РІШЕННЯ
Іменем України
06 лютого 2024 року
м. Київ
справа №640/13029/22
адміністративне провадження № Пз/990/10/22
Верховний Суд у складі суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючої судді - Мельник-Томенко Ж. М.,
суддів - Білак М. В., Єресько Л. О., Радишевської О. Р., Соколова В. М.,
за участі:
секретаря судового засідання - Зайчишиної Т. В.,
позивача - ОСОБА_1,
представника позивача - Довбаша С. М.,
представника відповідача-1 - Лебідь Ю. В.,
представника відповідача-2 - Калюжного А. П.,
представника відповідача-3 - Кучма Л. В.,
представника відповідача-4 - Голембієвської Д. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження зразкову адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства фінансів України, Міністерства оборони України, Державного космічного агентства України, Національного центру управління та випробувань космічних засобів про визнання дій протиправними, стягнення заборгованості з виплати додаткової винагороди,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
У серпні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Міністерства фінансів України (далі - відповідач-1, Мінфін України), Міністерства оборони України (далі - відповідач-2, Міноборони України), Державного космічного агентства України (далі - відповідач-3, ДКА України), у якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просив:
- визнати протиправними дії Мінфіну України, Міноборони України, ДКА України щодо невиплати на його користь додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова № 168);
- стягнути з Мінфіну України, Міноборони України, ДКА України солідарно на користь ОСОБА_1 заборгованість з виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168 за період часу з 24.02.2022 по 17.08.2022 у сумі 171 809,75 грн.
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Шулежко В. П. ухвалою від 20.09.2022 відкрив провадження у справі № 640/13029/22 за позовом ОСОБА_1 до Мінфіну України, Міноборони України, ДКА України про визнання протиправними дії, стягнення заборгованості з виплати додаткової винагороди.
Ухвалою судді Окружного адміністративного суду міста Києва Шулежко В. П. від 20.10.2022 відмовлено у задоволенні клопотання Міноборони України про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою судді Окружного адміністративного суду міста Києва Шулежко В. П. від 20.10.2022 відмолено у задоволенні клопотання ДКА України про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
01.12.2022 до Верховного Суду надійшло подання судді Окружного адміністративного суду міста Києва Шулежка В. П. разом з матеріалами адміністративної справи № 640/13029/22 щодо вирішення питання про відкриття провадження у зразковій справі № 640/13029/22, у якому просив Верховний Суд розглянути зазначену справу, як суд першої інстанції, з ухваленням зразкового рішення.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.12.2022 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) ОСОБА_3, суддів Єресько Л. О., Жука А. В., Мартинюк Н. М., Мельник-Томенко Ж. М. для розгляду судової справи № 640/13029/22.
08.12.2022 ухвалою Верховного Суду витребувано з Окружного адміністративного суду міста Києва матеріали типових справ № 640/13027/22, № 640/13028/22, № 640/13030/22, № 640/13031/22, № 640/13032/22, № 640/13033/22, № 640/13035/22, № 640/13036/22, № 640/13037/22, № 640/13038/22, № 640/13039/22, № 640/13041/22, № 640/13042/22, № 640/13043/22, № 640/13045/22, № 640/13046/22, № 640/13047/22, № 640/13048/22, № 640/13049/22, № 640/14980/22, № 640/15321/22, № 640/15322/22, № 640/15752/22, № 640/15753/22, № 640/15755/22, № 640/16315/22, № 640/16316/22, № 640/16317/22, № 640/16318/22, № 640/16320/22, № 640/16322/22, № 640/16815/22, № 640/16816/22, № 640/16819/22, № 640/16832/22, № 640/19026/22, № 640/19659/22, № 640/19680/22.
Ухвалою Верховного Суду від 30.01.2023 відкрито провадження у зразковій адміністративній справі №640/13029/22 за позовом ОСОБА_1 до Мінфіну України, Міноборони України, ДКА України про визнання дій протиправними, стягнення заборгованості з виплати додаткової винагороди. Крім того, вирішено опублікувати цю ухвалу про відкриття провадження у зразковій справі на офіційному веб-порталі судової влади України, а також в одному із загальнодержавних друкованих засобів масової інформації.
Ухвалою Верховного Суду від 06.06.2023 позовну заяву ОСОБА_1 до Мінфіну України, Міноборони України, ДКА України про визнання дій протиправними, стягнення заборгованості з виплати додаткової винагороди залишено без руху та надано позивачу строк у п`ять днів з дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліків позовної заяви: вказати зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів, а саме: до Мінфіну України, Міноборони України, ДКА України окремо, які мають відповідати положенням пункту 4 частини п`ятої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України); надати докази, які б підтверджували неправомірність дій кожного з відповідачів щодо невиплати на користь ОСОБА_1 додаткової винагороди, із засвідченням законодавчо встановленого обов`язку кожного з них здійснити таку виплату у заявленому розмірі 171 809,75 грн; зазначити належне обґрунтування щодо порушення діями кожного з відповідачів права ОСОБА_1 на отримання додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168 за період часу з 24.02.2022 по 17.08.2022.
На виконання ухвали Верховного Суду від 06.06.2023 ОСОБА_1 подано уточнену позовну заяву із зазначенням позовних вимог, з урахуванням визначеного кола відповідачів.
Ухвалою Верховного Суду від 24.07.2023 продовжено розгляд справи № 640/13029/22 та призначено її до розгляду в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін на 03.08.2023 об 11 год 00 хв.
Ухвалою Верховного Суду від 03.08.2023 задоволено частково клопотання ДКА України про заміну відповідача. Залучено до участі в адміністративній справі як співвідповідача - Національний центр управління та випробувань космічних засобів (далі - відповідач-4, НЦУВКЗ). Вирішено розгляд справи № 640/13029/22 розпочати спочатку. Справу № 640/13029/22 призначено до розгляду на 06.09.2023 об 11 год 00 хв.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 14.08.2023 № 1345/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 640/13029/22 у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 10.08.2023 № 815/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_3 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку", згідно з наказом Голови Верховного Суду від 10.08.2023 № 2512-К "Про відрахування судді ОСОБА_3 зі штату Верховного Суду".
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.08.2023 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів Білак М. В., Єресько Л. О., Радишевську О. Р., Соколова В. М. для розгляду судової справи № 640/13029/22.
Ухвалою Верховного Суду від 15.08.2023 адміністративну справу № 640/13029/22 прийнято до провадження. Вирішено справу № 640/13029/22 розпочати спочатку. Справу призначено до розгляду у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін на 20.09.2023 о 12 год 30 хв.
20.09.2023 розгляд справи № 640/13026/22 не відбувся у зв`язку з відсутністю повного складу суду.
Ухвалою Верховного Суду від 25.09.2023 справу № 640/13029/22 призначено до розгляду в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін на 25.10.2023 о 12 год 00 хв.
25.10.2023 у справі № 640/13029/22 оголошено перерву до 08.11.2023 о 12 год 30 хв.
08.11.2023 у справі оголошено перерву у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги, відповідно до Алгоритму дій працівників Верховного Суду, учасників судового процесу, інших відвідувачів Верховного Суду в разі сигналу "Повітряна тривога", затвердженого наказом керівника апарату Верховного Суду від 28.02.2022 № 6-АГ.
Ухвалою Верховного Суду від 09.11.2023 справу № 640/13029/22 призначено до розгляду в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін на 06.12.2023 о 12 год 00 хв.
06.12.2023 розгляд справи № 640/13029/22 не розпочався о 12 год 00 хв, у зв`язку з участю членів колегії у розгляді адміністративних справ № 990/186/23 та № 9901/306/21, які були призначені на 11 год 00 хв. Окрім того, 06.12.2023 о 12 год 51 хв оголошено повітряну тривогу, яка тривала до 14 год 40 хв. Отже, розгляд справи № 640/13029/22, який був призначений на 06.12.2023 о 12 год 00 хв, не відбувся.
Ухвалою Верховного Суду від 07.12.2023 справу № 640/13029/22 призначено до розгляду в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін на 31.01.2024 о 12 год 00 хв.
31.01.2024 у справі оголошено перерву до 14 год 00 хв 06.02.2024.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
У період з 1996 року по теперішній час ОСОБА_1 проходить військову службу в Збройних силах України (далі - ЗСУ).
Наказом Міністра оборони України від 31.12.1996 № 0584 ОСОБА_1 відряджено до Національного космічного агентства України (далі - НКА України) із залишенням на військовій службі.
31.12.1996 наказом Генерального директора НКА України № 146-к лейтенанта ОСОБА_1 зараховано до НКА України і призначено до 3 окремного Науково-випробувального комплексу Національного Центру Управління та випробувань космічних засобів на посаду інженера групи системи єдиного часу радіотехнічного відділу, ВОС-6703003 (а. с. 72 т. 1).
03.01.1997 наказом начальника 3 Окремого Науково-випробувального комплексу № 1-к лейтенанта ОСОБА_1 з 01.01.2017 зараховано до списків особового складу комплексу, на всі види забезпечення та прийнято вважати вступившим у виконання службових обов`язків (а. с. 73 т. 1).
30.05.2022 наказом ДКА України № 5-07-В-оф підполковника ОСОБА_1 призначено начальником відділу забезпечення сил безпеки інформаційно-аналітичного центру НЦУВКЗ, ВОС-4801003 (а. с. 74 т. 1).
06.06.2022 наказом начальника НЦУВКЗ № 140-ос підполковник ОСОБА_1 - начальник відділу забезпечення сил безпеки інформаційно-аналітичного центру, штатна категорія "полковник", - вважається таким, що з 06.06.2022 приступив до виконання обов`язків (а. с. 77 т. 1).
28.02.2022 на виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію" Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 168.
11.03.2022 ДКА України листом № 1159--2.1 звернулося до Мінфіну України, в якому зазначило про необхідність додаткового обсягу бюджетних асигнувань для забезпечення виплати додаткової винагороди військовослужбовцям ЗСУ, відрядженим до ДКА України для проходження служби (а. с. 10, 80 т. 1).
01.06.2022 Мінфін України на указаний лист надало ДКА України відповідь № 06050-07-5/11137, в якій указало, що у Постанові № 168 відсутні норми щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям ЗСУ, відрядженим до ДКА України для проходження служби (а. с. 11, 81 т. 1).
21.03.2022 ДКА України листом № 1228--2.1 звернулося до Міноборони України, в якому просило роз`яснити: чи розповсюджуються вимоги Постанови № 168 на військовослужбовців, відряджених до ДКА України; чи мають право військовослужбовці, відряджені до ДКА України, на отримання додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн, а також інших виплат, передбачених Постановою № 168 (а. с. 12, 86 т. 1).
13.05.2022 Міноборони України на указаний лист надіслала до ДКА України відповідь № 1150-1, в якій зазначило, що підстав для виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, військовослужбовцям ЗСУ, які відряджені до ДКА України, немає та можливе тільки за умови внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 № 104 "Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій" (далі - Постанова № 104) у частині поширення цієї виплати на зазначену категорію військовослужбовців (а. с. 13, 87 т. 1).
25.03.2022 ДКА України листом № 1278--2.1 звернулося до Міністерства економіки України (далі - Мінекономіки) та Міністерства соціальної політики (далі - Мінсоцполітики) з проханням надати роз`яснення з питань: чи розповсюджуються вимоги Постанови № 168 на військовослужбовців, відряджених до ДКА України; чи мають право військовослужбовці, відряджені до ДКА України, на отримання додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн, а також інших виплат, передбачених Постановою № 168 (а. с. 14, 82 т. 1).
11.04.2022 Мінекономіки на указаний лист надало відповідь № 4711-06/14466-03, у якій вказало, що Постановою № 168 не визначено порядку та умов виплати додаткової винагороди для військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, зокрема, на військовослужбовців, відряджених до ДКА України. Також зазначило, що на виконання доручення Прем`єр-міністра України Д. Шмигаля від 06.04.2022 № 8473/1/1-22 Міноборони за участі Генерального штабу ЗСУ, Держспецзв`язку, МВС, Мінекономіки, Мінфіну та Мін`юсту опрацьовується питання щодо поширення дії Постанови № 168 на військовослужбовців (у тому числі ДКА України), осіб рядового і начальницького складу та поліцейський, які відряджаються до державних органів, установ та організацій, і залучаються до виконання завдань, та здійснення заходів з національної безпеки і оборони, а також відсічі і стримування збройної агресії. Крім того, повідомлено, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, і мають інформаційно-рекомендаційний характер (а. с. 15-16, 83-84 т. 1).
04.04.2022 ДКА України звернулося до Міністра оборони України О. Резнікова з листом № 1375--2.1, в якому просило надати роз`яснення з питань: чи розповсюджуються вимоги Постанови № 168 на військовослужбовців, відряджених до ДКА України; чи мають право військовослужбовці, відряджені до ДКА України, на отримання додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн, а також інших виплат, передбачених Постановою № 168 (а. с. 88 т. 1).
19.04.2022 Міноборони України на указаний лист надало відповідь № 1151-1, у якій повідомило, що стосовно порушених питань Департаментом фінансів надано відповідь (на попередній лист ДКА України від 21.03.2022 № 1228-2.1) за вих. № 248/1301 від 26.03.2022 (а. с. 89 т. 1).
05.04.2022 ДКА України листом № 1398--2.1 звернулося до Мінекономіки, в якому просило підтримати пропозиції ДКА України та ініціювати внесення відповідних змін до Постанови № 168, у визначеному законодавством порядку, а саме: пропонувало пункт 1 Постанови № 168 після слів "Державної спеціальної служби на транспорту" доповнити словами "відрядженим в інтересах оборони та безпеки держави до Державного космічного агентства військовослужбовцям" (а. с. 93 т. 1).
07.04.2022 Мінекономіки на указаний лист надало відповідь № 4707-06/13267-03, в якій повідомило, що на виконання доручення Прем`єр-міністра України Д. Шмигаля від 06.04.2022 № 8473/1/1-22 Міноборони за участі Генерального штабу ЗСУ, Держспецзв`язку, МВС, Мінекономіки, Мінфіну та Мін`юсту опрацьовується питання щодо поширення дії Постанови № 168 на військовослужбовців (у тому числі ДКА України), осіб рядового і начальницького складу та поліцейський, які відряджаються до державних органів, установ та організацій, і залучаються до виконання завдань, та здійснення заходів з національної безпеки і оборони, а також відсічі і стримування збройної агресії (а. с. 94 т. 1).
09.04.2022 Мінсоцполітики на лист ДКА України від 25.03.2022 № 1278-2.1 надало відповідь № 3520/0/2-22/54, в якому зазначило, що повноваження надати інформацію щодо поширення Постанови № 168 на військовослужбовців, які відряджені до ДКА України, має Мінекономіки та Міноборони, як головні розробники зазначеної Постанови (а. с. 85 т. 1).
25.05.2022 ДКА України звернулося до Секретаря Ради національної безпеки і оборони України (далі - РНБО) листом № 2024-2, в якому просило посприяти в упорядкуванні деяких виплат військовослужбовцям ЗСУ під час дії воєнного стану, що визначені Постановою № 168, у тому числі, що стосуються військовослужбовців ЗСУ, які відряджені до ДКА України (а. с. 95 т. 1).
ДКА України 03.06.2022 звернулося до Прем`єр-міністра України Д. Шмигаля листом № 2232--2, в якому просило ініціювати повторний розгляд проєкту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168" та прискорити його прийняття (а. с. 98-99 т. 1).
07.06.2022 Мінекономіки відповідно до резолюції Секретаріату Кабінету Міністрів України від 01.06.2022 № 10346/0/2-22 до листа заступника Секретаря РНБО від 01.06.2022 № 1262/30-04/2-22 розглянуло звернення ДКА України від 25.04.2022 № 2024-2 та надало відповідь № 4707-06/34291-03, в якій зазначило, що, на їх думку, відряджені військовослужбовці мають право на нарахування та виплату усіх видів грошового та матеріального забезпечення, які законодавством передбачаються до військовослужбовців ЗСУ, у тому числі на виплату додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постанови № 168 (а. с. 17-18, 96-97 т. 1).
10.06.2022 колектив військовослужбовців ДКА України звернувся до Президента України Зеленського В. О. з листом № 41-ко-003068/26, в якому просив прийняти рішення щодо виплати військовослужбовцям, відрядженим до ДКА України, додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168 (а. с. 19 т. 1).
15.06.2022 ДКА України звернулося до Прем`єр-міністра України Д. Шмигаля листом № 2435--2, в якому просило ініціювати повторний розгляд проєкту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168" та прискорити його прийняття (а. с. 100-101 т. 1).
01.07.2022 ДКА України листом № 2704--2 звернулося до Міністра оборони України О. Резнікова, в якому просило підтримати позицію ДКА України та ініціювати повторний розгляд проєкту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168" та прискорити його прийняття (а. с. 90-91 т. 1).
09.07.2022 у відповідь на указане звернення Міноборони України надіслало лист № 220/5722, в якому повідомило, що виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, відрядженим до ДКА України, здійснюється у порядку, встановленому Постановою № 104. З метою поширення (на період дії воєнного тану) виплати додаткової винагороди на військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських, відряджених до державних органів, потребує внесення змін до Постанови № 104. Крім того, указано про вжиті Міноборони України заходи з цього питання (а. с. 92 т. 1).
19.10.2022 ДКА України листом № 4759--2.1 звернулося до Міністра оборони України О. Резнікова, в якому просило вжити вичерпних заходів щодо врегулювання питання виплати щомісячної додаткової винагороди військовослужбовцям, відрядженим до ДКА України для проходження служби (а. с. 220 т. 1).
ОСОБА_1, уважаючи себе таким, що має право на отримання додаткової винагороди, установленої Постановою № 168, звернувся з позовом до суду.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Позивач позовні вимоги обґрунтовує тим, що він є військовослужбовцем ЗСУ, який відряджений до ДКА України із залишенням на військовій службі, де проходить службу на посаді начальника відділу забезпечення сил безпеки інформаційно-аналітичного центру НЦУВКЗ, однак, на його думку, він протиправно не отримує додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, яка, зокрема, встановлена для військовослужбовців ЗСУ. Указує, що додаткова винагорода, встановлена Постановою № 168, є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення у вигляді винагороди, а тому входить до складу грошового забезпечення військовослужбовців.
Мінфін України у відзиві на адміністративний позов і додаткових поясненнях зазначає, що між Мінфіном України та позивачем у цій справі відсутні зобов`язання стосовно здійснення додаткових виплат, оскільки Мінфін України не здійснює такі виплати та не є роботодавцем позивача. Указує, що пунктом 1 Постанови № 168 визначено вичерпний перелік силових структур, військовослужбовцям та службовцям яких, передбачена можливість нарахування та виплати відвідної винагороди. Водночас у Постанові № 168 відсутні норми щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям ЗСУ, відрядженим, зокрема до ДКА України або НЦУВКЗ, для проходження служби. Наголосило, що Мінфін України, як учасник бюджетного процесу не є розпорядником бюджетних коштів, а тому вимога в частині стягнення з нього заборгованості з виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, є безпідставною та такою, що заявлена за відсутності нормативно-правового обґрунтування. Підкреслило, що Мінфін України не є належним відповідачем у цій справі, оскільки не порушувало прав, свобод та інтересів позивача. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог до Мінфіну України.
ДКА України у відзиві на адміністративний позов зазначило, що позивач проходить службу на посаді начальника відділу забезпечення сил безпеки інформаційно-аналітичного центру НЦУВКЗ, тоді як ДКА України не здійснює нарахування та виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, які відряджені до ДКА України із залишенням на військовій службі та проходять військову службу у НЦУВКЗ, та не несе відповідних зобов`язань зі здійсненням таких видатків, тобто ДКА України не є належним відповідачем у справі. Наголосило, що нарахування та виплата грошового забезпечення повивача як військовослужбовцю, відрядженому до ДКА, здійснюється безпосередньо НЦУВКЗ, в якому він проходить службу. Указує, що пунктом 1 Постанови № 168 визначено вичерпний перелік силових структур, військовослужбовцям та службовцям яких передбачена можливість нарахування та виплати відповідної винагороди. Водночас у Постанові № 168 відсутні норми щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям ЗСУ, відрядженим, зокрема до ДКА України, для проходження служби. Також зазначило, що ДКА України вживало заходів в інтересах військовослужбовців ЗСУ, які відряджені до ДКА України, із залишенням на військовій службі, та які проходять військову службу в НЦУВКЗ, щодо внесення змін до відповідних постанов Кабінету Міністрів України щодо виплати додаткової винагороди, та не порушувало прав, свобод та інтересів позивача. Просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
У додаткових поясненнях ДАК України зазначає, що НЦУВКЗ безпосередньо приймало рішення щодо встановлення позивачу посадового окладу, надбавки за вислугу років на військовій службі та щомісячних надбавок, доплат і премій - за рахунок бюджетних коштів, виділених НЦУВКЗ. Також зазначає, що установа, в якій проходить службу військовослужбовець, є його роботодавцем у розумінні Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України). Наголошує, що у ДКА України за штатним розписом відсутні посади військовослужбовців, а посади НЦУВКЗ комплектуються працівниками та військовослужбовцями, відрядженими до ДКА України, а отже, позивач не виконує в ДАК України жодних посадових обов`язків, оскільки не є державним службовцем, призначеним на посаду в ДКА України. При цьому зазначає, що позивач не подавав рапорт безпосередньо до ДКА України щодо виплати йому додаткової винагороди, передбаченої Поставною № 168, тому вважає, що ДКА України не є боржником позивача з виплати йому цієї винагороди, оскільки позивач безпосередньо не працює/не служить в ДКА України. Також наголошує, що грошове забезпечення позивачу нараховується і виплачується безпосередньо НЦУВКЗ, як юридичною особою, яка належить до сфери ДКА України.
Крім того, у додаткових поясненнях ДАК України зазначає, що інформація про визначення Генеральним штабом ЗСУ з 24.02.2022 військовослужбовцям, відрядженим до ДКА, які здійснюють бойові (спеціальні) завдання у період здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, у ДКА України відсутня. При цьому, голова ДКА України не є командиром (начальником) відряджених до ДКА України військовослужбовців у розумінні чинного законодавства, яке регулює правовідносини проходження військової служби. Також зазначає, що НЦУВКЗ листом від 02.02.2024 № 408-4-27-2024 повідомило, що за час проходження військової служби в НЦУВКЗ у період з 24.02.2022 по 17.08.2022 полковник ОСОБА_1 у відрядженнях не перебував, бойові (спеціальні) завдання не виконував, від виконання службових обов`язків за станом здоров`я не звільнявся та відпустку не використовував.
Міноборони України у відзиві на адміністративний позов зазначає, що виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, відрядженим до державного органу, здійснюється за рахунок коштів цього державного органу. Отже, виплата додаткової винагороди позивачу, що передбачена Постановою № 168, має здійснюватися за рахунок коштів ДКА України. Також наголосило, що Міноборони України не здійснює нарахування та виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, відрядженим до ДКА України, та не несе відповідних зобов`язань зі здійснення такого видатку, а тому здійснення відповідної виплати позивачу вбачається за неможливе. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі до Міноборони України.
У письмових поясненнях Міноборони України зазначає, що Міністром оборони України визначено обставини, за наявності яких відповідні винагороди військовослужбовцям не виплачуються. Оскільки позивач відряджений до ДАК України, то представник Міноборони України не володіє інформацією щодо обставин проходження позивачем військової служби в НЦУВКЗ у період, визначений ним в позовній заяві.
НЦУВКЗ у відзиві на адміністративний позов зазначає, що він визнає, що військовослужбовці, відряджені до ДКА України є військовослужбовцями ЗСУ. Заперечує проти позовної вимоги щодо ненарухвання та невиплати додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн пропорційно в розрахунку на місяць на підставі відсутності змін до кошторису в частині збільшення кошторисних призначень на оплату праці та грошове забезпечення в НЦУВКЗ на 2022 рік. Зазначає, що сума, передбачена в кошторисі на 01.01.2022, покриває лише необхідні, відповідно до законодавства України, виплати, не включаючи додаткову винагороду військовослужбовцям під час дії воєнного стану, передбачену Постановою № 168. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби визначає Закон України від 25.03.1992 № 2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу" (далі - Закон № 2232-XII).
Відповідно до частин першої, другої статті 2 Закону № 2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом; іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу ЗСУ.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначає Закон України від 20.12.1991 № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII), який встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Відповідно до статті 1 Закону № 2011-XII соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з частиною першою статті 1-2 Закону № 2011-XII військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами. У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Частиною першою статті 9 Закону № 2011-XII передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
Згідно з частиною другою статті 9 Закону № 2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Відповідно до частини третьої статі 9 Закону № 2011-XII грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Частиною четвертою статті 9 Закону № 2011-XII передбачено, що грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування ЗСУ, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України. Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 9-2 Закону № 2011-XII (у редакції, чинній станом на 30.07.2023) визначено, що під час дії воєнного стану військовослужбовцям щомісячно виплачується додаткова винагорода на умовах, у розмірах та в порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з абзацами 1, 2, 3 пункту 1 Постанови № 104 установлено, що військовослужбовцям, особам начальницького складу органів внутрішніх справ та Державної кримінально-виконавчої служби, відрядженим до державних органів, установ та організацій, виплачується грошове та здійснюється матеріальне забезпечення, передбачене законодавством для військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, особового складу органів внутрішніх справ та Державної кримінально-виконавчої служби. При цьому грошове забезпечення виплачується виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами в державних органах, установах та організаціях, до яких вони відряджені, інших виплат, установлених для відповідних працівників цих органів, установ та організацій, а також окладів за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби. Виплата одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну відрядженим військовослужбовцям не провадиться.
Абзацами 5, 6 пункту 1 Постанови № 104 визначено, що виплата грошового забезпечення провадиться за рахунок коштів тих державних органів, установ та організацій, до яких відряджені зазначені військовослужбовці, особи начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби. За відрядженими особами зберігаються всі види матеріального забезпечення за попереднім місцем служби, гарантії щодо соціального захисту, передбачені законодавством, за рахунок бюджетів Збройних Сил, інших військових формувань, органів внутрішніх справ, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної кримінально-виконавчої служби.
Відповідно до пункту 4 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" Кабінет Міністрів України (зобов`язаний) невідкладно: 2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Згідно з пунктом 6 Указу Президента України від 24.02.2022 № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінету Міністрів України (доручено) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
На виконання цих указів Кабінет Міністрів України видав Постанову № 168, якою, серед іншого, передбачив на період дії воєнного стану виплату для військовослужбовців додаткової винагороди.
Відповідно до пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 28.02.2022) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Відповідно до пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 07.03.2022) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Відповідно до пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 24.03.2022) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка", виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Відповідно до абзацу 1 пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 08.07.2022) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Згідно з абзацом 2 пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 08.07.2022) виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Відповідно до абзацу 1 пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 19.07.2022) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Згідно з абзацом 3 пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 19.07.2022) виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Порядок проходження громадянами України (далі - громадяни) військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі, визначено Положенням про проходження громадянами України військової служби у ЗСУ, затвердженим Указом Президента України від 10.12.2008 № 1153/2008 (далі - Положення № 1153/2008).
Відповідно до пункту 5 Положення № 1153/2008 громадяни, які проходять військову службу, є військовослужбовцями ЗСУ (далі - військовослужбовці). Статус військовослужбовця підтверджується документом, що посвідчує особу.
Пунктом 153 Положення № 1153/2008 передбачено, що військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби та військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період) за їх згодою можуть бути відряджені в інтересах оборони держави та її безпеки до державних органів, підприємств, установ, організацій, державних та комунальних навчальних закладів із залишенням на військовій службі, але зі звільненням із займаної посади з дальшим призначенням на посаду відповідно до Переліку посад, що заміщуються військовослужбовцями ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення у державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, а також державних та комунальних навчальних закладах, та граничних військових звань за цими посадами, який затверджується Президентом України. Для заміщення вакантних посад у державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, державних та комунальних навчальних закладах їх керівники надсилають до Міністерства оборони України письмовий запит про основні характеристики зазначених посад та професійні, освітні і кваліфікаційні вимоги, яким повинні відповідати військовослужбовці для зайняття таких посад. На підставі письмового запиту Міністерством оборони України здійснюється добір військовослужбовців для відрядження на посади в державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, державних та комунальних навчальних закладах. Рішення про відрядження військовослужбовців приймається Міністром оборони України. Відрядження оформлюється на підставі письмового запиту керівника державного органу, підприємства, установи, організації, державного та комунального закладу освіти, рапорту військовослужбовця та відповідного подання наказами Міністра оборони України. Про призначення відряджених військовослужбовців на посади керівники державних органів, підприємств, установ, організацій, державних та комунальних закладів освіти письмово повідомляють Міністерство оборони України.