ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2024 року
м. Київ
cправа № 911/212/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Губенко Н. М. - головуючий, Вронська Г. О., Кондратова І. Д.,
за участю секретаря судового засідання - Долгополової Ю. А.,
представників учасників справи:
позивача за первісним позовом - Стадний Д. С.,
відповідача за первісним позовом - Ракітов О. В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп"
на рішення Господарського суду Київської області
від 05.06.2023,
на додаткове рішення Господарського суду Київської області
від 16.06.2023
у складі судді Щоткіна О. В. та
на постанову Північного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Ткаченко Б. О., Гаврилюк О. М., Сулім В. В.
від 02.11.2023
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп"
про стягнення 503 986,48 грн
та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс"
про стягнення 1 175 781,24 грн.,
Відповідно до частини 2 статті 216 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 06.02.2024 оголошувалась перерва до 13.02.2024, про що учасники даної справи, згідно із частиною 3 статті 216 Господарського процесуального кодексу України, були повідомлені під розписку.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" звернулося до Господарського суду Київської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" про стягнення 503 986,48 грн, з яких: 349 962,30 грн основного боргу, 60 517,79 грн пені, 82 789,27 грн інфляційних втрат та 10 717,12 грн 3% річних.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням умов договору підряду № 01/31-03/21-КРП-2Ар від 31.03.2021 в частині повної та своєчасної оплати виконаних підрядних робіт.
Заперечуючи проти позову, Товариство з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" зазначило, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" не має право застосовувати до замовника штрафні санкції у вигляді пені, інфляційних нарахувань та трьох процентів річних, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" скористалося правом, закріпленим у пункті 12.10 договору підряду, а відповідно до підпункту 9.1.2 остаточний розрахунок замовником не проводиться, якщо мають місце випадки, передбачені пунктами 9.4 та 12.10 договору підряду.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" звернулося до Господарського суду Київської області із зустрічним позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" 1 175 781,24 грн штрафу (з урахуванням уточнення позовних вимог).
Зустрічний позов обґрунтований тим, що у зв`язку із порушенням підрядником обумовлених договором підряду строків виконання робіт та за недотримання ним умов договору підряду щодо забезпечення мінімальної щоденної кількості робітників підрядника на об`єкті будівництва у Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" виникло право, передбачене договором підряду, на стягнення штрафу у заявленому розмірі.
Заперечуючи проти задоволення зустрічного позову, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" зазначало, що в процесі виконання робіт виникла затримка з виконання робіт з вини замовника, а підрядник повідомляв останнього про обґрунтовані причини затримки. Крім того, на думку відповідача за зустрічним позовом, докази незабезпечення підрядником мінімальної кількості залучених до виконання робіт працівників, які подав позивач за зустрічним позовом, є неналежними.
2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
31.03.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" (підрядник) було укладено договір підряду № 01/31-03/21-КРП-2Ар (далі - договір підряду), відповідно до пункту 1.1 якого підрядник зобов`язується своїми силами і засобами та на свій ризик виконати та здати в установлені даним договором строки підрядні роботи на об`єкті (об`єкті будівництва, будівельному майданчику), який визначається відповідно до додатків до договору, додаткових угод до договору та додатків до них.
Склад та обсяги робіт, що доручаються до виконання підряднику, визначаються даним договором, додатковими угодами до нього, додатками, локальним кошторисом та проектною документацією (пункт 1.2 договору підряду).
За умовами пункту 2.2 договору підряду вартість робіт (договірна ціна) є твердою та узгоджується сторонами у додатках до даного договору, додаткових угодах до договору та додатках до них.
Пунктами 2.5, 2.8 договору підряду передбачено, що остаточна вартість доручених підряднику робіт за даним договором визначається на підставі актів прийому-передачі виконаних робіт, складених з урахуванням договірної ціни і фактично виконаних об`ємів робіт за звітний період. Ціна даного договору складає загальну суму договірних цін по даному договору (згідно із додатковими угодами до даного договору).
Згідно із пунктом 3.1 договору підряду якщо інше не передбачено даним договором та/або додатковими угодами до нього, підрядник зобов`язується розпочати виконання робіт протягом 2-х робочих днів з дати підписання даного договору та виконати належним чином роботи і передати їх замовнику в терміни, визначені сторонами у додатках до даного договору, додаткових угодах до договору та додатках до них.
Роботи вважаються виконаними та прийнятими замовником тільки після їх передачі в установленому даним договором порядку за актом замовнику, та підписання акта введення в експлуатацію, якщо, відповідно до чинного законодавства, підписання акта введення в експлуатацію є обов`язковим для такого типу робіт (пункт 3.2 договору підряду).
Пунктом 4.1 договору підряду передбачено обов`язок замовника прийняти роботи в установленому порядку та оплатити виконані роботи. Водночас пунктом 4.14 договору підряду визначено обов`язок підрядника виконати з використанням власних ресурсів, якщо інше не встановлено умовами даного договору або додатками до нього та в установлені даним договором строки роботи відповідно до проектної документації, вимог ДБН України, СНіП та додатків до даного договору.
За умовами підпунктів 9.1.1, 9.1.2 договору підряду якщо додатками до даного договору або додатковими угодами до нього передбачений обов`язок замовника сплатити на користь підрядника авансовий платіж, замовник перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж у розмірі, визначеному сторонами у додатках до даного договору, додаткових угодах до даного договору та додатків до них. Подальші розрахунки за виконані роботи замовник проводить протягом 10-ти банківських днів після підписання актів здачі-приймання виконаних робіт, крім випадків, зазначених у пунктах 9.4, 9.5, 12.10, 12.11 цього договору.
У випадку прострочення підрядником строків виконання робіт, передбачених даним договором, строки здійснення замовником платежів переносяться на відповідний термін прострочення підрядника. При цьому будь-які штрафні санкції до замовника за таке перенесення строків оплати не застосовуються (пункт 9.4 договору підряду).
Пунктом 9.5 договору підряду передбачено, що з метою забезпечення виконання зобов`язань, в тому числі усунення недоліків виконаних робіт підрядником по договору, замовником формується гарантійний фонд утримання замовником грошових коштів від суми платежів за виконані роботи з оплати по актах виконаних робіт та довідці про вартість виконаних підрядних робіт ф.КБ-3. Розмір коштів, які утримуються до гарантійного фонду, визначається відповідно до додатків до договору, додаткових угод до договору та додатків до них. У випадку наявності вимог, в тому числі матеріального характеру, що стосуються якості робіт підрядника та дефектів, замовник має право їх задовольнити за рахунок коштів гарантійного фонду. Суми вищевказаного утримання (гарантійного фонду) підлягають сплаті підряднику (за виключенням коштів, що враховані замовником на відшкодування вимог матеріального характеру) у термін, що визначається відповідно до додатків до договору, додаткових угод до договору та додатків до них, крім випадків, зазначених у пункті 9.4 цього договору.
Згідно із пунктом 10.1 договору підряду передача-приймання виконаних робіт у відповідності з даним договором оформлюється сторонами шляхом підписання акта здачі-приймання виконаних робіт та довідки про вартість виконаних робіт форми КБ-3 протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту закінчення робіт та надання підрядником вказаних актів замовнику на підпис, або замовник надає мотивовану відмову від прийняття робіт та підписання вказаних документів в той же строк.
Пунктом 12.3 договору підряду передбачено, що за прострочення передбачених даним договором строків виконання робіт/виправлення дефектів на строк понад 10 календарних днів, замовник вправі застосувати оперативно-господарську санкцію у вигляді відмови від договору та/або підрядник сплачує замовнику штраф відповідно до додатків до договору, додаткових угод до договору та додатків до них.
Водночас пунктом 12.6 договору підряду передбачено, що за порушення умов і термінів оплати, передбачених пунктом 9.1.2 даного договору, замовник виплачує підряднику пеню в розмірі облікової ставки НБУ від суми неоплаченої вартості робіт за кожний день затримки платежу.
Відповідно до пункту 12.10 договору підряду замовник має право зменшувати будь-який платіж на величину збитків, пені та штрафів, нарахованих ним відповідно до умов даного договору, а також на суми інших платежів, які підрядник повинен здійснити на користь замовника відповідно до даного договору.
Строк позовної давності щодо стягнення штрафних санкцій за цим договором складає три роки. Нарахування штрафних санкцій припиняється тільки після виконання зобов`язання в натурі (пункт 12.13 договору підряду).
Всі зміни і доповнення, додатки, додаткові угоди тощо до даного договору являються дійсними умовами та становлять невід`ємну частину цього договору, якщо вони викладені в письмовій формі, підписані належним чином уповноваженими представниками сторін та скріплені печатками сторін (пункт 16.2 договору підряду).
Відповідно до пункту 16.4 договору підряду останній вступає в силу з моменту його підписання уповноваженими представниками обох сторін та скріплення печатками сторін і діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором. Завершення строку дії договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке відбулося під час дії договору.
Сторони підписали додаток № 1 до договору підряду "Основні комерційні умови договору" (з урахуванням змін, внесених додатковою угодою від 16.09.2021 № 3/з до договору підряду; далі - Комерційні умови), у якому погодили, зокрема: об`єкт та вид робіт, що виконуються за договором; договірну ціну; строки проведення робіт; порядок розрахунків за виконані роботи; порядок оплати та розмір коштів, які утримуються до Гарантійного фонду, а саме: - виконання комплексу оздоблювальних робіт внутрішніх приміщень офісної будівлі по вул. Чорновола В`ячеслава, 8-А в м. Бровари Київської області; - договірна ціна за цим договором становить 1 660 033,92 грн в тому числі ПДВ 20% - 276 672,32 грн. Договірна ціна уточняється в актах виконаних робіт за рахунок фактично виконаних обсягів робіт. Одиничні розцінки вартості робіт, погоджені в додатку № 2 "Договірна ціна", є незмінними на весь час виконання робіт за даним договором; - підрядник зобов`язується розпочати виконання робіт з моменту: 1) отримання першого авансового платежу, 2) отримання повідомлення замовника про дозвіл розпочати виконання робіт - та виконати належним чином роботи і передати їх замовнику в строк до 15.10.2021; - протягом 10 (десяти) банківських днів після підписання даного договору замовник перераховує на поточний рахунок підрядника перший авансовий платіж на закупівлю матеріалів у розмірі 288 448,37 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 48 074,73 грн. В строк до 30.06.2021 замовник перераховує на поточний рахунок підрядника другий авансовий платіж на закупівлю матеріалів у розмірі 122 404,51 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 20 400,76 грн. В строк до 24.09.2021 замовник перераховує на поточний рахунок підрядника третій авансовий платіж у розмірі 300 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 50 000,00 грн. Наступні розрахунки здійснюються замовником відповідно до пункту 9.1.2 договору, а саме - на підставі підписаних сторонами актів приймання виконаних будівельних робіт, за винятком сум гарантійного утримання та вартості проавансованого/их матеріалу/робіт; - замовником формується гарантійний фонд утриманням 5% від суми платежів за виконані роботи з оплати по актах виконаних робіт та довідці про вартість виконаних підрядних робіт форми КБ-3 (без урахування вартості матеріалів). Суми вищевказаного утримання (гарантійного фонду) підлягають сплаті підряднику (за виключенням коштів, що враховані замовником на відшкодування вимог матеріального характеру) рівними частинами протягом 6 (шести) місяців з дати підписання замовником останнього акта виконаних робіт по даному договору. Кожний платіж підлягає сплаті протягом 10 календарних днів місяця, наступного за місяцем повернення коштів гарантійного утримання (за умови надходження відповідного звернення підрядника).
Сторони підписали додаток № 2 до договору підряду "Договірна ціна на виконання комплексу оздоблювальних робіт внутрішніх приміщень офісної будівлі, що знаходиться в м. Бровари Київської області по вул. Чорновола В`ячеслава" (з урахуванням змін, внесених додатковою угодою від 16.09.2021 № 3/з до договору підряду).
Сторони уклали 18.06.2021 додаткову угоду № 2 до договору підряду, за умовами якої підрядник зобов`язується своїми силами і засобами та на свій ризик виконати та здати в установлені даною додатковою угодою строки підрядні роботи (додаткові до попередньо визначених договором та додатками до нього) з наступними основними комерційними умовами відповідно до даної додаткової угоди: 1.1. Об`єкт та вид робіт, що виконуються за даною додатковою угодою: виконання комплексу оздоблювальних робіт підвальних приміщень, вхідних груп, приямків та цоколю офісної будівлі по вул. Чорновола В`ячеслава, 8-А в м. Бровари Київської області. 1.2. Договірна ціна за даною додатковою угодою становить 188 488,86 грн, в тому числі ПДВ 20% - 31 414,81 грн. Договірна ціна уточняється в актах виконаних робіт за рахунок фактично виконаних обсягів робіт. 1.3. Підрядник зобов`язується розпочати виконання робіт з моменту: 1) отримання авансового платежу, 2) отримання повідомлення замовника про дозвіл розпочати виконання робіт, та виконати належним чином роботи і передати їх замовнику протягом 25 (двадцяти п`яти) календарних днів. 1.4. Протягом 10 (десяти) банківських днів після підписання даної додаткової угоди замовник перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж на закупівлю 100% матеріалів у розмірі 37881,00 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 6313,50 грн. Наступні розрахунки здійснюються замовником відповідно до пункту 9.1.2. договору, а саме - на підставі підписаних сторонами актів приймання виконаних будівельних робіт, за винятком сум гарантійного утримання та вартості проавансованого/их матеріалу/робіт. 1.5. Замовником формується гарантійний фонд утримання 5% від вартості виконаних робіт (без урахування вартості матеріалів) по актах виконаних робіт та довідці про вартість виконаних підрядних робіт форми КБ-3. Суми вищевказаного утримання (гарантійного фонду) підлягають сплаті підряднику (за виключенням коштів, що враховані замовником на відшкодування вимог матеріального характеру) через 6-ть (шість) місяців з дати підписання замовником останнього акта виконаних робіт по даній додатковій угоді. Вказаний платіж підлягає сплаті протягом 10 календарних днів місяця, наступного за місяцем повернення коштів гарантійного утримання, за умови надходження відповідного звернення підрядника.
Сторони підписали також додаток № 1 до додаткової угоди № 2 до договору підряду "Договірна ціна № 2 на виконання комплексу оздоблювальних робіт підвальних приміщень, вхідних груп, приямків та цоколю офісної будівлі по вул. Чорновола В`ячеслава, 8-А в м. Бровари Київської області".
Сторони 25.10.2021 уклали додаткову угоду № 4 до договору підряду, за умовами якої підрядник зобов`язується своїми силами і засобами та на свій ризик виконати та здати в установлені даною додатковою угодою строки підрядні роботи (додаткові до попередньо визначених договором та додатками до нього) з наступними основними комерційними умовами відповідно до даної додаткової угоди: 1.1. Об`єкт та вид робіт, що виконуються за даною додатковою угодою: виконання додаткових оздоблювальних робіт внутрішніх приміщень офісної будівлі по вул. Чорновола В`ячеслава, 8-А в м. Бровари Київської області. 1.2. Договірна ціна за даною додатковою угодою становить 111 112,69 грн, в тому числі ПДВ 20% - 18 518,78 грн. Договірна ціна уточняється в актах виконаних робіт за рахунок фактично виконаних обсягів робіт. 1.3. Підрядник зобов`язується розпочати виконання робіт з моменту підписання даної додаткової угоди та виконати належним чином роботи і передати їх замовнику протягом 12 (дванадцяти) календарних днів. 1.4. Розрахунки здійснюються замовником відповідно до пункту 9.1.2 договору, а саме - на підставі підписаних сторонами актів приймання виконаних будівельних робіт, за винятком сум гарантійного утримання. 1.5. Замовником формується гарантійний фонд утримання 5% від вартості виконаних робіт (без урахування вартості матеріалів) по актах виконаних робіт та довідці про вартість виконаних підрядних робіт форми КБ-3. Суми вищевказаного утримання (гарантійного фонду) підлягають сплаті підряднику (за виключенням коштів, що враховані замовником на відшкодування вимог матеріального характеру) через 6-ть (шість) місяців з дати підписання замовником останнього акта виконаних робіт по даній додатковій угоді. Вказаний платіж підлягає сплаті протягом 10 календарних днів місяця, наступного за місяцем повернення коштів гарантійного утримання, за умови надходження відповідного звернення підрядника.
Сторони підписали також додаток № 1 до додаткової угоди № 4 до договору підряду "Договірна ціна № 3 на виконання додаткових оздоблювальних робіт внутрішніх приміщень офісної будівлі по вул. Чорновола В`ячеслава, 8-А в м. Бровари Київської області".
В рамках виконання договору підряду (з урахуванням змін, внесених додатковою угодою від 16.09.2021 № 3/з) підрядник виконав, а замовник прийняв роботи на загальну суму в розмірі 1 415 489,93 грн, що підтверджується актами приймання виконаних підрядних робіт: № 1 від 30.04.2021 за квітень 2021 року на суму 161 422,67 грн з ПДВ; № 1 від 24.11.2021 за листопад 2021 року на суму 1 209 124,34 грн з ПДВ; № 3 від 30.11.2021 за листопад 2021 року на суму 44 942,92 грн з ПДВ.
У період з 25.05.2021 по 29.12.2021 замовник перерахував на рахунок підрядника грошові кошти загалом у сумі 1 072 155,56 грн, а саме: 25.05.2021 - 97 380,91 грн; 27.05.2021 - 288 448,37 грн; 01.07.2021 - 122 404,51 грн; 27.09.2021 - 300 000,00 грн; 21.12.2021 - 42 871,00 грн; 29.12.2021 - 221 050,77 грн.
На виконання додаткової угоди № 2 від 18.06.2021 до договору підряду підрядник виконав, а замовник прийняв роботи на загальну суму в розмірі 140 442,23 грн з ПДВ, що підтверджується актами приймання виконаних підрядних робіт від 30.09.2021 за вересень 2021 року: № 1 на суму 79 777,67 грн з ПДВ та № 2 на суму 60 664,56 грн з ПДВ. Зі свого боку замовник здійснив два платежі в сумі 135 095,80 грн: 12.10.2021 - 37 881,00 грн та 21.12.2021 - 97 214,80 грн.
На виконання додаткової угоди № 4 від 25.10.2021 до договору підряду підрядник виконав, а замовник прийняв роботи на загальну суму в розмірі 101 793,47 грн з ПДВ, що підтверджується актами приймання виконаних підрядних робіт за листопад 2021 року: № 2 від 24.11.2021 на суму 99 495,89 грн з ПДВ та № 4 від 30.11.2021 на суму 2 297,58 грн з ПДВ. Замовник 21.11.2021 двома платежами перерахував на рахунок підрядника суму коштів у розмірі 100 511,97 грн (98 241,39 грн + 2 270,58 грн).
Також в рамках виконання договору підряду і додаткових угод до договору сторони підписали та скріпили печатками відповідні довідки про вартість виконаних будівельних робіт /та витрати/ (форма КБ-3). Зазначені довідки, а також акти приймання виконаних підрядних робіт оформлені належним чином та підписані уповноваженими представниками сторін і скріплені печатками підприємств без зауважень та заперечень.
3. Короткий зміст рішень суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням Господарського суду Київської області від 05.06.2023 у справі № 911/212/23 первісний позов задоволено в частині стягнення 349 962,30 грн основного боргу, 57 123,29 грн пені, 9 550,05 грн 3% річних, 78 847,37 грн інфляційних втрат та 7 432,25 грн судового збору. У задоволенні решти вимог первісного позову відмовлено. Задоволено зустрічний позов в частині стягнення 165 772,56 грн штрафу, 2 486,59 грн судового збору та 21 148,39 грн витрат на професійну правничу допомогу. У задоволенні решти вимог зустрічного позову відмовлено. Вирішено провести зустрічне зарахування присуджених до стягнення сум за первісним та зустрічним позовами та стягнути різницю між ними. Присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" 313 507,72 грн заборгованості.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що:
- на виконання договору підряду (з урахуванням змін, внесених додатковою угодою від 16.09.2021 № 3/з) підрядник у період з квітня по листопад 2021 року виконав, а замовник прийняв роботи на загальну суму в розмірі 1 415 489,93 грн з ПДВ, з яких вартість робіт становить 866 687,44 грн з ПДВ, вартість матеріалів - 548 802,49 грн з ПДВ. Сума гарантійного фонду у розмірі 5% від вартості виконаних робіт (без урахування вартості матеріалів), як це передбачено комерційними умовами, склала 43 334,37 грн. Зі свого боку замовник сплатив на користь підрядника 1 072 155,56 грн, з огляду на що заборгованість замовника становить 343 334,37 грн, з яких: 300 000,00 грн підлягали до сплати протягом десяти банківських днів після підписання актів приймання виконаних підрядних робіт, тобто у строк до 14.12.2021; 43 334,37 грн - сума гарантійного утримання, яка підлягала сплаті підряднику рівними частинами протягом шести місяців з дати підписання замовником останнього акта виконаних робіт за договором. При цьому кожний платіж підлягав сплаті протягом 10 календарних днів місяця, наступного за місяцем повернення коштів гарантійного утримання. Таким чином, кінцевий строк повернення суми гарантійного утримання сплинув 10.06.2022;
- на виконання додаткової угоди № 2 від 18.06.2021 до договору підряду підрядник у вересні 2021 року виконав, а замовник прийняв роботи на загальну суму в розмірі 140 442,23 грн з ПДВ, з яких вартість робіт становить 106 928,53 грн з ПДВ, вартість матеріалів - 33 513,70 грн з ПДВ. Сума гарантійного фонду у розмірі 5% від вартості виконаних робіт (без урахування вартості матеріалів), як це передбачено пунктом 1.5 додаткової угоди № 2 від 18.06.2021 до договору підряду, становить 5 346,43 грн. Враховуючи те, що замовник сплатив на рахунок підрядника 135 095,80 грн, його заборгованість складає 5 346,43 грн, тобто сума гарантійного фонду, яка підлягала сплаті підряднику через шість місяців з дати підписання замовником останнього акта виконаних робіт по цій додатковій угоді та протягом десяти календарних днів місяця, наступного за місяцем повернення коштів гарантійного утримання. Отже кінцевий строк повернення суми гарантійного утримання сплинув 10.04.2022;
- на виконання додаткової угоди № 4 від 25.10.2021 до договору підряду підрядник у листопаді 2021 року виконав, а замовник прийняв роботи на загальну суму в розмірі 101 793,47 грн з ПДВ, з яких вартість робіт становить 75 324,00 грн з ПДВ, вартість матеріалів - 26 469,47 грн з ПДВ. Сума гарантійного фонду у розмірі 5% від вартості виконаних робіт (без урахування вартості матеріалів), як це передбачено пунктом 1.5 додаткової угоди № 4 від 25.10.2021 до договору підряду, становить 3 766,20 грн. З урахуванням здійснених замовником часткових оплат в загальному розмірі 100 511,97 грн, його заборгованість перед підрядником становить 1 281,50 грн, тобто залишок суми гарантійного фонду, яка підлягала сплаті підряднику через шість місяців з дати підписання замовником останнього акта виконаних робіт по цій додатковій угоді та протягом 10 календарних днів місяця, наступного за місяцем повернення коштів гарантійного утримання. Отже кінцевий строк повернення суми гарантійного утримання сплинув 10.06.2022;
- отже, доводи позивача за первісним позовом про те, що заборгованість замовника становить загалом 349962,30 грн, з яких 49962,30 грн - накопичена сума гарантійного утримання, є обґрунтованими;
- сукупний аналіз наведених умов договору свідчить про те, що пункти 9.4 та 12.10 договору підряду не передбачають права замовника не проводити остаточні розрахунки з підрядником, як помилково вважає відповідач за первісним позовом. Натомість зазначеними пунктами визначено обов`язок замовника розрахуватися з підрядником із перенесенням кінцевого строку розрахунків на термін прострочення підрядника, а також право замовника сплатити підряднику заборгованість, зменшену на суму платежів, які підрядник повинен здійснити на користь замовника;
- в рамках виконання договору підряду (комерційні умови в редакції додаткової угоди № 3/з від 16.09.2021) передачу-приймання робіт завершено 30.11.2021 шляхом підписання сторонами акта № 3 за листопад 2021 року, отже підрядник прострочив виконання робіт на 45 календарних днів;
- в рамках виконання додаткової угоди № 2 від 18.06.2021 передача-приймання робіт відбулась 30.09.2021 шляхом підписання актів № 1 та № 2 за вересень 2021 року. У цьому випадку відсутній факт прострочення підрядником виконання робіт;
- шляхом підписання 30.11.2021 сторонами акта № 4 за листопад 2021 року завершено передачу-приймання робіт, виконаних згідно із додатковою угодою № 4 від 25.10.2021. Прострочення підрядника становить 23 календарних дні;
- відповідно до наявних у матеріалах справи актів приймання виконаних підрядних робіт загальна вартість робіт склала 1 657 725,63 грн, отже обґрунтованим є розрахунок штрафу, виходячи із договірної ціни, уточненої в актах виконаних робіт. Таким чином, за перерахунком суду, 10% штрафу за прострочення виконання робіт понад 10 календарних днів становить 165 772,56 грн, які підлягають до стягнення з підрядника на користь замовника;
- договір № 11/11-2019 від 11.11.2019 про надання послуг з охорони на об`єкті, відмінному від об`єкта, виконання робіт на якому є предметом договору № 01/31-03/21-КРП-2Ар від 31.03.2021, і який до того ж укладений з особою, яка не має відношення до спору між сторонами у цій справі, не може свідчити про доведеність вимог позивача за зустрічним позовом про стягнення з підрядника штрафу за незабезпечення мінімальної кількості працівників на об`єкті будівництва;
- сам по собі лист Товариства з обмеженою відповідальністю "Конгрес Омега" за вих. № 08/03 від 08.03.2023, наданий на запит позивача за зустрічним позовом після відкриття провадження у цій справі, з інформацією про щоденну кількість працівників Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" на об`єкті будівництва у період з 01.08.2021 по 15.10.2021, не може достовірно свідчити про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Конгрес Омега" надавало у спірний період послуги з охорони об`єкта будівництва по вул. Чорновола В`ячеслава, 8-А у місті Бровари Київської області;
- в матеріалах справи не міститься жодної претензії замовника, адресованої підряднику, стосовно порушення останнім умов договору в частині забезпечення щоденної мінімальної кількості працівників на об`єкті будівництва. При цьому, всі акти приймання виконаних підрядних робіт, складені та підписані сторонами в рамках виконання договору підряду № 01/31-03/21-КРП-2Ар від 31.03.2021, з боку замовника підписані без жодних зауважень;
- отже, вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" 979 817,70 грн штрафу за порушення умов договору щодо забезпечення під час виконання робіт на об`єкті будівництва обов`язкової мінімальної щоденної кількості робітників є недоведеними та не підлягають задоволенню;
- враховуючи встановлені судом дати виникнення прострочення здійснення замовником розрахунків з підрядником, суд здійснив відповідні перерахунки, не виходячи за межі визначених позивачем за первісним позовом періодів та встановив, що загалом з Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" підлягають до стягнення 57123,29 грн пені, 9550,05 грн 3% річних та 78847,37 грн інфляційних втрат.
Додатковим рішенням Господарського суду Київської області від 16.06.2023 у справі № 911/212/23 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" про прийняття додаткового рішення про розподіл судових витрат задоволено частково. Присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" 49 156,38 грн витрат на професійну правничу допомогу. У задоволенні решти вимог заяви відмовлено.
Додаткове рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" виклало у позовній заяві попередній (орієнтовний) розрахунок витрат на професійну правничу допомогу, який становить 50 000,00 грн. Крім того у прохальній частині позову Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" просило суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" судові витрати;
- із заявою про прийняття додаткового рішення про розподіл судових витрат, до якої долучено докази понесення витрат на правову допомогу, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" звернулось до суду 09.06.2023, що підтверджується штампом канцелярії Господарського суду Київської області про прийняття заяви. Отже позивач за первісним позовом дотримався, передбаченого частиною 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, строку для подання доказів понесення витрат на професійну правничу допомогу;
- досліджуючи подані документи на підтвердження витрат на професійну правничу допомогу, суд дійшов висновку, що наданих Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" доказів достатньо для встановлення факту надання адвокатом Стадним Д.С. професійної правничої допомоги позивачу за первісним позовом у цій справі. Отже витрати позивача за первісним позовом на професійну правничу допомогу підлягають розподілу;
- відповідач за первісним позовом не заявив клопотання про зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу, понесених позивачем за первісним позовом, натомість представник ТОВ "Алекса Груп" усно просив суд відмовити у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу з огляду на неподання доказів понесення таких витрат до закінчення судових дебатів у справі, а також ненаправлення їх на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" для ознайомлення;
- суд вважає такі заперечення представника відповідача за первісним позовом необґрунтованими, оскільки сторона, відповідно до норм статті 129 Господарського процесуального кодексу України, має право подати докази понесення витрат на професійну правничу допомогу не лише до закінчення судових дебатів у справі, а й протягом п`яти днів після ухвалення рішення. Як установив суд, позивач за первісним позовом відповідні докази подав із дотриманням порядку та строку, визначеними статтями 129, 221 Господарського процесуального кодексу України. Суд також зауважує, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" виклало у позовній заяві попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат, які він очікує понести у зв`язку із розглядом справи, а також долучило до відзиву на зустрічну позовну заяву копії договору від 15.01.2023 № 15-01/23 про надання правової допомоги і додатку № 1 до цього договору, у якому визначені вартість та обсяг послуг, які надаються адвокатом позивачу за первісним позовом. Позовна заява і відзив на зустрічну позовну заяву разом із додатками до них надсилались на юридичну адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп", тому твердження представника відповідача за первісним позовом про ненаправлення останньому копій доказів понесення позивачем за первісним позовом витрат на правову допомогу є безпідставними. Таким чином, Товариство з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" не було позбавлене права та можливості доводити неспівмірність витрат позивача за первісним позовом на професійну правничу допомогу в процесі розгляду справи до ухвалення рішення суду;
- проаналізувавши акт № 1 від 05.06.2023 наданих послуг по додатку № 1 до договору про надання правової допомоги № 15-01/23 від 15.01.2023, суд вважає, що відображена у ньому інформація щодо характеру та обсягу наданих адвокатом послуг відповідає документам та інформації, що містяться у матеріалах справи. Суд встановив, що наданий акт містить детальний опис робіт із зазначенням загальної вартості послуг, який відповідає умовам договору про надання правової допомоги № 15-01/23 від 15.01.2023, обсяг та зміст правової допомоги відповідає фактичним діям представника позивача за первісним позовом у судовому процесі, з огляду на що суд вважає обґрунтованим витрачений час змісту наданих послуг. Суд також вважає, що обсяг і вартість наданих послуг відповідають складності справи та витраченому адвокатом часу, понесені витрати відповідають критеріям реальності та розумності їх розміру;
- зважаючи на те, що рішенням суду від 05.06.2023 первісний позов у цій справі задоволено частково, витрати позивача за первісним позовом на професійну правничу допомогу адвоката, відповідно до пункту 3 частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, підлягають розподілу пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, з відповідача за первісним позовом на користь позивача за первісним позовом підлягають стягненню 49 156,38 грн витрат на професійну правничу допомогу адвоката.
Постановою від 02.11.2023 Північний апеляційний господарський суд залишив без змін рішення Господарського суду Київської області від 05.06.2023 та додаткове рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2023 у справі № 911/212/23.
Постанова апеляційного господарського суду мотивована тим, що:
- доводи позивача за первісним позовом про те, що заборгованість замовника становить загалом 349962,30 грн, з яких 49962,30 грн - накопичена сума гарантійного утримання, є обґрунтованими;
- відповідно до наявних у матеріалах справи актів приймання виконаних підрядних робіт загальна вартість робіт склала 1 657 725,63 грн, отже обґрунтованим є розрахунок штрафу, виходячи із договірної ціни, уточненої в актах виконаних робіт. Таким чином, за перерахунком суду, який перевірено колегією суддів, 10% штрафу за прострочення виконання робіт понад 10 календарних днів становить 165 772,56 грн, які підлягають до стягнення з підрядника на користь замовника;
- колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" 979 817,70 грн штрафу є недоведеними та не підлягають задоволенню;
- враховуючи встановлені судом дати виникнення прострочення здійснення замовником розрахунків з підрядником, колегія суддів дійшла висновку, що загалом з Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" підлягають до стягнення 57 123,29 грн пені, 9 550,05 грн 3% річних та 78 847,37 грн інфляційних втрат;
- суд першої інстанції дійшов цілком обгрунтованого висновку про наявність правових підстав для проведення зустрічного зарахування присуджених до стягнення сум за первісним та зустрічним позовами згідно із частиною 11 статті 238 та частиною 11 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, стягнувши різницю між ними з ТОВ "Алекса Груп" на користь ТОВ "АЛП-Плюс" у розмірі 313 507,72 грн заборгованості;
- як вбачається із матеріалів справи та не спростовано скаржником (відповідач за первісним позовом) у своїй апеляційній скарзі, останній не заявив клопотання про зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу, понесених позивачем за первісним позовом;
- відхиляючи доводи апеляційної скарги стосовно того, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-ПЛЮС" не зробило заяву про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу до закінчення судових дебатів по справі, колегія суддів звертає увагу скаржника (відповідача за первісним позовом), що Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" виклало у позовній заяві попередній (орієнтовний) розрахунок витрат на професійну правничу допомогу, який становить 50 000,00 грн. Крім того у прохальній частині позову Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" просило суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекса Груп" судові витрати;
- суд першої інстанції дійшов цілком обгрнутованого висновку, що наданими Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛП-Плюс" доказами підтверджується факт надання професійної правничої допомоги позивачу за первісним позовом у цій справі на суму 50 000,00 грн. Зважаючи на те, що рішенням суду першої інстанції від 05.06.2023 у справі №911/212/23 первісний позов у цій справі задоволено частково, витрати позивача за первісним позовом на професійну правничу допомогу адвоката, відповідно до пункту 3 частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, підлягають розподілу пропорційно розміру задоволених позовних вимог, у зв`язку із чим з відповідача за первісним позовом на користь позивача за первісним позовом підлягають до стягнення 49 156,38 грн витрат на професійну правничу допомогу адвоката.