушення.

Прокурор посилався на те, що лише після листа Диканської окружної прокуратури від 31.01.2022, надісланого Чутівській селищній раді, органу місцевого самоврядування стало відомо про існуючі порушення, з огляду на складність встановлення факту порушення при відведенні земель лісового фонду, оскільки представники Полтавської обласної державної адміністрації, Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України, Чутівської селищної ради та ДП Полтавське лісове господарство не були обізнані про передачу в оренду земель лісового фонду і продовжували безперешкодно їх використовувати для лісогосподарської діяльності, спірне рішення само по собі не містить інформації про включення до земель, відносно яких воно прийнято, земель лісового фонду; ДП Полтавське лісове господарство не володіло інформацією про порушення прав держави та про особу, яка його порушила до отримання відповідної інформації від Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ДП Харківська державна лісовпорядна експедиція та відомостей, встановлених під час досудового розслідування кримінального провадження №42020171190000092 від 14.07.2020 року.

Вказані обставини, на думку суду апеляційної інстанції, є об`єктивними та пов`язані зі складнощами своєчасного виявлення порушень земельного законодавства та захисту інтересів держави, а тому, правова позиція прокурора є слушною та початок позовної давності слід обчислювати від дня отримання інформації від Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ДП Харківська державна лісовпорядна експедиція та відомостей, встановлених під час досудового розслідування кримінального провадження №42020171190000092, а саме: від 14.07.2020, з яких стало достеменно відомо про сам факт відповідного порушення та про особу порушника, а відтак в уповноваженого державою органу з`явилась об`єктивна можливість для звернення до суду з позовом, тобто, з 14.07.2020. Отже, висновок місцевого господарського суду про те, що позовна давність для подання позову у цій справі спливла, є передчасним.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. СВК "Зоря" звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить постанову Східного апеляційного господарського суду від 04.10.2023 скасувати, а мотивувальну частину рішення Господарського суду Полтавської області від 24.05.2023 змінити в редакції доводів касаційної скарги.

Підставами касаційного оскарження є пункти 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України.

Скаржник стверджує, що суд апеляційної інстанції не врахував висновки Верховного Суду щодо застосування пункт 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 317 ЦК України, ст. 45, 47 ГПК України щодо необхідності визначення відповідачем за вимогою про скасування реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі власника земельної ділянки викладені в постановах від 04.04.2018 у справі № 817/1048/16, від 04.09.2018 у справі № 823/2042/16, від 25.06.2019 у справі № 910/17792/17, від 07.03.2023 у справі № 911/632/19, від 26.01.2022 у справі № 917/2041/20, від 31.08.2021 у справі № 909/207/20, від 17.04.2018 у справі № 523/9076/16-ц, від 11.09.2019 у справі № 910/7122/17.

Судом застосовано приписи пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України щодо зворотної дії в часі даної норми, без врахування висновку Верховного суду України, викладеного в постанові від 16.12.2015 № 6-2510цс15. Крім того, відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування вказаної норми в частині чи має норма пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України зворотню дію в часі та чи необхідно для визнання планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування документами, що підтверджують право постійного користування земельними лісовими ділянками державними лісогосподарськими підприємствами на підставі п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу, встановлювати факт, що ці землі раніше, ще до 29.03.2006 (дата набуття чинності нормою пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України) вже були надані цим підприємствам у постійне користування.

Заявник вважає, що апеляційний господарський суд не врахував висновки щодо застосування пункту 1 частини першої статті 15 Закону України "Про оренду землі", статей 203, 215, 217 ЦК України щодо неможливості визнавати недійсною істотну умову договору оренди землі про об`єкт оренди, викладений в постановах від 12.03.2018 у справі № 910/22319/16, від 11.08.2021 у справі № 926/324/20 та від 18.11.2021 у справі № 907/12/19.

У цьому контексті також відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування частин четвертої, дев`ятої статті 791 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 15 Закону України "Про оренду землі", статей 203, 215, 217 ЦК України, про те, чи можна визнати недійсним частину умови договору оренди землі про об`єкт оренди - частину земельної ділянки, яка не є сформованою як окремий об`єкт права, а включена до єдиної цілої земельної ділянки, яка, відповідно, є об`єктом договору оренди землі та питання про дійсність/ недійсність такої умови позивачем не ставиться.


................
Перейти до повного тексту