1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 року

м. Київ

cправа № 904/627/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Васьковський О. В. - головуючий, Жуков С. В., Погребняк В. Я.

за участю секретаря судового засідання Аліференко Т. В.

розглянув касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "КП Центральний ринок"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 12.09.2023,

рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.04.2023

та додаткове рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.04.2023

у справі за позовом Приватного підприємства "Фірма "ФБМ"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "КП Центральний ринок"

про стягнення збитків (упущеної вигоди) та моральної шкоди

Учасники справи:

ПП "Фірма "ФБМ": Шарамок П. С. (директор), Гейко В. І. (адв.);

ТОВ КП "Центральний ринок": Чимбар А. Д. (адв.), Головко І. О. (адв.);

1. Стислий зміст заявлених позовних вимог

1.1. У лютому 2022 року Приватне підприємство "Фірма "ФБМ" (далі - ПП "Фірма "ФБМ", позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "КП Центральний ринок" (далі - ТОВ "КП Центральний ринок", відповідач) про стягнення збитків (упущеної вигоди) та моральної шкоди у загальній сумі 1 304 332 грн.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач чинить перешкоди позивачеві в користування майном, розташованим на території центрального ринку м. Дніпро "Озерка" за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта, 2, шляхом його використання у торгівельній діяльності.

2. Стислий зміст рішень суду першої інстанції

2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 05.04.2023 позов задоволено частково, присуджено до стягнення з відповідача на користь позивача: 455023,33 грн збитків у вигляді упущеної вигоди через чинення перешкод у використанні в підприємницькій діяльності майна у вигляді 4-х яток (кіосків) з інвентарним номером № 00016, №00017, №00018, №00019; 285600 грн збитків у вигляді упущеної вигоди через чинення перешкод у використанні в підприємницькій діяльності майна у вигляді павільйону №44 "Промтовари"; 11109,35 грн судового збору. У решті позову відмовлено.

2.2. Рішення суду мотивовано тим, що в частині задоволених вимог позивачем доведено і не спростовано відповідачем наявність усіх елементів складу цивільного (господарського) правопорушення, з яким законодавство пов`язує відшкодування збитків. В частині вимог про стягнення з відповідача моральної шкоди суд дійшов висновку про те, що позивачем не зазначено та не надано доказів спричинення відповідачем моральної шкоди підприємству позивача, зокрема, в чому полягало зниження престижу та підриву довіри до його діяльності, приниження ділової репутації. Посилання на обставини не укладання з позивачем договорів оренди попередніми чи іншими орендарями не може свідчити, що це виникло через втрату довіри до позивача, його престижу чи ділової репутації.

2.3. Додатковим рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.04.2023 частково задоволено заяву позивача про ухвалення додаткового рішення з розподілу судових витрат у вигляді витрат на професійну правничу допомогу. Присуджено до стягнення з відповідача на користь позивача 87900 грн витрат на професійну правничу допомогу із загального розміру заявлених до стягнення витрат у сумі 370000 грн. У розподілі решти заявлених вимог відмовлено з посиланням на те, що з огляду на характер та обсяги виконаної адвокатом роботи, принципи співмірності та розумності судових витрат, критеріїв реальності адвокатських витрат також розумності їхнього розміру, обґрунтованим розміром витрат, що підлягає відшкодуванню позивачеві за рахунок відповідача є 87900 грн (з них: 36000 грн - за підготовку, складання та оформлення Адвокатом письмових документів (доказів) у справі, 21900 грн - за участь адвоката як представника клієнта в судових засіданнях, 30000 грн - гонорар успіху згідно з пунктом 3.4 Договору про надання правничої (правової) допомоги №1 від 02.12.2021).

3. Встановлені судом першої інстанції фактичні обставини справи

3.1. Рішенням Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради народних депутатів №540/16 від 17.04.1997 затверджено акт державної технічної комісії від 09.04.1997 про прийняття в експлуатацію магазину загальною площею 918 кв. м по вул. Шмідта, 2, вбудованого ПП "Фірма "ФБМ".

3.2. Відповідно до державного акту на право постійного користування землею від 30.12.1997, зареєстрованого за №000676, Дніпропетровською міською радою народних депутатів Дніпропетровської області надано ПП "Фірма "ФБМ" у постійне користування 0,0635 гектарів землі для здійснення торгівельної діяльності.

3.3. Відповідно до державного акту на право постійного користування землею від 02.02.1998, зареєстрованого за №000686, Дніпропетровською міською радою народних депутатів Дніпропетровської області надано ПП "Фірма "ФБМ" у постійне користування 0,01 гектарів землі для здійснення торгівельної діяльності.

3.4. Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта Приватне підприємство "Фірма "ФБМ" є власником нерухомого майна, яке розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта,2 (територія центрального ринку "Озерка"), а саме:

- нежитлова будівля, будівля магазину "Авангард" літ. S-2, S1-2;

- нежитлова будівля павільйон №44 "Промтовари" літ. АЄ-1, АЄ1-2, АЄ2-1 загальною площею 79,4 кв.м.

3.5. Рішенням Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради №231/1 від 15.02.2001 дозволено ПП "Фірма "ФБМ" організувати торгівельний майданчик за адресою: вул. Шмідта, 2, (біля ТЦ "Авангард). Зобов`язано директора ПП "Фірма "ФБМ" забезпечити умови для торгівлі на майданчику згідно з Правилами торгівлі на ринках.

3.6. 19.02.2001 ПП "Фірма "ФБМ" прийнято рішення №1 про створення торговельного майданчику за адресою: вул. Шмідта, 2 (біля ТЦ "Авангард") з кількістю торгівельних місць - 16.

3.7. 21.04.2006 між ПП "Бріма" (продавець) з ПП "Фірма "ФБМ" (покупець) укладено Договір купівлі-продажу, зареєстрований в реєстрі за № 950 (далі - Договір № 950), за умовами пункту 1 якого продавець продав, а покупець купив нежитлову будівлю павільйон № 44 "Промтовари" літ. АЄ-1, АЄ1-2, АЄ2-1 загальною площею 79,4 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Шмідта, буд. № 2. Ця нежитлова будівля належить продавцю на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Вербою В.М. 08.09.2005 за р. №2792, зареєстрованого КП "Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації" 11.10.2005, реєстраційний номер 11712671.

3.8. 20.02.2007 ОСОБА_1 (продавець) з ПП "Фірма ФБМ" (Покупець) уклали Договір купівлі-продажу (далі Договір від 20.02.2007), за умовами якого:

- продавець зобов`язується передати товар, що належить йому, у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити за нього на умовах Договору (пункт 1.1);

- найменування товару метало-брезентовий контейнер з ролетами, кількість товару - одна шт. (пункти 2.1, 2.2);

3.9. Згідно з актом приймання-передачі від 20.02.2007 продавець передав, а покупець прийняв металево-брезентовий контейнер з ролетами.

3.10. На виконання Договору від 20.02.2007 позивач оплатив товар, що підтверджується видатковим касовим ордером № 42 від 02.04.2007.

3.11. 20.02.2007 позивач уклав Договори купівлі-продажу з ОСОБА_2, за умовами пункту 1.1 яких продавець ( ОСОБА_2 ) зобов`язується передати товар, що належить йому, у власність покупцеві (позивачеві), а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити за нього на умовах Договору.

3.12. Згідно з актами приймання-передачі від 20.02.2007 продавець передав, а покупець прийняв металевий кіоск з вікнами, дверми довжиною 6 м - 20000 грн та металевий кіоск з тентовою тканиною та ролетами довжиною 3 м - 10000 грн.

3.13. На виконання зазначених Договорів позивач оплатив товар, що підтверджується платіжними дорученнями: №402 від 17.04.2007 на суму 3000 грн, №381 від 16.03.2007 на суму 2000 грн, №473 від 15.06.2007 на суму 2500 грн, №443 від 16.05.2007 на суму 2500 грн, №539 від 15.08.2007 на суму 2500 грн, №509 від 16.07.2007 на суму 2500 грн, №661 від 18.12.2007 на суму 5000 грн, №626 від 16.11.2007 на суму 2500 грн, №656 від 17.12.2007 на суму 2500 грн, №594 від 17.10.2007 на суму 2500 грн, №565 від 14.09.2007 на суму 2500 грн.

3.14. 25.05.2007 ОСОБА_3 (продавець) з ПП "Фірма ФБМ" (покупець) уклали Договір купівлі-продажу (далі Договір від 25.05.2007), за умовами пунктів 1.1, 2.1, 2.1 якого продавець зобов`язується передати товар, що належить йому, у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити за нього на умовах Договору. Найменування товару - металевий бокс з ролетами довжиною 3 м, кількість товару - одна шт.

3.15. Згідно з актом приймання-передачі від 25.05.2007 продавець передав, а покупець прийняв металевий бокс з ролетами довжиною 3м.

3.16. На виконання Договору від 25.05.2007 позивач оплатив товар, що підтверджується видатковими касовими ордерами №49 від 27.06.2007, №52 від 01.08.2007, №54 від 03.09.2007, №63 від 01.10.2007, №68 від 01.11.2007.

3.17. 17.12.2007 ПП "Фірма "ФБМ" прийнято рішення № 4 розмістити наступні об`єкти на торгових місцях торговельного майданчику ПП "Фірма "ФБМ" за адресою: вул. Шмідта, 2 (біла ТЦ "Авангард"):

- Металевий кіоск з вікнами 6 м (інвентарний номер 00016), кількість торгівельних місць - 7;

- Металевий кіоск з тентом та ролетами - 3 (інвентарний номер 00017), кількість торгівельних місць - 3;

- Металевий бокс з ролетами L=3м (інвентарний номер 00018), кількість торгівельних місць - 3;

- Метало-брезентовий контейнер з ролетами (інвентарний номер 00019), кількість торгівельних місць - 3.

3.18. Відповідно до Акта №1 від 25.01.2011 про вилучення до знищення документів і справ, що не внесені до Національного фонду, на підставі "Переліку типових документів, що утворюються в діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, ін. установ, організацій і підприємств із зазначенням термінів зберігання документів", відібрані до знищення, як такі, що не мають науково-історичної цінності і втратили практичне значення документи ПП "Фірма ФБМ", зокрема - Касові документи (прибутково-видаткові касові ордери, пл. відомості, корінці квитанції та ін.) за 2005 - 2007 роки.

3.19. 01.01.2017 ПП "Фірма "ФБМ" (орендодавець) з ОСОБА_4 (орендар) уклали Договір № 3 оренди торговельного місця (далі - Договір № 3), за умовами якого:

- предметом Договору є 3 торговельних місць загальною площею 3 м2 на території торговельного майданчика ПП "Фірма "ФБМ", вул. Шмідта, 2 (далі - об`єкт оренди) та надається Орендодавцем у тимчасове користування Орендареві для провадження торговельної діяльності (торгівля непродовольчою групою товарів) (пункт 1.1);

- орендна плата за об`єкт оренди становить за місяць оренди 3850 грн (пункт 9);

- договір укладено строком на один рік та він діє з 01.01.2017 до 31.12.2017 включно (пункт 16);

- договір підлягає автоматичному продовженню на той самий строк і на тих самих умовах, що передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження договору (пункт 18).

3.20. Додатковою угодою №1 від 01.09.2017 до Договору оренди торговельного місця № 3 від 01.01.2017, сторони дійшли згоди внести зміни до пункту 9 та читати його в такій редакції: "Орендна плата за місяць, починаючи з 01.09.2017 складає 4200 грн без ПДВ за весь об`єкт оренди".

3.21. 01.01.2018 Фірма "ФБМ" (орендодавець) з ОСОБА_4 (орендар) уклали Договір № 4 оренди торговельного місця (далі - Договір № 4), за умовами якого:

- предметом Договору є 3 торговельних місця на території торговельного майданчика ПП "Фірма ФБМ", вул. Шмідта, 2 (далі - об`єкт оренди) та надається орендодавцем у тимчасове користування орендареві для провадження торговельної діяльності (торгівля непродовольчою групою товарів) (пункт 1.1);

- орендна плата за об`єкт оренди становить за місяць оренди 4200 грн (пункт 9);

- договір укладено строком на один рік та він діє з 01.01.2018 до 30.06.2018 включно (пункт 16);

- договір підлягає автоматичному продовженню на той самий строк і на тих самих умовах, що передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження договору (пункт 18).

В подальшому строк Договору № 4 продовжено до 31.12.2018.

3.22. 01.01.2017 ПП "Фірма "ФБМ" (орендодавець) з ОСОБА_5 (орендар) уклали Договір № 5 оренди торговельного місця (далі - Договір № 5), за умовами якого:

- предметом Договору є 1 торговельне місце загальною площею 1 кв. метр на території торговельного майданчика ПП "Фірма "ФБМ", вул. Шмідта, 2 (далі - об`єкт оренди) та надається орендодавцем у тимчасове користування орендареві для провадження торговельної діяльності (торгівля непродовольчою групою товарів) (пункт 1.1);

- орендна плата за об`єкт оренди становить за місяць оренди 1500 грн (пункт 9);

- договір укладено строком на один рік та він діє з 01.01.2017 до 31.12.2017 включно (пункт 16);

- договір підлягає автоматичному продовженню на той самий строк і на тих самих умовах, що передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження договору (пункт 18).

3.23. ПП "Фірма "ФБМ" (орендодавець) з ОСОБА_5 (орендар) 01.09.2017 уклали Договір № 5 оренди торговельного місця (далі - Договір від 01.09.2017) та 01.01.2018 Договір №6 оренди торговельного місця (далі - Договір №6) за умовами яких:

- яких предметом Договорів є 7 торговельних місць на території торговельного майданчика ПП "Фірма "ФБМ", вул. Шмідта, 2 (далі - об`єкт оренди) та надається Орендодавцем у тимчасове користування Орендареві для провадження торговельної діяльності (торгівля непродовольчою групою товарів) (пункт 1.1);

- орендна плата за об`єкт оренди становить за місяць оренди 10050 грн (пункт 9);

- договір від 01.09.2017 укладено строком на один рік та він діє з 01.09.2017 до 31.12.2017 включно (пункт 16);

- договір № 6 укладено строком на один рік та він діє з 01.01.2018 до 30.06.2018 включно (пункт 16);

- договір підлягає автоматичному продовженню на той самий строк і на тих самих умовах, що передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження договору (пункт 18).

В подальшому строк Договору № 6 продовжено до 31.12.2018.

3.24. 01.01.2017 Фірма "ФБМ" (орендодавець) з ОСОБА_6 (орендар) уклали Договір №3 оренди торговельного місця (далі - Договір від 01.01.2017), за умовами якого:

- предметом Договору є 6 торговельних місць загальною площею 3 кв. метрів на території торговельного майданчика ПП "Фірма "ФБМ", вул. Шмідта, 2 (далі - об`єкт оренди) та надається Орендодавцем у тимчасове користування Орендареві для провадження торговельної діяльності (торгівля непродовольчою групою товарів) (пункт 1.1);

- орендна плата за об`єкт оренди становить за місяць оренди 3850 грн (пункт 9);

- договір укладено строком на один рік та він діє з 01.01.2017 до 31.12.2017 включно (пункт 16).

3.25. Додатковою угодою № 1 від 01.09.2017 до Договору оренди торговельного місця № 3 від 01.01.2017, сторони дійшли згоди внести зміни до пункту 9 та читати його в такій редакції: "Орендна плата за місяць, починаючи з 01.09.2017 складає 4200 грн без ПДВ за весь об`єкт оренди".

3.26. 01.01.2018 Фірма "ФБМ" (орендодавець) з ОСОБА_6 (орендар) уклали Договір №4 оренди торговельного місця (далі - Договір №4), за умовами якого:

- предметом Договору є 3 торговельних місця на території торговельного майданчика ПП "Фірма ФБМ", вул. Шмідта, 2 (далі - об`єкт оренди) та надається Орендодавцем у тимчасове користування Орендареві для провадження торговельної діяльності (торгівля непродовольчою групою товарів) (пункт 1.1);

- орендна плата за об`єкт оренди становить за місяць оренди 4200 грн (пункт 9);

- договір укладено строком на один рік та він діє з 01.01.2018 до 30.06.2018 включно (пункт 16);

- договір підлягає автоматичному продовженню на той самий строк і на тих самих умовах, що передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження договору (пункт 18).

В подальшому строк Договору № 4 продовжено до 31.12.2018.

3.27. 10.05.2018 Фірма "ФБМ" (орендодавець) та ОСОБА_7 (орендар) уклали Договір №3 оренди торговельного місця (далі - Договір від 10.05.2018), за умовами якого:

- предметом Договору є 3 торговельних міста загальною площею 3 кв. метри на території торговельного майданчика ПП "Фірма ФБМ", вул. Шмідта, 2 (далі - об`єкт оренди) та надається Орендодавцем у тимчасове користування Орендареві для провадження торговельної діяльності (торгівля непродовольчою групою товарів) (пункт 1.1);

- орендна плата за об`єкт оренди становить за місяць оренди 3500 грн (пункт 9);

- договір укладено строком на один рік та діє з 10.05.2018 до 31.12.2018 включно (пункт 16);

- договір підлягає автоматичному продовженню на той самий строк і на тих самих умовах, що передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження договору (пункт 18).

3.28. 01.01.2017 Фірма "ФБМ" (орендодавець) з ОСОБА_8 (орендар) уклали Договір оренди нерухомого майна (далі - Договір від 01.01.2017), за умовами якого:

- орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене майно магазин (надалі - майно), площею 97 кв. м., розміщене за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта, 2. Майно передається в оренду з метою реалізації товару непродовольчої групи (пункт 1.1);

- орендна плата за місяць складає 12000 грн за весь орендований об`єкт. Орендна плата може за згодою сторін змінюватися в залежності від рівня інфляції та інших макроекономічних показників (пункт 3.2);

- договір укладено строком на один рік, та діє з 01.01.2017 до 31.12.2017 включно (пункт 9.1).

3.29. 01.08.2018 ПП "Фірма "ФБМ" (орендодавець) та ОСОБА_8 (орендар) уклали Договір оренди нерухомого майна №1 (далі - Договір №1), за умовами якого:

- орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене майно магазин (надалі - Майно), площею 97 кв. м, розміщене за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта, 2. Майно передається в оренду з метою реалізації товару непродовольчої групи (пункт 1.1);

- орендна плата за місяць складає 13200 грн за весь орендований об`єкт. Орендна плата може за згодою сторін змінюватися в залежності від рівня інфляції та інших макроекономічних показників (пункт 3.2);

- Договір укладено строком на один рік, та він діє з 01.01.2018 до 30.06.2018 включно (пункт 9.1).

В подальшому строк Договору № 1 продовжено до 31.12.2018.

3.30. Фірма "ФБМ" (орендодавець) та ОСОБА_8 (орендар) 01.01.2019 уклали Договір оренди №2 нежитлового приміщення (далі - Договір від 01.01.2019) та 01.01.2020 уклали Договір оренди № 2 нежитлового приміщення (далі - Договір від 01.01.2020), за умовами яких:

- орендодавець зобов`язується передати, а орендар зобов`язується прийняти в строкове платне користування нежитлове приміщення (надалі -Об`єкт оренди), загальною площею 97 кв.м, що розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта, 2 (пункт 1.1);

- орендна плата за місяць складає 14000 грн без ПДВ за весь об`єкт оренди. Орендна плата є незмінною на весь строк дії договору (пункт 4.1);

- договір набирає чинності з моменту підписання сторонами, а саме з 01.01.2019 по 31.12.2019 включно, а в частині виконання зобов`язань - до повного їх виконання (пункт 7.1 Договору від 01.01.2019);

- договір набирає чинності з моменту підписання сторонами, а саме з 01.01.2020 по 31.12.2020 включно, а в частині виконання зобов`язань - до повного їх виконання (пункт 7.1 Договору від 01.01.2020).

3.31. Відповідно до додаткової угоди №1/02/20 від 01.03.2020 до Договору оренди №2 нежитлового приміщення від 01.01.2020 сторони дійшли згоди внести зміни до пункту 4.1 та викласти його у наступній редакції: "4.1. У зв`язку з неможливістю усунути перешкоди в користуванні орендодавцями приміщення (металевий паркан сірого кольору) Орендар ( ОСОБА_8 ) звільняється від обов`язку сплати орендної плати з 01.03.2020 до повного усунення перешкод".

3.32. Згідно з Актом від 01.08.2020 приймання-повернення нежитлового приміщення в оренду до Договору оренди нежитлового приміщення №2 від 01.01.2020, Орендар ( ОСОБА_8 ) передав, а Орендодавець (Позивач) прийняв нежитлове приміщення загальною площею 97 кв. м, що розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта, буд. 2.

3.33. Позивач до матеріалів справи надав виписки по рахункам, як доказ оплати Орендарями орендної плати за об`єкт оренди.

3.34. 23.06.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за Позивачем зареєстровано право постійного користування земельними ділянками з кадастровими номерами 1210100000:06:090:0353 та 1210100000:06:090:0354.

3.35. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 31.08.2021 у справі №904/2651/20 (залишено без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 16.12.2021) позов Фірма "ФБМ" до КП "Центральний ринок" про усунення перешкод у користуванні майном задоволено частково, зобов`язано КП "Центральний ринок" усунути перешкоди Фірмі "ФБМ" в користуванні: приміщенням магазину "Авангард", загальною площею 911,8 м2, який належить Фірмі "ФБМ" на праві приватної власності на підставі свідоцтва про право власності САА № 806256 від 08.08.2006 виконкому Дніпропетровської міської ради та розташований за адресою: вул. Шмідта 2, м. Дніпро, на земельній ділянці площею 0,0635 га з кадастровим номером №1210100000:06:090:0353, яка перебуває в постійному користуванні Фірми "ФБМ"; приміщенням павільйону № 44 "Промтовари", загальною площею 79,4 м2, який належить Фірмі "ФБМ" на праві власності на підставі договору купівлі-продажу ВСР № 784987, реєстровий №950, від 21.04.2006, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Вербою В.М. та який розташований за адресою: вул. Шмідта 2, м. Дніпро, на земельній ділянці площею 0,01 га з кадастровим номером №1210100000:06:090:0354, яка перебуває в постійному користуванні Фірми "ФБМ"; земельною ділянкою загальною площею 0,0635га з кадастровим номером №1210100000:06:090:0353, яка розташована за адресою: вул. Шмідта 2, м. Дніпро та знаходиться у постійному користуванні Фірми "ФБМ" на підставі державного акту на право постійного користування землею від 30.12.1997 серії ДПД № 75, виданого на підставі рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради № 1952 від 18.12.1997, за місцем розташування магазину "Авангард"; земельною ділянкою загальною площею 0,01га з кадастровим номером №1210100000:06:090:0354, яка розташована за адресою: вул. Шмідта 2, м. Дніпро та знаходиться у постійному користуванні Фірми "ФБМ" на підставі державного акту на право постійного користування землею від 02.02.1998 серії ДПД № 75, виданого на підставі рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради № 36 від 22.01.1998, за місцем розташування павільйону №44 "Промтовари"; торговельним майданчиком, організованим Фірмою "ФБМ" на підставі рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради №231/1 від 15.02.2001 біля магазину "Авангард", який розташований за адресою: вул. Шмідта 2, м. Дніпро на земельній ділянці, площею 0,0635 га з кадастровим номером №1210100000:06:090:0353, яка перебуває в користуванні Фірми "ФБМ" шляхом демонтажу власними силами, за власний кошт металевого паркану сірого кольору по периметру (навколо) магазину "Авангард" і навколо павільйону № 44 "Промтовари" та демонтажу замків на торговельному майданчику поруч з магазином "Авангард" у строк 5 (п`ять) календарних днів з дня набрання чинності рішення суду в цій справі.

3.36. В акті приватного виконавця від 18.01.2022 зазначено, що виконання рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 31.08.2021 та постанови Центрального апеляційного господарського суду від 16.12.2021 у справі № 904/2651/20, в частині демонтажу замків на торгівельному майданчику поруч з магазином "Авангард" представники боржника зазначили наступне: замки у зазначеному вигляді повішані на ролети торгівельних боксів кількість яких складає 5 шт. Тобто практично відсутній торгівельний майданчик з торгівельними місцями в кількості 16 шт., а фактично розташовано 5 торгівельних боксів. Торгівельними боксами боржник не користується і фактичних користувачів на даний момент встановити не можливо. Замки, що знаходяться на торгівельних боксах за твердженням представника боржника, не належать боржнику, а належать фактичним користувачам таких торгівельних боксів. У зв`язку з вищезазначеним боржник вважає за неможливе демонтаж замків.

3.37. 20.01.2022 комісією Фірми "ФБМ" складено акт №1/22 про відсутність (обмеження) доступу до майна в якому зазначено, що станом на 10:00 год. 20.01.2022 відсутній (обмежений) доступ до Павільйону № 44 "Промтовари" Фірмі "ФБМ", який знаходиться за адресою: вул. Шмідта, 2, у м. Дніпро через те, що працівниками та адміністрацією КП "Центральний ринок" встановлено перед входом до будівлі залізні прилавки з навісами сірого кольору у кількості 3 шт. і дістатися всередину павільйону неможливо.

3.38. 24.01.2022 комісією Фірми "ФБМ" складено акт №3/22 про відсутність (обмеження) доступу до майна в якому зазначено, що станом на 10:00 год. 24.01.2022 відсутній (обмежений повністю) доступ до другого основного входу магазину "Авангард" зі сторони центрального ринку в м. Дніпро "Озерка" за адресою: вул. Шмідта, 2, м. Дніпро через те, що в ніч з 21.01.2022 по 22.01.2022 між торговими місцями зазначеного вище торговельного майданчику Фірми "ФБМ", саме у тому місці, де розташовано другий основний вхід у будівлю магазину Авангард, адміністрацією КП "Центральний ринок" безпідставно самостійно встановлено паркан (металеву огорожу) коричневого кольору.

3.39. Відповідно до акту приватного виконавця від 28.01.2022 боржником в присутності виконавця та представника стягувача 18.01.2022 усунуто перешкоди в користуванні приміщенням магазину "Авангард" шляхом демонтажу металевого паркану сірого кольору по периметру (навколо) магазину "Авангард", про що складено відповідний Акт приватного виконавця. Боржником в присутності виконавця та представника стягувача 18.01.2022 частково усунуто перешкоди в користуванні приміщенням павільйону № 44 "Промтовари", а саме демонтовано паркан сірого кольору, який знаходився перед входом до павільйону довжиною 8,360 м в кінці павільйону залишився паркан з хвірткою сірого кольору, який примикає до фасаду павільйону. Станом на 28.01.2022 перед входом до магазину "Авангард" встановлена споруда коричневого кольору.

3.40. Відповідно до постанови приватного виконавця про накладення штрафу від 01.02.2022 у виконавчому провадженні № 68156121, з метою перевірки виконання рішення виконавець 28.01.2022 здійснив вихід за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта, буд.2. В процесі перевірки виконання рішення, виконавцем встановлено, що боржником не виконано в повному обсязі вимоги суду визначені у наказі Господарського суду Дніпропетровської обласні виданому 06.01.2022 у справі №904/2651/20, а саме: не усунуто перешкоди в користуванні майданчиком торгівельного розташованим біля магазину "Авангард" на земельній ділянці к.н. №1210100000:06:090:0353, так як на 5 торгівельних місцях, розташованих на даному майданчику встановлені ролети з вбудованими замками; не усунуто в повному обсязі перешкод в користуванні приміщенням павільйону №44 "Промтовари", оскільки в кінці павільйону залишився паркан сірого кольору, який примикає до фасаду павільйону №44 "Промтовари".

3.41. 01.02.2022 позивачем прийнято рішення №01/02/22 про виготовлення дублікатів Рішення №1 власника Фірми "ФБМ" від 19.02.2001 та схеми розташування торговельних місць торгівельного майданчика Фірми "ФБМ" по вул. Шмідта, 2 (біля ТЦ "Авангард"), Рішення №4 власника Фірми "ФБМ" від 17.12.2007 та Схеми розташування об`єктів на торговельних місцях торговельного майданчика Фірми "ФБМ" по вул. Шмідта, 2 (біля ТЦ "Авангард"), інших документів, пов`язаних з торгівельним майданчиком Фірми "ФБМ" по вул. Шмідта, 2 (біля ТЦ "Авангард") та об`єктами, розміщеними на ньому.

3.42. 06.06.2022 позивач звернувся до Начальника ДРЕС листом №02/06/22 з проханням надати послуги з пошуку місця пошкодження КЛ 0,4 кВт ТП-111, РБ 13- ел. щитова за адресою вул. Шмідта, 2.

3.43. Рішенням у справі №904/2651/20 в діях відповідача встановлено факт правопорушення (протиправної поведінки) відносно позивача, яке мало місце станом на дату звернення з позовом (у справі №904/2651/20).

3.44. Збитки позивача підтверджуються наведеними вище договорами, які укладалися позивачем з орендарями свого майна (ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 ) та неможливість укладання договорів оренди майна після чинення відповідачем перешкод у користуванні майном. За наведеного, суд дійшов до висновку про те, що позивач мав реальну можливість отримати дохід. При цьому, суд погодився з принципом розрахунку позивачем розміру збитків (виходячи з вартості оренди майна за останніми діючими договорами оренди, з урахуванням платіжних документів за договорами оренди, які підтверджують реальність наведених договорів та одержання прибутку позивачем до чинення відповідачем перешкод).

3.45. Саме протиправна поведінка відповідача, яка полягає в установлені парканів перед торгівельними місцями позивача, що спричинило перешкоди у веденні господарської діяльності, завдала позивачеві збитків. Наведене свідчить про наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою відповідача і збитками позивача.

3.46. Вина відповідача підтверджується тим, що саме він умисно встановлював паркани, які перешкоджали підприємницькій діяльності позивача.

3.47. Перевіряючи період, за який позивач розрахував спричинені відповідачем збитки, суд вважає, що початком нарахування упущеної вигоди слід вважати 21.05.2020, оскільки рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 31.08.2021 у справі №904/2651/20 встановлено факт вчинення перешкод відповідачем з дати звернення позивачем з позовом до КП "Центральний ринок" про усунення перешкод у користуванні майном (21.05.2020).

3.48. Невиконання відповідачем рішення суду у справі №904/2651/20 підтверджується: постановою приватного виконавця від 01.02.2022 про накладення штрафу у виконавчому провадженні №68156121, в якій зазначено, що з метою перевірки виконання рішення виконавець 28.01.2022 здійснив вихід за адресою: м. Дніпро, вул. Шмідта, 2. В процесі перевірки виконання рішення, виконавцем встановлено, що боржником не виконано в повному обсязі вимоги суду визначені у наказі Господарського суду Дніпропетровської обласні виданому 06.01.2022 у справі №904/2651/20, а саме: не усунуто перешкоди в користуванні майданчиком торгівельного розташованим біля магазину "Авангард" на земельній ділянці к.н. №1210100000:06:090:0353, так як на 5 торгівельних місцях, розташованих на даному майданчику встановлені ролети з вбудованими замками; не усунуто в повному обсязі перешкод в користуванні приміщенням павільйону № 44 "промтовари", оскільки в кінці павільйону залишився паркан сірого кольору, який примикає до фасаду павільйону №44 "Промтовари".

4. Стислий зміст рішення суду апеляційної інстанції

4.1. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 12.09.2023 змінено рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.04.2023, а саме викладено абзац другий резолютивної частини рішення в новій редакції, за змістом якої присуджено до стягнення з відповідача на користь позивача:

- 790200 грн збитків у вигляді упущеної вигоди через чинення перешкод у період з 16.02.2019 по 15.02.2022 у використанні в підприємницькій діяльності свого рухомого майна у вигляді 4-х яток (кіосків) з інвентарними номерами №00016, №00017, №00018, №00019;

- 322000 грн збитків у вигляді упущеної вигоди через чинення перешкод у період з 01.03.2020 по 01.02.2022 у використанні в підприємницькій діяльності свого нерухомого майна у вигляді павільйону № 44 "Промтовари";

- 16683 грн судового збору, сплаченого за подання позову.

В решті рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.04.2023 залишено без змін.

Додаткове рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.04.2023 також залишено без змін.

4.2. Суд апеляційної інстанції загалом погодився з висновками місцевого господарського суду щодо наявності підстав для відшкодування збитків позивачеві у вигляді упущеної вигоди. Водночас, за висновком апеляційного господарського суду, судом першої інстанції було невірно визначено дату початку нарахування упущеної вигоди, з огляду на наступне:

- суд першої інстанції зазначив, що початком нарахування упущеної вигоди слід вважати 21.05.2020, оскільки рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 31.08.2021 у справі № 904/2651/20 встановлено факт вчинення перешкод відповідачем з дати звернення позивачем з позовом до "КП "Центральний ринок" про усунення перешкод у користуванні майном (21.05.2020). Однак у вказаному судовому рішенні зазначено: "в діях відповідача встановлено правопорушення, яке мало місце станом на дату звернення з позовом до суду та триває до сьогодні, має триваючий характер". Тобто, суд у справі № 904/2651/20 не визначав дату початку періоду чинення перешкод, а встановив факт того, що на дату звернення позивача з позовом до суду правопорушення вже мало місце та мало триваючий характер. Водночас, судом у справі №904/2651/20 встановлено й інші факти, які дозволяють встановити період чинення відповідачем позивачеві перешкод у користуванні майном останнього;

- в рішенні Господарського суду Дніпропетровської області від 31.08.2021 у справі №904/2651/20 встановлений початок періоду часу чинення відповідачем перешкод позивачу щодо кожного виду його майна, а саме те, що відповідач почав чинити перешкоди позивачу у користуванні: торговельним майданчиком - з 27-28 грудня 2018 року; павільйоном №44 "Промтовари" - в ніч з 16.02.2020 на 17.02.2020;

- виходячи з цих встановлених рішенням суду обставин, які входять до предмету доказування у справі №904/627/22, позивач, обмежуючись 3-річним строком позовної давності, визначив період чинення йому перешкод, за який здійснив розрахунок розміру спричинених йому збитків у вигляді упущеної вигоди, а саме:

1) через чинення перешкод у використанні в підприємницькій діяльності майна у вигляді 4-х яток (кіосків) (інвентарні номери №00016, 00017, 00018, 00019), на яких створено 16 торговельних місць і які розміщені на торговельному майданчику, розташованому на території центрального ринку міста Дніпро "Озерка" біля магазину "Авангард" - за період з 16.02.2019 по 20.05.2020;

2) через чинення перешкод у використанні в підприємницькій діяльності майна у вигляді павільйону №44 "Промтовари", який розташований на території центрального ринку міста Дніпро "Озерка" - за період з 01.03.2020 по 20.05.2020.


................
Перейти до повного тексту