1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 380/16795/22

адміністративне провадження № К/990/24210/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Коваленко Н.В., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 19.12.2022 (суддя Мартинюк В.Я.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.06.2023 (колегія суддів: Іщук Л. П., Обрізко І. М., Шинкар Т.І.) у справі № 380/16795/22 за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Державної прикордонної служби України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ :

І. РУХ СПРАВИ

1. В листопаді 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України, в якому просив: визнати протиправними дії щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідок про розмір грошового забезпечення станом на січень 2020 року, січень 2021 року, січень 2022 року із розрахунком посадового окладу, окладу за військовим званням та всіх інших видів грошового забезпечення, які обчислюються з урахуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, для перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 відповідно; зобов`язати підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідки про розмір грошового забезпечення станом на січень 2020 року, січень 2021 року, січень 2022 року, обчисленого із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, для перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022.

2. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 позовну заяву було залишено без руху, а позивачу встановлено строк для усунення зазначених у мотивувальній частині ухвали недоліків, зокрема, оплати судового збору у розмірі, передбаченому законом для декількох вимог немайнового характеру (кожна вимога, яка стосується видачі однієї довідки за відповідний період) та подання заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду з обґрунтуванням причин пропуску та доказів, що підтверджують причини його пропуску.

3. 13.12.2022 позивач направив на адресу суду заяву на виконання ухвали, в якій зазначив, що строк звернення до суду не пропущений, оскільки відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсії, непроведений з вини органів Пенсійного фонду України або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком. Застосовані судом висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 31.03.2021 у справі №240/12017/19, прийняті за інших фактичних обставин, ніж у даній справі, з урахуванням іншої нормативної бази, що не дозволяє аналогічно застосувати ті ж самі положення законодавства та правові позиції у справі №380/16795/22. Також покликається на правові позиції Верховного Суду, викладені у постанові від 15.02.2018 у справі №820/6514/17, від 27.05.2021 у справі №442/5891/17, від 29.09.2021 у справі № 766/12325/16-а, в яких Верховний Суд виснував, що Кодекс адміністративного судочинства України є загальним законом, яким врегульовані строки звернення до адміністративного суду, натомість спеціальним законом, яким врегульовано правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби та строки перерахунку пенсій є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Щодо сплати судового збору вказав, що оплата судовим збором позовної вимоги щодо видачі кожної з довідок не є правильною, оскільки такі вимоги поєднані одним матеріально-правовим змістом, що випливає із права позивача, як особи з числа військовослужбовців, на перерахунок пенсії з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням.

4. Львівський окружний адміністративний суд 19.12.2022 на підставі пунктів 1, 9 частини 4 статті 169 КАС України повернув позивачеві позовну заяву у зв`язку з неусуненням недоліків у встановлений судом строк, а саме, несплатою судового збору у належному розмірі та пропуском строку звернення до суду через неповажність зазначених позивачем підстав для його поновлення.

5. Восьмий апеляційний адміністративний суд 05.06.2023 ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 19.12.2022 змінив в частині підстави повернення позову, виключивши з її мотивувальної частини висновки щодо недотримання позивачем вимог ухвали про залишення позову без руху щодо сплати судового збору. В решті ухвалу залишив без змін.

6. Не погоджуючись із судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права, просить їх скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

7. Верховний Cуд ухвалою від 04.09.2023 відкрито касаційне провадження.

8. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

9. Враховуючи предмет касаційного оскарження, справа розглядається в порядку письмового провадження.

10. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у ГУ ПФУ у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

12. 28.09.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу та направлення до ГУ ПФУ у Львівській області нових довідок про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на січень 2020, 2021 та 2022 року, відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із зазначенням відомостей про посадовий оклад, оклад за військовим званням та всіх інших видів грошового забезпечення, для перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021 та 01.02.2022.

Відповідач листом від 13.10.2022 № 11-32523/0/6-22 відмовив позивачу у виготовленні оновленої довідки, оскільки грошове забезпечення діючих військовослужбовців визначається, виходячи з прожиткового мінімуму, встановленого на 01.01.2018. Враховуючи викладене, відсутні підстави для складання довідок про розмір грошового забезпечення станом на січень 2020, 2021 та 2022 року.

13. Вважаючи відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Повертаючи позовну заяву, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд виходив з того, що позивачем не наведено об`єктивних обставин, які б не дозволяли йому звернутися до суду у визначений законодавством строк. Відтак позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права з пропуском шестимісячного строку, встановленого статтею 122 КАС України.

Суд першої інстанції також дійшов висновку, що заявлений спір містить три вимоги немайнового характеру, за які необхідно сплатити судовий збір, проте апеляційний суд виключив вказані мотиви та висновки із ухвали суду першої інстанції.

ІV.ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

15. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права. Наголошено, що суди попередніх інстанцій помилково застосували під час розгляду цієї справи правові позиції Верховного Суду, викладені в постановах від 31.03.2021 в справі № 240/12017/19 і від 12.04.2023 в справі № 380/14933/22.

Позивач звертає увагу, що Верховний Суд у рішенні від 15.02.2018 в зразковій справі № 820/6514/17 виснував, що КАС України є загальним законом, яким урегульовані строки звернення до адміністративного суду за захистом прав. Натомість спеціальним законом, яким урегульовано правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених із військової служби, та строки перерахунку пенсії, є Закон № 2262-ХІІ.

У зв`язку з викладеним скаржник вважає, що його право на здійснення перерахунку пенсії в контексті спірних правовідносин у силу вимог частини третьої статті 51 Закону № 2262-ХІІ не може бути обмежено будь-яким строком, а тому й строк звернення до суду з позовними вимогами щодо складання відповідних довідок про розмір його грошового забезпечення станом на січень 2020, 2021 та 2022 року для перерахунку пенсії на підставі статті 63 Закону № 2262-ХІІ не застосовується.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Частинами першою, четвертою статті 63 Закону № 2262-ХІІ установлено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

17. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393" затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема, територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, було звільнено зі служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

18. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

19. Згідно з пунктом 2 цього Порядку Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

20. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).

21. Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.


................
Перейти до повного тексту