ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 372/4158/18
провадження № 61-6562св23
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Синельникова Є. В.,
суддів: Білоконь О. В., Лідовця Р. А., Осіяна О. М.,
Шиповича В. В. (суддя-доповідач),
учасники справи:
позивач - перший заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації,
відповідачі: Обухівська районна державна адміністрація Київської області, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Державне підприємство "Київське лісове господарство", Кабінет Міністрів України,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргузаступника керівника Київської обласної прокуратури на рішення Обухівського районного суду Київської області, у складі судді Потабенко Л. В., від 29 вересня 2022 року та постанову Київського апеляційного суду, у складі колегії суддів: Кашперської Т. Ц., Фінагеєва В. О., Яворського М. А.,
від 05 квітня 2023 року,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. У грудні 2018 року перший заступник прокурора Київської області
в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України звернувся до суду
з позовом, в якому просив суд визнати недійсним розпорядження Обухівської районної державної адміністрації № 1177 від 25 липня 2008 року в частині передачі у власність відповідачам - фізичним особам земельних ділянок, загальною площею 22,89 га, для ведення особистого селянського господарства на території Копачівської сільської ради Обухівського району Київської області та витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з незаконного володіння відповідачів спірні земельні ділянки.
2. Заявлені вимоги прокурор мотивував тим, що розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації № 1177 від 25 липня 2008 року затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність
16 громадянам для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки, загальною площею 26 га, в тому числі відповідачам. В подальшому управлінням земельних ресурсів в Обухівському районі на підставі вказаного розпорядження даним громадянам видано державні акти на право власності на земельні ділянки, частина яких в подальшому була відчужена на користь інших осіб.
3. Вважає, що розпорядження № 1177 від 25 липня 2008 року було прийнято поза межами компетенції Обухівської районної державної адміністрації, а набуття громадянами права власності на земельні ділянки відбулось з порушенням вимог земельного та лісового законодавства, оскільки виділення земельних ділянок лісогосподарського призначення відбулось без наявності підстав, передбачених частиною другою
статті 56 ЗК України, та без отримання погодження ДП "Київське лісове господарство", право користування якого спірними земельними ділянками підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування, з порушенням порядку зміни цільового призначення земель. Відповідно до інформації Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства від 28 листопада 2017 року, погодження на зміну цільового призначення спірних земельних ділянок Управлінням не надавалось.
4. Крім того, вилучення земельних ділянок площею більше 1 га, а також зміна їх цільового призначення належить до виключної компетенції Кабінету Міністрів України.
5. Посилаючись на викладене та остаточною сформулювавши позовні вимоги, прокурор просив суд усунути перешкоди у здійсненні Кабінетом Міністрів України права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення, розташованими на території Копачівської сільської ради Обухівського району Київської області, шляхом:
- визнання недійсним розпорядження Обухівської районної державної адміністрації № 1177 від 25 липня 2008 року в частині передачі у власність ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_11, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_12, ОСОБА_10 земельних ділянок, загальною площею 22,89 га, для особистого селянського господарства;
- повернення земельних ділянок на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з незаконного володіння ОСОБА_1 (земельні ділянки
з кадастровими номерами: 3223184200:06:001:0045, 3223184200:06:001:0046, 3223184200:06:001:0047), ОСОБА_2 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223184200:06:001:0048), ОСОБА_3 (земельна ділянка
з кадастровим номером 3223184200:06:001:0049), ОСОБА_4 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223184200:06:001:0050), ОСОБА_5 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223184200:06:001:0051), ОСОБА_6 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223184200:06:001:0052), ОСОБА_7 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223184200:06:001:0056), ОСОБА_8 (земельна ділянка
з кадастровим номером 3223184200:06:001:0057), ОСОБА_9 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223184200:06:001:0058), ОСОБА_10 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223184200:06:001:0060).
6. Ухвалою Обухівського районного суду Київської області від 19 травня 2022 року залучено до участі в справі правонаступника Кабінету Міністрів України у розглядуваній справі - Київську обласну державну адміністрацію, яка на даний час є розпорядником земель лісогосподарського призначення, що перебувають в державній власності.
7. Ухвалою Обухівського районного суду Київської області від 21 липня 2022 року Кабінет Міністрів України залучено до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Короткий зміст оскаржуваних судових рішень
8. Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 29 вересня
2022 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду
від 05 квітня 2023 року, у задоволенні позову прокурора відмовлено.
9. Суди попередніх інстанцій виходили з того, що заявлені прокурором вимоги про визнання незаконним і скасування розпорядження та повернення земельних ділянок лісогосподарського призначення є неефективним способом захисту у спірних правовідносинах.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
10. У касаційній скарзі заступник керівника Київської обласної прокуратури Грабець І. Н. просить оскаржувані судові рішення скасувати, ухваливши нове судове рішення про задоволення позову.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
11. У травні 2023 року заступник керівника Київської обласної прокуратури Грабець І. Н. подав касаційну скаргу на рішення Обухівського районного суду Київської області від 29 вересня 2022 року та постанову Київського апеляційного суду від 05 квітня 2023 року у справі № 372/4158/18.
12. Ухвалою Верховного Суду від 22 травня 2023 року відкрито касаційне провадження, витребувано матеріали справи із суду першої інстанції. У червні 2023 року справа надійшла до Верховного Суду.
13. Ухвалою Верховного Суду від 31 січня 2024 року справу призначено до розгляду у складі колегії із п`яти суддів в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
14. Підставою касаційного оскарження судових рішень прокурор вказує те, що суди не врахували висновки, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16,
від 04 вересня 2019 року у справі № 265/6582/16-ц, від 12 червня 2019 року
у справі № 487/10128/14-ц, від 18 січня 2023 року у справі № 488/2807/17,
від 15 червня 2021 року у справі № 904/5726/19, від 05 червня 2018 року
у справі № 338/180/17, від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16,
від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 06 липня 2021 року
у справі № 911/2169/20, від 01 жовтня 2019 року у справі № 910/3907/18,
від 06 квітня 2021 року у справі № 910/10011/19, від 02 лютого 2021 року
у справі № 925/642/19, від 04 липня 2018 року у справі № 653/1096/16-ц,
від 02 липня 2019 року у справі № 48/340, від 12 березня 2019 року у справі
№ 911/3594/17, від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19, від 26 січня 2021 року у справі № 522/1528/15, від 23 листопада 2021 року у справі
№ 359/3373/16-ц, Верховного Суду від 16 лютого 2022 року
у справі № 363/669/17, від 08 червня 2022 року у справі № 307/3155/19,
від 22 червня 2022 року у справі № 367/4140/16, від 12 травня 2022 року
у справі № 372/4154/18, від 11 січня 2023 року у справі № 924/820/21,
від 07 вересня 2022 року у справі № 697/2434/16-ц, від 21 вересня 2022 року
у справі № 367/4128/16, від 18 січня 2023 року у справі № 361/1308/19,
від 30 травня 2018 року у справі № 686/17618/15-ц, від 05 листопада
2020 року у справі № 676/2334/18, від 16 лютого 2022 року у справі
№ 924/508/21, від 27 червня 2018 року у справі № 921/403/17-г/6,
від 08 серпня 2019 року у справі № 909/472/18, від 29 квітня 2020 року
у справі № 911/1455/19, від 20 травня 2020 року у справі № 911/1902/19,
від 28 травня 2020 року у справі № 910/5902/18 (пункт 1 частини другої
статті 389 ЦПК України).
15. Зазначає, що цивільний оборот земельних ділянок, у тому числі тих, які перебувають у користуванні спеціалізованих лісогосподарських підприємств, є законодавчо обмеженим. Зайняття спірних земельних ділянок
з порушенням положень ЗК України та ЛК України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідальної територіальної громади, у такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки.
16. Вважає, що право власності дійсного власника майна презюмується
і не припиняється із втратою майна, це право підлягає захисту впродовж усього часу наявності в особи титулу власника майна. При цьому заволодіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на нього не свідчить про те, що такий володілець набув право власності на це майно.
17. Зауважує, що суди попередніх інстанцій, встановивши факт приналежності спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення, мали застосувати до спірних правовідносин норми статті 387
ЦК України.
Відзиви на касаційну скаргу до Верховного Суду не надійшли
Фактичні обставини справи встановлені судами
18. Розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації № 1177 від 25 липня 2008 року затверджено проєкт землеустрою щодо відведення
у власність 16 громадянам для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки, загальною площею 26 га, в адміністративних межах Копачівської сільської ради Обухівського району.
19. Управлінням земельних ресурсів у Обухівському районі, на підставі розпорядження Обухівської районної державної адміністрації № 1177
від 25 липня 2008 року, видано державні акти на право власності на земельні ділянки, які зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, зокрема:
- ОСОБА_13 - серії ЯЖ № 407100 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0045, площею 1,99 га;
- ОСОБА_14 - серії ЯЖ № 407051 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0046, площею 1,00 га;
- ОСОБА_15 - серії ЯЖ № 407052 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0047, площею 1,99 га;
- ОСОБА_2 - серії ЯЖ № 407053 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0048, площею 1,99 га;
- ОСОБА_3 - серії ЯЖ № 407054 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0049, площею 1,00 га;
- ОСОБА_4 - серії ЯЖ № 407055 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0050, площею 1,99 га;
- ОСОБА_5 - серії ЯЖ № 407056 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0051, площею 1,99 га;
- ОСОБА_11 - серії ЯЖ № 407057 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0052, площею 1,99 га;
- ОСОБА_7 - серії ЯЖ № 407061 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0056, площею 1,99 га;
- ОСОБА_8 - серії ЯЖ № 407062 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0057, площею 1,99 га;
- ОСОБА_12 - серії ЯЖ № 407063 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0058, площею 1,99 га;
- ОСОБА_10 - серії ЯЖ № 407065 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223184200:06:001:0060, площею 1,99 га, які знаходяться на території Копачівської сільської ради.
20. ОСОБА_11 відчужила належну їй земельну ділянку, площею 1,99 га, з кадастровим номером 3223184200:06:001:0052 на користь ОСОБА_6, що підтверджується відміткою на державному акті за реєстровим номером 9500600100521152 від 03 вересня 2010 року.
21. ОСОБА_12 відчужив належну йому земельну ділянку,
площею 1,99 га, з кадастровим номером 3223184200:06:001:0058 на користь ОСОБА_9, що підтверджується відміткою на державному акті за реєстровим номером 950060010058774 від 08 червня 2010 року.
22. ОСОБА_13, ОСОБА_14 та ОСОБА_15 на підставі договорів купівлі-продажу земельної ділянки від 12 грудня 2011 року № 3582, 3591, 3587 відчужили належні їм земельні ділянки з кадастровими номерами 3223184200:06:001:0045, 3223184200:06:001:0046, 3223184200:06:001:0047 на користь ОСОБА_1 .
23. Відповідно до рішень державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.07.2018 право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3223184200:06:001:0045, 3223184200:06:001:0046, 3223184200:06:001:0047 зареєстровано за
ОСОБА_1 .
24. Земельні ділянки з кадастровими номерами 3223184200:06:001:0045 3223184200:06:001:0046 3223184200:06:001:0047, 3223184200:06:001:0048 3223184200:06:001:0049 3223184200:06:001:0050, 3223184200:06:001:0051, 3223184200:06:001:0052, 3223184200:06:001:0056, 3223184200:06:001:0057, 3223184200:06:001:0058, 3223184200:06:001:0060 розташовані на землях лісогосподарського призначення лісового фонду Обухівського лісництва
у виділі 38 кварталу 30. Погодження на вилучення вказаних лісових ділянок
ДП "Київське лісове господарство" не надавало.
25. Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства не надавало погодження на вилучення та зміну цільового призначення вказаних земельних ділянок лісогосподарського.
26. Кабінетом Міністрів України рішень про вилучення, зміну цільового призначення та розпорядження стосовно спірних земельних ділянок не приймалося.
Мотиви, з яких виходив Верховний Суд, та застосовані норми права
27. Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права
у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.
28. Згідно із частинами першою-другою статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
29. Відповідно до частин першої-другої, п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
30. Згідно з частиною першою статті 15, частиною першою статті 16
ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.